Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-12-27

Organizacje pracownicze w firmie

Koncepcja europejskiej rady zakładowej (ERZ) opiera się na tym, iż jest to ciało ogólnozałogowe, które formalnie ma funkcjonować poza strukturami związkowymi. Jednak w praktyce to właśnie europejskie związki zawodowe dostrzegły wiele korzystnych rozwiązań wynikających z wprowadzenia tej instytucji. Okazuje się, że jest to jedna z możliwości kontrolowania przez związki rozdziału kompetencji pomiędzy europejskie rady zakładowe a same związki w płaszczyźnie zbiorowych stosunków pracy. Chodzi tu m.in. o rozdział kompetencji w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy czy prowadzenia rokowań płacowych lub innych rokowań zbiorowych.

Anna Lerkowska
Stan prawny na 13 grudnia 2005 r.
Niejednokrotnie na łamach „Poradnika” pisaliśmy o regulacjach prawnych, które ustawodawca wprowadził do naszego systemu prawnego w konsekwencji przystąpienia Polski do UE.
W tym wydaniu chcemy Państwu przybliżyć zagadnienia związane z obowiązkiem wprowadzenia przepisów dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych do prawodawstwa krajowego.
„Poradnik”, który macie Państwo przed sobą, opisuje główne zasady działania zarówno związków zawodowych, jak i europejskich rad zakładowych. Opracowanie omawia podstawowe regulacje prawne w tym zakresie, przybliżając zasady ich stosowania. Znajdziecie też Państwo omówienie najważniejszych problemów, które mogą pojawić się w praktyce funkcjonowania tych organizacji. Zgodnie z przybliżonymi szacunkami, regulacje, które opisujemy, zostały wprowadzone mniej więcej w 2000 przedsiębiorstw działających na obszarze Unii Europejskiej, zatrudniających łącznie ponad 20 mln pracowników.
Regulacje dotyczące europejskich rad zakładowych
W założeniu dyrektywa jest środkiem prawnym bardziej elastycznym niż np. rozporządzenia. Zmierza ona bowiem do ujednolicenia systemów państw członkowskich.
W praktyce coraz więcej dyrektyw jest jednak zredagowanych na tyle szczegółowo, że państwom członkowskim pozostawia się niewiele swobody w zakresie sposobu ich wprowadzenia w życie. Rola państwa sprowadza się wówczas jedynie do odtworzenia treści dyrektyw w prawie krajowym. Dyrektywy są adresowane do wszystkich państw członkowskich, zobowiązanych do harmonizacji albo zbliżenia prawa w zakresie aktywności Unii. Zawierają one też termin, do którego ich postanowienia powinny być wprowadzone w życie. Nie dotrzymując tego terminu, państwa narażają się na wszczęcie przeciwko nim określonego postępowania.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00