Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.833.2023.4.ACZ

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 listopada 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresieskutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 12 stycznia 2024 r.) oraz pismem złożonym 29 stycznia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

...., zwana dalej: Wnioskodawczyni, nabyła wraz z mężem ....:

1)26 października 1987 r. działkę nr A/3 w ..., na współwłasność łączną małżeńską, jako grunt rolny,

2)3 października 2002 r. działki nr: B/1, B/2 i C w ..., na współwłasność łączną małżeńską.

Działki nr B/1 i nr B/2 to działki nabyte z przeznaczeniem jako tereny upraw polowych, natomiast działka nr C jako teren łąk i pastwisk.

Wszystkie wyżej wymienione działki były wykorzystywane w ramach gospodarstwa rolnego prowadzonego przez małżonka Wnioskodawczyni. Na gruntach tych prowadzona była uprawa buraka, kukurydzy, zboża, rzepaku i grochu.

Przy nabyciu tych gruntów Wnioskodawczyni ani Jej małżonkowi nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, gdyż ani Wnioskodawczyni ani Jej małżonek nie byli na moment nabycia nieruchomości podatnikami podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni jest nauczycielem.

Ze względu na zbliżający się czas przejścia na emeryturę Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli decyzję o zbyciu części posiadanych nieruchomości. Celem spieniężenia majątku dla zaspokojenia swoich potrzeb jako godna emerytura, Wnioskodawczyni wraz z mężem ze względu na cele geodezyjne dokonali scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 w działkę nr D, która następnie docelowo ma zostać podzielona na 45 działek, w tym jedna jako droga wewnętrzna.

Wnioskodawczyni nie planuje podejmować ponadstandardowych działań zmierzających do sprzedaży nowo powstałych działek. Zamierza podejmować zwykłe czynności, które osoba dążąca do sprzedaży działek stanowiących jej osobisty majątek, podejmuje w celu sfinalizowania transakcji sprzedaży. Jako osoba nietrudniąca się obrotem nieruchomościami zleciła sprzedaż działek pośrednikowi.

Działania Wnioskodawczyni ograniczają się do wystąpienia z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy oraz podziału nieruchomości na mniejsze działki. Wnioskodawczyni nie planuje ponoszenia nakładów, dzięki którym przeznaczone do sprzedaży działki stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców, jak również nie będzie dokonywała dodatkowych czynności, które charakterem pokrywałyby się z czynnościami podejmowanymi przez osoby zawodowo trudniące się zakupem nieruchomości gruntowych, ich przygotowaniem do sprzedaży i późniejszą sprzedażą (uzbrojenie, wybudowanie dróg, przeprowadzenie akcji marketingowej, itp.). Wnioskodawczyni nie planuje podejmować we własnym zakresie działań marketingowych, lecz zleciła sprzedaż do biura pośrednictwa nieruchomościami.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach obrotu nieruchomościami.

W przyszłości możliwe jest zawieranie przez Wnioskodawczynię przedwstępnych umów sprzedaży, w których określony zostanie jedynie przedmiot umowy, tj. docelowy numer działki wraz z planowanym do zbycia udziałem w działkach drogowych, kwota sprzedaży, kwota wpłaconego zadatku/zaliczki, termin zapłaty za nieruchomość, termin zawarcia umowy przenoszącej własność oraz termin wydania nieruchomości. Poza powyższymi ustaleniami, przedwstępne umowy nie będą zawierały innych praw i obowiązków zarówno po stronie Nabywcy, jak i Sprzedającego. W umowach przedwstępnych nie zostaną zawarte żadne dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży. Wnioskodawczyni nie planuje udzielić Nabywcom działek żadnych pełnomocnictw, zgody ani upoważnienia w celu występowania w Jej imieniu.

Uzupełniając, mąż Wnioskodawczyni od 2005 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT jako rolnik i dla celów tej działalności rolniczej wykorzystywał grunty posiadane przez oboje małżonków.

Grunty nie stanowiły środków trwałych. Grunty te przed sprzedażą są wycofane z działalności rolniczej. Wycofanie działek z działalności rolniczej nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT.

Same czynności faktyczne świadczą o przekazaniu nieruchomości do majątku prywatnego. Ze względu na prowadzenie gospodarstwa rolnego i wykorzystywanie nieruchomości do celów tego gospodarstwa, brak dokumentu czy czynności prawnej, która w przypadku osoby fizycznej byłaby podstawą przekazania nieruchomości. Wnioskodawczyni nie wystąpiła i nie będzie występować o wyłączenie działek z produkcji rolnej, gdyż procedura taka następuje dopiero przed rozpoczęciem procedury związanej z pozwoleniem na budowę. W chwili sprzedaży działki będą nadal w ewidencji gruntów i budynków ujęte jako rolne.

Nie były ponoszone żadne nakłady w celu uatrakcyjnienia działek. Wnioskodawczyni nie zamierza ponosić nakładów na uzbrojenie terenu czy budowę infrastruktury uatrakcyjniającej teren.

Nieruchomości objęte zapytaniem były wykorzystywane tylko i wyłącznie rolniczo. Grunty te nie były i nie są przedmiotem dzierżawy, najmu, użyczenia.

Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonali 2 grudnia 2022 r. sprzedaży gruntu rolnego działki nr E o powierzchni 63,4702 ha na rzecz swojej córki i jej męża. Sprzedaż nastąpiła w związku z chęcią stopniowego wyzbycia się gruntów pozostających w gospodarstwie rolnym małżonka Wnioskodawczyni oraz celem spłaty kredytu.

Działka nr E została zakupiona przez Wnioskodawczynię i Jej męża 20 listopada 2014 r. na cele gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawczyni poza działkami objętymi zapytaniem posiada wraz z mężem:

1)działki nr: F/5, G/1 w ..., nabyte 26 czerwca 1990 r. w drodze zakupu,

2)działka nr H w ..., nabyta 20 lutego 2006 r. w drodze zakupu.

Wnioskodawczyni nie zamierza na moment złożenia wniosku zbywać ww. nieruchomości, a jedynie działki objęte zapytaniem.

