Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.659.2023.1.AK

Transakcje refakturowania wydatków, usług o niskiej wartości dodanej i krajowe transakcje kontrolowane zwolnione, o których mowa we wniosku o ile nie przekroczyły progów dokumentacyjnych wynikających z art. 11k ustawy o CIT, nie podlegają raportowaniu w informacji o cenach transferowych TPR-C za 2022 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w zakresie zrealizowanych w 2022 roku, opisanych w stanie faktycznym wniosku, transakcji Refakturowania wydatków, Usług o niskiej wartości dodanej i Krajowych transakcji kontrolowanych zwolnionych, Spółka nie ma obowiązku wykazania ich w informacji TPR-C za 2022 rok.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej określany także jako „spółka …” bądź „Spółka”) jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wchodzącą w skład międzynarodowej grupy kapitałowej (…).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Podstawowy przedmiot działalności spółki (…) stanowi (…).

Spółka (…) posiada dwóch udziałowców, którymi są spółki kapitałowe mające siedziby we Francji, będące francuskimi rezydentami podatkowymi, tj.: (…)

W 2022 roku Spółka zrealizowała transakcje kontrolowane między innymi z następującymi podmiotami powiązanymi w myśl art. 11a ustawy CIT:

a) ze spółką (…):

- w zakresie zakupu, za zasadzie rozliczenia poniesionych przez podmiot powiązany wydatków, usług marketingowych, o wartości (…) zł.

Transakcje te spełniają wymogi dla transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o których mowa w art. 11n pkt 10 ustawy CIT (dalej: „Refakturowanie wydatków”)

- w zakresie zakupu usług o niskiej wartości dodanej, o wartości (…).

Transakcje te spełniają wymogi dla transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o których mowa w art. 11n pkt 11 oraz art. 11f ustawy CIT (dalej: „Usługi o niskiej wartości dodanej”);

b) ze spółką (…) (spółka mająca siedzibą w Polsce)

- w zakresie zakupu usług transportowych na zasadzie refakturowania, o wartości (…) zł.

- w zakresie zakupu materiałów, o wartości (…) zł.

Transakcje te spełniają wymogi dla transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o których mowa w art. 11n pkt 1 ustawy CIT.

- w zakresie sprzedaży usług szycia i usług transportowych, o wartości (…) zł.

- w zakresie sprzedaży materiałów produkcyjnych i opakowaniowych, o wartości (…) zł.

Transakcje te spełniają wymogi dla transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o których mowa w art. 11n pkt 1 ustawy CIT.

c) ze spółką (…) (spółka mająca siedzibą w Polsce)

- w zakresie zakupu usług najmu powierzchni produkcyjnych, magazynowych i biurowych, o wartości (…) zł.

Transakcje te spełniają wymogi dla transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o których mowa w art. 11n pkt 1 ustawy CIT

- w zakresie przychodu z tytułu odsetek od uiszczonej kaucji, o wartości (…) zł.

Transakcja ta spełnia wymogi dla transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o których mowa w art. 11n pkt 1 ustawy CIT.

Transakcje wymienione w punktach b) i c) powyżej na potrzeby wniosku będą nazywane Krajowymi transakcjami kontrolowanymi zwolnionymi. Spółka zrealizowała w 2022 roku jeszcze inne transakcje kontrolowane w podmiotami powiązanymi w zakresie zakupu i sprzedaży wyrobów, towarów, usług i materiałów, które nie przekraczają progów dokumentacyjnych, ustalonych zgodnie z art. 11k ustawy CIT, lecz transakcje te nie budzą wątpliwości Spółki w zakresie obowiązku wykazania ich w informacji TPR-C za 2022 rok. Wątpliwości Spółki w zakresie obowiązku wykazania w informacji TPR-C za 2022 rok budzą wyłącznie transakcje wskazane w punktach od a) do c) powyżej. Spółka chciałaby uniknąć błędu w zakresie ustalenia obowiązku wykazania powyższych transakcji w informacji TPR-C za 2022 rok i w związku z tym zdecydowała się złożyć wniosek.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zakresie zrealizowanych w 2022 roku, opisanych w stanie faktycznym wniosku, transakcji Refakturowania wydatków, Usług o niskiej wartości dodanej i Krajowych transakcji kontrolowanych zwolnionych, Spółka nie ma obowiązku wykazania ich w informacji TPR-C za 2022 rok?

Państwa stanowisko w sprawie

Wątpliwości Wnioskodawcy biorą się z brzmienia przepisu art. 11t ust. 1 ustawy CIT, który stanowi, że: „1. Podmioty powiązane:

1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.”

Brzmienie tego przepisu może sugerować, że transakcje, o których mowa w punkcie 2) powyższego przepisu, tj. transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy CIT podlegają obowiązkowi wykazania w informacji TPR-C niezależnie od tego czy przekroczyły progi wartościowe, o których mowa w art. 11k ustawy CIT, to jest podlegają obowiązkowi wykazania w informacji TPR-C nawet w przypadku kiedy tych progów nie przekroczyły.

Kwestia ta jest istotna dla Wnioskodawcy, gdyż, tak jak zostało to przedstawione w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca realizował transakcje kontrolowane, o których mowa art. 11n pkt 1, 10 i 11 ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy jednak, transakcje kontrolowane będące przedmiotem wniosku zrealizowane w 2022 roku, tj. transakcje Refakturowania wydatków, Usług o niskiej wartości dodanej i Krajowe transakcje kontrolowane zwolnione, nie są objęte obowiązkiem wykazania ich w informacji TPR-C za 2022 rok.

