Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.856.2023.2.MN

Sposób opodatkowania odsetek od obligacji nabytych w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

prawidłowe w zakresie określenia źródła przychodu,

nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wypłaty na Pana rzecz odsetek od zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej obligacji Skarbu Państwa. Wniosek został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. A (dalej: "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą pod firmą A. Przeważającą działalnością Wnioskodawcy jest działalność (...). Wnioskodawca prowadzi również działalność w innych obszarach, w tym w zakresie nabywania w celach inwestycyjnych obligacji skarbowych sprzedawanych przez Ministra Finansów reprezentującego Skarb Państwa. Obligacje skarbowe podlegają oprocentowaniu zgodnie z warunkami emisji.

Na potrzeby finansowania zakupu opisanych wyżej obligacji skarbowych Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zaciągnął pożyczkę, która została mu udzielona przez podmiot będący podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą (Wnioskodawca jest prezesem zarządu pożyczkodawcy). Uzyskany w ten sposób kapitał Wnioskodawca przeznaczył w całości na finansowanie zakupu opisanych wyżej obligacji skarbowych. Wnioskodawca dokonał zakupu powyższych obligacji jako osoba fizyczna. Wskazana umowa pożyczki została zawarta na warunkach nie odbiegających od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Pożyczka jest oprocentowana. Umowa pożyczki zobowiązuje Wnioskodawcę, jako pożyczkobiorcę, do zapłaty odsetek na rzecz pożyczkodawcy. Wnioskodawca dokonuje płatności odsetek w terminie przewidzianym w umowie pożyczki, tj. w okresach miesięcznych.

W interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek Wnioskodawcy przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 listopada 2023 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.627.2023.2.WS uznano za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu zapłacone pożyczkodawcy odsetki od pożyczki zaciągniętej na sfinansowanie zakupu powyższych obligacji skarbowych. Wnioskodawca stosując się do ww. interpretacji zaliczył do kosztów uzyskania przychodu zapłacone pożyczkodawcy odsetki od pożyczki zaciągniętej na sfinansowanie zakupu powyższych obligacji skarbowych.

Wnioskodawca od zakupionych obligacji skarbowych otrzymuje co miesiąc odsetki, które są pomniejszane o 19% zryczałtowany podatek dochodowy, który pobierany jest przez bank wypłacający odsetki, za pośrednictwem którego Wnioskodawca dokonał zakupu obligacji skarbowych.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca wskazuje, że wniosek dotyczy odsetek otrzymanych w 2023 r., a także odsetek otrzymanych do tej pory w 2024 r. oraz które otrzyma w 2024 r. Odsetki od obligacji są naliczane od wartości nominalnej obligacji w miesięcznych okresach odsetkowych.

Wnioskodawca wyjaśnia, że nabył obligacje jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.

Obligacje wskazane we wniosku są obligacjami rocznymi. Zgodnie z listem emisyjnym nr (...) oraz (...) Ministra Finansów z dnia (...) 2023 r. i z dnia (...) 2023 r., w sprawie emisji rocznych oszczędnościowych obligacji skarbowych o zmiennej stopie procentowej oferowanych w sieci sprzedaży detalicznej, wyemitowano roczne oszczędnościowe obligacje skarbowe o zmiennej stopie procentowej, o terminach wykupu od dnia (...) 2024 r. oraz od dnia (...) 2024 r. i o dwunastu miesięcznych okresach odsetkowych, o nazwie skróconej X i Y, a obligacje te oferowano do sprzedaży w dniach od (...) 2023 r oraz od (...) 2023 r.

Wnioskodawca wyjaśnia, że z listu emisyjnego wynika, że obligacje mogą być przedmiotem obrotu tylko pomiędzy podmiotami wymienionymi w ust. 4 pkt 1 listu emisyjnego, tj. a) osobami fizycznymi, b) stowarzyszeniami, innymi organizacjami społecznymi i zawodowymi oraz fundacjami wpisanymi do rejestru sądowego, a w przypadku nierezydentów, również wpisanym do innego rejestru urzędowego. Z listu emisyjnego nie wynika, że obligacje są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu. Obligacje są oszczędnościowymi obligacjami skarbowymi. Ponadto list emisyjny nie wskazuje państwa, na terytorium którego są dopuszczone lub wprowadzone do obrotu.

