Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.607.2023.2.RM

Opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką VAT w wysokości 0%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2023 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa opodatkowania usług transportu międzynarodowego stawką VAT w wysokości 0%. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 13 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie logistyki. Działalność ta obejmuje transport drogowy i kolejowy, usługę składowania, obsługę w porcie, odprawy celne, obsługę likwidacji szkód powstałych w trakcie obsługi pojazdów oraz przeglądy. Powyższe czynności mogą być realizowane od chwili, gdy pojazd opuści zakład produkcyjny, aż do momentu, gdy dotrze do dealera.

Realizują Państwo także przygotowania flotowe, zabudowy specjalne i modyfikacje poprodukcyjne, które mają miejsce przed ostatecznym przekazaniem pojazdu odbiorcy końcowemu.

Jesteście Państwo polskim podatnikiem VAT czynnym.

W ramach swojej działalności gospodarczej, zawarli Państwo z B. Sp. z o.o. z siedzibą w (...), przy ul. (...), NIP: (...), (dalej: Kontrahent) Umowę Przewozu Międzynarodowego.

Przedmiotem umowy jest odbiór i międzynarodowy przewóz drogowy samochodów osobowych na zlecenie Kontrahenta, z portu w (...) (Słowenia) do Państwa Centrum Samochodowego w (...) (Polska) - dalej zwana Usługą.

Kontrahent jest polskim podatnikiem VAT czynnym.

W ramach Usługi, dokonują Państwo transportu samochodów osobowych z portu (...) w Słowenii. Wcześniej samochody te są przedmiotem transportu morskiego na trasie z (...) (Korea Południowa) do (...) (Słowenia).

Spółka otrzymuje od Kontrahenta plik (...) z listą VIN załadowanych na statek samochodów. Dzielą Państwo otrzymaną listę na ładunki w transporcie drogowym i odsyłają do C. (operator logistyczny Kontrahenta). W momencie gdy statek dopływa do (...) (Słowenia), samochody są rozładowywane ze statku przez C., a następnie samochody składowane są w magazynie portowym obsługiwanym przez C. Państwo otrzymują od Kontrahenta mailem informację, że statek przypłynął i będzie rozładowany. Oczekują Państwo na maila od C., kiedy samochody będą gotowe do odbioru i po tej informacji zaczynają Państwo planować ciężarówki (wykorzystują Państwo własną flotę lub podwykonawców).

Kontrahent zwraca się do Państwa o wystawienie faktury za transport drogowy przed fizycznym wykonaniem transportu na linii (...) - (...) z podaną datą rozładunku statku. Faktura wystawiana jest przez Państwa w dacie rozładowania statku przed wykonaniem transportu. Dla każdego statku wystawiana jest odrębna faktura za transport na linii (...) - (...). Do każdej faktury wystawionej przez Państwa dołączony jest konosament morski na trasie (...) - (...), specyfikacja do faktury zawierająca numery VIN transportowanych samochodów oraz po wykonaniu usługi - listy przewozowe za trasę (...) – (...).

Podstawiają Państwo ciężarówki i zabierają ładunki (samochody) w takiej konfiguracji jaka była przygotowana wcześniej w momencie przesłania pliku (...) z listą samochodów podzieloną na ładunki. Załadunek samochodów według konfiguracji przesłanej w pliku (...) w porcie w (...).

Podsumowując, transport samochodów do Polski odbywa się w następujący sposób:

a)drogą morską z Korei do portu w (...) (Słowenia) w Unii Europejskiej,

b)następnie ze Słowenii do Państwa Centrum dystrybucyjnego w (...), transportem drogowym (ciężarówkami) z zastosowaniem procedury tranzytu zewnętrznego (T1).

Transport na trasie z (...) do (...) wynosi około (...) km i przebiega przez Słowenię - Węgry - Słowację - Czechy - Polskę. W Państwa Centrum Dystrybucyjnym następuje rozładunek i zamknięcie procedury tranzytu, i objęcie samochodów deklaracją czasowego składowania oraz składowanie w prowadzonym przez Państwa magazynie czasowego składowania, w tym ujęcie w ewidencji towarowej magazynu czasowego składowania.

