Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-06-16

Rozliczanie strat w towarach handlowych

Kiedy strata jest kosztem uzyskania przychodu? Jak udokumentować i zaksięgować poniesioną stratę?

Przemysław Wojtasik
doradca podatkowy
prawo.autorzy@infor.pl
W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej podatnicy często mają do czynienia ze zdarzeniami powodującymi straty w majątku firmy. Straty takie mogą mieć miejsce w przypadku kradzieży składnika majątku bądź też zniszczenia w wyniku zdarzeń losowych, takich jak powódź lub pożar. Nieprawidłowe postępowanie podatnika w zakresie dokumentowania i ewidencjonowania takich strat może spowodować negatywne konsekwencje podatkowe, dlatego też szczególnie istotna jest znajomość zasad ich rozliczania.
Poniższe rozważania poświęcone są stratom w towarach handlowych. Zasady rozliczania strat w środkach trwałych zostaną omówione w odrębnym opracowaniu - dodatku „Podatki i Rachunkowość” do „PP” nr 25/2003.
Rodzaje strat
W zależności od przyczyny powstawania strat możemy wyróżnić dwa rodzaje strat w towarach handlowych1:
• Straty mające miejsce wskutek zdarzeń losowych.
Mogą one powstać wskutek działania tzw. siły wyższej, jak pożar, powódź, uderzenie pioruna. Ponadto mogą być one związane z bezpośrednim działaniem człowieka, np. w przypadku kradzieży czy też niedopełnienia obowiązków przez pracownika.
• Straty stanowiące element działalności gospodarczej, powstałe na skutek naturalnych właściwości towarów (tzw. ubytki naturalne).
Do tej grupy możemy zaliczyć straty spowodowane uszkodzeniem podczas transportu i przeładunku, w trakcie przechowywania czy też wskutek przeterminowania towarów. Ich przyczyny są uzależnione od rodzaju towaru i mogą być wynikiem np. rozmrażania, wysychania, rozlewania.
Zakup towarów jako koszt uzyskania przychodu
Zakup towarów handlowych jest niewątpliwie wydatkiem poniesionym w celu osiągnięcia przychodów, dlatego stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. stanowi koszt uzyskania przychodów. Posiadane przez podatnika towary powinny być zaewidencjonowane przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów już w momencie ich nabycia. Zgodnie bowiem z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup towarów handlowych powinien być wpisany do księgi (z zastrzeżeniem § 30 rozporządzenia) niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Do wpisywania zakupu towarów handlowych (według cen zakupu) przeznaczona jest kolumna 10 księgi.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00