Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-09-23

Pracownicy samorządowi - nabór, służba przygotowawcza i awansowanie po roku od wprowadzenia nowych regulacji

Od ostatniej nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych minął rok. Wprowadziła ona wiele zmian dotyczących m.in. naboru czy awansowania. W praktyce niektóre nowe przepisy nadal budzą wątpliwości. Dotyczy to m.in. możliwości przeniesienia pracownika samorządowego na inne stanowisko pracy czy konieczności odbywania służby przygotowawczej przez pracowników zatrudnionych na zastępstwo.

Zasady i procedury zatrudniania pracowników samorządowych zostały uregulowane w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). Ostatnia nowelizacja tej ustawy z 10 maja 2013 r. weszła w życie 1 września 2013 r. Po roku funkcjonowania przepisów można ocenić, jak te regulacje sprawdzają się w praktyce.

Głównym celem nowelizacji było ograniczenie możliwości ominięcia ustawowego naboru na rzecz stosowania procedury awansu wewnętrznego pracowników samorządowych. Miało to zapobiec zatrudnianiu osób z tzw. polecenia, nieprzygotowanych i bez wymaganych kwalifikacji.

Procedurę zatrudniania pracowników samorządowych należy przeprowadzać przy zatrudnianiu pracowników w:

● urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,

● starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,

● urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych,

● biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,

● biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisów ustawy o pracownikach samorządowych - tak jak poprzednio - nie stosuje się do pracowników, których status prawny określają odrębne przepisy (np. do pracowników zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego). Nie dotyczą ich więc wprowadzone regulacje.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00