Dopuszczenie do obrotu:

  • Na podstawie zlecenia importera (Kontrahent) samochody zgłaszane są partiami (wybiórczo) do procedury dopuszczenia do obrotu.
  • Państwo dokonują zgłoszenia samochodów do procedury dopuszczenia do obrotu.
  • Państwo występują w zgłoszeniu celnym jako „Zgłaszający”, działając w oparciu o pełnomocnictwo bezpośrednie udzielone przez Kontrahenta.
  • Objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu odbywa się z zastosowaniem standardowego zgłoszenia celnego, a należności celno-podatkowe zabezpieczane są zabezpieczeniem generalnym firmy Spółki.
  • B. (importer) dokonuje zapłaty należności celno-podatkowych na konto UCS w (...).

Dokumenty występujące w procesie obsługi celnej to:

  • konosament morski (dla odcinka Korea - Słowenia),
  • faktura importowa zakupu samochodów wystawiona na warunkach dostawy CIF (...) (Słowenia),
  • specyfikacja wraz z oświadczeniem upoważnionego eksportera D. o preferencyjnym koreańskim pochodzeniu towaru,
  • umowa pomiędzy B. i C. określająca koszty obsługi w porcie (...),
  • faktura transportowa Spółki za transport na odcinku Słowenia - Polska.

Powyższe dokumenty z ich numerami wymienione są w polu 44 zgłoszenia SAD jako załączniki i opisane odpowiednimi kodami wymaganymi przez Instrukcję wypełniania zgłoszeń celnych. Ponadto, wskazują Państwo 17-znakowy numer nadwozia transportowanego pojazdu w polu 31 SAD, co zapewnia identyfikację tożsamości transportowanych pojazdów.

Zasadą jest, że w przypadku pojazdów, na każdym etapie obsługi celnej, podawany jest numer nadwozia samochodu. Jako, że zakup samochodów przez B. odbywa się na warunkach CIF (...) Słowenia, koszty handlingu w Port (...) fakturowane przez firmę C. oraz koszty transportu na odcinku (...) (Słowenia) do (...) (Polska) fakturowane przez Państwa, doliczane są do podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym i podatkiem VAT, a ich łączna wartość określona jest w polu 44 zgłoszenia SAD za kodami 071V oraz 074A; nr faktury za transport wystawionej przez Państwa podawany jest również w polu 44 SAD (za kodem 1DK7).

Zarówno zgłoszenie do procedury dopuszczenia do obrotu jak i Poświadczone Zgłoszenie Celne ZC299 jest w posiadaniu Spółki. Poświadczone Zgłoszenie Celne pozwala na pełną identyfikację nr nadwozia objętego zgłoszeniem.

Podsumowując, na okoliczność wykonywanych Usług dysponują Państwo następującymi dokumentami:

1)konosament morski, z którego jednoznacznie wynika, że samochody przewożone są z Korei do portu w (...) (Słowenia),

2)list przewozowy (np. CMR), z którego jednoznacznie wynika, że dokonano przewozu samochodów z portu (...) do (...) (Polska),

3)wystawioną przez Spółkę (jako organizatora transportu na trasie (...) - (...)) na rzecz Kontrahenta fakturą dokumentującą wykonane Usługi;

4)dokumentem potwierdzonym przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości Usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Na fakturze za opisaną powyżej Usługę wystawioną przez Państwa na rzecz Kontrahenta stosowana jest stawka podatku VAT 0%.

Pytanie

Czy w okolicznościach przedstawionych we wniosku, Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w zakresie opisanej Usługi wykonanej na rzecz Kontrahenta?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w zakresie opisanej Usługi wykonywanej na rzecz Kontrahenta.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2495, dalej Rozporządzenie), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Zgodnie z § 4 ust. 2 Rozporządzenia, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 3 Rozporządzenia, przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy VAT, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2)przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a)z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3)usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1)towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2)towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3)towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4)osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Po pierwsze należy wskazać, iż Usługi wykonywane przez Państwa obejmują transport towarów (samochodów), którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (Polska i Słowenia). W konsekwencji należy przyjąć, iż wystąpi wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.