Wnioskodawczyni zarobione w drodze sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr D środki pieniężne zamierza przeznaczyć na spokojną emeryturę, zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych.

Działka nr D/23 (jedna z działek z kompleksu nr D) została darowana córce Wnioskodawczyni. W planach Wnioskodawczyni jest darowanie kilku działek spośród działek powstałych z podziału działki nr D córkom, według ich wyboru.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że pomiędzy Wnioskodawczynią a Jej mężem obowiązywał i obowiązywać będzie w chwili dokonania czynności wspólność ustawowa małżeńska.

Działka nr A/3 została nabyta na podstawie umowy sprzedaży 26 października 1987 r., a działki nr: B/1, B/2 i C, 3 października 2002 r. na podstawie umowy sprzedaży.

Działka nr A/3 miała powierzchnię 1,78 ha, działka nr B/1 – powierzchnię 2,45 ha, działka nr B/2 – powierzchnię 2,45 ha, działka nr C – powierzchnię 1,26 ha.

Działki nr: A/3, B/1 i B/2 oraz C były wykorzystywanie w ramach gospodarstwa rolnego przez męża Wnioskodawczyni od momentu ich nabycia (tj. od 1987 r. i 2002 r.).

Wnioskodawczyni nie wykorzystywała działek nr: A/3, B/1 i B/2 oraz C od ich nabycia do scalenia, gdyż działki te były wykorzystywane przez małżonka Wnioskodawczyni.

Nowo powstała działka nr D ma powierzchnię 6,6611 ha. Data połączenia działek: 25 kwietnia 2022 r.

Wnioskodawczyni nie wykorzystywała i nie wykorzystuje działki nr D, działka była wykorzystywana przez męża Wnioskodawczyni. Do 2023 r. działka była wykorzystywana wyłącznie na cele rolne. Od 2023 r. działka została wyłączona z wykorzystywania w działalności rolniczej.

Działki nr: A/3, B/1 i B/2 Wnioskodawczyni próbowała sprzedać w całości od czerwca 2019 r., zlecając ich sprzedaż do biura pośrednictwa. Do września 2021 r. nie udało się znaleźć nabywcy na zakup całych działek, co było przyczyną rozwiązania/wygaśnięcia umowy pośrednictwa w ich sprzedaży.

Stan zdrowotny męża Wnioskodawczyni (problemy z kolanami, które kwalifikują się do operacji) uniemożliwia normalne funkcjonowanie gospodarstwa i spłatę zaciągniętych kredytów indywidualnych. Decyzja o poddaniu się operacji jest odwlekana z uwagi na konieczność dalszego prowadzenia gospodarstwa oraz w związku z koniecznością sprawowania przez męża Wnioskodawczyni opieki nad starszymi rodzicami. To wszystko przyczyniło się do podjęcia decyzji o zmniejszeniu gospodarstwa rolnego i sprzedaży części gruntu. Pozyskane ze sprzedaży działek środki zabezpieczą zarówno Wnioskodawczynię, Jej męża, jak i rodziców męża na czas długotrwałej rehabilitacji po operacji kolana. Środki te również zostaną przeznaczone na kosztowną rehabilitację po operacji kolan.

Z uwagi na brak możliwości sprzedaży całych nieruchomości Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli decyzję o ich podziale. Podział zlecili geodecie w celu dokonania podziału terenu na mniejsze działki umożliwiające ich sprzedaż. Parametry poszczególnych działek uniemożliwiały podział każdej z tych działek osobno (działki są wąskie i długie, jedna z nich ma tylko 22 m szerokości), dlatego też podjęta została decyzja o ich połączeniu i ponownym podziale. Dodatkowo, bez połączenia tych działek, również powstałaby jedna działka zapewniająca dojazd do poszczególnych działek, która przechodziłaby w kilku miejscach przez działki nr: A/3, B/1 i B/2, co doprowadziłoby do tego, że składałaby się ona z kilkunastu mniejszych działek. To bardzo utrudniłoby regulację stanu prawnego i zagmatwałoby ład przestrzenny i geodezyjny tego terenu.

Działka nr D nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Działka uległa już częściowemu podziałowi. Zakończenie wszystkich podziałów uzależnione jest od możliwości uzyskania warunków zabudowy, które wydaje Urząd Gminy (…).

Działki będą o różnych powierzchniach – od 618 m2 do 3 151 m2. Ich dokładna docelowa wielkość uzależniona jest od możliwych do uzyskania decyzjach o warunkach  zabudowy.

Działka nr D została podzielona na 15 działek rolnych (działki o nr: D/2-D/16) oraz 1 działkę stanowiącą dojazd do pozostałych działek (działka o nr D/1). Następnie, poszczególne działki rolne zostały podzielone na mniejsze działki.

Oznaczenie geodezyjne nowo powstałych działek i rodzaj gruntów według ewidencji gruntów:

1)dz. nr D/1 – Rlllb, RIVa, RIVb;

2)dz. nr D/2 – Rlllb, RIVa, RIVb;

3)dz. nr D/3 – Rlllb, RIVa;

4)dz. nr D/4 – Rlllb, RIVa;

5)dz. nr D/5 – Rlllb, RIVa;

6)dz. nr D/6 – Rlllb, RIVa;

7)dz. nr D/7 – Rlllb, RIVa;

8)dz. nr D/8 – Rlllb, RIVa;

9)dz. nr D/9 – RIVa, RIVb;

10)dz. nr D/10 – RIVa;

11)dz. nr D/11 – RIVa;

12)dz. nr D/12 – RIVa;

13)dz. nr D/13 – RIVa;

14)dz. nr D/14 – RIVa;

15)dz. nr D/15 – RIVa;

16)dz. nr D/16 – RIVa.

