Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.583.2023.1.KŁ

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nieodpłatne wydanie materiałów reklamowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem od towarów nieodpłatnego wydania materiałów reklamowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej (...) prowadzi (...). Dodatkowo prowadzi również działalność w zakresie produkcji(...). Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi (...) zakładów produkcyjnych, posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu. W zakresie swojej działalności Spółka dokonuje sprzedaży produktów poprzez własne Centra Dystrybucji oraz poprzez sieć sklepów firmowych w ramach spółki zależnej „(...) Sp. z o. o.”.

A. S.A. w ramach prowadzonej działalności wydaje i zamierza wydawać nieodpłatnie swoim kontrahentom oraz sklepom firmowym marki (...) w ramach spółki zależnej obrandowane materiały reklamowe takie jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne zawierające logo marki (...) oraz hasła reklamowe. Wydane materiały reklamowe służą w celu ekspozycji produktów marki (...) na terenie obiektów handlowych, w których kontrahenci prowadzą działalność gospodarczą.

Wydawane materiały reklamowe przekazywane są w celu odpowiedniego zareklamowania i wyeksponowania produktów marki (...) w obiektach handlowych. Stojaki reklamowe są elementami wolnostojącymi na przestrzeni sklepu, których celem jest zwrócenie uwagi Klienta na konkretny produkt. Prawidłowo i oryginalnie wyeksponowany towar zwiększa szansę na jego zakup przez potencjalnego Klienta, zachęca do zakupu oraz zwiększa rozpoznawalność produktów marki (...). Przekazywane przez Spółkę materiały reklamowe nie mogą być wykorzystywane przez kontrahentów do innych celów niż promocja produktów marki (...).

Wartość jednostkowa wydawanych nieodpłatnie materiałów reklamowych zwykle przekracza kwotę 100 zł bez podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że wydatki na zakup materiałów reklamowych są udokumentowane otrzymaną fakturą, na podstawie której u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, a nabyte towary będą przez „(...)” S.A. wykorzystywane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to zdaniem Wnioskodawcy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup materiałów reklamowych będących przedmiotem niniejszej Interpretacji.

Na podkreślenie zasługuje również fakt, że wydawane materiały reklamowe nie stanowią również próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 Ustawy o VAT, w związku z czym Spółka nie prowadzi w odniesieniu do omawianych towarów ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Pytanie

Czy nieodpłatne wydanie opisanych w stanie faktycznym materiałów reklamowych takich jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione w opisie stanu faktycznego nieodpłatne wydanie Kontrahentom przedmiotowych materiałów reklamowych w postaci standów, stojaków, ekspozytorów reklamowych czy regałów ekspozycyjnych z logo Spółki oraz markami produktów sprzedawanych przez Spółkę w celu ich reklamowania i eksponowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z dnia 9 sierpnia 2023 r. ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT prezenty o małej wartości lub próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione w stanie faktycznym nieodpłatne wydanie kontrahentom materiałów reklamowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, pomimo że materiały te nie stanowią prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy VAT i próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy ze względu na brak ich konsumpcyjnego charakteru.

Wydanie przedmiotowych materiałów reklamowych ma na celu odpowiednie wyeksponowanie produktów marki (...) na terenie obiektów handlowych kontrahentów. Wskutek otrzymanych od Wnioskodawcy materiałów reklamowych kontrahent nie otrzymuje dodatkowego przysporzenia majątkowego, nie zostaje zaspokojona jakakolwiek potrzeba. Wskazane we wniosku materiały reklamowe nie posiadają więc wartości konsumpcyjnej, użytkowej. Materiały będą stanowiły dodatkową formę promowania produktu w postaci fizycznego nośnika informacji, co ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży towarów Spółki.

W opisanych okolicznościach nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych ma na celu zachęcenie obecnych lub potencjalnych klientów do kupna produktów marki (...). Zatem należy uznać, iż czynności te są związane z działalnością gospodarczą Spółki, która jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. W konsekwencji, nieodpłatne przekazywanie wymienionych we wniosku materiałów reklamowych przyczynia się do zwiększenia sprzedaży Spółki opodatkowanej podatkiem VAT.

Przedstawione w stanie faktycznym przekazywanie materiałów reklamowych jest popularnym i powszechnie stosowanych instrumentem ich promocji oraz formą eksponowania produktów celem zwiększenia ich sprzedaży, czyli jednym z czynników o kluczowym znaczeniu dla wyniku z działalności operacyjnej Spółki. Potwierdzenie przedstawionego przez Spółkę stanowiska oraz zastosowania przedstawionego mechanizmu promocji znajduje odzwierciedlenie w ostatnich przykładowych interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 listopada 2023 r. o sygnaturze 0114-KDIP1-3.4012.500.2023.1.MPA/LM;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2022 r. o sygnaturze 0112-KDIL1-3.4012.229.2022.1.AKS, w których organ potwierdza stanowisko, iż brak jest opodatkowania podatkiem od towarów nieodpłatnego przekazania na rzecz kontrahentów materiałów reklamowych.

