Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.601.2023.1.AKS

Wskazanie, czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zwiększone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje oraz czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku należnego i naliczonego w deklaracji, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

- wskazania, czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zwiększone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje;

- wskazania, czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku należnego i naliczonego w deklaracji, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje.

Opis stanu faktycznego

(...) Sp. z o.o. (dalej również jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem (...).

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności dokonuje importu towarów (głównie części do produkcji), które obejmowane są procedurą uproszczoną na podstawie art. 33a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej jako: „ustawa o VAT”).

Oznacza to, że Spółka rozlicza kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Jak ustalono w wyniku wewnętrznej kontroli, w procesie prowadzenia tych transakcji występują przypadki rozbieżności ilościowych lub wartościowych pomiędzy dokumentacją związaną z importem towarów, w szczególności fakturą wystawianą przez kontrahenta, a faktycznie zrealizowanym zamówieniem.

Rozbieżności te występują przede wszystkim w zakresie wartości towarów, co wynika z:

-pomyłek – np. kontrahent wskazuje na fakturze błędną cenę jednostkową;

-zastosowania w trakcie negocjacji ceny jeszcze nieuzgodnionej – w momencie wystawiania faktury przez kontrahenta negocjacje dotyczące ceny danego towaru nie zostały jeszcze zakończone, w związku z czym kontrahent wskazuje na fakturze cenę aktualną na dzień jej wystawienia (cenę, która dalej jest jeszcze negocjowana) – po zakończeniu negocjacji, cena ta ulega zmianie z mocą wsteczną;

-zastosowania ceny bazowej – kontrahent wykazuje na fakturze jedynie podstawę ceny jednostkowej, nie uwzględniając dodatkowych kosztów składających się na pełną cenę kontraktową (finalna cena jest znana dopiero po zakończeniu negocjacji i obowiązuje z mocą wsteczną);

-następczej ponownej wyceny towarów – w tym wypadku cena ulega zmianie na skutek renegocjacji cen, które mogą wywierać skutki do 36 miesięcy wstecz.

W procesie zakupu towarów importowanych przez Wnioskodawcę występują też przypadki rozbieżności pomiędzy zadeklarowaną przez kontrahenta ilością towaru a ilością faktycznie dostarczoną do Spółki. Różnice te mają charakter albo niedoborów (ilość faktycznie dostarczona jest mniejsza od ilości zadeklarowanej) albo nadwyżek (ilość dostarczona jest większa od ilości zadeklarowanej przez kontrahenta).

Wszystkie opisane wyżej przypadki mogą skutkować nieprawidłowym określeniem wartości celnej wskazanej w zgłoszeniu celnym, a co za tym idzie – zawyżonym lub zaniżonym długiem celnym i nadpłatą podatku VAT lub zaległością podatkową w tym podatku.

Co bardzo istotne w niniejszej sprawie, opisane nieprawidłowości mogą wystąpić/zostać zidentyfikowane nawet po wielu miesiącach od importu towarów (w szczególności dotyczy to negocjacji cen prowadzonych przez dział zakupów, które mogą prowadzić do zmiany cen nawet do 36 miesięcy wstecz).

W przypadku wystąpienia wyżej opisanych rozbieżności/nieprawidłowości Wnioskodawca jest zobowiązany do korekty zgłoszeń celnych, co nastąpi na jego wniosek do właściwego Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego. Wydane decyzje w tym zakresie zmienią dane pierwotnych zgłoszeń celnych i określą prawidłowe wartości celne oraz podatek od towarów i usług z tytułu importu.

W przypadku, gdy w wyniku wydania decyzji wartości te ulegną zwiększeniu, Spółka będzie zobowiązana wpłacić na konto właściwego Urzędu Celno-Skarbowego różnicę należności celno-podatkowych wraz z odsetkami.

Ponadto, Spółka będzie uprawniona do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego, który podlega odliczeniu z tytułu importu.

Pytania

1.Czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zwiększone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje?

2.Czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku należnego i naliczonego w deklaracji, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

W myśl art. 33 ust. 1-4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447,

– kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Jeżeli po zwolnieniu towaru, o którym mowa w art. 194 unijnego kodeksu celnego, organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym, rozliczeniu zamknięcia albo decyzji kwota podatku została wykazana nieprawidłowo albo nie została określona w prawidłowej wysokości, naczelnik urzędu celno-skarbowego wydaje decyzję określającą różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną albo określoną.

Po przyjęciu zgłoszenia celnego lub po przedstawieniu rozliczenia zamknięcia podatnik może wystąpić z wnioskiem do naczelnika urzędu celno-skarbowego o wydanie decyzji określającej różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną albo określoną.

Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a i art. 33b.

