Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.621.2023.2.MB

Zwolnienie od podatku VAT dla usług organizacji i prowadzenia szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT dla usług organizacji i prowadzenia szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Uzupełnił Pan wniosek - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 grudnia 2023 r. (wpływ 22 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 22 grudnia 2023 r. (wpływ 29 grudnia 2023 r. ). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

Od (…) 2009 roku, prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą: (…).

Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD): 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację, 63.12.Z Działalność portali internetowych, 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan organizacją i prowadzeniem szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.

Kształcenie ww. osób związane jest głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym.

Płatność za wszystkie usługi świadczone przez (…) dokonywana jest na podstawie wystawionych rachunków (faktur zwolnionych z VAT). Świadczone usługi mają charakter stricte szkoleniowy i nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Korzysta Pan ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), tj. wartość dokonywanej przez Pana sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Nie wykonuje Pan czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie świadczy Pan poza usługami szkoleniowymi, o których mowa we wniosku innych usług/dostawy towarów, podlegających opodatkowaniu VAT, które wliczałby Pan do wartości sprzedaży, określonej limitem 200 000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Nie świadczy Pan usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

Świadczone przez Pana usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Szkolenia prowadzone przez Pana to pozaszkolne zajęcia mające na celu nabycie, uzupełnienie lub zwyczajnie doskonalenie umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych nauczycieli. Pozwalają one przekazać pracownikom zarówno wiedzę merytoryczną dotyczącą zagadnień istotnych w ich pracy, jak i rozwinąć konkretne umiejętności, podnosząc tym samym ich kompetencje. Dotyczą nie tylko zakresu wykonywanych obowiązków, ale również rozwijają osobowość, pomagają radzić sobie ze stresem i wspomagają umiejętności interpersonalne.

Szkolenia dedykowane nauczycielom to sposób na nieustanne rozwijanie umiejętności. To właśnie dzięki nim osoby zajmujące się edukacją mogą uzupełnić swoją dotychczasową wiedzę lub nabyć nowe umiejętności, przydatne w codziennej pracy. Ponadto szkolenia dla nauczycieli dotyczą zarówno wiedzy merytorycznej, jak i również sposobów rozwiązywania konfliktów, metod nauczania dzieci z trudnościami.

Prowadzone przez Pana szkolenia uzupełniają wiedzę nauczycieli, którzy poszerzają swoje kwalifikacje o zupełnie nowe umiejętności. Ponadto szkolenia przydają się zarówno na każdym etapie nauczania: od przedszkola do szkoły ponadpodstawowej. Zdobytą wiedzę nauczyciele wykorzystują w wielu sytuacjach codziennej pracy zawodowej, co ułatwia im wykonywanie obowiązków zawodowych. Inwestycja w samorozwój jest zatem nie tylko świetnym pomysłem ze względów czysto zawodowych, ale pozytywnie wpływa także na satysfakcję i zadowolenie. Szkolenia dedykowane są nauczycielom którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje i zagwarantować swoim uczniom najwyższy poziom nauczania.

Nie ulega wątpliwości, że nauczyciele muszą nieustannie poszerzać swoje kwalifikacje. Obecnie jest to już nie tylko oczekiwane przez różnego rodzaju placówki, ale wręcz wymagane. Ponadto uważa się, że proces zdobywania nowych umiejętności jest nieodłącznym elementem wykonywania tego konkretnego zawodu. Warto również wspomnieć, że systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji wiąże się zarówno z rozwojem osobistym, jak i sposobem do uzyskania awansu zawodowego. Co więcej, szkolenia dla nauczycieli wpływają na efektywność nauczania, a co za tym idzie, zwiększają ogólny poziom kształcenia. Niewiele osób wie także, że dodatkowe kursy pozytywnie wpływają na życie osobiste. Pozwalają w pełni cieszyć się z wykonywanego zawodu, a co najważniejsze czuć się pewnie i swobodnie. Uczestnikami szkoleń są czynni zawodowo nauczyciele jednostek systemu oświaty.

