Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.36.2024.3.NC

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 marca 2024 r. (data wpływu 22 marca 2024 r.), 25 marca 2024 r. (data wpływu 27 marca 2024 r.) oraz 17 kwietnia 2024 r. (data wpływu 23 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (...) 2022 r. pod firmą (...), prowadzoną pod adresem ul. (...), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...).

Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej wykonuje Pan zadania na rzecz (...) na stanowisku (...). Wśród czynności, które wykonuje Pan w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się m.in.:

prowadzenie audytów i przeglądów polityk dotyczących bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej klienta;

analiza efektywności działania istniejących systemów teleinformatycznych pod kątem ich wydajności oraz poziomu cyberbezpieczeństwa;

analiza, dobór i testowanie nowych rozwiązań sprzętowych usprawniających działanie sieci oraz zwiększających poziom jej zabezpieczenia;

projektowanie rozwiązań usprawniania infrastruktury teleinformatycznej w oparciu o posiadane przez klienta systemy infrastruktury sieci;

tworzenie dokumentacji graficznej dla projektowanych rozwiązań przy pomocy narzędzia (...);

implementacja rozwiązań obejmujących infrastrukturę cyberbezpieczeństwa oraz sieci teleinformatyczne.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2023 r. w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 tj. – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W roku obecnym jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od (...) 2022 r. W tym celu złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniósł Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Uzupełnienie wniosku I

Doprecyzował Pan, że wniosek dotyczy roku 2022 oraz lat kolejnych aż stan faktyczny i prawny nie ulegnie zmianie. Przed rokiem 2022 nie prowadził Pan działalności gospodarczej i nie był polskim rezydentem podatkowym. Od początku prowadzenia działalności, tj. od 2022 r. wybraną przez Pana formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Doprecyzował Pan, że „prowadzenie audytów i przeglądów polityk dotyczących bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej klienta” oznacza czynności obejmujące przeprowadzenie kompleksowej oceny obecnych polityk bezpieczeństwa IT, procedur, oraz, standardów klienta. Audyt zaczyna się od zrozumienia celów biznesowych klienta, analizy obowiązujących regulacji i branżowych wymogów dotyczących bezpieczeństwa. Następnie przeprowadza Pan szczegółowe badanie istniejących systemów, sieci oraz innych komponentów infrastruktury IT. Oceniana jest (...). Efektem jest raport techniczny zawierający wyniki audytu, rekomendacje dotyczące poprawy bezpieczeństwa oraz plan działania. Wyniki te są wykorzystywane do wzmocnienia cyberbezpieczeństwa usprawnienia procesów oraz minimalizacji ryzyka cyberataku.

Wskazał Pan, że „analiza efektywności działania istniejących systemów teleinformatycznych pod kątem ich wydajności oraz poziomu cyberbezpieczeństwa” polega na ocenie istniejących systemów IT klienta w kontekście ich wydajności operacyjnej oraz odporności na cyberzagrożenia. Zadania obejmują zaawansowaną analizę (...). Dokonuje Pan również analizy procedury reagowania na incydenty oraz strategie odzyskiwania danych. Celem jest identyfikacja nieefektywności przepustowości tzw. „wąskich gardeł", niespójności oraz potencjalnych słabości w systemie, które mogą wpływać na jego wydajność lub bezpieczeństwo. Efektem jest raport techniczny z zaleceniami dotyczącymi optymalizacji wydajności i zwiększenia poziomu cyberbezpieczeństwa, który jest wykorzystany do przeprowadzenia niezbędnych modyfikacji i ulepszeń.