Zgodnie zaś z art. 33a ust. 1 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Art. 33a ust. 6a ustawy o VAT stanowi, że w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1, może dokonać korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Zgodnie zaś z art. 33a ust. 7 ustawy o VAT, podatnik, który wybrał rozliczenie podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1 i nie rozliczył tego podatku w całości lub w części na tych zasadach w terminie, o którym mowa w ust. 6a, traci prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej. Podatnik jest obowiązany do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.

Jak natomiast wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku importu towarów – kwota podatku:

a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10d ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje:

1)w przypadku stosowania w imporcie towarów uproszczenia, o którym mowa w art. 182 unijnego kodeksu celnego – za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru zgłaszającego; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w dokumencie celnym stanowiącym zgłoszenie uzupełniające dotyczące tego okresu rozliczeniowego, z zastrzeżeniem art. 33a;

2)w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34 – w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na względzie powyższe regulacje ustawy o VAT, należy stwierdzić, że przepis art. 33a umożliwia podatnikom rozliczenie podatku należnego od importu towarów na zasadach analogicznych do rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – tj. przez ujęcie kwot podatku należnego i naliczonego w deklaracji podatkowej. Istotą uproszczenia jest zatem możliwość rozliczenia podatku przez wykazanie kwot VAT należnego i naliczonego w deklaracji, co gwarantuje pełną neutralność takiego rozliczenia.

Odpowiadając zatem na pytanie pierwsze należy stwierdzić, że z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż podatnikowi rozliczającemu import towarów w deklaracji podatkowej przysługuje możliwość złożenia korekty deklaracji, przy czym w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu, korekta jest możliwa w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym miał rozliczyć podatek z tytułu importu towarów. Jednocześnie, w przypadku gdy podatnik nie rozliczy podatku w prawidłowej wysokości i nie złoży w terminie stosownej korekty deklaracji, utraci prawo do rozliczenia podatku w deklaracji.

W takiej sytuacji podatnik ma prawo zawnioskowania do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o skorygowanie zgłoszenia celnego. Otrzymanie decyzji będzie w takiej sytuacji skutkowało koniecznością uregulowania zaległości w VAT wraz z odsetkami. Jednocześnie podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanych okolicznościach, tj. po dokonaniu zapłaty VAT z tytułu importu (wraz z należnymi odsetkami), wynikającego z decyzji właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, będzie on miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma decyzję naczelnika urzędu celno-skarbowego określającą różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną.

Odpowiadając na pytanie drugie należy stwierdzić, że przepis art. 33a ust. 6a ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w sytuacji, gdy pierwotnie wykazana kwota podatku VAT z tytułu importu została zawyżona. Przepis ten odnosi się bowiem jedynie do tych przypadków, w których podatnik rozliczy podatek należny w niższej wysokości niż powinien („nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów”).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania decyzji zmniejszającej kwoty podatku VAT z tytułu importu, powinien on wykazać korekty kwoty podatku należnego i naliczonego w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał decyzję właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Stosownie do art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Jak stanowi art. 30b ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Zgodnie z art. 33 ust. 1-4 ustawy:

1.Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

 – kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

2.Jeżeli przed zwolnieniem towaru, o którym mowa w art. 194 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”, organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celno-skarbowego wydaje decyzję, w której określa:

1)podatek w prawidłowej wysokości - w przypadku gdy decyzja jest wydawana przed zwolnieniem towaru;

2)różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną – w przypadku gdy decyzja jest wydawana po zwolnieniu towaru.

2a. Jeżeli po zwolnieniu towaru, o którym mowa w art. 194 unijnego kodeksu celnego, organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym, rozliczeniu zamknięcia albo decyzji kwota podatku została wykazana nieprawidłowo albo nie została określona w prawidłowej wysokości, naczelnik urzędu celno-skarbowego wydaje decyzję określającą różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną albo określoną.

3.Po przyjęciu zgłoszenia celnego lub po przedstawieniu rozliczenia zamknięcia podatnik może wystąpić z wnioskiem do naczelnika urzędu celno-skarbowego o wydanie decyzji określającej różnicę między kwotą podatku w prawidłowej wysokości a kwotą podatku już wykazaną albo określoną.

4.Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a i art. 33b. i art. 33b.

Stosownie do art. 33a ust. 1, 2a, 5, 6a-7 ustawy:

1.Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

2.Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:

1)przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

a)zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,

b)potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

2)(uchylony)

3)dokonywania zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

2a. Wymóg przedstawienia przez podatnika dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się za spełniony również w przypadku złożenia przez podatnika oświadczeń o tej samej treści.

5.W przypadku gdy zgłoszenie celne dotyczące towarów, o których mowa w ust. 1, jest dokonywane przez przedstawiciela pośredniego w rozumieniu przepisów celnych, uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikowi, na rzecz którego jest składane zgłoszenie celne. Przepisy ust. 2-3 stosuje się odpowiednio.

