Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.87.2024.2.AM

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży zabudowanej działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr ... zabudowanej budynkiem dawnej szkoły podstawowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Wnioskodawca (dalej również jako: „Gmina”, „Gmina ...”) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. Dz.U. 2023 poz. 40, dalej również: u.s.g.).

Gmina realizuje swoje zadania własne zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, między innymi potrzeb z zakresu pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, utrzymywanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, jednym z zadań własnych gminy jest gospodarka nieruchomościami.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej „Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.”

Gmina ... zamierza sprzedać w trybie bezprzetargowym (na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami) nieruchomość zabudowaną budynkiem dawnej szkoły podstawowej (dalej „nieruchomość”) na rzecz Stowarzyszenia … z siedzibą w ... (KRS nr …), posiadającego status organizacji pożytku publicznego od … roku, będącego obecnym posiadaczem zależnym planowanej do sprzedaży nieruchomości na podstawie umowy użyczenia z dnia … roku.

Stowarzyszenie … jest zgodnie z danymi ujawnionymi w KRS organizacją …. Jedną z jednostek terenowych Stowarzyszenia jest Schronisko … w gminie .... Schronisko prowadzone jest właśnie w nieruchomości planowanej do sprzedaży - budynku dawnej szkoły podstawowej, stanowiącym własność Gminy ....

Ujawniony w KRS przedmiot działalności statutowej Stowarzyszenia jako organizacji pożytku publicznego obejmuje m.in. ….

Gmina ... nabyła własność przedmiotowej nieruchomości nieodpłatnie, z mocy prawa, z dniem … 1996 roku, co zostało stwierdzone w decyzji Urzędu Wojewódzkiego w … z dnia … 1996 (…). Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów numerem działki: ... o łącznej powierzchni … ha i położona jest w jednostce ewidencyjnej ... w obrębie …. Z decyzji z … 1996 r. wynika, że przed komunalizacją nieruchomość stanowiła własność Skarbu Państwa na podstawie rep.. …. Nabycie z mocy prawa ww. nieruchomości przez Gminę było związane z przejęciem przez gminy, jako zadania własnego, prowadzenia szkół podstawowych, co wiązało się również z nieodpłatnym przekazaniem mienia szkół.

W przedmiotowej nieruchomości szkoła podstawowa prowadzona była przez Gminę ... od momentu nabycia nieruchomości z mocy prawa aż do końca roku szkolnego 1996.

Od roku 2007 budynek dawnej szkoły udostępniany był przez Gminę na podstawie umów użyczenia organizacjom ….

Obecnie, od dnia … 2019 roku, Gmina związana jest umową użyczenia z opisanym powyżej Stowarzyszeniem … z siedzibą w ... i w budynku dawnej szkoły prowadzone jest schronisko …. Gmina nie osiąga zatem z tytułu oddawania nieruchomości w posiadanie zależne żadnych dochodów. Biorący w użyczenie zobowiązany jest jedynie do ponoszenia bieżących kosztów utrzymania przedmiotu użyczenia a także do ponoszenia we własnym zakresie opłat za media.

Gmina ... zleciła Stowarzyszeniu ... zadanie własne z zakresu pomocy społecznej dotyczące … Schronisko prowadzone przez Stowarzyszenie ... zostało przez Gminę ... zgłoszone - ….

Gmina tym samym przez cały okres posiadania nieruchomości w ..., gmina ..., działka ... zabudowana budynkiem szkoły podstawowej - od dnia … 1996 roku do chwili obecnej - wykorzystywała nieruchomość, która ma być przedmiotem sprzedaży, wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ponadto, ze względu na fakt nabycia nieruchomości z mocy prawa na podstawie decyzji komunalizacyjnej, Gminie ... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jeżeli z tytułu nabycia ww. nieruchomości - podatek VAT nie został bowiem z tytułu nabycia nieruchomości naliczony.

Ze względu na to, że sprzedaż ma zostać dokonana na rzecz organizacji pożytku publicznego, na dodatek organizacji pożytku publicznego, która prowadzi działalność pożytku publicznego w obszarze nakładającym się z zakresem zadań własnych gminy, Gmina ... rozważa udzielenie nabywcy przy sprzedaży nieruchomości bonifikaty wynoszącej … wartości nieruchomości oszacowanej przez rzeczoznawcę majątkowego. W celu udzielenia nabywcy bonifikaty zostanie podjęta uchwała Rady Gminy ..., której podstawą prawną będzie: art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 68 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami - określona zostanie stawka bonifikaty (…) oraz warunki jej uzyskania.