Powierzchnia każdej z działek powstałych z podziału działki nr D:

1)dz. nr D/1 – pow. 0,6557 ha;

2)dz. nr D/2 – pow. 0,6501 ha;

3)dz. nr D/3 – pow. 0,3204 ha;

4)dz. nr D/4 – pow. 0,4766 ha;

5)dz. nr D/5 – pow. 0,4312 ha;

6)dz. nr D/6 – pow. 0,3059 ha;

7)dz. nr D/7 – pow. 0,3062 ha;

8)dz. nr D/8 – pow. 0,3151 ha;

9)dz. nr D/9 – pow. 0,5068 ha;

10)dz. nr D/10 – pow. 0,4116 ha;

11)dz. nr D/11 – pow. 0,3282 ha;

12)dz. nr D/12 – pow. 0,3217 ha;

13)dz. nr D/13 – pow. 0,3231 ha;

14)dz. nr D/14 – pow. 0,3984 ha;

15)dz. nr D/15 – pow. 0,3056 ha;

16)dz. nr D/16 – pow. 0,6045 ha.

Do 2023 r. działka była wykorzystywana wyłącznie na cele rolne. Od 2023 r. działka została wyłączona z wykorzystywania w działalności rolniczej.

Działki nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, gdyż Wnioskodawczyni nigdy takiej działalności nie prowadziła.

Sprzedaż, Wnioskodawczyni planuje rozpocząć w 2024 r. i prowadzić ją dalej w latach późniejszych. Wszystko zależy od przyszłych nabywców.

Część działek, Wnioskodawczyni zamierza darować rodzinie, tj. dzieciom i siostrze, a pozostałe działki sprzedać. Wnioskodawczyni wraz z mężem rozważają pozostawienie jednej lub kilku działek sobie i ewentualną budowę nowego domu, co będzie warunkowane stanem zdrowia męża Wnioskodawczyni.

Dla wszystkich działek Wnioskodawczyni wraz z mężem wystąpią z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Charakterystyka zabudowy: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Gmina wydaje warunki zabudowy na zasadzie tzw. dobrego sąsiedztwa. Parametry zabudowy i zagospodarowania terenu są niezależne od Wnioskodawczyni i Jej męża i zostaną wskazane w decyzji.

Nie zostanie wydane pozwolenie na budowę. To nabywcy, jeżeli będzie to ich wolą, będą występowali o takie pozwolenie.

Dostęp do drogi publicznej zapewniony jest z działki stanowiącej własność Gminy (…) o nr I. Wraz ze sprzedażą poszczególnych działek sprzedawany będzie odpowiedni udział w działce nr D/1 – tym samym wszyscy nowi właściciele będą mieli zapewniony dostęp do drogi publicznej.

Działki będą sprzedawane jako działki niezabudowane.

Wnioskodawczyni nie zna się na sprzedaży nieruchomości, nie wie jakie czynności należy wykonać przy sprzedaży działek, dlatego sprzedażą będzie zajmował się pośrednik.

Działki będą oferowane do sprzedaży przy pomocy wyłącznie pośrednika, głównie poprzez umieszczanie ogłoszeń na portalach internetowych. Na terenie poszczególnych działek niewykluczone jest również umieszczenie baneru informującego o możliwości zakupu działki z numerem telefonu pośrednika. Nie przewiduje się ogłoszeń w radio, wykonywania prospektów reklamowych, folderów, udziału w targach, itp. Pośrednik będzie również uprawniony do pokazania nieruchomości w terenie oraz wyjaśnienia stanu prawnego i faktycznego nieruchomości przed podpisaniem umowy.

Wnioskodawczyni nie zamierza zawierać umowy najmu ani dzierżawy z przyszłym nabywcą, nabywcami na działkę/działki będące przedmiotem przyszłej sprzedaży.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać działki jednemu lub wielu nabywcom, przy czym zależeć to będzie od zainteresowania potencjalnego nabywcy, nabywców, działkami. Wnioskodawczyni nie wie czy będą to osoby fizyczne, osoby prawne, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą. Potencjalnie może być to każda z tych osób.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy zamierza Pani dokonać kolejnego podziału działek powstałych w wyniku podziału działki nr D, a następnie sprzedaż tych działek? W tym miejscu prosimy wskazać:

a)jaki jest cel dalszego podziału działek?” Wnioskodawczyni wskazała, że celem podziału działek rolnych na mniejsze jest powstanie mniejszych działek, na które będzie szansa na pozyskanie nabywcy. Na działki o powierzchni ponad 0,3 ha nie ma potencjalnych nabywców – takie informacje Wnioskodawczyni otrzymała od pośredników w obrocie nieruchomościami”;

b)„na ile działek zamierza Pani podzielić działki powstałe w wyniku podziałki działki nr D?”, Wnioskodawczyni wskazała, że:

·dz. nr D/2 została podzielona na 5 działek (nr: D/34-D/38);

·dz. nr D/4 została podzielona na 5 działek (nr: D/39-D/42; D/57);

·dz. nr D/9 została podzielona na 5 działek (nr: D/17-D/21);

·dz. nr D/10 została podzielona na 3 działki (nr: D/22-D/24);

·dz. nr D/11 została podzielona na 3 działki (nr: D/25-D/27);

·dz. nr D/12 została podzielona na 3 działki (nr: D/28-D/30);

·dz. nr D/13 została podzielona na 3 działki (nr: D/31-D/33).

c)„jaką przybliżoną powierzchnię będą miały podzielone działki?”, Wnioskodawczyni wskazała, że:

·dz. nr D/34 – pow. 0,0983 ha;

·dz. nr D/35 – pow. 0,1149 ha;

·dz. nr D/36 – pow. 0,2523 ha;

·dz. nr D/37 – pow. 0,0989 ha;

·dz. nr D/38 – pow. 0,0857 ha;

·dz. nr D/39 – pow. 0,1087 ha;

·dz. nr D/40 – pow. 0,1087 ha;

·dz. nr D/41 – pow. 0,0875 ha;

·dz. nr D/42 – pow. 0,0618 ha;

·dz. nr D/57 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/17 – pow. 0,1000 ha;

·dz. nr D/18 – pow. 0,0858 ha;

·dz. nr D/19 – pow. 0,0972 ha;

·dz. nr D/20 – pow. 0,1043 ha;

·dz. nr D/21 – pow. 0,1194 ha;

·dz. nr D/22 – pow. 0,1300 ha;

·dz. nr D/23 – pow. 0,1121 ha;

·dz. nr D/24 – pow. 0,1694 ha;

·dz. nr D/25 – pow. 0,1082 ha;