Biorąc jednak pod uwagę, że funkcję agenta emisji pełni B. oraz C to Wnioskodawca twierdzi, że obligacje są dopuszczone do obrotu na terytorium Polski.

Pytanie

Czy w związku z tym, że Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu zapłacone pożyczkodawcy odsetki od pożyczki zaciągniętej na sfinansowanie zakupu obligacji skarbowych, to otrzymane przez Wnioskodawcę odsetki od obligacji skarbowych po potrąceniu przez płatnika (bank) 19% zryczałtowanego podatku dochodowego będą stanowiły dla Wnioskodawcy, jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w szczególności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy otrzymane przez niego odsetki od obligacji skarbowych po potrąceniu przez płatnika (bank) 19% zryczałtowanego podatku dochodowego będą stanowiły dla niego przychód, jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jednak z racji tego, że odsetki te zostały już opodatkowane 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym pobranym przez płatnika (bank), to nie będą podlegać po raz kolejny opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w szczególności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 analizowanej ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych. Natomiast zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy zaliczył do kosztów uzyskania przychodu zapłacone pożyczkodawcy odsetki od pożyczki zaciągniętej na sfinansowanie zakupu obligacji skarbowych, to otrzymane przez niego odsetki od obligacji skarbowych po potrąceniu przez płatnika (bank) 19% zryczałtowanego podatku dochodowego będą stanowiły dla niego przychód, jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jednakże przychód ten (otrzymane odsetki) nie może podlegać po raz kolejny opodatkowaniu, gdyż został wcześniej już opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym i płatnik pobrał ten podatek wypłacając odsetki pomniejszone o pobrany podatek. Przyjęcie tezy, że Wnioskodawca powinien otrzymane odsetki ponownie opodatkować, w szczególności jako przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, powodowałoby, że ten sam przychód zostanie podwójnie opodatkowany, co byłoby sprzeczne z Konstytucją RP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W art. 5a pkt 6 ww. ustawy została zawarta definicja pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przychody z działalności gospodarczej zostały zdefiniowane w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należą do nich wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 ww. ustawy.

Z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.) wynika, że obligacja skarbowa jest papierem wartościowym oferowanym do sprzedaży w kraju lub za granicą, oprocentowanym w postaci dyskonta lub odsetek (art. 100 ust. 1 ww. ustawy).

Od uzyskanych dochodów (przychodów) – stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych – pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.

z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych;

w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.

z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 30b ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów uzyskanych:

w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.

z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny;

w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.

1)z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

2)z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

3)z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,

4)z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,

5)z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych

wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających, a także umorzenie, odkupienie, wykupienie albo unicestwienie w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (art. 30b ust. 4 ww. ustawy).

W sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót papierami wartościowymi i podatnik dokonuje takiej transakcji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskany przychód (dochód) należy traktować jako przychód z wykonywanej działalności gospodarczej. Przychody z tego tytułu nie podlegają wówczas opodatkowaniu na podstawie art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem stanowią one przychód zakwalifikowany do przychodów z działalności gospodarczej. Tak uzyskany przychód (dochód) podlega łącznemu opodatkowaniu z pozostałymi przychodami w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego – w związku z tym, że nabył Pan obligacje skarbowe jako osoby fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą – przychód z tytułu otrzymanych odsetek od tych obligacji skarbowych należy zakwalifikować do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 1 analizowanej ustawy:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Tym samym – w świetle powołanych regulacji prawnych i przedstawionych okoliczności faktycznych – jest Pan zobowiązany do samodzielnego obliczenia i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy z tytułu otrzymanych odsetek od posiadanych obligacji skarbowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem interpretacji indywidualnej była wyłącznie ocena Pana obowiązków na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opisany stan faktyczny nie stanowi podstawy do oceny prawidłowości działań płatnika.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00