Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.63.2024.2.ASZ

Skutki podatkowe zakupu ciągnika rolniczego.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zakupu ciągnika rolniczego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 25 marca 2024 r. (wpływ 28 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 27 grudnia 2023 r. dokonał Pan transakcji zakupu ciągnika rolniczego marki (…), rok produkcji 1989, za kwotę 15 tys. zł. Dokonana transakcja zakupu-sprzedaży nie jest udokumentowana fakturą VAT, a umową kupna-sprzedaży.

Zarówno Pan (nabywca) jak i osoba, od której dokonano zakupu ciągnika rolniczego (sprzedawca), na dzień transakcji prowadzili gospodarstwa rolne i korzystali ze statusu rolnika ryczałtowego, tj. zwolnionego z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług. Ciągnik, który jest przedmiotem umowy będzie służył Panu do użytku wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym do prac związanych z jego prowadzeniem, tj. do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Ciągnik był wykorzystywany przez sprzedającego w tym samym celu, tj. do działalności zwolnionej  z podatku od towarów i usług.

Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i tym samym, z tytułu tej konkretnej transakcji (sprzedaży na Pana rzecz ciągnika rolniczego) sprzedający nie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy Pan − kupujący powinien zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zadaniem, umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów  i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zakup ciągnika rolniczego odbył się na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Zarówno Pan jako kupujący jak i sprzedający prowadzą gospodarstwa rolne i korzystają ze statusu rolnika ryczałtowego – są Państwo podmiotowo zwolnieni z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy  o podatku od towarów i usług. Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jednoznacznie wynika, iż wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma miejsce wówczas, gdy z tytułu danej czynności cywilnoprawnej (czyli w przedstawionej sytuacji jest to czynność nabycia − zakup ciągnika rolniczego) jedna ze stron czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, zarówno kupujący, jak  i sprzedający są podmiotowo zwolnieni z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Pan jako kupujący jest zwolniony z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w zaistniałej sytuacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje,  w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona  z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści ww. art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 pkt 4 lit. b) ww. ustaw).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że w dniu 27 grudnia 2023 r. dokonał Pan zakupu ciągnika rolniczego. Dokonana transakcja zakupu-sprzedaży nie była udokumentowana fakturą VAT, a umową kupna-sprzedaży.  Zarówno Pan (nabywca) jak i osoba, od której dokonano zakupu ciągnika rolniczego (sprzedawca), na dzień transakcji prowadzili gospodarstwa rolne i korzystali ze statusu rolnika ryczałtowego, tj. zwolnionego z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Ciągnik, który jest przedmiotem umowy będzie służył Panu do użytku wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym, do prac związanych z jego prowadzeniem, tj. do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Ciągnik był wykorzystywany przez sprzedającego w tym samym celu, tj. do działalności zwolnionej  z podatku od towarów i usług. Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tytułu opisanej transakcji, tj. tej konkretnej transakcji (sprzedaży na Pana rzecz ciągnika rolniczego) sprzedający nie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy uznać, że skoro sprzedający z tytułu omawianej transakcji (zawartej umowy kupna-sprzedaży ciągnika rolniczego) nie był zwolniony z podatku od towarów i usług i żadna ze stron nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług (co nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia w tej interpretacji, gdyż dotyczy ona – zgodnie z Pana wolą – tylko podatku od czynności cywilnoprawnych), to transakcja nabycia ciągnika rolniczego od rolnika ryczałtowego, jako czynność, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Aby bowiem wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych mogło mieć zastosowanie, to umowa sprzedaży ciągnika rolniczego musiałaby być opodatkowana lub zwolniona z podatku od towarów i usług. A jak sam Pan wskazał w uzupełnieniu wniosku, z tytułu tej konkretnej transakcji (sprzedaży na Pana rzecz ciągnika rolniczego) – sprzedający nie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan również, że zarówno Pan jak i sprzedający na dzień transakcji korzystali ze statusu rolnika ryczałtowego, tj. zwolnionego z podatku od towarów  i usług. Zwolnienie, na które się Pan powołał, tj. zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy dostawy produktów rolnych dokonywanej przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenia usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Tymczasem dostawa ciągnika rolniczego nie stanowi dostawy produktów rolnych.  Jak wskazano powyżej o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tytułu tej właśnie czynności z tego podatku zwolniona. Zatem samo posiadanie statusu rolnika ryczałtowego, zwolnionego z podatku od towarów i usług, nie może być podstawą do zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartej umowy sprzedaży ciągnika rolniczego.

W uzupełnieniu stanowiska w sprawie wskazał Pan także, że zarówno kupujący jak  i sprzedający są podmiotowo zwolnieni z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W analizowanej sprawie istotne znaczenie ma to, czy zawarta umowa kupna-sprzedaży ciągnika rolniczego była opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej umowy była z tego podatku zwolniona. To, że kupujący i sprzedający są podmiotowi zwolnieni z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie wskazanego powyżej art. 113 ustawy o podatku od towarów  i usług, nie uprawnia do skorzystania z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartej umowy kupna-sprzedaży ciągnika rolniczego.

W związku z powyższym – jeżeli opisana transakcja nie była objęta uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynność nabycia ciągnika rolniczego nie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem (a tak właśnie wynika z treści opisu stanu faktycznego i jego uzupełnienia) – to był Pan zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych  w wysokości 2%, gdyż czynność ta (umowa) nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyłączenie (a nie jak Pan twierdzi zwolnienie), o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie ma zastosowania do analizowanej sprawy.

W związku z powyższym, na Panu – jako kupującym – ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz złożenia deklaracji w sprawie tego podatku (PCC-3) do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z tytułu zawarcia umowy kupna-sprzedaży ciągnika rolniczego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja stanowi ocenę Pana stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zatem interpretacja ta, nie rozstrzyga, czy umowa sprzedaży ciagnika rolniczego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub czy któraś ze stron tej umowy sprzedaży, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu tej właśnie umowy sprzedaży, jest z tego podatku zwolniona. Ocena stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oparta jest wyłącznie na opisie stanu faktycznego, przedstawionym w tym zakresie przez Pana.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00