6a. W przypadku gdy podatnik nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1, może dokonać korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

7.Podatnik, który wybrał rozliczenie podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1 i nie rozliczył tego podatku w całości lub w części na tych zasadach w terminie, o którym mowa w ust. 6a, traci prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej. Podatnik jest obowiązany do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.

Z opisu sprawy wynika, Spółka jest producentem (...). Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności dokonuje importu towarów (głównie części do produkcji), które obejmowane są procedurą uproszczoną na podstawie art. 33a ustawy. Oznacza to, że Spółka rozlicza kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. Jak ustalono w wyniku wewnętrznej kontroli, w procesie prowadzenia tych transakcji występują przypadki rozbieżności ilościowych lub wartościowych pomiędzy dokumentacją związaną z importem towarów, w szczególności fakturą wystawianą przez kontrahenta, a faktycznie zrealizowanym zamówieniem.

Rozbieżności te występują przede wszystkim w zakresie wartości towarów, co wynika z:

-pomyłek – np. kontrahent wskazuje na fakturze błędną cenę jednostkową;

-zastosowania w trakcie negocjacji ceny jeszcze nieuzgodnionej – w momencie wystawiania faktury przez kontrahenta negocjacje dotyczące ceny danego towaru nie zostały jeszcze zakończone, w związku z czym kontrahent wskazuje na fakturze cenę aktualną na dzień jej wystawienia (cenę, która dalej jest jeszcze negocjowana) – po zakończeniu negocjacji, cena ta ulega zmianie z mocą wsteczną;

-zastosowania ceny bazowej – kontrahent wykazuje na fakturze jedynie podstawę ceny jednostkowej, nie uwzględniając dodatkowych kosztów składających się na pełną cenę kontraktową (finalna cena jest znana dopiero po zakończeniu negocjacji i obowiązuje z mocą wsteczną);

-następczej ponownej wyceny towarów – w tym wypadku cena ulega zmianie na skutek renegocjacji cen, które mogą wywierać skutki do 36 miesięcy wstecz.

W procesie zakupu towarów importowanych przez Wnioskodawcę występują też przypadki rozbieżności pomiędzy zadeklarowaną przez kontrahenta ilością towaru a ilością faktycznie dostarczoną do Spółki. Różnice te mają charakter albo niedoborów (ilość faktycznie dostarczona jest mniejsza od ilości zadeklarowanej) albo nadwyżek (ilość dostarczona jest większa od ilości zadeklarowanej przez kontrahenta).

Wszystkie opisane wyżej przypadki mogą skutkować nieprawidłowym określeniem wartości celnej wskazanej w zgłoszeniu celnym, a co za tym idzie – zawyżonym lub zaniżonym długiem celnym i nadpłatą podatku VAT lub zaległością podatkową w tym podatku.

Co bardzo istotne w niniejszej sprawie, opisane nieprawidłowości mogą wystąpić/zostać zidentyfikowane nawet po wielu miesiącach od importu towarów (w szczególności dotyczy to negocjacji cen prowadzonych przez dział zakupów, które mogą prowadzić do zmiany cen nawet do 36 miesięcy wstecz).

W przypadku wystąpienia wyżej opisanych rozbieżności/nieprawidłowości Wnioskodawca jest zobowiązany do korekty zgłoszeń celnych, co nastąpi na jego wniosek do właściwego Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego. Wydane decyzje w tym zakresie zmienią dane pierwotnych zgłoszeń celnych i określą prawidłowe wartości celne oraz podatek od towarów i usług z tytułu importu.

W przypadku, gdy w wyniku wydania decyzji wartości te ulegną zwiększeniu, Spółka będzie zobowiązana wpłacić na konto właściwego Urzędu Celno-Skarbowego różnicę należności celno-podatkowych wraz z odsetkami. Ponadto, Spółka będzie uprawniona do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego, który podlega odliczeniu z tytułu importu.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą wskazania, czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zwiększone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy należy w pierwszej kolejności wskazać, że przepis art. 33a ustawy umożliwia importerom będącym podatnikami rozliczenie podatku należnego od importu towarów na zasadach analogicznych do rozliczenia w przypadku importu usług, czy też wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – a zatem poprzez ujęcie kwot podatku należnego i naliczonego w składanej deklaracji podatkowej. Innymi słowy, ustawa pozwala podatnikowi na uniknięcie określonej w art. 33 ust. 4 ustawy konieczności zapłacenia podatku w terminie 10 dni. Istotą tego uproszczenia jest bowiem umożliwienie takiemu podatnikowi rozliczenia podatku jedynie poprzez wykazanie kwot podatku w deklaracji podatkowej. Zgodnie z zamiarem ustawodawcy, podatek ten wykazany powinien być jednocześnie jako podatek należny i naliczony (podlegający odliczeniu na zasadach ogólnych).

