Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.30.2024.1.KW

Wniesienie przez Fundatora do Fundacji majątku pod tytułem darmym w formie przeniesienia wierzytelności z tytułu wypłaty zaległego zysku ze spółki oraz dalsza wypłata zysku w formie pieniężnej lub rzeczowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dokonanie przez Fundatora wniesienia do Fundacji majątku pod tytułem darmym w formie przeniesienia wierzytelności z tytułu wypłaty zaległego zysku ze Spółki oraz dalsza wypłata zysku ze Spółki na rzecz Fundacji w formie pieniężnej lub rzeczowej nie będzie generowało opodatkowania przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dokonanie przez Fundatora wniesienia do Fundacji majątku pod tytułem darmym w formie przeniesienia wierzytelności z tytułu wypłaty zaległego zysku ze Spółki oraz dalsza wypłata zysku ze Spółki na rzecz Fundacji w formie pieniężnej lub rzeczowej nie będzie generowało opodatkowania przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną niebędącą polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca jest udziałowcem w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski (dalej: Spółka) Posiada większościowy pakiet udziałów w Spółce. Wnioskodawca planuje w przyszłości założyć fundację rodzinną z siedzibą w Polsce (dalej: Fundacja) i wnieść do niej pod tytułem darmym wierzytelność posiadaną w stosunku do Spółki z tytułu wypłaty zaległego zysku na jego rzecz. W momencie przeniesienia przez Wnioskodawcę do Fundacji wierzytelności o wypłatę zysku do prawa żądania wypłaty zaległego zysku będzie uprawniona Fundacja. Jednocześnie Fundator wskazuje, że rozliczenie Spółki z Fundacją z tytułu wypłaty zaległego zysku będzie mogło nastąpić przez Spółkę rozliczeniem pieniężnym lub w formie rzeczowej.

Fundacja będzie utworzona i zarejestrowana zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej [dalej: „ustawa o fundacji”].

Pytanie

Czy dokonanie przez Fundatora wniesienia do Fundacji majątku pod tytułem darmym w formie przeniesienia wierzytelności z tytułu wypłaty zaległego zysku ze Spółki oraz dalsza wypłata zysku ze Spółki na rzecz Fundacji w formie pieniężnej lub rzeczowej nie będzie generowało opodatkowania przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)?

Pana stanowisko w sprawie

Otrzymanie wierzytelności o wypłatę zysku przez Fundację oraz dalsza wypłata na rzecz Fundacji zysku tj. dywidendy (co mogłoby nastąpić zarówno w formie pieniężnej lub rzeczowej) przez Spółkę nie będzie generowało opodatkowania przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;

Zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników podkreśla się, że przychodem podatkowym jest tylko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały, definitywny. Przysporzenie to musi jednocześnie prowadzić do zwiększenia aktywów podatnika lub zmniejszenia jego zobowiązań.

Ponadto, przysporzenie to musi być rzeczywiste, a nie potencjalne Innymi słowy, o przychodzie można mówić tylko wtedy, kiedy podatnik wzbogacił się i stanowi to jego dodatkowy, definitywny majątek.

Powyższe rozumienie pojęcia przychodu na gruncie ustawy o CIT znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanym stanowisku sądów administracyjnych oraz organów podatkowych.

Jednakże zgodnie z art. 6 pkt 25 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych fundację rodzinną. Ustawodawca przewidział zatem zwolnienie podmiotowe dla Fundacji.

Mienie do Fundacji może zostać wniesione zarówno w drodze darowizny jak i spadku. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o fundacji, jeżeli mienie jest wniesione przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo to uważa się za wniesione przez fundatora, natomiast przez inne osoby to uważa się za wniesione przez fundację rodzinną. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej: Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Wniesienie tym samym przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji pod tytułem darmym posiadanej wierzytelności o wypłatę zaległego zysku ze Spółki nie będzie generować po stronie otrzymującej Fundacji opodatkowanego dochodu (przychodu).

Zgodnie z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej w zakresie działalności określonej wskazanym przepisem Fundacja jest zwolniona z opodatkowania CIT. Otrzymanie wierzytelności o wypłatę zysku mieści się tym samym w zakresie wskazanego przepisu art. 5 ustawy o Fundacji - nabywania mienia. Realizacja praw wynikających z wniesionej do Fundacji wierzytelności o wypłatę zysku wiąże się bowiem z otrzymanym składnikiem majątku jakim jest wierzytelność o wypłatę zysku. Sposób rozliczenia Spółki z Fundacją jest dla Fundacji wtórny, a co za tym idzie może nastąpić zarówno w formie wypłaty pieniężnej zaległej kwoty zysku lub alternatywnie w formie rzeczowej, która będzie wartością odpowiadała istniejącej wierzytelności o wypłatę zysku.