·dz. nr D/26 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/27 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/28 – pow. 0,1067 ha;

·dz. nr D/29 – pow. 0,1075 ha;

·dz. nr D/30 – pow. 0,1075 ha;

·dz. nr D/31 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/32 – pow. 0,1102 ha;

·dz. nr D/33 – pow. 0,1028 ha.

d)„ile działek zamierza Pani sprzedać?”, Wnioskodawczyni wskazała, że część działek Wnioskodawczyni zamierza darować rodzinie, jedną lub kilka zatrzymać, a resztę sprzedać, przy czym ilość sprzedanych działek będzie zależna od zainteresowania potencjalnych nabywców;

e)„kiedy zamierza Pani dokonać sprzedaży tych działek?”, Wnioskodawczyni wskazała, że sprzedaż planują rozpocząć w 2024 r. i prowadzić ją dalej w latach późniejszych. Wszystko zależy od przyszłych nabywców, których znajdzie pośrednik;

f)„czy przed sprzedażą tych działek wystąpi Pani o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla ww. działek?”, Wnioskodawczyni wskazała, że tak, Wnioskodawczyni planuje występować o warunki zabudowy dla każdej z wydzielonych działek.

Do dnia złożenia wniosku i jego uzupełnienia Wnioskodawczyni wspólnie z mężem występowała o warunki zabudowy dla następujących działek:

1)nr D/2 – uzyskana decyzja dla pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

2)nr D/3 – uzyskana decyzja dla 1 budynku mieszkalnego jednorodzinnego z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

3)nr D/4 – uzyskana decyzja dla czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 31 stycznia 2023 r.);

4)nr: D/5, D/6, D/7, D/8 – planowane wystąpienie o wydanie warunków zabudowy w 2024 r. lub w 2025 r. dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na każdej z tych działek;

5)nr D/9 – uzyskana decyzja dla pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

6)nr D/10 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

7)nr D/11 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

8)nr D/12 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

9)nr D/13 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

10)nr D/14 – wystąpiono z wnioskiem dla inwestycji polegającej na budowie 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wniosek z 20 września 2023 r.);

11)nr D/15 – wystąpiono z wnioskiem dla inwestycji polegającej na budowie 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wniosek z 20 września 2023 r.);

12)nr D/16 – wystąpiono z wnioskiem dla inwestycji polegającej na budowie 6 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wniosek z 20 września 2023 r.);

13)w 2024/2025 r. planowane jest wystąpienie o ustalenie warunków zabudowy dla każdej z wydzielonych działek powstałych z podziału działek nr: D/14, D/15 i D/16, dla inwestycji polegającej na budowie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dla każdej z ww. działek;

14)nr: D/17-D/24, D/34-D/38 – wystąpiono z wnioskami o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dla każdej z ww. działek 2 czerwca 2023 r.

Decyzje o warunkach zabudowy dla ww. działek wydane zostały w listopadzie 2023 r.;

15)dla działek nr: 2D/25-D/33 – w 2024 r. planowane jest wystąpienie o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dla każdej z ww. działek.

Wnioskodawczyni nie dokonała sprzedaży innej nieruchomości aniżeli wskazana działka nr E.

Wnioskodawczyni nie posiada innych nieruchomości aniżeli już wskazane.

Wnioskodawczyni nie zamierza na chwilę obecną zbywać innych nieruchomości aniżeli objęte zapytaniem.

Wnioskodawczyni nie planuje nabywać kolejnych nieruchomości.

Mąż Wnioskodawczyni jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność rolnicza prowadzona była i jest w zakresie wytwarzania produktów roślinnych z własnych upraw. Do 2023 r. działka nr D i działki powstałe z jej podziału była wykorzystywana wyłącznie na cele rolne. Od 2023 r. działka została wyłączona z wykorzystywania w działalności rolniczej. Działalność rolnicza prowadzona była w zakresie wytwarzania produktów roślinnych z własnych upraw.

Działalność rolnicza prowadzona przez męża Wnioskodawczyni nie jest prowadzona jako działy specjalne produkcji rolnej.

Powierzchnia gospodarstwa rolnego prowadzonego przez męża Wnioskodawczyni wynosi 34,55 ha. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie gospodarstwo rolne. Posiadane przez męża grunty nie są użyczane i oddane w dzierżawę.

Do 2023 r. działki były wykorzystywane wyłącznie na cele rolne. Od 2023 r. działki zostały wyłączone z wykorzystywania w działalności rolniczej. Odprowadzany jest podatek od gruntów rolnych, gdyż podatek rolny jest obowiązkowym podatkiem lokalnym, który dotyczy gruntów rolnych.

Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie prowadziła działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni wystąpiła z zapytaniem do organu czy Jej działanie polegające na sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr D stanowi działalność gospodarczą noszącą znamiona działalności gospodarczej. Czynności podejmowane przez Wnioskodawczynię nie są podejmowane w sposób zorganizowany i ciągły, stały i profesjonalny.

Działka nr D/23 została wydzielona z działki nr D/1, nadal była to działka należąca do majątku wspólnego małżonków. Nabycie działek, z których wydzielona została działka nr D/23 nastąpiło w 1987 r. i w 2002 r.

Wnioskodawczyni dokonała darowizny działki nr D/23 aktem notarialnym z 7 września 2023 r.

Pytania

1.Czy sprzedaż nieruchomości – działek powstałych z podziału działki nr D – będzie powodowała, że Wnioskodawczyni wystąpi w roli podatnika w ramach podatku od towarów i usług?

2.Czy sprzedaż nieruchomości – działek powstałych z podziału działki nr D – będzie generowała przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Ad 2

Zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W odniesieniu do zbycia nieruchomości ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia dwa źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,

pkt 8 – odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Co do zasady zatem, w sytuacji, w której zbycie nieruchomości następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości osoba fizyczna zapłaci podatek dochodowy wynoszący 19% podstawy obliczenia podatku, o czym stanowi art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną może być jednak zwolniony z podatku lub nawet nie podlegać opodatkowaniu, a zależy to od spełnienia warunków, obowiązujących w okresie nabycia nieruchomości, która ma zostać sprzedana. W przypadku zbycia nieruchomości przed upływem i po upływie 5 lat od dnia nabycia istotna jest podniesiona kwalifikacja zbycia jako niedokonanego w ramach działalności gospodarczej. Kluczowe zatem jest wyjaśnienie, kiedy będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą dokonaną w ramach działalności gospodarczej.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

a)wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b)polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że muszą więc wystąpić łącznie przesłanki ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, aby mówić o działalności gospodarczej przy dokonywaniu transakcji sprzedaży nieruchomości.

