Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2021-10-03

Jakie sankcje grożą za jazdę bez opłat po drogach objętych systemem e-Toll

Od 1 października br. działa tylko jeden system poboru opłat e-Toll. Zainstalowaliśmy już w pojazdach należących do firmy nowe urządzenia, ale mamy obawy, czy wszystko będzie działało sprawnie. Jakie sankcje grożą w sytuacji jazdy bez włączonych urządzeń? Kto ponosi odpowiedzialność – kierowca czy właściciel? Co należy robić w sytuacjach awaryjnych, gdy urządzenie do naliczania opłat przestanie działać?

e-TOLL to nowy system elektronicznego poboru opłat za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych w Polsce. Uruchomiła go 24 czerwca 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa, a od 1 października w pełni zastąpił on działający do tej pory (tj. od 1 stycznia 2011 r. do 30 września br.) system viaTOLL. System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS oparty jest na technologii pozycjonowania satelitarnego. Jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Stawka opłaty elektronicznej zależy od dopuszczalnej masy pojazdu lub łącznej dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (np. pojazd z przyczepą) oraz klasy emisji pojazdu (EURO).

Obowiązki właściciela

Ustawa wyznacza wyraźnie obowiązki właściciela pojazdów i obowiązki kierowców. Korzystający z dróg płatnych (tj. właściciel, posiadacz lub użytkownik pojazdu) ma następujące obowiązki:

1) rejestruje w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną i uzyskuje numer referencyjny dla każdego zarejestrowanego urządzenia, załącza cyfrowe odwzorowanie dokumentów – jeśli taki obowiązek występuje (nie dotyczy przypadku wnoszenia opłaty z wykorzystaniem Europejskiej Usługi Poboru Opłaty Elektronicznej, tzw. EETS);

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00