Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-06-20

Roszczenia pracowników z tytułu mobbingu

Pracownicy, którzy zostali poszkodowani wskutek mobbingu, mogą dochodzić od swego pracodawcy roszczeń odszkodowawczych. W szczególności mogą się domagać finansowego zadośćuczynienia za powstały rozstrój zdrowia oraz odszkodowania w razie rozwiązania z tego powodu umowy o pracę.

Jolanta Janus
Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu, polegające w szczególności na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go od współpracowników lub wyeliminowanie z zespołu.
Jest to więc definicja bardzo ogólna i otwarta, możliwe jest więc zaliczenie do mobbingu także i innych, podobnych zachowań pracodawcy, które powodują tego rodzaju doznania pracownika. Istotne jest, że zachowania te muszą występować wielokrotnie przez dłuższy okres. Przyjmuje się, że musi to trwać minimum kilka miesięcy. Nie można więc mówić o mobbingu, jeśli pracodawca jednorazowo ośmieszył pracownika, zastraszył go lub niesłusznie skrytykował. Ponadto, opisane powyżej działania muszą mieć charakter uporczywy, czyli muszą się cechować złą wolą ich sprawcy dążącego do pokrzywdzenia pracownika. Natomiast celem mobbingu ma być zaniżona ocena przydatności zawodowej nękanego pracownika, poniżenie go lub ośmieszenie, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00