Wyjaśnił Pan, że pojęcie „analizy, doboru i testowania nowych rozwiązań sprzętowych usprawniających działanie sieci oraz zwiększających poziom ich zabezpieczenia” oznacza przeprowadzanie oceny potrzeb klienta i aktualnej infrastruktury sieciowej, aby zidentyfikować obszary wymagające modernizacji lub wzmocnienia. Następuje dobór nowych rozwiązań sprzętowych, (...), które mogą poprawić wydajność sieci i zwiększyć bezpieczeństwo. Testowanie tych rozwiązań w kontrolowanym środowisku lub w formie pilotażowej w sieci klienta pozwala ocenić ich skuteczność i kompatybilność z istniejącą infrastrukturą. Efektem jest szczegółowy plan implementacji wybranych technologii wraz z zaleceniami dotyczącymi konfiguracji i zabezpieczeń.

Doprecyzował Pan, że celem „projektowania rozwiązań usprawnienia infrastruktury teleinformatycznej w oparciu o posiadane przez klienta systemy infrastruktury sieci” jest stworzenie planu rozbudowy lub rekonfiguracji istniejącej infrastruktury IT, aby lepiej spełniała ona aktualne i przyszłe potrzeby biznesowe klienta. Zadania obejmują analizę aktualnego stanu sieci, identyfikację możliwości integracji z nowymi technologiami oraz projektowanie architektury sieci uwzględniającej skalowalność, wydajność i bezpieczeństwo. Projektowanie rozwiązań może również obejmować migrację do chmury obliczeniowej, wirtualizację serwerów lub wprowadzenie zaawansowanych systemów zarządzania siecią Efektem jest projekt techniczny, który służy jako podstawa do implementacji usprawnień.

„Tworzenie dokumentacji graficznej dla projektowanych rozwiązań przy pomocy narzędzia (...)” polega na wizualizacji projektowanych rozwiązań infrastruktury IT za pomocą narzędzia (...). Tworzy Pan schematy sieci, diagramy architektury systemów, plany rozmieszczenia sprzętu w centrach danych oraz inne dokumenty techniczne. Dokumentacja graficzna ułatwia zrozumienie złożonych systemów, wspiera proces planowania i implementacji oraz, służy jako pomoc w procesie zarządzania zmianą. Efektem są klarowne i precyzyjne schematy, które mogą być wykorzystywane przez wszystkie zainteresowane strony do zrozumienia projektowanego rozwiązania oraz jako wsparcie w procesie jego realizacji.

Wyjaśnił Pan, że w ramach usługi „implementacji rozwiązań obejmujących infrastrukturę cyberbezpieczeństwa oraz sieci teleinformatyczne” realizowane są prace związane z wprowadzaniem w życie zaprojektowanych rozwiązań IT zarówno w zakresie sprzętu, jak i polityk bezpieczeństwa. Zadania obejmują zaawansowaną konfigurację urządzeń sieciowych, instalację systemów zabezpieczeń, wdrożenie zmian w infrastrukturze, testowanie funkcjonalności i bezpieczeństwa wdrożonych rozwiązań. Implementacja może również obejmować procesy migracji danych, integrację systemów oraz ich optymalizację. Efektem jest w pełni funkcjonalna, bezpieczna i wydajna infrastruktura IT, gotowa do wsparcia operacji biznesowych klienta.

Doprecyzował Pan, że użyte w opisie sprawy określenia:

a)„Sieć teleinformatyczna” – to zintegrowany system składający się z komputerów, urządzeń peryferyjnych, sprzętu sieciowego (takiego jak (...)), oraz medium transmisyjnego (może to (...)), który umożliwia wymianę danych między urządzeniami w ramach jednej organizacji lub między wieloma lokalizacjami. Sieci teleinformatyczne (...), wspierając tym samym procesy biznesowe, komunikację i dostęp do zasobów informatycznych.

b)„Systemy teleinformatyczne” – to zbiór wzajemnie powiązanych urządzeń komputerowych i procedur zaprojektowanych do gromadzenia, przetwarzania, przechowywania i rozpowszechniania informacji. Takie systemy obejmują sprzęt komputerowy oraz urządzenia sieciowe, a także ludzi i procesy biznesowe, które wykorzystują te technologie do osiągnięcia celów organizacji.