W piśmie z 2 kwietnia 2024 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1)Gmina ... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Budynek, o którym mowa w opisie sprawy, znajdował się na działce nr ... (obręb …) w momencie nabycia - podstawa nabycia ….

3)Z tytułu nabycia ww. budynku nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku VAT.

4)W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Powyższe Wnioskodawca motywuje tym, że w dacie uzyskania tytułu prawnego w postaci decyzji komunalizacyjnej nr … przedmiotowa nieruchomość była już zabudowana i były w niej prowadzone zadania własne Gminy polegające na prowadzeniu szkoły podstawowej do czerwca 1996 roku, następnie w marcu 1997 roku budynek został użyczony na potrzeby zorganizowania i prowadzenia … w .... Użyczenie nieruchomości trwało do czerwca 2019 roku. W czasie trwania użyczenia Gmina ... nie ponosiła żadnych wydatków związanych z remontem budynku.

5)W związku z brakiem pierwszego zasiedlenia nie można wskazać okresu zasiedlenia czy był dłuższy, czy krótszy niż dwa lata.

6)Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Pytanie

Czy opisane zdarzenie przyszłe - planowana sprzedaż przez Gminę ... zabudowanej nieruchomości gminnej, usytuowanej na działce wpisanej do ewidencji gminnej pod nr ... o łącznej powierzchni … ha, położonej w jednostce ewidencyjnej ... w obrębie ..., na której zlokalizowany jest budynek dawnej szkoły podstawowej, na rzecz organizacji pożytku publicznego - Stowarzyszenia ... z siedzibą w ... na cele związane z prowadzoną działalnością pożytku publicznego, przeprowadzona z zastosowaniem … bonifikaty od ceny rynkowej nieruchomości wynikającej z operatu szacunkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana sprzedaż zabudowanej nieruchomości gminnej, usytuowanej na działce wpisanej do ewidencji gminnej pod nr ... o łącznej powierzchni … ha, położonej w jednostce ewidencyjnej ... w obrębie ..., na której zlokalizowany jest budynek dawnej szkoły podstawowej, na rzecz organizacji pożytku publicznego - Stowarzyszenia ... z siedzibą w ... na cele związane z prowadzoną działalnością pożytku publicznego, przeprowadzona z zastosowaniem … bonifikaty od ceny rynkowej nieruchomości wynikającej z operatu szacunkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) ze względu na możliwość zastosowania zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w następujących przepisach:

·art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570 tj. z późn. zm.)

lub

·art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570 tj. z późn. zm.)

Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli jest zbywana na rzecz osób, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami właściwy organ może udzielić bonifikaty od ceny nieruchomości ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3 u.g.n., tj. od ceny wynikającej z operatu szacunkowego, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana m.in. organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego. Udzielenie bonifikaty następuje w przypadku gminy na podstawie uchwały rady gminy.

Zgodnie z art. 68 ust. 1(1) ustawy o gospodarce nieruchomościami: „W zarządzeniu wojewody albo uchwale rady lub sejmiku, o których mowa w ust. 1, określa się w szczególności warunki udzielania bonifikat i wysokość stawek procentowych. Zarządzenie wojewody albo uchwała rady lub sejmiku stanowi akt prawa miejscowego lub może dotyczyć indywidualnych nieruchomości”.

Zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jeżeli nabywca nieruchomości zbyłby nieruchomość lub wykorzystał ją na inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty przed upływem 10 lat licząc od dnia nabycia, jest zobowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Zwrot następuje na żądanie właściwego organu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem natomiast jest, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, m.in. rzecz lub jej część. Pojęcie „dostawa towarów” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a zatem m.in.: sprzedaż, zamianę, darowiznę.

Z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towaru a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby odpłatność została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Tym niemniej, aby czynność spełniająca definicję dostawy towarów podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być ona wykonana przez podatnika tego podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Są to zatem realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej nie zaś publicznoprawnej, czyli np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, czy dzierżawy.