Dla oceny zorganizowanego i ciągłego charakteru działalności istotne są takie czynniki jak – oczywiście w zakresie możliwym do obiektywnego stwierdzenia – zamiar (rozumiany jako świadomie działanie nakierowane na pewien cel) podatnika w zakresie sprzedaży nieruchomości z zyskiem, okoliczności zbycia, ale także okoliczności nabycia. Zorganizowany charakter działalności oznacza, że podatnik nie tylko wykorzystuje, ale stwarza sobie okoliczności do zarobku na handlu nieruchomościami. Nie może być uznane za działalność gospodarczą wygenerowanie zysku w sposób przypadkowy. Konieczne jest stwierdzenie, że podjęto szereg działań – od momentu nabycia do zbycia – potwierdzających profesjonalny, zarobkowy charakter działań.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych podejmowanie przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie majątkiem oraz zaspokajanie własnych potrzeb, nie należy kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2019 r.,  sygn. akt II FSK 1100/17, w którym Sąd stwierdził, że „nie pozwala na przyjęcie, że przychody ze sprzedaży 9 działek uzyskane w latach 2010-2016 można zaliczyć do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Nie można przyjąć, aby działalność Wnioskodawcy miała cechy zorganizowania i ciągłości w przedstawionym wyżej rozumieniu. O spełnieniu tej przesłanki absolutnie nie świadczy ani podział działki na mniejsze, ani wydzielenie drogi, jak również ewentualne zlecenie czynności związanych ze sprzedażą wyodrębnionych działek pośrednikowi. Nie można przyjąć, aby tego rodzaju działania istotnie odbiegały od normalnego wykonywania prawa własności – a nadto – że dokonując sprzedaży rozczłonkowanych fragmentów jednego zbioru (jednej działki gruntu), osoba zbywająca z operacji tych uczyniła sobie stałe (nie okazjonalne) źródło zarobkowania”.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób przyjąć, jakoby Wnioskodawczyni podjęła działania, które należałoby kwalifikować jako działania realizowane w ramach działalności gospodarczej. Sam podział działki na mniejsze działki, uzasadniony potencjalnym zwiększeniem szansy na sprzedaż nieruchomości (działki o mniejszym areale przy określonej cenie za metr są dla potencjalnych nabywców atrakcyjniejsze aniżeli działki o większej powierzchni), nie może być traktowany jako działanie zbliżone do działań podmiotów trudniących się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Z okoliczności przywołanych w zdarzeniu przyszłym nie wynika, aby Wnioskodawczyni przejawiała aktywność w zakresie obrotu działkami, podobną do aktywności producentów, handlowców i usługodawców prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni w zakresie działek objętych zdarzeniem przyszłym nie angażowała i nie będzie angażowała środków podobnych do tych, które wykorzystywane są przez przedsiębiorców. W okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, zbycie przez Wnioskodawczynię działek nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawczyni w przedmiocie zbycia tych nieruchomości, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Konkludując, sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr D nie będzie stanowiła przychodu z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełniając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej Wnioskodawczyni zauważa, że w świetle stanowisk sądów administracyjnych, scalenie czy łączenie działek nie stanowi czynności, która przekracza zwykły zarząd majątkiem prywatnym (wyrok WSA w Szczecinie z 1 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Sz 813/22).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z kolei, jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Określenie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej

Użyte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

·zarobkowym celu działalności,

·wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

·prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawczynię do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 i kolejnego podziału działek, które powstały i powstaną w wyniku podziału działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D.

Jak wskazała Wnioskodawczyni w opisie sprawy, nabyła Ona wraz z mężem w drodze umowy sprzedaży do majątku wspólnego 26 października 1987 r. działkę nr A/3 o powierzchni 1,78 ha, jako grunt rolny oraz 3 października 2002 r. działki nr: B/1 o powierzchni 2,45 ha, B/2 o powierzchni 2,45 ha i C o powierzchni 1,26 ha. Działki nr B/1 i nr B/2 to działki nabyte z przeznaczeniem jako tereny upraw polowych, natomiast działka nr C jako teren łąk i pastwisk.

Wszystkie wyżej wymienione działki były wykorzystywane w ramach gospodarstwa rolnego prowadzonego przez małżonka Wnioskodawczyni od momentu ich nabycia. Na gruntach tych prowadzona była uprawa buraka, kukurydzy, zboża, rzepaku i grochu.

Ze względu na zbliżający się czas przejścia na emeryturę Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli decyzję o zbyciu części posiadanych nieruchomości. Celem spieniężenia majątku dla zaspokojenia swoich potrzeb jako godna emerytura, Wnioskodawczyni wraz z mężem ze względu na cele geodezyjne dokonali 25 kwietnia 2022 r. scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 w działkę nr D o powierzchni 6,6611 ha, która następnie docelowo ma zostać podzielona na 45 działek, w tym jedna jako droga wewnętrzna.

Działki nr: A/3, B/1 i B/2 Wnioskodawczyni próbowała sprzedać w całości od czerwca 2019 r. zlecając ich sprzedaż do biura pośrednictwa. Do września 2021 r. nie udało się znaleźć nabywcy na zakup całych działek, co było przyczyną rozwiązania/wygaśnięcia umowy pośrednictwa w ich sprzedaży.