Dalej zauważyć należy, że na mocy art. 33a ust. 1 w zw. z ust. 6a ustawy, jeśli Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1, mógł dokonać korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Jak jednak wskazano wprost w opisie stanu faktycznego, warunek, o którym mowa w art. 33a ust. 6a ustawy nie został w omawianej sprawie spełniony. Tym samym, stosownie do art. 33a ust. 7 ustawy, Wnioskodawca stracił prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej i jest obowiązany do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami naczelnikowi urzędu celno -skarbowego właściwemu do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.

Innymi słowy, względem ww. kwoty, Wnioskodawca winien rozliczyć podatek VAT w oparciu o regulację ogólną art. 33 ustawy (bez stosowania uproszczenia, o którym mowa w art. 33a ustawy).

Należy dalej zauważyć, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

2)w przypadku importu towarów – kwota podatku:

a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Jednocześnie stosownie do art. 86 ust. 10d ustawy:

10d. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje:

1)w przypadku stosowania w imporcie towarów uproszczenia, o którym mowa w art. 182 unijnego kodeksu celnego – za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru zgłaszającego; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w dokumencie celnym stanowiącym zgłoszenie uzupełniające dotyczące tego okresu rozliczeniowego, z zastrzeżeniem art. 33a;

2)w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34 – w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

Jak z kolei stanowi art. 86 ust. 11 i 13 ustawy:

11.Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

13.Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy zatem wskazać, że stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. d i ust. 10 oraz ust. 10d pkt 2 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do importowanych towarów powstał obowiązek podatkowy, w zakresie, w jakim towary te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał decyzję; przy czym, obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

W świetle powyższego, z uwagi na fakt, że – jak wskazał Wnioskodawca – Spółka będzie uprawniona do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego, który podlega odliczeniu z tytułu importu, po dokonaniu zapłaty podatku VAT z tytułu importu towarów wraz z należnymi odsetkami, wynikającego z decyzji właściwego naczelnika urzędu celno -skarbowego, Wnioskodawca ma możliwość wykazania go w deklaracji oraz obniżenia kwoty podatku należnego o tę kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 10d pkt 2 ustawy, obniżenia tego Wnioskodawca może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał decyzję naczelnika urzędu celno-skarbowego. Przy czym, podkreślić należy, że przedmiotowe obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez Wnioskodawcę zapłaty podatku wynikającego z decyzji wraz z należnymi odsetkami.

Podsumowując, w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zwiększone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Wnioskodawca stracił prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej i jest obowiązany do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego. Spółka może dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje, pod warunkiem dokonania przez Wnioskodawcę zapłaty podatku wynikającego z decyzji wraz z należnymi odsetkami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku należnego i naliczonego w deklaracji, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 40 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego.

Powyższa regulacja jest przejawem dążenia ustawodawcy polskiego do upraszczania procedur związanych z rozliczeniem podatku VAT z tytułu importu towarów. Omawiany przepis odnosi się do występujących w praktyce sytuacji, w których podatnicy dokonujący importu towarów deklarują (i dokonują) zapłaty zawyżonych kwot podatku. Zawyżenie takie wynika z wielu przyczyn – najczęściej związane jest z różnicą pomiędzy wartością (oraz ilością) dostaw wykazywanych na fakturach a rzeczywistymi dostawami lub też zawyżeniem ceny towarów. Z powyższego przepisu art. 40 ustawy wynika, że podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota ta nie pomniejszyła kwoty podatku należnego (a więc nie została przez podatnika wykazana w deklaracji).

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, analizując przedstawione okoliczności sprawy oraz treść przywołanych przepisów prawa, należy w pierwszej kolejności wskazać, że kwota podatku nie została nadpłacona. Podatek należny zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy został przez Wnioskodawcę rozliczony w deklaracji podatkowej, czyli bez fizycznej wpłaty podatku należnego w terminie 10 dni, o którym mowa w art. 33 ust. 4 ustawy. Zatem cytowany art. 40 ustawy w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji właściwego organu celno-skarbowego, uwzględniających zmniejszone wartości celne, z których wynikać będą zmniejszone kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w stosunku do kwot pierwotnych, Wnioskodawca winien dokonać korekty rozliczenia podatku należnego i naliczonego z tytułu importu towarów.

Powyższego zmniejszenia kwoty podatku należnego i jednocześnie kwoty podatku naliczonego z tytułu importu towarów, Wnioskodawca winien dokonać w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał decyzję naczelnika urzędu celno-skarbowego, o której mowa w art. 33 ust. 2 i 3 ustawy.

Podsumowując, w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku VAT z tytułu importu towarów, Spółka może dokonać korekty podatku należnego i naliczonego w deklaracji, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma te decyzje.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00