Z uwagi zatem na fakt, że sprzedaż zabudowanej nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną, będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów, a w ramach tej transakcji Gmina ... będzie występować w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT „zwalnia się z opodatkowania dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”. Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być zatem łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ww. przesłanki zwolnienia z opodatkowania VAT są spełnione w odniesieniu do zamierzonej przez Gminę ... sprzedaży zabudowanej nieruchomości w ... gm. ..., działka ... na rzecz organizacji pożytku publicznego Stowarzyszenia .... Zważyć bowiem należy, że przez cały okres, w którym Gminie ... przysługiwało względem nieruchomości prawo własności, to jest od momentu nabycia jej z mocy prawa z dniem … 1996 roku do chwili obecnej i do momentu planowanej sprzedaży nieruchomości, Gmina ... nie wykorzystywała nieruchomości do jakiejkolwiek działalności zarobkowej, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, nabycie nieruchomości nastąpiło z mocy prawa i nieodpłatnie, a zatem Gmina ... nie miała prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem nieruchomości.

Co więcej, biorąc pod uwagę fakt, iż w myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT „w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu” a zatem w przypadku dostaw nieruchomości zabudowanych - takich jak nieruchomość, której ma dotyczyć sprzedaż (zdarzenie przyszłe opisane w niniejszym wniosku), nie dochodzi do podlegających odrębnemu opodatkowaniu dostaw gruntów, lecz grunty podlegają opodatkowaniu w ramach dostaw posadowionych na tych gruntach budynków, budowli lub ich części, a zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT „Zwalnia się od opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego” - oznacza to, że Gminie ... przysługiwać będzie również zwolnienie od opodatkowania planowanej sprzedaży z tego tytułu, że przy nabyciu budynku szkoły podstawowej (nieodpłatnie, z mocy prawa) Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina ... zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i zamierzają sprzedać działkę nr ... zabudowaną budynkiem dawnej szkoły podstawowej na rzecz Stowarzyszenia ... z siedzibą w .... Przedmiotową nieruchomość nabyli Państwo nieodpłatnie w … 1996 r., z mocy prawa, na podstawie decyzji komunalizacyjnej, a budynek znajdował się na działce w momencie nabycia. W przedmiotowym budynku od momentu jego nabycia do końca roku szkolnego 1996 prowadzili Państwo szkołę podstawową. W marcu 1997 roku budynek został użyczony na potrzeby zorganizowania i prowadzenia … w .... Użyczenie nieruchomości trwało do czerwca 2019 r. Obecnie, od lipca 2019 r. udostępniają Państwo nieruchomość na podstawie umowy użyczenia Stowarzyszeniu ..., a w budynku prowadzone jest schronisko …. Z tytułu nabycia działki wraz z posadowionym na niej ww. budynkiem nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że sprzedaż ww. zabudowanej działki jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną).

Tym samym dokonując transakcji sprzedaży zabudowanej działki nr ... będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Według art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy działki nr ... zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do budynku posadowionego na ww. działce miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, od momentu nabycia do końca roku szkolnego 1996 w budynku była prowadzona szkoła podstawowa. W marcu 1997 roku budynek został użyczony na potrzeby zorganizowania i prowadzenia … w .... Użyczenie nieruchomości trwało do czerwca 2019 r. Obecnie, od lipca 2019 r. udostępniają Państwo nieruchomość na podstawie umowy użyczenia Stowarzyszeniu ..., a w budynku prowadzone jest schronisko …. A zatem – wbrew Państwa twierdzeniu – uznać należy, że w stosunku do budynku posadowionego na działce nr ... doszło do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto – jak Państwo wskazali – nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.

A zatem, w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do budynku posadowionego na działce nr ..., zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki i budowle. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż gruntu, z którym związany jest ww. budynek będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Reasumując, sprzedaż przez Państwa działki nr ... wraz z posadowionym na niej budynkiem będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym, oceniając Państwa stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe. Nie można bowiem utożsamiać zwolnienia od podatku VAT z niepodleganiem danej czynności opodatkowaniu. Jeśli dana czynność nie podlega opodatkowaniu, to nie stosuje się do niej regulacji wynikających z ustawy, pozostaje więc poza zakresem działania ustawy. Jeśli natomiast czynność jest objęta regulacją ustawy, to podlega opodatkowaniu i wówczas może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Jednocześnie wskazując Państwo na możliwośćskorzystania ze zwolnienia od podatku VAT dla dostawy działki nr ... zabudowanej budynkiem dawnej szkoły podstawowej, powołali Państwo nieprawidłową podstawę prawną.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00