Stan zdrowotny męża Wnioskodawczyni (problemy z kolanami, które kwalifikują się do operacji) uniemożliwia normalne funkcjonowanie gospodarstwa i spłatę zaciągniętych kredytów indywidualnych. Decyzja o poddaniu się operacji jest odwlekana z uwagi na konieczność dalszego prowadzenia gospodarstwa oraz w związku z koniecznością sprawowania przez męża Wnioskodawczyni opieki nad starszymi rodzicami. To wszystko przyczyniło się do podjęcia decyzji o zmniejszeniu gospodarstwa rolnego i sprzedaży części gruntu. Pozyskane ze sprzedaży działek środki zabezpieczą zarówno Wnioskodawczynię, Jej męża, jak i rodziców męża na czas długotrwałej rehabilitacji po operacji kolana. Środki te również zostaną przeznaczone na kosztowną rehabilitację po operacji kolan.

Z uwagi na brak możliwości sprzedaży całych nieruchomości Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli decyzję o ich podziale. Podział zlecili geodecie w celu dokonania podziału terenu na mniejsze działki umożliwiające ich sprzedaż. Parametry poszczególnych działek uniemożliwiały podział każdej z tych działek osobno (działki są wąskie i długie, jedna z nich ma tylko 22 m szerokości), dlatego też podjęta została decyzja o ich połączeniu i ponownym podziale. Dodatkowo, bez połączenia tych działek, również powstałaby jedna działka zapewniająca dojazd do poszczególnych działek, która przechodziłaby w kilku miejscach przez działki nr: A/3, B/1 i B/2, co doprowadziłoby do tego, że składałaby się ona z kilkunastu mniejszych działek. To bardzo utrudniłoby regulację stanu prawnego i zagmatwałoby ład przestrzenny i geodezyjny tego terenu.

Działka nr D nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Działka uległa już częściowemu podziałowi. Zakończenie wszystkich podziałów uzależnione jest od możliwości uzyskania warunków zabudowy, które wydaje Urząd Gminy.

Działki będą o różnych powierzchniach – od 618 m2 do 3 151 m2. Ich dokładna docelowa wielkość uzależniona jest od możliwych do uzyskania decyzjach o warunkach zabudowy.

Działka nr D została podzielona na 15 działek rolnych (działki o nr: D/2-D/16) oraz 1 działkę stanowiącą dojazd do pozostałych działek (działka o nr D/1). Następnie, poszczególne działki rolne zostały podzielone na mniejsze działki.

Oznaczenie geodezyjne, powierzchnia i rodzaj gruntów według ewidencji gruntów nowo powstałych działek:

1)nr D/1, pow. 0,6557 ha – Rlllb, RIVa, RIVb;

2)nr D/2, pow. 0,6501 ha – Rlllb, RIVa, RIVb;

3)nr D/3, pow. 0,3204 ha – Rlllb, RIVa;

4)nr D/4, pow. 0,4766 ha – Rlllb, RIVa;

5)nr D/5, pow. 0,4312 ha – Rlllb, RIVa;

6)nr D/6, pow. 0,3059 ha – Rlllb, RIVa;

7)nr D/7, pow. 0,3062 ha – Rlllb, RIVa;

8)nr D/8, pow. 0,3151 ha – Rlllb, RIVa;

9)nr D/9, pow. 0,5068 ha – RIVa, RIVb;

10)dz. nr D/10, pow. 0,4116 ha – RIVa;

11)dz. nr D/11, pow. 0,3282 ha – RIVa;

12)dz. nr D/12, pow. 0,3217 ha – RIVa;

13)dz. nr D/13, pow. 0,3231 ha – RIVa;

14)dz. nr D/14, pow. 0,3984 ha – RIVa;

15)dz. nr D/15, pow. 0,3056 ha – RIVa;

16)dz. nr D/16, pow. 0,6045 ha – RIVa.

Ponadto:

·dz. nr D/2 została podzielona na 5 działek (nr: D/34-D/38);

·dz. nr D/4 została podzielona na 5 działek (nr: D/39-D/42; D/57);

·dz. nr D/9 została podzielona na 5 działek (nr: D/17-D/21);

·dz. nr D/10 została podzielona na 3 działki (nr: D/22-D/24);

·dz. nr D/11 została podzielona na 3 działki (nr: D/25-D/27);

·dz. nr D/12 została podzielona na 3 działki (nr: D/28-D/30);

·dz. nr D/13 została podzielona na 3 działki (nr: 2D/31-D/33).

Powierzchnia podzielonych działek to:

·dz. nr D/34 – pow. 0,0983 ha;

·dz. nr D/35 – pow. 0,1149 ha;

·dz. nr D/36 – pow. 0,2523 ha;

·dz. nr D/37 – pow. 0,0989 ha;

·dz. nr D/38 – pow. 0,0857 ha;

·dz. nr D/39 – pow. 0,1087 ha;

·dz. nr D/40 – pow. 0,1087 ha;

·dz. nr D/41 – pow. 0,0875 ha;

·dz. nr D/42 – pow. 0,0618 ha;

·dz. nr D/57 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/17 – pow. 0,1000 ha;

·dz. nr D/18 – pow. 0,0858 ha;

·dz. nr D/19 – pow. 0,0972 ha;

·dz. nr D/20 – pow. 0,1043 ha;

·dz. nr 2D/21 – pow. 0,1194 ha;

·dz. nr D/22 – pow. 0,1300 ha;

·dz. nr D/23 – pow. 0,1121 ha;

·dz. nr D/24 – pow. 0,1694 ha;

·dz. nr D/25 – pow. 0,1082 ha;

·dz. nr D/26 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/27 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/28 – pow. 0,1067 ha;

·dz. nr D/29 – pow. 0,1075 ha;

·dz. nr D/30 – pow. 0,1075 ha;

·dz. nr D/31 – pow. 0,1100 ha;

·dz. nr D/32 – pow. 0,1102 ha;

·dz. nr D/33 – pow. 0,1028 ha.

Sprzedaż, Wnioskodawczyni planuje rozpocząć w 2024 r. i prowadzić ją dalej w latach późniejszych. Wszystko zależy od przyszłych nabywców.

Część działek, Wnioskodawczyni zamierza darować rodzinie, tj. dzieciom i siostrze, a pozostałe działki sprzedać, przy czym ilość sprzedanych działek będzie zależna od zainteresowania potencjalnych nabywców. Wnioskodawczyni wraz z mężem rozważają pozostawienie jednej lub kilku działek sobie i ewentualną budowę nowego domu, co będzie warunkowane stanem zdrowia męża Wnioskodawczyni.

