Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.13.2024.1.MG

Podatek od towarów i usług, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt pn. „(...)”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina A (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”, „podatek”). Gmina dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi, w tym w ramach zbiorczego rozliczenia VAT Gminy są wykazywane czynności gospodarcze wykonywane przez Urząd Miejski (dalej: „Urząd Miejski”).

Gmina, działając poprzez Urząd Miejski, zrealizowała projekt pn. „(...)” (dalej: „Projekt”). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na podstawie umowy o przyznanie pomocy nr (...) zawartej 20 czerwca 2023 r.

Celem realizowanego Projektu jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego i kształtowanie krajobrazu wiejskiego poprzez realizację zadań w B, C i D: (...).

W związku z powyższym, Projekt polegał na (...). Działania były wykonywane poprzez Urząd Miejski i obejmowały zamówienie następujących usług:

1)roboty ziemne przy odbudowie zbiornika małej retencji w B;

2)uporządkowanie terenu po zakończeniu robót wokół zbiornika w B;

3)zakup i ustawienie elementów małej architektury wokół zbiornika w B:

(...)

4)odmulenie rowów melioracyjnych (...)

5)wykonanie innych prac towarzyszących ww. pracom;

6)nasadzenie drzew (...).

Wykonano też prace dodatkowe poza Projektem (...).

Gmina działając poprzez swoje jednostki organizacyjne – w tym Urząd Miejski nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tego stawu i terenów przyległych na cele rekreacyjne (tzn. będzie on stanowił ogólnodostępną przestrzeń publiczną o charakterze rekreacyjnym). Wokół odnowionego stawu zostaną postawione ławki i stojak na rowery mające zachęcać do spędzania czasu w tym miejscu na świeżym powietrzu.

Tym samym, Projekt będzie prowadził do stworzenia ogólnodostępnego miejsca dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, a jednocześnie ma zapewnić sprawne działania systemów melioracyjnych na terenie Gminy, które pozwolą rolnikom (zasadniczo mieszkańcom Gminy) na pełne wykorzystanie swoich gruntów rolnych na cele rolnicze. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych ścieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrona przeciwpowodziowa (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej – w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych Gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Projekt został wykonany przez Gminę w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT. Gmina, działając poprzez Urząd Miejski, zleciła wykonanie oczyszczenia ww. stawu i rowów podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), natomiast dostawę drzewek miododajnych podmiotowi poza ustawą PZP na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 1 (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.). W konsekwencji, w związku z Projektem Gmina otrzymała zasadniczo faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym od podmiotu wybranego do wykonania Projektu.

Gmina uznała podatek naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że – jej zdaniem – nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.

Gmina działając poprzez Urząd Miejski dokonuje odliczenia VAT od wydatków mieszanych w oparciu o tzw. sposób określenia proporcji z art. 86 ust. 2a-2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm., dalej: ustawa o VAT) oraz w oparciu o współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 3-4 ustawy o VAT – w szczególności odliczenia VAT od wydatków Gminy ponoszonych na poziomie Urzędu Miejskiego na funkcjonowanie Urzędu oraz na budowę i utrzymanie środków trwałych służących jednocześnie działalności gospodarczej i działalności publicznej. Ponadto, Gmina dokonuje odliczenia VAT w całości przykładowo w związku z taką działalnością jak wynajem mienia na podstawie umów cywilnoprawnych, sprzedaż nieruchomości, obciążenie kosztami eksploatacji wynajmowanych pomieszczeń, czy świadczenie innych odpłatnych usług opodatkowanych VAT. Ponadto, na poziomie Urzędu Miejskiego Gmina ponosi cały szereg wydatków publicznych, które służą wyłącznie działalności publicznej i w odniesieniu do których Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, a w konsekwencji, od których Gmina nie dokonuje w ogóle odliczenia podatku VAT.

Towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. „(...)” służą/będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. „(...)” na podstawie art. 86 ust. 1, 2a-2b i art. 13 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. „(...)” na podstawie art. 86 ust. 1, 2a oraz art. 13 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze, jednostki samorządu terytorialnego wraz ze swoimi scentralizowanymi dla celów VAT jednostkami organizacyjnymi mogą występować w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów działalności publicznoprawnej), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W związku z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (...) po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wskazano w opisie sprawy Gmina działając poprzez Urząd Miejski zrealizowała Projekt pn. „(...)”, którego głównym celem jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego i kształtowanie krajobrazu wiejskiego w Gminie poprzez realizację zadań w B, C i D: odnowę jednego stawu, odnowę rowów oraz zadrzewienia przydrożne. W efekcie wykonania Projektu powstało ogólnodostępne miejsce dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, jak również zostały doprowadzone do właściwego stanu technicznego gminne cieki wodne i staw w okolicach miejscowości (...), które pozwalają rolnikom (zasadniczo mieszkańcom Gminy) na pełne wykorzystanie swoich gruntów rolnych na cele rolnicze.