Podsumowując nieodpłatne wydanie kontrahentom przedmiotowych materiałów reklamowych, na których znajdują się: m.in. logo Spółki, marka produktu (...) w celu ich odpowiedniego eksponowania, niemających dla kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. I bez znaczenia pozostaje fakt, iż Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu materiałów reklamowych będących przedmiotem niniejszej Interpretacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym w oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na mocy art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W świetle art. 7 ust. 7 ustawy:

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług prezenty o małej wartości lub próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo polską spółką kapitałową, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi ubój bydła, trzody chlewnej, produkcję wyrobów, przetwórstwo oraz sprzedaż mięsa. Dodatkowo prowadzą Państwo działalność w zakresie produkcji tłuszczów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wytwarzania gotowych posiłków i dań, produkcji gotowych pasz i karmy dla zwierząt oraz magazynowania i przechowywania towarów.  Państwa Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe. W zakresie swojej działalności dokonują Państwo sprzedaży produktów poprzez własne Centra Dystrybucji oraz poprzez sieć sklepów firmowych.

W ramach prowadzonej działalności wydają i zamierzają Państwo wydawać nieodpłatnie swoim kontrahentom oraz sklepom firmowym obrandowane materiały reklamowe takie jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne zawierające logo marki (...) oraz hasła reklamowe. Wydane materiały reklamowe służą w celu ekspozycji produktów marki (...) na terenie obiektów handlowych, w których kontrahenci prowadzą działalność gospodarczą.

Przekazywane materiały reklamowe mają na celu odpowiedniego zareklamowania i wyeksponowania Państwa produktów w obiektach handlowych. Stojaki reklamowe są elementami wolnostojącymi na przestrzeni sklepu, których celem jest zwrócenie uwagi Klienta na konkretny produkt. Prawidłowo i oryginalnie wyeksponowany towar zwiększa szansę na jego zakup przez potencjalnego Klienta, zachęca do zakupu oraz zwiększa rozpoznawalność produktów Państwa marki. Przekazywane przez Państwa materiały reklamowe nie mogą być wykorzystywane przez kontrahentów do innych celów niż promocja produktów Spółki.

Wartość jednostkowa wydawanych nieodpłatnie materiałów reklamowych zwykle przekracza kwotę 100 zł bez podatku VAT.

Wydawane materiały reklamowe nie stanowią próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, w związku z czym nie prowadzą Państwo w odniesieniu do omawianych towarów ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy nieodpłatne wydanie opisanych materiałów reklamowych takich jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy rozstrzygnięciu kwestii opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania kontrahentom materiałów reklamowych stosownym jest odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Zatem podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) w celu zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby konsumenta.

W analizowanych okolicznościach, nieodpłatne wydanie kontrahentom materiałów reklamowych wskazanych w treści wniosku (bez względu na cenę nabycia/wytworzenia) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, pomimo że materiały te nie stanowią prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy VAT i próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych wydań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru.

Z wniosku wynika, że wydawanie przez Państwa materiałów reklamowych, takich jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne zawierające logo Spółki oraz hasła reklamowe, następuje w celu ekspozycji i reklamy produktów Państwa marki na terenie obiektów handlowych, w których kontrahenci prowadzą działalność gospodarczą. Stojaki reklamowe są elementami wolnostojącymi na przestrzeni sklepu, a ich celem jest zwrócenie uwagi Klienta na konkretny produkt. Prawidłowo i oryginalnie wyeksponowany towar zwiększa szansę na jego zakup przez potencjalnego Klienta, zachęca do zakupu oraz zwiększa rozpoznawalność produktów marki. Przekazywane przez Państwa materiały reklamowe nie mogą być wykorzystywane przez kontrahentów do innych celów niż promocja produktów Państwa marki. Oznacza to, że odbiorca wydawanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia, wskutek tego przysporzenie majątkowe. Wskazane we wniosku materiały reklamowe nie posiadają więc wartości konsumpcyjnej, użytkowej. Materiały te służą zaprezentowaniu produktów klientom, zachęceniu do zakupu i zwiększeniu ich rozpoznawalności, co ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży Państwa produktów.

W konsekwencji, nieodpłatne wydanie kontrahentom przedmiotowych materiałów reklamowych w celu ekspozycji Państwa produktów na terenie obiektów handlowych, niemających dla kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, wydanie kontrahentom Spółki obrandowanych materiałów reklamowych, takich jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne zawierające logo spółki oraz hasła reklamowe, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00