Dla wszystkich działek Wnioskodawczyni wraz z mężem wystąpią z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Charakterystyka zabudowy: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Gmina wydaje warunki zabudowy na zasadzie tzw. dobrego sąsiedztwa. Parametry zabudowy i zagospodarowania terenu są niezależne od Wnioskodawczyni i Jej męża i zostaną wskazane w decyzji.

Do dnia złożenia wniosku i jego uzupełnienia Wnioskodawczyni wspólnie z mężem występowała o warunki zabudowy dla następujących działek:

1)nr D/2 – uzyskana decyzja dla pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

2)nr D/3 – uzyskana decyzja dla 1 budynku mieszkalnego jednorodzinnego z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

3)nr D/4 – uzyskana decyzja dla czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 31 stycznia 2023 r.);

4)nr: D/5, D/6, D/7, D/8 – planowane wystąpienie o wydanie warunków zabudowy w 2024 r. lub w 2025 r. dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na każdej z tych działek;

5)nr D/9 – uzyskana decyzja dla pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

6)nr D/10 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

7)nr D/11 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

8)nr D/12 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

9)nr D/13 – uzyskana decyzja dla 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z 7 marca 2023 r. (wniosek z 22 września 2022 r.);

10)nr D/14 – wystąpiono z wnioskiem dla inwestycji polegającej na budowie 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wniosek z 20 września 2023 r.);

11)nr D/15 – wystąpiono z wnioskiem dla inwestycji polegającej na budowie 3 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wniosek z 20 września 2023 r.);

12)nr D/16 – wystąpiono z wnioskiem dla inwestycji polegającej na budowie 6 budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wniosek z 20 września 2023 r.);

13)w 2024/2025 r. planowane jest wystąpienie o ustalenie warunków zabudowy dla każdej z wydzielonych działek powstałych z podziału działek nr: D/14, D/15 i D/16, dla inwestycji polegającej na budowie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dla każdej z ww. działek;

14)nr: D/17-D/24, D/34-D/38 – wystąpiono z wnioskami o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dla każdej z ww. działek 2 czerwca 2023 r.

Decyzje o warunkach zabudowy dla ww. działek wydane zostały w listopadzie 2023 r.;

15)dla działek nr: D/25-D/33 – w 2024 r. planowane jest wystąpienie o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dla każdej z ww. działek.

Nie zostanie wydane pozwolenie na budowę. To nabywcy, jeżeli będzie to ich wolą, będą występowali o takie pozwolenie.

Dostęp do drogi publicznej zapewniony jest z działki nr I stanowiącej własność Gminy. Wraz ze sprzedażą poszczególnych działek sprzedawany będzie odpowiedni udział w działce nr D/1 – tym samym wszyscy nowi właściciele będą mieli zapewniony dostęp do drogi publicznej.

Działki będą sprzedawane jako działki niezabudowane.

Wnioskodawczyni nie planuje podejmować ponadstandardowych działań zmierzających do sprzedaży nowo powstałych działek. Zamierza podejmować zwykłe czynności, które osoba dążąca do sprzedaży działek stanowiących jej osobisty majątek, podejmuje w celu sfinalizowania transakcji sprzedaży. Jako osoba nietrudniąca się obrotem nieruchomościami zleciła sprzedaż działek pośrednikowi.

Działania Wnioskodawczyni ograniczają się do wystąpienia z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy oraz podziału nieruchomości na mniejsze działki. Wnioskodawczyni nie planuje ponoszenia nakładów, dzięki którym przeznaczone do sprzedaży działki stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców, jak również nie będzie dokonywała dodatkowych czynności, które charakterem pokrywałyby się z czynnościami podejmowanymi przez osoby zawodowo trudniące się zakupem nieruchomości gruntowych, ich przygotowaniem do sprzedaży i późniejszą sprzedażą (uzbrojenie, wybudowanie dróg, przeprowadzenie akcji marketingowej, budowa infrastruktury uatrakcyjniającej teren itp.).

Wnioskodawczyni nie planuje podejmować we własnym zakresie działań marketingowych, lecz zleciła sprzedaż do biura pośrednictwa nieruchomościami. Działki będą oferowane do sprzedaży przy pomocy wyłącznie pośrednika, głównie poprzez umieszczanie ogłoszeń na portalach internetowych. Na terenie poszczególnych działek nie wykluczone jest również umieszczenie banneru informującego o możliwości zakupu działki z numerem telefonu pośrednika. Nie przewiduje się ogłoszeń w radio, wykonywania prospektów reklamowych, folderów, udziału w targach, itp. Pośrednik będzie również uprawniony do pokazania nieruchomości w terenie oraz wyjaśnienia stanu prawnego i faktycznego nieruchomości przed podpisaniem umowy.

Wnioskodawczyni nie zamierza zawierać umowy najmu ani dzierżawy z przyszłym nabywcą, nabywcami na działkę/działki będące przedmiotem przyszłej sprzedaży.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać działki jednemu lub wielu nabywcom, przy czym zależeć to będzie od zainteresowania potencjalnego nabywcy, nabywców, działkami. Wnioskodawczyni nie wie czy będą to osoby fizyczne, osoby prawne, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą. Potencjalnie może być to każda z tych osób.

W przyszłości możliwe jest zawieranie przez Wnioskodawczynię przedwstępnych umów sprzedaży, w których określony zostanie jedynie przedmiot umowy, tj. docelowy numer działki wraz z planowanym do zbycia udziałem w działkach drogowych, kwota sprzedaży, kwota wpłaconego zadatku/zaliczki, termin zapłaty za nieruchomość, termin zawarcia umowy przenoszącej własność oraz termin wydania nieruchomości.

Wnioskodawczyni nie wykorzystywała działek nr: A/3, B/1 i B/2 oraz nr C od ich nabycia do scalenia, gdyż działki te były wykorzystywane przez małżonka Wnioskodawczyni. Nieruchomości były wykorzystywane wyłącznie rolniczo przez męża Wnioskodawczyni od dnia ich nabycia. Mąż Wnioskodawczyni jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność rolnicza prowadzona była i jest w zakresie wytwarzania produktów roślinnych z własnych upraw.