W konsekwencji uznać należy, że na mocy przepisu art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w związku z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, zarówno wniesienie do Fundacji wierzytelności z tytułu wypłaty zaległego zysku, jak również dalsza realizacja świadczenia w związku z wymagalnością roszczenia o wypłatę dywidendy (co będzie mogło nastąpić zarówno w formie pieniężnej lub rzeczowej) nie wiąże się z powstaniem przychodu/dochodu do opodatkowania po stronie przyszłej Fundacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ufr:

1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-8 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 28 ust. 2 ufr:

Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

We wniosku wskazano, że jest Pan osobą fizyczną niebędącą polskim rezydentem podatkowym. Jest Pan większościowym udziałowcem w spółce z o.o. z siedzibą na terytorium Polski (dalej: spółka). Planuje jednocześnie założyć w przyszłości fundację rodzinną z siedzibą w Polsce i przenieść na nią pod tytułem darmym wierzytelność posiadaną w stosunku do spółki z tytułu wypłaty zaległego zysku na jego rzecz. W momencie przeniesienia przez Pana do fundacji wierzytelności o wypłatę zysku, to fundacja będzie miała prawo do żądania wypłaty zaległego zysku. Rozliczenie spółki z fundacją z tytułu wypłaty zaległego zysku będzie mogło nastąpić przez spółkę w formie pieniężnej lub rzeczowej.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy dokonanie przez Fundatora wniesienia do Fundacji majątku pod tytułem darmym w formie przeniesienia wierzytelności z tytułu wypłaty zaległego zysku ze Spółki oraz dalsza wypłata zysku ze Spółki na rzecz Fundacji w formie pieniężnej lub rzeczowej nie będzie generowało opodatkowania przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano wyżej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątki od tej reguły zostały zawarte w przepisach art. 6 ust. 6-8 ustawy CIT. W żadnym z tych wyłączeń ustawodawca nie przewidział zdarzeń polegających na otrzymywaniu mienia przez fundację rodzinną, zatem – co do zasady – otrzymanie mienia jest dla fundacji rodzinnej zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie CIT.

W myśl natomiast ww. art. 6 ust. 7 ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Jak wynika z treści powołanego art. 24r ust. 1 ustawy CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W celu dokonania oceny, czy dana „aktywność” fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o fundacji rodzinnej, należy na wstępie rozważyć, czy można ją w ogóle uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Zgodnie z tym przepisem, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

W opisanej sytuacji w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną wierzytelności, fundacja nabywa roszczenie do wypłaty dywidendy przyznanej i należnej udziałowcowi (wnioskodawcy).

Należy zauważyć, że zdarzenia polegające na:

(i) otrzymaniu przez fundację wierzytelności (skutkującym nabyciem roszczenia o wypłatę zaległego zysku (dywidendy)) oraz

(ii) późniejszym otrzymywaniu przez fundację zaległego zysku,

nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Brak jest przesłanek, aby na tle przedstawionego opisu sprawy utożsamiać ww. zdarzenia z prowadzeniem przez fundację działalności gospodarczej, do której odnosi się art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. W konsekwencji, nie znajdzie w tym przypadku zastosowania art. 6 ust. 7 ustawy CIT, wyłączający możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.

Tym samym, zarówno otrzymanie pod tytułem darmym wierzytelności o wypłatę zaległego zysku, jak również późniejsze otrzymywanie przez fundację wypłat tego zysku ze spółki, nie spowodują powstania po stronie fundacji przychodu do opodatkowania, z uwagi na zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Do powyższych zdarzeń nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wskazanych w przepisach art. 6 ust. 6-8 ustawy.

W związku z tym, w przedstawionych okolicznościach sprawy bezzasadne pozostaje rozpatrywanie, czy przedstawione wyżej zdarzenia mieszczą się w którymkolwiek z punktów art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zatem, należy zgodzić się z Panem, że przychody osiągane przez fundację z tytułu otrzymania pod tytułem darmym wierzytelności o wypłatę zaległego zysku, jak również późniejsze otrzymywanie przez fundację wypłat tego zysku ze spółki, są zwolnione z CIT. Jednakże mając na uwadze powyższą argumentację organu uzasadnienie Pana stanowiska dotyczące kwalifikacji opisanych czynności jako działalności „dozwolonej” objętej zakresem art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest nieprawidłowe.

Tym samym, pomimo błędnego uzasadnienia przez Pana stanowiska, należy za prawidłowe uznać przyjęcie przez Pana, że przychody osiągane przez fundację z tytułu otrzymania pod tytułem darmym wierzytelności o wypłatę zaległego zysku, jak również późniejsze otrzymywanie przez fundację wypłat tego zysku ze spółki, są zwolnione z CIT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawił Pan i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00