Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-12-12

16 pytań o legalną reklamę i promocję napojów alkoholowych

Sprzedawcy napojów alkoholowych nieprzerwanie szukają możliwości dotarcia z przekazem marketingowym do jak najszerszego grona odbiorców. Niejasność i gąszcz obowiązujących przepisów zawartych w ustawie z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151; dalej: u.w.t.p.a.) spowodowały, że reklama i promocja tzw. napojów z procentami stała się newralgiczną kwestią społeczną, znajdującą się obecnie pod lupą nie tylko organów ścigania, lecz także organizacji pożytku publicznego czy samych odbiorców treści. Regulacje tej ustawy, wprowadzone w latach 80., nie korespondują ze współczesnym przekazem marketingowym, szczególnie w zakresie treści prezentowanych za pośrednictwem internetu. Ponadto, z uwagi na złożoność regulacji, w przestrzeni medialnej pojawia się wiele sprzecznych ze sobą komunikatów. Z jednej strony słyszymy, że reklama i promocja napojów alkoholowych są zakazane, z drugiej – nadal jesteśmy bombardowani przekazami handlowymi z procentowymi napojami w roli głównej. Dziś, niespełna miesiąc przed sylwestrem i rozpoczynającym się zaraz po nim sezonem karnawałowym, podpowiadamy, jak przygotować zgodnie z prawem przekazy marketingowe dotyczące wspomnianych trunków.

1. Kiedy mamy do czynienia z reklamą lub promocją napojów alkoholowych?

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie definicji reklamy i promocji trunków w art. 21 u.w.t.p.a. Zgodnie z nim reklamę napojów alkoholowych stanowi publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00