Porada
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wstępną opłatę leasingową
PROBLEM
Jak rozliczać w księgach rachunkowych tzw. wstępną opłatę leasingową w leasingu operacyjnym? Czy należy ją zawsze rozliczać w czasie? Jeżeli wstępna opłata leasingowa jest rozpisywana w kosztach w czasie, czy wyklucza to możliwość uznania jej jednorazowo za koszt uzyskania przychodów?
RADA
Wstępną opłatę leasingową - co do zasady - należy rozłożyć w księgach rachunkowych na cały okres trwania umowy leasingu za pośrednictwem konta 650 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów - czynne". Jednostka może jednak skorzystać z uproszczenia, jakie daje tzw. zasada istotności, i odnieść ją bezpośrednio w całości w ciężar konta 402 "Usługi obce". W większości wydawanych interpretacji podatkowych nadal moment uznania wstępnej opłaty za koszt uzyskania przychodów jest uzależniony od sposobu ujęcia tego kosztu w księgach rachunkowych. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Opłata wstępna, zwana też ratą przygotowawczą, czynszem inicjalnym, przygotowawczą opłatą leasingową czy też czynszem zerowym, jest uiszczana jednorazowo przez korzystającego na rzecz finansującego przy zawieraniu umowy leasingowej - przed wydaniem przedmiotu leasingu. Jako że jest to warunek konieczny rozpoczęcia umowy leasingu, nie ma wątpliwości, że stanowi ona koszt zarówno dla celów bilansowych, jak i dla rozliczeń podatkowych. Problematyczny jest natomiast (nadal) moment ujęcia jej w kosztach uzyskania przychodu, tj. czy wybrany przez jednostkę sposób rozliczania tej opłaty dla celów bilansowych ma znaczenie dla momentu uznania jej za koszt podatkowy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right