Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 08-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 08-05-2024
Data publikacji: 2024-01-19

Nowe wymagania bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe – praktyczny poradnik

W dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające dotychczasowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie wprowadza istotne zmiany w wymogach bhp, jakie muszą zostać spełnione na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany dotyczą minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Na pracodawców zostały nałożone nowe obowiązki, związane z odpowiednim wyposażeniem stanowisk pracy.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973), jest aktem wykonawczym, wydanym na podstawie upoważnienia zawartego w art. 23715 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465). Rozporządzenie wdraża w zakresie swojej regulacji dyrektywę Rady 90/270/EWG z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe (piąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 87/391/EWG) (Dz. Urz. UE L 156 z 21.06.1990, s. 14, z późn. zm.).

Konieczność zmiany przepisów dotyczących bhp w pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe podyktowana została postępującymi zmianami technologicznymi, mającymi wpływ na sposób organizacji stanowisk pracy, w szczególności poprzez upowszechnienie wykorzystywania systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy czy stosowania przez pracowników szkieł kontaktowych zamiast tradycyjnych okularów. Z tego względu konieczne stało się uaktualnienie minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.

Dotychczasowe przepisy, tworzone latach 90. XX wieku obecnie są zbyt szczegółowe i rygorystyczne (np. określanie w stopniach kąta nachylenia monitora lub określanie w milimetrach wymiaru stołu czy wysokości krzesła). Należało je zmienić w taki sposób, by umożliwiały pracodawcom swobodę w organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ergonomii na stanowisku pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00