Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-12-04

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Choroba zawodowa i co dalej...

Troska o zdrowie pracownika jest głównym celem przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Ma to swoje odzwierciedlenie m.in. w regulacjach dotyczących chorób zawodowych. Zapobieganie tym chorobom, a także ich zgłaszanie należy do obowiązków pracodawcy. W tej mierze obowiązują ścisłe reguły postępowania.

Andrzej Bogusławski, prawo.autorzy@infor.pl
W razie rozpoznania u pracownika objawów powstawania choroby zawodowej pracodawca jest zobowiązany ustalić jej przyczyny, charakter i rozmiar zagrożenia, działając w porozumieniu z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Następnie powinien przystąpić niezwłocznie do usuwania czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze oraz zapewnić realizację zaleceń lekarskich (art. 235 § 3 k.p.). Jego obowiązkiem jest także przeniesienie takiego pracownika do innej pracy, nie narażającej go na działanie czynnika, który wywołał te objawy, w terminie i na czas określony w orzeczeniu lekarskim (art. 230 § 1 k.p.).
Pracodawca jest zobowiązany prowadzić rejestr zachorowań na choroby zawodowe i podejrzeń o takie choroby (art. 235 § 4 k.p.). Zarówno przepisy kodeksu pracy, jak i aktów wykonawczych do tej ustawy, regulujących problematykę chorób zawodowych, nie określają zawartości tego rejestru. W praktyce przyjmuje się, że powinny się w nim znaleźć następujące elementy:
• imię i nazwisko pracownika, który zapadł na chorobę zawodową;
• stanowisko, na którym był zatrudniony pracownik, i rodzaj wykonywanej przez niego pracy;
• czynnik, który spowodował chorobę;
• data zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej wraz z adnotacją, kto dokonał tego zgłoszenia;
• informacja o orzeczeniu lekarskim o rozpoznaniu choroby zawodowej lub braku podstaw do jej rozpoznania;
• informacja o decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej albo decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia.
Choroby zawodowe
Przy zgłaszaniu podejrzenia, rozpoznawaniu i stwierdzaniu chorób zawodowych mogą być uwzględnione wyłącznie choroby ujęte w przedstawionym na str. 4-7 wykazie, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że choroba została spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, tj. narażeniem zawodowym.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00