Z powołanych powyżej regulacji wynika, że prawo podatnika do zastosowania do usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku VAT uzależnione jest także od uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego. Zatem należy rozpatrzyć, czy wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów wykonywane przez Państwa stanowią część usługi transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Skoro samochody będące przedmiotem Usługi wykonywanej przez Państwa są przewożone na trasie (...) (Korea Południowa) do (...) (Polska) zatem został spełniony wymóg uznania Usługi wykonywanej przez Państwa za usługi transportu międzynarodowego.

Podsumowując, w Państwa ocenie, występujące w trakcie tego transportu przerwy (przystanki), dokonywane w celu przeładunku samochodów w porcie (...), zmiana środka transportu, wyładunku, czasowego składowania w porcie (...) wynikają z niezbędnych uwarunkowań tego transportu, a z uwagi na ich logistyczny (techniczny) charakter, nie powodują przerwania jego ciągłości. Przedstawiony we wniosku transport towarów z Korei Południowej do Polski, w ramach którego świadczą Państwo swoje usługi, stanowi zatem transport o zasadniczo nieprzerwanym charakterze.

Takie stanowisko zostało także potwierdzone w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 kwietnia 2022 r., sygn. 0115-KDITI-3.4012.110.2017.14.APR gdzie wskazano:

„Transport towarów, w którym Pani uczestniczy, ma charakter kombinowany i odbywa się częściowo drogą morską, a częściowo po lądzie, czyli po drogach publicznych. W porcie morskim, do którego towary docierają drogą morską, nie dochodzi do zakończenia transportu, lecz następuje przeładunek towarów na naczepę, którą następnie ciągnik siodłowy holuje do miejsca przeznaczenia. Strefa magazynowania w terminalu kontenerowym służy bowiem wyłącznie do umożliwienia właścicielowi towarów zmiany środka transportu z morskiego na lądowy. Zgodnie z opisem wspólnym do wszystkich stanów faktycznych, dysponuje Pani konosamentem, z którego jednoznacznie wynika, że odbierane z portu morskiego towary zostały tam uprzednio przywiezione drogą morską z przekroczeniem zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Pani stanowisko znajduje potwierdzenie w kilku różnych interpretacjach indywidualnych wydanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP2/4512-517/15-4/PRP z dnia 10 listopada 2015 r. oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/443-551/14/EK z 18 lipca 2014 r.”.

Potwierdzenie szerokiej interpretacji definicji ciągłości transportu międzynarodowego można odnaleźć w niedawnym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 września 2023 r. w sprawie C-461/21 gdzie wskazano:

„Artykuł 86 ust. 1 lit. b) i art. 86 ust. 2 oraz art. 144 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że w celu skorzystania ze zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) przewidzianego dla usług transportowych związanych z importem towarów, w sytuacji gdy transport towaru przywiezionego do Unii Europejskiej jest dokonywany przez podatnika pomiędzy państwem członkowskim, na którego terytorium znajduje się miejsce wprowadzenia tego towaru do Unii, a miejscem przeznaczenia znajdującym się w innym państwie członkowskim, rejestracja transakcji importu nie oznacza, z samego tego względu i w sposób systematyczny, włączenia kosztów tego transportu do podstawy opodatkowania VAT przywiezionego towaru. Artykuł 86 ust. 1 lit. b) i art. 86 ust. 2 oraz art. 144 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one praktyce podatkowej państwa członkowskiego polegającej na automatycznej odmowie przyznania zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) przewidzianego dla usług transportowych związanych z importem towarów ze względu na to, że podatnik nie przedstawił szczególnych dokumentów wymaganych przez przepisy krajowe, podczas gdy przedstawia on inne dokumenty, których autentyczność i wiarygodność nie budzą wątpliwości, mogące wykazać, że zostały spełnione przesłanki, od których przepisy te uzależniają prawo do zwolnienia z VAT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 1, 3 i 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