c)„Rozwiązania usprawnienia infrastruktury” – to wszelkie działania, produkty lub usługi, które mają na celu poprawę wydajności, niezawodności, skalowalności, bezpieczeństwa lub zarządzania infrastrukturą IT. Mogą to być na przykład (...), które eliminują znane luki w zabezpieczeniach.

d)„Dokumentacja graficzna” – w kontekście IT to wszelkie wizualne reprezentacje systemów, infrastruktury, procesów lub danych, które są wykorzystywane do analizy, projektowania, dokumentowania lub zarządzania środowiskiem teleinformatycznym. Może to obejmować (...) i inne. Tworzone są one przy użyciu specjalistycznych narzędzi takich jak (...). Te graficzne artefakty ułatwiają zrozumienie złożonych systemów i komunikację między zespołami technicznymi i biznesowymi.

e)„Systemy infrastruktury sieci” – odnoszą się do zbioru fizycznych urządzeń i wirtualnych systemów służących do połączenia, zarządzania i zabezpieczania komunikacji w sieciach teleinformatycznych. W ich skład mogą wchodzić urządzenia takie jak (...). Te systemy są fundamentem umożliwiającym działanie sieci komputerowych, zapewniającym wymianę danych, bezpieczeństwo, skalowalność i wydajność niezbędną do obsługi potrzeb organizacji.

Wyjaśnił Pan, że w okresie od 2008 do 2021 roku nie był rezydentem podatkowym w Polsce. W latach 2022 i 2023 osiągnął Pan dodatkowe przychody, które pochodziły z wynajmu nieruchomości znajdującej się w Irlandii oraz z zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, również w Irlandii, w pierwszej połowie 2022 roku. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wszelkie należności podatkowe zostały uregulowane w Irlandii. Informacje o osiągniętych dochodach z zagranicy oraz o kwocie zapłaconego podatku zostały prawidłowo zgłoszone w polskim Urzędzie Skarbowym za pomocą formularza PIT/ZG.

Doprecyzował Pan, że do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2540 ze zm.).

Uzupełnienie wniosku II

W uzupełnieniu nr II uszczegółowił Pan swoją odpowiedź na wezwania nr I i wskazał, że w okresie bezpośrednio przed rokiem podatkowym, w którym skorzystał z opodatkowania w formie ryczałtu, nie posiadał statusu polskiego rezydenta podatkowego, nie prowadził żadnej działalności gospodarczej, w tym prowadzonej w formie spółki, ani nie osiągnął przychodów przekraczających 2 000 000 euro.

Uzupełnienie wniosku III

Doprecyzował Pan opis sprawy i wyjaśnił, że użyte w odpowiedzi na wezwanie nr I sformułowanie szczegółowy plan implementacji oznacza kompleksowy dokument techniczny zawierający listę technologicznych działań infrastrukturalnych wymaganych w środowisku sieciowym klienta. Dokument ten obejmuje także procedury wdrożeń oraz zalecenia dotyczące konfiguracji fizycznych urządzeń sieciowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa sieciowego.

Plan ten jest tworzony w formie technicznego opisu wraz ze szczegółowymi schematami działania opisanymi w dokumencie, które mogą obejmować na przykład:

-Implementację zaawansowanych mechanizmów uwierzytelniania sprzętowego – (...), w celu zwiększenia poziomu ochrony przed nieautoryzowanym dostępem.

-Wdrożenie (...) dla kluczowych urządzeń sieciowych – konfiguracja (...), w celu zapewnienia ciągłości działania w przypadku awarii jednego z urządzeń.

-Zastosowanie filtracji ruchu na poziomie sieciowym – konfiguracja list dostępu (...)), , bądź sieciowych zapór ogniowych (...), z zastosowaniem predefiniowanych reguł bezpieczeństwa, (...).

-Optymalizacja fizycznej infrastruktury sieciowej – projektowanie i implementacja (...).

