Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. III SA/Gd 522/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Hyla (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Asesor WSA Maja Pietrasik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 16 listopada 2023 r. sprawy ze skargi M. B. na postanowienie Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 8 kwietnia 2022 r. nr OPE.906.2.18.2022.KW w przedmiocie oddalenia zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej oddala skargę.

Uzasadnienie

III SA/Gd 522/22

UZASADNIENIE

Postanowieniem z dnia 5 stycznia 2022 r. nr 1.EP.2022 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słupsku, powołując się na przepisy art. 34 § 1 i 2 w związku z art. 18 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1427 ze zm.) uznał zarzuty zobowiązanej M. B. za nieuzasadnione.

W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że w toku postępowania egzekucyjnego nr SO-lX.756.1276.2021.AD dotyczącego egzekucji należności niepieniężnej z tytułu nie poddania małoletniej córki M. B.2 obowiązkowym szczepieniom ochronnym, zobowiązana wniosła zarzuty dotyczące:

1. wykonania obowiązku,

2. braku wymagalności obowiązku,

3. niespełnienia w tytule wykonawczym wymogów określonych w art. 27 - elementy tytułu wykonawczego

4. prowadzenia egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny,

5. niewykonalności obowiązku o charakterze niepieniężnym,

Wierzyciel uznał je za nieuzasadnione, albowiem obowiązek szczepienia wynika z mocy prawa. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz. U, 2021 r., poz. 2069 ze zm.) zwanej dalej ustawą o zwalczaniu chorób zakaźnych lub "u.z.z.z.ch." osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach określonych w ustawie do poddania się szczepieniom ochronnym.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych, wykonanie obowiązkowego szczepienia ochronnego jest poprzedzone lekarskim badaniem kwalifikacyjnym w celu wykluczenia przeciwwskazań do wykonania obowiązkowego szczepienia ochronnego. Każdorazowo musi to być badanie kwalifikacyjne aktualne, wykonane w czasie nieprzekraczającym 24 godzin przed szczepieniem (art. 17 ust. 3). Po przeprowadzonym lekarskim badaniu kwalifikacyjnym lekarz wydaje zaświadczenie ze wskazaniem daty i godziny przeprowadzonego badania (art. 17 ust. 4). W przypadku, gdy lekarskie badanie kwalifikacyjne daje podstawy do długotrwałego odroczenia obowiązkowego szczepienia ochronnego, lekarz kieruje osobę objętą obowiązkiem szczepienia ochronnego do konsultacji specjalistycznej (art. 17 ust. 5). Z art. 17 ust. 3 i 4 ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych wynika,, że lekarskie badanie kwalifikacyjne bezpośrednio poprzedza szczepienie ochronne. Przy czym, treści przepisów nie można dowolnie interpretować, czyli że badanie kwalifikacyjne jest przesłanką, od której zależy powstanie obowiązku poddania się szczepieniu ochronnemu. Przepisy dokładnie opisują procedurę poddania się szczepieniom ochronnym, która wynika wprost z ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych. Ustawa przyznaje lekarzom, a więc osobom z odpowiednimi uprawnieniami i wiedzą specjalistyczną uprawnienie do podjęcia decyzji o poddaniu dziecka szczepieniu ochronnemu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00