Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-12-04

wymiar sprawiedliwości

Przywileje sędziów pod lupą TK

Czy przepisy uniemożliwiające uczelni rozwiązanie umowy o pracę z nauczycielem akademickim będącym jednocześnie sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego są zgodne z ustawą zasadniczą? Nad tym problemem TK pochyli się już w styczniu.

Na 24 stycznia 2024 r. została wyznaczona w trybunale rozprawa w sprawie wszczętej wnioskiem prezydenta. Głowa państwa chce stwierdzenia niekonstytucyjności art. 121a prawa o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.), który mówi m.in., że „nie można rozwiązać umowy o pracę ani zmienić warunków pracy nauczyciela akademickiego, będącego sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego”. Punkt 2 tego przepisu stanowi, że umowa z nauczycielem akademickim zawarta na czas określony z chwilą objęcia przez niego stanowiska sędziego staje się umową o pracę na czas nieokreślony. Prezydent zarzuca, że przepisy te zostały uchwalone z pogwałceniem zapisanego w konstytucji procesu legislacyjnego. Jak bowiem zauważa, zostały one wprowadzone do rządowego projektu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce dopiero na etapie prac senackiej komisji. Treść poprawki zawierającej kwestionowane rozwiązania przedstawił ówczesny senator Marek Martynowski (dziś poza izbą wyższą), nie przedstawiając żadnego jej uzasadnienia. Jak zauważa autor wniosku do TK, nad poprawką nie obyła się „choćby krótka dyskusja”, a poproszony o odniesienie się do jej treści ówczesny podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Müller stwierdził jedynie, że nie jest w stanie zająć stanowiska, bo „jest to świeża poprawka”. Mimo to zmiana przeszła w komisji, a na posiedzeniu plenarnym izby wyższej żaden z senatorów nawet o nią nie zapytał. Po przyjęciu poprawek przez Senat ustawa wróciła do Sejmu, gdzie podczas posiedzenia komisji posłowe zgłaszali zastrzeżenia co do konstytucyjności oraz systemowej dopuszczalności senackiej poprawki. Mimo to ustawa została ostatecznie przyjęta przez Sejm w takim kształcie, w jakim wyszła z Senatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00