1)terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

3)terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…),

5)terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są:

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Art. 19a ust. 9 ustawy stanowi, że:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)uszlachetniania czynnego,

2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)składowania celnego,

4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5)wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Zatem, za import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy uważa się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu - określa przepis art. 26a ustawy. Miejscem importu jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, w przypadku objęcia towarów z momentem ich wprowadzenia np. procedurą tranzytu, miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tej procedurze. Zatem tylko import na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.Ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika więc, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1)posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2)posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Natomiast w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy wskazano, że:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Treść art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy stanowi, że:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1)towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2)towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z powołanego przepisu wynika, że aby zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego konieczne jest dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Zatem, podatnik ma prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla usług międzynarodowego transportu towarów pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).

Natomiast, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Według § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2670), dalej: „rozporządzenie”):

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

1)usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

2)wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

3)usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

4)usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;

5)usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;

6)usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;

7)usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Według § 4 ust. 3 rozporządzenia:

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zawarła Umowę Przewozu Międzynarodowego z B. Sp. z o.o. (Kontrahent), której przedmiotem jest odbiór i międzynarodowy przewóz drogowy samochodów osobowych z portu w Słowenii ((...)) do Centrum Samochodowego Spółki w Polsce ((...)) [Usługa]. Wcześniej samochody te są transportowane drogą morską z Korei Południowej ((...)) do Słowenii ((...)). W Polsce, w Centrum Dystrybucyjnym Spółki, następuje rozładunek i zamknięcie procedury tranzytu. Samochody obejmowane są deklaracją czasowego składowania i składowane w prowadzonym przez Spółkę magazynie czasowego składowania.

Transakcja przebiega w ten sposób, że Kontrahent przekazuje Państwu listę nr VIN samochodów załadowanych na statek, którą dzielą Państwo na ładunki w transporcie drogowym a następnie odsyłają do C. (operator logistyczny Kontrahenta). C. rozładowuje samochody ze statku w Słowenii, a następnie składuje w obsługiwanym przez siebie magazynie portowym. Po otrzymaniu od C. informacji, że samochody są gotowe do odbioru, podstawiają Państwo ciężarówki i zabierają samochody wg przygotowanej wcześniej konfiguracji wykorzystując do transportu flotę własną lub flotę podwykonawców. Spółka wystawia fakturę dokumentującą transport drogowy na linii (...) - (...) w dacie rozładowania statku (przed wykonaniem transportu), dla każdego statku odrębnie. Do każdej ww. faktury dołączony jest konosament morski na trasie (...) - (...), specyfikacja do faktury zawierająca numery VIN transportowanych samochodów, a po wykonaniu usługi również listy przewozowe za trasę (...) - (...).

Transport drogowy (ciężarówkami) ze Słowenii do Polski - przez Węgry, Słowację i Czechy odbywa się z zastosowaniem procedury tranzytu zewnętrznego (T1). Działając jako pełnomocnik bezpośredni Kontrahenta (importera), Spółka dokonuje zgłoszenia samochodów do procedury dopuszczenia do obrotu. Kontrahent dokonuje zapłaty należności celno-podatkowych do UCS w (…). Fakturowane przez C. koszty handlingu w Port (...) oraz koszty transportu na odcinku (...) (Słowenia) do (...) (Polska) fakturowane przez Państwa, doliczane są do podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym i podatkiem VAT.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy powzięli Państwo wątpliwości dotyczące prawa do opodatkowania Usługi wykonanej na rzecz Kontrahenta stawką podatku VAT w wysokości 0%.

