Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2003-10-06

Przygotowanie do inwentaryzacji

Jak sprawnie przygotować inwentaryzację? Jak często należy inwentaryzować poszczególne składniki aktywów? Jak powinno wyglądać zarządzenie w sprawie rocznej inwentaryzacji?

Piotr Rybicki
Masz wątpliwości, napisz:
prawo.autorzy@infor.pl
Warunkiem prawidłowego przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji jest umiejętne przygotowanie się do spisu, tak aby sama inwentaryzacja przebiegała najmniej uciążliwie dla funkcjonowania firmy.
Inwentaryzacja a ustawa o rachunkowości
Choć obowiązek przeprowadzenia rocznego spisu posiadanych aktywów i pasywów wynika z zapisów ustawy o rachunkowości (ustawa z 29 września 1994 r. - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.), to jednak nierozsądnie byłoby traktować inwentaryzację tylko i wyłącznie jako wypełnienie wymogów stawianych przez przepisy prawne. Nakład pracy, a tym samym znaczne koszty związane z inwentaryzacją nakazują wymagać więcej korzyści niż jedynie.wypełnienie obowiązku prawnego.
By tak jednak się stało, niezbędne jest właściwe się do niej przygotowanie, a w szczególności określenie najważniejszych celów, które muszą zostać osiągnięte podczas jej trwania.
Wytyczne dotyczące inwentaryzacji zostały ujęte w rozdziale 3 (art. 26-27) ustawy o rachunkowości. Zawiera on jedynie wskazanie, jakimi metodami inwentaryzować poszczególne składniki aktywów i pasywów oraz jakie są obligatoryjne terminy jej przeprowadzania. Pozostałe wytyczne dotyczące inwentaryzacji wynikają z praktyki i nie są uregulowane żadnymi oficjalnymi normami.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00