-Instalacja zaawansowanych systemów monitorowania ruchu na poziomie sprzętowym – zastosowanie (...), które umożliwiają bezpośrednią obserwację i analizę pakietów przepływających przez sieć, (...).

-Zastosowanie technologii segregacji sprzętowej sieci – implementacja (...), co zwiększa bezpieczeństwo poprzez oddzielenie różnych grup urządzeń i typów ruchu sieciowego.

-Implementacja mechanizmów kontroli dostępu do sieci – zastosowanie technologii (...) wspierającej autoryzację dostępu do sieci na podstawie (...).

Udzielając odpowiedzi na pytanie, czy „szczegółowy plan implementacji wybranych technologii ” oraz „zalecenie dotyczące konfiguracji zabezpieczeń ” dotyczą również implementacji konkretnego oprogramowania, w tym związanego z bezpieczeństwem sieci teleinformatycznej, doprecyzował Pan, że dokument ten dotyczy infrastruktury opartej o rozwiązania sprzętowe i nie obejmuje implementacji oprogramowania.

Wyjaśnił Pan także, że użyte w odpowiedzi na wezwnie nr I sformułowanie projekt techniczny”, w kontekście infrastruktury teleinformatycznej, stanowi kompleksowy dokument, który zawiera szczegółowe informacje na temat każdego aspektu planowanej implementacji. Projekt ten jest kluczowy dla realizacji wszelkich usprawnień infrastrukturalnych i obejmuje:

-Schematy i rysunki techniczne – dokładna graficzna reprezentacja rozmieszczenia sprzętu sieciowego oraz lokalizacje kluczowych komponentów w infrastrukturze.

-Dokładne specyfikacje techniczne urządzeń – lista proponowanych urządzeń wraz z ich parametrami, (...), oraz inne istotne charakterystyki.

-Instrukcje montażu i instalacji – szczegółowe wytyczne dotyczące fizycznego montażu urządzeń i prawidłowego połączenia komponentów.

-Proponowaną konfigurację projektowanych rozwiązań sprzętowych – szczegółowe dane konfiguracyjne (...) oraz szczegóły konfiguracyjne funkcjonalności charakterystycznych dla wdrażanego rozwiązania.

Doprecyzował Pan, że proces „implementacji usprawnień” obejmuje:

-Instalację i konfigurację sprzętu – fizyczne wdrożenie i odpowiednie ustawienie nowych urządzeń sieciowych, (...).

-Optymalizację sieci – przeorganizowanie układu sieci (...).

-Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa – wdrożenie (...) oraz wszelkie działania mające na celu zwiększenie poziomu zabezpieczeń wdrażanych urządzeń, tzw. hardening.

Użyte przez Pana pojęcie „usprawnień” dotyczy natomiast:

-Zwiększenia wydajności i niezawodności sieci – przez instalację nowocześniejszego sprzętu i optymalizację rozkładu fizycznych elementów sieci.

-Wzmocnienia bezpieczeństwa operacyjnego – poprzez zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych zwiększających odporność na awarie oraz nieautoryzowany dostęp do sieci i zasobów sieciowych.

-Modernizacji infrastruktury – aktualizacja starych systemów i technologii na bardziej nowoczesne, co pozwala na lepszą integrację z nowymi technologiami i standardami bezpieczeństwa.

W odpowiedzi na wezwanie II wyjaśnił Pan również, że:

-„Zaprojektowane rozwiązania IT” – w kontekście wykonywanych przez Pana czynności – odnoszą się do planowania i projektowania fizycznej infrastruktury sieciowej oraz urządzeń bezpieczeństwa z uwzględnieniem potrzeb klienta. Zadanie to obejmuje definiowanie ścieżek komunikacyjnych, specyfikacji technicznych urządzeń, takich jak (...). Wszystkie te elementy są projektowane w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo, wydajność sprzętowej infrastruktury sieciowej oraz wymagania klienta.