W analizowanej sprawie, Państwa Spółka będąca czynnym podatnikiem świadczy usługi polegające na transporcie towarów (samochodów osobowych) z innego niż Polska kraju członkowskiego UE (Słowenia) na terytorium Polski. Usługobiorcą tych usług jest pomiot spełniający definicję podatnika, wskazaną w art. 28a ustawy, tj. Kontrahent posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i zarejestrowany w Polsce do celów VAT. Do świadczonej przez Państwa Usługi nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W szczególności w sprawie nie ma zastosowania art. 28f ust. 1a ustawy, gdyż co prawda usługobiorcą świadczonej przez Państwa usługi jest podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, niemniej jednak transport ten nie jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, miejscem opodatkowania realizowanych przez Państwa Usług jest - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy - miejsce, w którym usługobiorca (Kontrahent) posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski.

Przy tym, z opisu sprawy wynika, że towar (samochody osobowe) transportowany jest najpierw drogą morską z Korei Południowej do Słowenii, a następnie transportem drogowym (ciężarówkami) przez Państwa ze Słowenii do Polski. Zatem transport realizowany przez Spółkę rozpoczyna się i kończy na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE (Słowenia – Polska). Przedstawione okoliczności sprawy pozwalają przyjąć, że Usługi objęte pytaniem wpisują się w dyspozycję § 4 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 4 ust. 3 rozporządzenia, tj. są to wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów będące częścią usługi transportu międzynarodowego.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania świadczonych Usług stawką VAT 0% należy wskazać, że możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT jest uzależniona - stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia - od posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Przy czym należy zwrócić uwagę, że w analizowanej sprawie, towar (samochody osobowe) transportowany jest z Korei Południowej do Słowenii, a następnie ze Słowenii do Polski z zastosowaniem procedury tranzytu zewnętrznego (T1). Spółka wskazała, że jako przedstawiciel bezpośredni Kontrahenta zgłasza przetransportowane samochody do procedury dopuszczenia do obrotu. Objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu odbywa się z zastosowaniem standardowego zgłoszenia celnego, a należności celno-podatkowe zabezpieczane są zabezpieczeniem generalnym Spółki. Kontrahent dokonuje zapłaty należności celno-podatkowych na konto UCS w (…). Przedstawione okoliczności pozwalają przyjąć, że Usługi realizowane przez Państwa dotyczą towarów importowanych.

W związku z tym, aby mogli Państwo zastosować stawkę VAT 0% powinni Państwo posiadać dokumenty wskazane w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy w powiązaniu z pkt 2 tego artykułu, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora) oraz dodatkowo dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zatem istotne jest, aby Spółka dysponowała takimi dokumentami, które pozwalają precyzyjnie określić miejsce nadania towaru, identyfikację towaru, jednostki realizujące transport oraz fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu. W przypadku towarów importowanych prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT ma bowiem wyłącznie podmiot, który posiada oprócz dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy i odnosi się również do usług, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia. Regulacja § 4 ust. 2 rozporządzenia odsyła bowiem do dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, który z kolei zawiera zastrzeżenie odnoszące do pkt 2 (tj. towarów importowanych).

Wskazali Państwo, że w związku z wykonywanymi Usługami posiadają Państwo konosament morski, z którego jednoznacznie wynika, że samochody przewożone są z Korei Południowej do portu w (...) (Słowenia), list przewozowy (np. CMR), z którego jednoznacznie wynika, że dokonano przewozu samochodów z portu (...) do (…) (Polska), fakturę dokumentującą wykonane Usługi wystawioną przez Spółkę jako organizatora transportu na trasie (...) - (...) oraz dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości Usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 oraz art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Spełnione są więc przesłanki, o których mowa w przepisach ustawy dotyczących możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT dla świadczonych usług transportu towarów importowanych.

Zatem, skoro w związku ze świadczeniem opisanych usług transportowych, dysponują Państwo dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy - mają Państwo prawo opodatkować przedmiotowe Usługi stawką podatku VAT w wysokości 0%. W tym przypadku są bowiem spełnione przesłanki do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy tym Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają, że usługa transportu towarów stanowi część usługi transportu międzynarodowego, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

W postępowaniu o wydanie interpretacji Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, nie bada zatem dokumentów, na posiadanie których powołuje się podmiot wnioskujący.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00