Biorąc udział w szkoleniach nauczyciele podnoszą kwalifikacje, kompetencje zawodowe, zwiększają stan swojej wiedzy potrzebnej do realizacji obecnych zadań lub zadań, które będą stawiane przed nimi w przyszłości. Szkolenia mają ścisły i bezpośredni związek z wykonywaną przez nauczycieli pracą, pozwalają zdobyć im nowe umiejętności praktycznych i poszerzyć wiedzę teoretyczną i praktyczną, co zwiększa jakość wykonywanej przez nich pracy i „otwiera” nauczycielom możliwości awansu. Kwalifikacje dające uprawnienia do wykonywania zawodu, nauczyciele zyskują po ukończeniu studiów lub studiów podyplomowych, zatem szkolenia prowadzone przez Pana podnoszą kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli, ale nie nadają im nowych kwalifikacji zawodowych zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102).

Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Szkolenia są finansowane w całości lub w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.). Fakt może zostać potwierdzony przez pisemną informację od podmiotów, z którymi Pan współpracuje.

Pytanie

Czy Wnioskodawca wchodzi w VAT po przekroczeniu limitu 200. 000 zł rocznie?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że prowadząc działalność gospodarczą pod nazwą: (…) i wykonując działalność gospodarczą (kody PKD): 85.60.Z Działalność wspomagającą edukację, 63.12.Z Działalność portali internetowych, 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza, po przekroczeniu limitu 200. 000 zł rocznie, uwzględniając iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się organizacją i prowadzeniem szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.

Kształcenie ww. osób, związane jest głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym.

Jest Pan zwolniony z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanych dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W tym miejscu należy wskazać, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana podatkiem albo może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział m.in. zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowania zawartego w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):

Zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

W myśl ww. art. 44 rozporządzenia,

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Podkreślić należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

1. Środkami publicznymi są:

1) dochody publiczne;

2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225 i 412);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a) ze sprzedaży papierów wartościowych,

b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e) z innych operacji finansowych;

5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy,:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1)jednostek sektora finansów publicznych;

2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Jak już wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy szkolenia, które Pan prowadzi dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych będą mogły korzystać ze zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że:

  • W ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej zajmuje się Pan organizacją i prowadzeniem szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.
  • Kształcenie ww. osób związane jest głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym.
  • Świadczone usługi mają charakter stricte szkoleniowy i nie posiada Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  • Nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  • Korzysta Pan ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), tj. czy wartość dokonywanej przez Pana sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
  • Nie wykonuje Pan czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
  • Nie świadczy Pan usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
  • Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.
  • Szkolenia prowadzone przez Pana to pozaszkolne zajęcia mające na celu nabycie, uzupełnienie lub zwyczajnie doskonalenie umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych nauczycieli. Pozwalają one przekazać pracownikom zarówno wiedzę merytoryczną dotyczącą zagadnień istotnych w ich pracy, jak i rozwinąć konkretne umiejętności, podnosząc tym samym ich kompetencje. Dotyczą nie tylko zakresu wykonywanych obowiązków, ale również rozwijają osobowość, pomagają radzić sobie ze stresem i wspomagają umiejętności interpersonalne.
  • Prowadzone przez Pana szkolenia uzupełniają wiedzę nauczycieli, którzy poszerzają swoje kwalifikacje o zupełnie nowe umiejętności. Ponadto szkolenia przydają się zarówno na każdym etapie nauczania: od przedszkola do szkoły ponadpodstawowej. Zdobytą wiedzę nauczyciele wykorzystują w wielu sytuacjach codziennej pracy zawodowej, co ułatwia im wykonywanie obowiązków zawodowych. Inwestycja w samorozwój jest zatem nie tylko świetnym pomysłem ze względów czysto zawodowych, ale pozytywnie wpływa także na satysfakcję i zadowolenie. Szkolenia dedykowane są nauczycielom którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje i zagwarantować swoim uczniom najwyższy poziom nauczania.
  • Uczestnikami szkoleń są czynni zawodowo nauczyciele jednostek systemu oświaty.
  • Szkolenia mają ścisły i bezpośredni związek z wykonywaną przez nauczycieli pracą, pozwalają zdobyć im nowe umiejętności praktycznych i poszerzyć wiedzę teoretyczną i praktyczną, co zwiększa jakość wykonywanej przez nich pracy i „otwiera” nauczycielom możliwości awansu. Kwalifikacje dające uprawnienia do wykonywania zawodu, nauczyciele zyskują po ukończeniu studiów lub studiów podyplomowych, zatem szkolenia prowadzone przez Pana podnoszą kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli, ale nie nadają im nowych kwalifikacji zawodowych zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102).
  • Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  • Szkolenia są finansowane w całości lub w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.). Fakt może zostać potwierdzony przez pisemną informację od podmiotów, z którymi Pan współpracuje.