Do 2023 r. działka nr D i działki powstałe z jej podziału była wykorzystywana wyłącznie na cele rolne. Grunty te nie były i nie są przedmiotem dzierżawy, najmu, użyczenia. Odprowadzany jest podatek od gruntów rolnych. Od 2023 r. działki zostały wyłączone z wykorzystywania w działalności rolniczej. Działalność rolnicza prowadzona była w zakresie wytwarzania produktów roślinnych z własnych upraw.

Działalność rolnicza prowadzona przez męża Wnioskodawczyni nie jest prowadzona jako działy specjalne produkcji rolnej. Powierzchnia gospodarstwa rolnego prowadzonego przez męża Wnioskodawczyni wynosi 34,55 ha. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie gospodarstwo rolne. Posiadane przez męża grunty nie są użyczane i oddane w dzierżawę.

Działki nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, gdyż Wnioskodawczyni nigdy takiej działalności nie prowadziła i nie prowadzi, grunty nie stanowiły środków trwałych. Wnioskodawczyni jest nauczycielem.

Działka nr D/23, wydzielona z działki nr D/1, została 7 września 2023 r. darowana córce Wnioskodawczyni.

W planach Wnioskodawczyni jest darowanie kilku działek spośród działek powstałych z podziału działki nr D, córkom, według ich wyboru.

Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonali 2 grudnia 2022 r. sprzedaży gruntu rolnego, działki nr E o powierzchni 63,4702 ha na rzecz swojej córki i jej męża. Sprzedaż nastąpiła w związku z chęcią stopniowego wyzbycia się gruntów pozostających w gospodarstwie rolnym małżonka Wnioskodawczyni oraz celem spłaty kredytu. Działka nr E została zakupiona przez Wnioskodawczynię i Jej męża 20 listopada 2014 r. na cele gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawczyni nie dokonała sprzedaży innej nieruchomości aniżeli wskazana działka nr E.

Wnioskodawczyni poza działkami objętymi zapytaniem posiada wraz z mężem: działki nr: F/5, G/1, nabyte 26 czerwca 1990 r. w drodze zakupu oraz działkę nr H, nabytą 20 lutego 2006 r. w drodze zakupu.

Wnioskodawczyni nie zamierza na moment złożenia wniosku zbywać innych nieruchomości, a jedynie działki objęte zapytaniem.

Wnioskodawczyni nie planuje nabywać kolejnych nieruchomości.

Wnioskodawczyni zarobione w drodze sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr D środki pieniężne, zamierza przeznaczyć na spokojną emeryturę, zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych.

Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że planowane odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię w 2024 r. oraz w latach późniejszych niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D, powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 i kolejnego podziału działek, które powstały i powstaną w wyniku podziału działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D, nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika bowiem z opisu sprawy, od momentu nabycia działek nr: A/3, B/1 i B/2 oraz nr C, poprzez ich scalenie w działkę nr D, a następnie podział działki nr D na mniejsze działki oraz podział działek powstałych w wyniku podziału działki nr D, aż do 2023 r. działki były wykorzystywane w ramach gospodarstwa rolnego prowadzonego osobiście przez męża Wnioskodawczyni. Na gruntach tych prowadzona była uprawa buraka, kukurydzy, zboża, rzepaku i grochu. Działki nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, gdyż Wnioskodawczyni nigdy takiej działalności nie prowadziła i nie prowadzi. Grunty nie były i nie są przedmiotem dzierżawy, najmu, użyczenia. Odprowadzany jest podatek od gruntów rolnych.

Wskazać należy, że sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawczynię, a w szczególności fakt, że od dnia nabycia działek nr: A/3, B/1 i B/2 oraz nr C, poprzez ich scalenie w działkę nr D, a następnie podział działki nr D na mniejsze działki oraz podział działek powstałych w wyniku podziału działki nr D, aż do 2023 r. działki były wykorzystywane wyłącznie na cele rolne przez męża Wnioskodawczyni prowadzącego osobiście gospodarstwo rolne i ww. grunty nie były i nie są przedmiotem dzierżawy, najmu, użyczenia, to stwierdzić należy, że planowana sprzedaż przez Wnioskodawczynię w 2024 r. oraz w latach późniejszych niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 i kolejnego podziału działek, które powstały i powstaną w wyniku podziału działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D, nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skutki podatkowe planowanej sprzedaży niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 i kolejnego podziału działek, które powstały i powstaną w wyniku podziału działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr B, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Skutki podatkowe planowanej sprzedaży niezabudowanych działek

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości, a nie przekształcenie, podział, czy scalenie danej nieruchomości. W wyniku podziału nieruchomości następuje co prawda zmiana powierzchni oraz numerów ewidencyjnych, jednakże wydzielenie działek z nieruchomości gruntowych nie powoduje zmiany ich właściciela, a także na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. W konsekwencji, okoliczność podziału nieruchomości nie powoduje konieczności liczenia na nowo pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób  fizycznych.

Zatem, pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

W świetle powyższego, datę nabycia nowo wydzielonych nieruchomości gruntowych (działek) wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D i nieruchomości gruntowych wyodrębnionych z działek powstałych w wyniku podziału działki nr D powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2, należy utożsamiać z datą nabycia przez Wnioskodawczynię prawa własności działek nr: A/3, B/1 i B/2 w drodze umów sprzedaży do majątku wspólnego.

Zatem ww. pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z końcem 1992 r. i 2007 r.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż niezabudowanych działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D powstałej w wyniku scalenia działek nr: A/3, B/1 i B/2 i kolejnego podziału działek, które powstały i powstaną, w wyniku podziału działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr D, w związku z tym, że sprzedaż tych działek nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż ww. działek nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie działek nr: A/3, B/1 i B/2. Zatem, Wnioskodawczyni również nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni, w którym wskazała, że sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr D nie będzie stanowiła przychodu z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu  faktycznego.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00