Właściwe rozumienie zakresu informacyjnego objętego obowiązkiem raportowania w informacji TPR-C, uregulowanego w art. 11t ust. 1 ustawy, jest możliwe bowiem tylko poprzez łączną interpretację tego przepisu z przepisami art. 11k i art. 11n ustawy CIT.

Art. 11n ustawy zawiera katalog transakcji kontrolowanych wyłączonych z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych. Wyłączenia te stosuje się w sytuacji, gdy transakcje kontrolowane objęte dyspozycją przepisu art. 11n ustawy przekraczają progi wartościowe ustalone w art. 11k ustawy. Wynika to z faktu, że lokalną dokumentację cen transferowych, o której mowa w art. 11k ust. 1 sporządza się w ogóle tylko w sytuacji, gdy progi (i inne warunki), o których mowa w art. 11k ust. 2-5 są spełnione.

Skoro zatem art. 11n ustawy, zawierający katalog transakcji kontrolowanych wyłączonych z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, odnosi się do wymienionych w nim transakcji, które przekraczają progi wartościowe ustalone w art. 11k ustawy, to art. 11t ustawy wymieniając w ust. 1 pkt 2 transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy, również odnosi się wyłącznie do tych transakcji, które przekraczają progi wartościowe ustalone w art. 11k ustawy.

A contrario, transakcje kontrolowane wymienione w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy, które nie przekraczają progów wartościowych ustalonych w art. 11k ustawy nie podlegają obowiązkowi raportowania, o którym mowa w art. 11t ust. 1 ustawy.

Uzasadnione jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, że zrealizowane w 2022 transakcje Refakturowania wydatków, Usług o niskiej wartości dodanej i Krajowe transakcje kontrolowanych zwolnione, w związku z faktem, że nie przekroczyły progów wartościowych, o których mowa w art. 11k ustawy, nie podlegają raportowaniu w informacji TPR-C za rok 2022.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się kwestii zwolnień z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz prawidłowości ustalenia, czy transakcje dokonywane przez Spółkę faktycznie nie przekraczają progów dokumentacyjnych.

Zgodnie z art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podmioty powiązane:

1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12

- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Stosownie do postanowień art. 11k ust. 1 ustawy o CIT:

Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 11k ust. 2 ustawy o CIT:

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1)10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;

2)10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;

3)2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;

4)2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W świetle art. 11n pkt 1-2 i 10-12 ustawy o CIT:

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

 1) zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a i 34a,

c) nie poniósł straty podatkowej;

 2) objętych uprzednim porozumieniem cenowym, porozumieniem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 20zs § 1 Ordynacji podatkowej, albo porozumieniem podatkowym, o którym mowa w art. 20zb pkt 2 Ordynacji podatkowej, za okres, którego takie porozumienie dotyczy;

10) polegających wyłącznie na dokonaniu rozliczenia pomiędzy podmiotami powiązanymi wydatków poniesionych na rzecz podmiotu niepowiązanego, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a) nie powstaje wartość dodana i rozliczenie następuje bez uwzględniania marży lub narzutu zysku,

b) rozliczenie nie jest związane bezpośrednio z inną transakcją kontrolowaną,

c) rozliczenie nastąpiło niezwłocznie po dokonaniu zapłaty na rzecz podmiotu niepowiązanego,

d) podmiot powiązany nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową

- przy czym w przypadku zastosowania klucza alokacji przepis art. 11f ust. 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio;

11) stanowiących usługi o niskiej wartości dodanej - w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 11f;

12) dotyczących pożyczki, kredytu lub emisji obligacji - w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 11g.

W informacji o cenach transferowych TPR należy wykazać:

- transakcje kontrolowane objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych,

- transakcje kontrolowane zwolnione z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy o CIT, o ile wartość tych transakcji przekroczy progi dokumentacyjne, oraz

- transakcje inne niż transakcje kontrolowane, o ile wartość tych transakcji przekroczy progi dokumentacyjne.

Obowiązek w zakresie informacji TPR obejmuje transakcje kontrolowane oraz transakcje inne niż transakcje kontrolowane.

W celu identyfikacji obowiązku raportowania w ramach informacji TPR należy określić:

 a) czy podmiot zawierał transakcje kontrolowane, tj. transakcje z podmiotami powiązanymi;

 b) czy transakcje kontrolowane podlegały obowiązkowi sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, tj. ich wartość przekroczyła progi dokumentacyjne i nie są objęte zwolnieniem na podstawie art. 11n pkt 3-9 ustawy o CIT – transakcje te podlegają wykazaniu w informacji TPR;

 c) czy transakcje kontrolowane podlegały zwolnieniu z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 3-9 ustawy o CIT – transakcje te nie podlegają wykazaniu w informacji TPR;

 d) czy transakcje kontrolowane podlegały zwolnieniu z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy o CIT i wartość tych transakcji przekroczyła progi dokumentacyjne – transakcje te podlegają wykazaniu w informacji TPR w ograniczonym zakresie raportowanych danych;

 e) czy podatnik lub spółka niebędąca osobą prawną dokonywał/a transakcji innych niż transakcje kontrolowane, których wartość przekroczyła progi dokumentacyjne – transakcje te podlegają wykazaniu w Informacji TPR.

Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego oraz wyjaśnienia do opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wskazać należy, że w informacji o cenach transferowych TPR-C nie wykazuje się transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy o CIT, o ile wartość tych transakcji nie przekroczy progów dokumentacyjnych.

W świetle powyższego zrealizowane przez Państwa w 2022 r. transakcje refakturowania wydatków, usług o niskiej wartości dodanej i krajowe transakcje kontrolowane zwolnione, o których mowa we wniosku o ile nie przekroczyły progów dokumentacyjnych wynikających z art. 11k ustawy o CIT, nie podlegają raportowaniu w informacji o cenach transferowych TPR-C za 2022 r.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00