Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-08-10

RIO może zakwestionować wzajemną pomoc na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, ale tylko w niektórych przypadkach

Stanie się tak, jeśli gmina zapisując w swoim budżecie środki na taki cel, wcześniej nie podejmie uchwały o udzieleniu wsparcia. Trzeba też pamiętać, że pieniądze mogą być przekazane poszkodowanej JST wyłącznie na jej zadania ustawowe

Wzajemne wspomaganie się (finansowe, rzeczowe) jednostek samorządu terytorialnego nie jest niczym nowym. W ostatnich tygodniach nabrało ono jednak większego znaczenia w związku z lokalnymi huraganami, powodziami czy podtopieniami oraz z powodu pogarszającej się sytuacji finansowej większości samorządów i poszukiwaniem przez nie dodatkowych źródeł finansowania. Pewnym rozwiązaniem w tego typu sytuacjach może być właśnie udzielanie wsparcia w trybie tzw. pomocy finansowej.

Przepisy zezwalają

Mechanizm ten występuje w każdej z trzech ustaw samorządowych, w tym w ustawie o samorządzie gminnym, gdzie w art. 10 ust. 2 postanowiono, że: „Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej”. Niemal bliźniacza regulacja występuje w art. 7a ustawy o samorządzie powiatowym: „Powiaty, związki i stowarzyszenia powiatów mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00