Projekt polegał na odnowie stawu melioracyjnego w B oraz na wykonaniu odnowienia rowów melioracyjnych w B i C oraz na dokonaniu nasadzeń lipy drobnolistnej i klonu zwyczajnego w ramach zadrzewiania przydrożnego.

Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrona przeciwpowodziowa (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej – w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych Gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Projekt został wykonany przez Gminę w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT. Gmina działając poprzez Urząd Miejski i wszystkie inne jednostki organizacyjne scentralizowane dla celów VAT nie wykorzystuje w trakcie realizacji inwestycji i nie będzie wykorzystywała po realizacji Projektu i rowów melioracyjnych w B i C, jak również przyległych do nich nieruchomości, do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

Po zakończeniu inwestycji staw w B pełni dotychczasową funkcję retencyjną, a oczyszczone rowy funkcje melioracyjne. Poza tym staw będzie wykorzystywany jako obiekt rekreacyjny, przy czym zasadniczo bez przeznaczenia na cel kąpieliska, ale jako miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina działając poprzez swoje jednostki organizacyjne – w tym Urząd Miejski nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tego stawu i terenów przyległych na cele rekreacyjne (tzn. będzie on stanowił ogólnodostępną przestrzeń publiczną o charakterze rekreacyjnym). Wydatki na Projekt, a następnie jego efekty są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

Wobec powyższego Gminie, działającej przez Urząd Miejski, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na Projekt. W ramach realizowanego przedsięwzięcia wszystkie wydatki na projekt będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej, a niejako wydatki podatnika VAT.

W konsekwencji, nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych przez Urząd Miejski w związku z tą częścią projektu.

Ponadto efekty Projektu będą służyły zapewnieniu właściwej sprawności cieków wodnych i zbiornika retencyjnego w tej części terenu Gminy, jak również zapewnią mieszkańcom i przyjezdnym gościom możliwość spędzania czasu na ogólnodostępnym terenie rekreacyjnym wokół stawku w B, do czego zachęcać ma stworzona w tym celu infrastruktura towarzysząca (ławki, stojak na rowery). Nie można, zdaniem Gminy, uznać, że modernizacja zbiornika jest częściowo związana z działalnością opodatkowaną VAT, skoro po odnowieniu staw i infrastruktura towarzysząca będą ogólnodostępne i niebiletowane dla lokalnej społeczności i zainteresowanych. Wszelkie efekty projektu będą własnością i w posiadaniu Gminy w okresie co najmniej 10 lat od oddania inwestycji do użytkowania. Tym samym, Gmina nie przeznaczy wydatków poniesionych na Projekt do czynności opodatkowanych VAT generujących podatek VAT należny. W konsekwencji, nie będzie również spełniony drugi warunek odliczenia VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, definiującym warunki odliczenia VAT – warunek przeznaczenia wydatków do działalności opodatkowanej VAT. Jednocześnie, jak Gmina wskazała w opisie sprawy, wydatki na Projekt służą wyłącznie działalności publicznej poza zakresem opodatkowania VAT, zatem jako wydatki publiczne nie stanowią również przedmiotu odliczeń w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Wydatki na Projekt nie są wydatkami mieszanymi z uwagi na brak związku choćby częściowego z wykonywaniem przez Gminę czynności o charakterze gospodarczym, które generowałyby podatek VAT należny.

Mając powyższe na uwadze, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. „(...)” na podstawie na podstawie art. 86 ust. 1, 2a oraz art. 13 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 10 i pkt 14 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Na mocy art. 9 ust. 1 powołanej ustawy:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na projekt pn. „(...)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. „(...)” służą/będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych ścieków wodnych oraz stawów w ramach zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), ochrona przeciwpowodziowa (pkt 14), jak również utrzymanie i zapewnienie infrastruktury rekreacyjno-turystycznej – w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10) należą do zadań własnych Gminy, co wynika i zostało wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt został wykonany przez Gminę w związku z realizacją wymienionych zadań własnych i ma związek z nimi. Realizacja tych zadań w ramach Projektu stanowi działalność publiczną Gminy poza zakresem opodatkowania VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego Projektu.

Ponadto należy wskazać, że skoro Państwu nie przysługuje w ogóle prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, to w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz art. 86 ust. 13 ustawy (dotyczący terminów odliczenia podatku naliczonego).

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu pn. „(...)”.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację oparto się w szczególności na wskazaniu Gminy, że: „Towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. „(...)” służą/będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00