-„Zasoby informatyczne” – obejmują one fizyczne komponenty infrastruktury takie jak (...) oraz inne sprzęty służące do przetwarzania i przechowywania danych, koncentrując się na zapewnieniu, że te zasoby są odpowiednio zabezpieczone, a transmisja danych odbywa się w sposób efektywny i bezpieczny.

-„Procesy biznesowe” – w kontekście wykonywanych przeze Pana usług cyberbezpieczeństwa, procesy te odnoszą się do działań takich jak audyty bezpieczeństwa, zarządzanie ryzykiem, odpowiedź na incydenty bezpieczeństwa i ochrona infrastruktury. Te procesy są wspierane przez fizyczną infrastrukturę IT i mają na celu ochronę danych oraz zapewnienie ciągłości działań biznesowych klienta.

-Czynność „konfiguracji istniejących systemów” – w kontekście wykonywanych zadań, czynność ta do odnosi się do optymalizacji ustawień urządzeń sieciowych i komponentów infrastruktury. Może to obejmować np. (...) w celu zwiększenia efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa.

Pana pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W Pana przypadku nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8.5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.01.12.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zajmuje się Pan prowadzeniem audytów i przeglądów polityk dotyczących bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej klienta, analizą efektywności działania istniejących systemów teleinformatycznych pod kątem ich wydajności oraz poziomu cyberbezpieczeństwa, analizą doborem i testowaniem nowych rozwiązań sprzętowych usprawniających działanie sieci oraz zwiększających poziom jej zabezpieczenia, projektowaniem rozwiązań usprawniania infrastruktury teleinformatycznej w oparciu o posiadane przez klienta systemy infrastruktury sieci, tworzeniem dokumentacji graficznej dla projektowanych rozwiązań przy pomocy narzędzia (...), implementacją rozwiązań obejmujących infrastrukturę cyberbezpieczeństwa oraz sieci teleinformatyczne.

Pana stanowisko potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydana dnia (...) 2023 r. o znaku (...).

Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w Pana przypadku możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 14 oraz 68, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Przy symbolach PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak ex. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Z uwagi na fakt, że świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz podmiotu zagranicznego usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (stanowisko (...)). Do czynności, jakie realizuje Pan w ramach umowy zawartej z kontrahentem należą m.in.:

prowadzenie audytów i przeglądów polityk dotyczących bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej klienta;

analiza efektywności działania istniejących systemów teleinformatycznych pod kątem ich wydajności oraz poziomu cyberbezpieczeństwa;

analiza, dobór i testowanie nowych rozwiązań sprzętowych usprawniających działanie sieci oraz zwiększających poziom jej zabezpieczenia;

projektowanie rozwiązań usprawniania infrastruktury teleinformatycznej w oparciu o posiadane przez klienta systemy infrastruktury sieci;

tworzenie dokumentacji graficznej dla projektowanych rozwiązań przy pomocy narzędzia (...);

implementacja rozwiązań obejmujących infrastrukturę cyberbezpieczeństwa oraz sieci teleinformatyczne.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że może Pan opodatkować uzyskiwane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż jak wynika z opisu sprawy złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a ponadto nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 6 i 8 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się do stawki ryczałtu wskazać należy, że świadczone przez Pana, będące przedmiotem zapytania, usługi polegające głównie na prowadzeniu audytów i przeglądów polityk dotyczących bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej, projektowaniu rozwiązań usprawniania infrastruktury teleinformatycznej, tworzeniu dokumentacji graficznej dla projektowanych rozwiązań oraz implementacji rozwiązań obejmujących infrastrukturę cyberbezpieczeństwa mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile faktycznie – na co wskazują okoliczności sprawy – nie dotyczą oprogramowania, a odnoszą się do planowania i projektowania fizycznej infrastruktury sieciowej oraz urządzeń bezpieczeństwa sieci.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

·Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00