Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.12.2024.3.RK

Określenie stawek ryczałtu z tytułu świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

·w zakresie klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 – jest nieprawidłowe,

·w zakresie klasyfikacji PKWiU 63.11.19.0 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 8 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawek ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedziach na wezwania – pismem z 15 lutego 2024 r. (wpływ 15 lutego 2024 r.) i z 12 marca 2024 r. (wpływ 12 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Podlega Pan w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce. Dokonał Pan wyboru opodatkowania swoich przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan działalność gospodarczą (firmę), w ramach której świadczy Pan opisane we wniosku usługi.

Obecnie na podstawie umowy o współpracy gospodarczej współpracuje Pan stale z Kontrahentem zajmującym się tworzeniem oprogramowania (dalej: „Kontrahent”).

W związku z realizacją ww. umowy, świadczy Pan na rzecz Kontrahenta usługi w zakresie koordynacji i zarządzania projektem (dalej: „usługi”) polegające na:

  • przygotowywaniu specyfikacji funkcjonalnej backlogu, tj. zbioru zadań do wykonania przez zespół - w tym celu kontaktuje się Pan z klientami Kontrahenta (dalej: „Klient”), aby ustalić ich zapotrzebowanie oraz ustalić specyfikację produktu, jaki zamawiają oni od Kontrahenta (dalej: „Produkt”), a także przygotowuje i zbiera wymagania biznesowe, niezbędne informacje od Klienta, analizuje jego potrzeby, wartości biznesowe, wymagania, oczekiwane rezultaty. Następnie na podstawie zebranych danych definiuje Pan i opisuje Pan listę funkcjonalności potrzebnych do stworzenia i dalszego rozwoju Produktu;
  • zarządzaniu backlogiem produktu, polegającym na zarządzaniu zmianami wymagań w trakcie tworzenia Produktu, przygotowaniu zleceń dla poszczególnych zespołów informatyków, ustalaniu priorytetowych zadań;
  • określeniu etapów produkcji Produktu, z uwzględnieniem ustalania najbardziej priorytetowych zadań i funkcjonalności w trakcie realizacji poszczególnych etapów;
  • koordynowaniu pracy zespołu programistów, w ramach którego sprawuje Pan nadzór nad codzienną pracą i realizacją zadań projektowych, wspiera i motywuje zespół w celu samoorganizacji, usuwania przeszkód zespołu deweloperskiego, np. poprzez pozyskanie niezbędnych informacji od Klienta oraz zapewnienie potrzebnych urządzeń. Ponadto zapewnia Pan wsparcie w zakresie zrozumienia celu biznesowego poszczególnych funkcjonalności;
  • przeprowadzaniu testów Produktu, polegających na weryfikacji zrealizowanych zadań przed dostarczeniem Produktu do Klienta, sprawdzaniu zgodności powstałego Produktu z ustalonymi z Klientem założeniami, przygotowaniu scenariuszy testowych oraz dokonywaniu oceny wpływu i analizy funkcjonalności na środowisko testowe;
  • prezentowaniu efektów prac nad Produktem oraz wypracowanych w tym zakresie postępów Klientowi;
  • przekazywaniu Klientowi produktu wraz z kompletem dokumentacji, instrukcji, udzielaniu wsparcia polegającego na analizie zgłaszanych problemów, komunikacji pomiędzy Klientem a poszczególnymi zespołami,
  • współpracowaniu z działem suportu i testerów odpowiadającym za wdrożenie funkcjonalności oraz szczegółowe przetestowanie zrealizowanych zadań przez zespół deweloperski.

W związku z wykonywaniem ww. obowiązków przysługuje Panu od Kontrahenta wynagrodzenie przeliczane z zastosowaniem stawki godzinowej. Wynagrodzenie to jest wypłacane na podstawie wystawianych przez Pana miesięcznie na rzecz Kontrahenta faktur.

Co istotne, w ramach wykonywanych usług nie zajmuje się Pan tworzeniem, ani modyfikowaniem oprogramowania.

Warto także podkreślić, że chociaż do zadań Pana należy prowadzenie komunikacji pomiędzy zespołami programistów, a Klientem, nie jest Pan odpowiedzialny za instalowanie Produktu u Klienta.

Świadczy Pan usługi objęte wnioskiem od kwietnia 2023 r., dlatego wniosek ten dotyczy zaistniałego już stanu faktycznego. Planuje Pan jednak kontynuować opisaną współpracę także w 2024 r. oraz w kolejnych latach, dlatego przedmiotem wniosku jest także zdarzenie przyszłe.

W tym miejscu warto wskazać, że do dnia złożenia wniosku nie uzyskał Pan informacji z Głównego Urzędu Statystycznego pozwalającej na dokładne przyporządkowanie opisanych usług do poszczególnych kodów z klasyfikacji PKWiU. Jednakże, jak wielokrotnie podkreślał Naczelny Sąd Administracyjny, zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU może być przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej. Tym samym w celu uzyskania wiążącej interpretacji indywidualnej w zakresie właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik nie jest zobowiązany do samodzielnego określania kodów PKWiU odpowiadających świadczonym przez niego usługom. Takie stanowisko wynika m.in. z wyroku NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16, w którym podkreślono, że: „Gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby (...) sens interpretacji”. Podobny pogląd NSA przedstawił w wyroku z 12 marca 2021 r. sygn. akt I FSK 134/19.

