Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.612.2023.1.IK

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej „(…)” lub „Instytut”) jako instytut naukowy działa na podstawie:

·ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t. j. z dnia 23 lutego 2022 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 498 ze zm.);

·ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U. 96 poz. 620 ze zm.);

·statutu (…).

Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra (...). Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

(...)

Zasadniczo, działania Instytutu obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo-rozwojowych dotyczących nauk (...), których główne kierunki to: 

(...)

Do zadań Instytutu należy również:

(...)

W ramach przedstawionego w niniejszym wniosku stanu faktycznego, (…) realizuje Przedsięwzięcie „(…)” stanowiącego pierwszy etap programu stworzenia państwowego repozytorium map cyfrowej (...)

Przedsięwzięcie, zgodnie z umową z (…) 2023 roku, nr (…) na dofinansowanie w formie dotacji, jest finansowane w 100% z dotacji udzielonej przez (…) Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego nr 8.1.1 „Wsparcie Ministra Klimatu i Środowiska w zakresie realizacji polityki klimatycznej i środowiskowej Część 1) Ekspertyzy, opracowania, realizacja zobowiązań międzynarodowych”.

Wykonawcą jest Konsorcjum, w którego skład wchodzą: Instytut (…) - Lider Konsorcjum oraz Fundacja (…).

Projekt stanowi pierwszy z trzech etapów realizacji programu mającego na celu opracowanie szczegółowej koncepcji, stworzenie, przetestowanie, uruchomienie i wdrożenie (...).

W tym celu, na bazie już zgromadzonej wiedzy o środowisku, ma zostać stworzone innowacyjne, państwowe narzędzie generowania zwaloryzowanej informacji o stanie (...) oraz jej systematycznego aktualizowania w czasie i przestrzeni. Państwo posiadając dostęp do cyfrowej waloryzacji (...) dowieść w sposób spójny, jasny, policzalny i zrozumiały, że dana inwestycja spełnia (lub nie) wymogi procedury oceny oddziaływania na środowisko.

Realizacja całego programu została podzielona na 3 wzajemnie spójne, następujące po sobie etapy, możliwe do wykonania jako osobne projekty, tj.:

Etap 1: Sporządzenie kwerendy zasobów i uwarunkowań realizacji projektu;

Etap 2: Stworzenie, przetestowanie i uruchomienie państwowego zasobu zwaloryzowanej informacji (...) kraju;

Etap 3: Produkcyjne wdrożenie i bieżąca aktualizacja państwowego zasobu zwaloryzowanej informacji (...) kraju.

Przedmiotowe Przedsięwzięcie [Projekt], obejmuje wyłącznie etap 1.

Ekspertyzy będą wykonane przez ekspertów z dużym doświadczeniem, dorobkiem naukowym i wiedzą na temat przedmiotowego zagadnienia.

W ramach realizacji Projektu przewidziano następujące kategorie kosztów: koszty wynagrodzeń osobowych, usług, materiałów. Poniesienie tych kosztów jest niezbędne dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

Stworzone w ramach Projektu ekspertyzy oraz ich opracowanie, nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z Projektem.

W wyniku prowadzonego Przedsięwzięcia, Instytut nie będzie świadczył odpłatnych usług, w związku z czym nie będzie uzyskiwał przychodów z Projektu. Projekt ma charakter wspierający działania Ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska, co wynika z zadań statutowych (…).

Wnioskodawca, w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Jak wskazano powyżej, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Instytut w związku z Projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Skoro Instytut w ramach realizacji Projektu nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (nie ma związku pomiędzy zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością Instytutu), to czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostały poniesione w związku z realizacją tego Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Instytutu, z uwagi na fakt, że wykonywane w ramach Projektu prace nie będą służyć Instytutowi do wykonywania czynności opodatkowanych, to tym samym Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostały poniesione w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się: „...wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.”

Biorąc pod uwagę podstawowe prawo podatnika podatku VAT, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść powołanych przepisów wskazuje więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zasadniczo wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  • odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest powstanie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej (pomijając oczywiście sytuacje, gdy podatek naliczony związany jest z działalnością, której miejsce świadczenie jest poza Polską).

Przenosząc powyższe ustalenia na przedmiotowy stan faktyczny należy wskazać, iż Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania oraz prace badawczo-rozwojowe i oświatowe dotyczące nauk leśnych. W prowadzonej ewidencji księgowej (…) wyodrębnia co do zasady następujące grupy działalności: opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu.

Zadanie wykonywane przez (…) w ramach Projektu ma na celu wsparcie działań ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska. Projekt nie wiąże się z odpłatną sprzedażą towarów i/lub usług podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

Zatem, odliczenie podatku naliczonego od nabywanych przez (…) towarów i usług dla celu realizacji Projektu nie jest możliwe, gdyż zakupy nie pozostają w związku z opodatkowaną podatkiem VAT sprzedażą towarów i usług.

Jak już wspomniano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanej sytuacji warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż ze stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że efekty projektu są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prezentowane przez Instytut stanowisko jest tożsame ze stanowiskiem wyrażonym w ostatnich interpretacjach indywidualnych wydanych dla (…) przez Dyrektora KIS z 15 listopada 2023 roku (znak 0114-KDIP4-2.4012.584.2023.1.AA), z 13 listopada 2023 roku (znak 0114-KDIP4-2.4012.590.2023.1.MMA), z 1 lutego 2022 roku (znak 0114- KDIP4-2.4012.883.2021.1.AS) oraz z 7 grudnia 2022 roku (znak 0114-KDIP4--3.4012.662.2022.1.DM), jak również znajduje całkowite potwierdzenie w innych, licznych interpretacjach organów podatkowych. I tak m.in.:

„Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.594.2021.1.SR).

„Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 lipca 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.404.2018.1.AK).

„Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te są dokonane w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lipca 2018 r., sygn. 0112- KDIL1-1.4012.315.2018.1.BR. Podobnie: 0112-KDIL1-1.4012.314.2018.1.BR).

Zakupy dokonywane przez Instytut w ramach Projektu nie są wykorzystywane w działalności opodatkowanej.

„(...) jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.321.2018.1.RH). 

„Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną (...). Celem zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik jest obowiązany do bezpośredniego przyporządkowania dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych.” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 lipca 2016 r., sygn. IPPP1/4512-272/16-4/AS).

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki uprawniające do odliczenia są spełnione wtedy, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi poniesione w związku z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Realizują Państwo przedsięwzięcie pn.: „(…)” stanowiącego pierwszy etap programu stworzenia państwowego repozytorium map cyfrowej w (...)

Wykonawcą jest Konsorcjum, w którego skład wchodzą: Instytut (…) - Lider Konsorcjum oraz Fundacja (…).

Projekt stanowi pierwszy z trzech etapów realizacji programu mającego na celu opracowanie szczegółowej koncepcji, stworzenie, przetestowanie, uruchomienie i wdrożenie (...)

Wskazali Państwo, że stworzone w ramach Projektu ekspertyzy oraz ich opracowanie, nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W wyniku prowadzonego Przedsięwzięcia, nie będą Państwo świadczyć odpłatnych usług, w związku z czym nie będą Państwo uzyskiwać przychodów z Projektu. Projekt ma charakter wspierający działania Ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska, co wynika z Państwa zadań statutowych.

W związku z realizacją Projektu, dokonują Państwo określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Państwa w związku z Projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Państwa w związku z Projektem, ale nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00