W przedstawionym opisie sprawy wskazał Pan, że nie świadczy Pan usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie posiada Pan też statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk, ani instytutu badawczego.

Zatem świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Przechodząc do kwestii oceny, czy realizowane przez Pana czynności można rozpatrywać w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Dodatkowo w celu zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie wskazanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, wymagane jest spełnienie dodatkowych warunków wskazanych w tych przepisach.

Zauważyć w tym miejscu należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

W niniejszej sprawie usługi które Pan świadczy będące przedmiotem wniosku będą spełniały definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy prowadzone przez Pana szkolenia uzupełniają wiedzę nauczycieli, którzy poszerzają swoje kwalifikacje o zupełnie nowe umiejętności. Ponadto szkolenia przydają się zarówno na każdym etapie nauczania: od przedszkola do szkoły ponadpodstawowej. Zdobytą wiedzę nauczyciele wykorzystują w wielu sytuacjach codziennej pracy zawodowej, co ułatwia im wykonywanie obowiązków zawodowych. Szkolenia dedykowane są nauczycielom, którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje i zagwarantować swoim uczniom najwyższy poziom nauczania. Uczestnikami szkoleń są czynni zawodowo nauczyciele jednostek systemu oświaty. Szkolenia mają ścisły i bezpośredni związek z wykonywaną przez nauczycieli pracą, pozwalają zdobyć im nowe umiejętności praktycznych i poszerzyć wiedzę teoretyczną i praktyczną, co zwiększa jakość wykonywanej przez nich pracy i „otwiera” nauczycielom możliwości awansu. Szkolenia prowadzone przez Pana podnoszą kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli.

Dla oceny czy usługi szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, które Pan świadczy będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że będą to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W świetle powyższych uregulowań, odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Jak wynika z treści uzupełnienia złożonego wniosku, usługi szkoleniowe nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zatem nie zostanie spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia usług szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, które Pan świadczy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, tj. opisane usługi nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z tym należy stwierdzić, że usługi szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, które Pan świadczy nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Zatem należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy dla usług szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego musi być świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

W opisie sprawy wskazał Pan, że świadczone usługi nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Zatem nie będzie spełniony drugi warunek niezbędny dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

W związku z tym należy stwierdzić, że usługi szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, które Pan świadczy nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

Zatem należy przeanalizować przesłanki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT uprawniające do skorzystania ze zwolnienie od podatku świadczonych przez Pana usług organizacji i prowadzenia szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.

Świadczone przez Pana usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane są w całości bądź w co najmniej 70% ze środków publicznych. Fakt ten może zostać potwierdzony przez pisemną informację od podmiotów, z którymi pan współpracuje. Zatem z powyższego wynika, że będzie posiadał Pan stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług będących przedmiotem wniosku są środki publiczne.

W konsekwencji, świadczone przez Pana usługi szkoleniowe w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych finansowane w całości ze środków publicznych będą mogły korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Natomiast, gdy usługi te finansowane będą ze środków publicznych w części stanowiącej co najmniej 70%, wówczas będą korzystać ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zastosowanie powyższego zwolnienia jest uwarunkowane tym, że będzie Pan posiadał dokumentację, z której będzie wynikać, że źródłem finansowania usług będących przedmiotem wniosku są środki publiczne.

Natomiast zgodnie z art. 113. ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zatem, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednocześnie, stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem, w treści art. 113 ust. 2 ustawy został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, należy uznać, że w analizowanym przypadku do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy nie należy wliczać wartości usług zwolnionych od podatku na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz usług zwolnionych od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, tj. świadczonych przez Pana usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.

Tym samym Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00