W piśmie z 15 lutego 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Świadczy Pan następujące usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.11.19.0, tj. - pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych:

  • przygotowywanie specyfikacji funkcjonalnej backlogu, tj. zbioru zadań do wykonania przez zespół. W tym celu kontaktuje się Pan z klientami Kontrahenta, aby ustalić ich zapotrzebowanie oraz ustalić specyfikację produktu, jaki zamawiają oni od Kontrahenta, a także przygotowuje Pan i zbiera wymagania biznesowe, niezbędne informacje od Klienta, analizuje jego potrzeby, wartości biznesowe, wymagania, oczekiwane rezultaty. Następnie na podstawie zebranych danych definiuje Pan i opisuje listę funkcjonalności potrzebnych do stworzenia i dalszego rozwoju Produktu. Efektem usług jest opis poszczególnych zadań, których realizacja ma doprowadzić do realizacji celu biznesowego;
  • zarządzanie backlogiem produktu polegające na zarządzaniu zmianami wymagań w trakcie tworzenia Produktu, przygotowaniu zleceń dla poszczególnych zespołów informatyków, ustalaniu priorytetowych zadań. Efektem usług jest uzgodnienie pierwszeństwa dla najbardziej kluczowych zleceń w danym czasie;
  • określenie etapów produkcji Produktu, z uwzględnieniem ustalania najbardziej priorytetowych zadań i funkcjonalności w trakcie realizacji poszczególnych etapów. Efektem usług jest zdefiniowanie priorytetowych zadań dla rozwoju Produktu;
  • przeprowadzanie testów Produktu polegających na weryfikacji zrealizowanych zadań przed dostarczeniem Produktu do Klienta, sprawdzaniu zgodności powstałego Produktu z ustalonymi z Klientem założeniami, przygotowaniu scenariuszy testowych oraz dokonywaniu oceny wpływu i analizy funkcjonalności na środowisko testowe. Efektem usług jest wykonanie prób Produktu oraz otrzymanie wyników szczegółowych testów wykonywanych przez zespół testerów;
  • prezentowanie efektów prac nad Produktem oraz wypracowanych w tym zakresie postępów Klientowi. Efektem usług jest zaznajomienie i zrozumienie Klienta o efektach prac nad Produktem oraz wypracowanych w tym zakresie postępów;
  • przekazywanie Klientowi produktu wraz z kompletem dokumentacji, instrukcji, udzielaniu wsparcia polegającego na analizie zgłaszanych problemów, komunikacji pomiędzy Klientem a poszczególnymi zespołami. Efektem usługi jest posiadanie Produktu przez Klienta wraz z kompletem informacji dotyczących Produktu.

Świadczy Pan także następujące usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, tj. usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania:

  • koordynowanie pracy zespołu programistów, w ramach którego sprawuje Pan nadzór nad codzienną pracą i realizacją zadań projektowych, wspiera Pan i motywuje zespół w celu samoorganizacji, usuwania przeszkód zespołu deweloperskiego, np. poprzez pozyskanie niezbędnych informacji od Klienta oraz zapewnienie potrzebnych urządzeń. Ponadto, zapewnia Pan wsparcie w zakresie zrozumienia celu biznesowego poszczególnych funkcjonalności. Efektem usługi jest wykorzystanie zasobów zespołu w celu osiągnięcia odpowiedniej efektywności pracy;
  • współpracowanie z działem suportu i testerów odpowiadającym za wdrożenie funkcjonalności oraz szczegółowe przetestowanie zrealizowanych zadań przez zespół deweloperski. Efektem usługi jest zapewnienie komunikacji pomiędzy zespołami tworzącymi Produkt.

Świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (dalej: u.z.p.d.o.f.).

Spełnia Pan warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 u.z.p.d.o.f. Innymi słowy nie znajdują wobec Pana zastosowania wyłączenia wymienione w ww. przepisie. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 i w art. 6 ust. 4 pkt 2 u.z.p.d.o.f.

Rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej 3 kwietnia 2023 r., nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej, a w 2023 r. nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

W piśmie z 12 marca 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 15 lutego 2024 r.)

Jaka stawka zryczałtowanego podatku znajduje zastosowanie do wymienionych we wniosku usług, które sklasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 poz. 556 ze zm.) do kodów 62.01.11.0 oraz 63.11.19.0?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 15 lutego 2024 r.)

Do wymienionych we wniosku usług, które sklasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do kodów 62.01.11.0 oraz 63.11.19.0, zastosowanie znajduje 8,5% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.o.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku:

  • w zakresie klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie klasyfikacji PKWiU 63.11.19.0 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwych stawek ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonych grupowań PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonych symboli PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wyjaśniam ponadto, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (...).

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania oraz wg PKWiU 63.11.19.0 - Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych. Wskazał Pan, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1).

Zauważyć należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w dziale 62 - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane mieści się klasa 62.01 - Usługi związane z oprogramowaniem. Klasa ta obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje m.in. grupowanie 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Grupowanie 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

  • projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
  • projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
  • projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
  • wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania i analizy tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Odnosząc się zatem do opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, stwierdzam, że czynności, które Pan wskazał, mieszczą się w pojęciu „usług związanych z oprogramowaniem”, o którym mowa w powołanym wyżej art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe, usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tym zakresie Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych wg PKWIU 63.11.19.0, tj. - Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych, stwierdzam, że skoro - jak wskazał Pan w opisie - nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych, to uzyskiwane z tego tytułu przychody nie podlegają pod dyspozycję zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 63.11.19.0 - Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tym zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do przywołanych orzeczeń sądowych, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnych i właściwych tylko temu orzecznictwu opisu spraw. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych przez Pana wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00