Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.584.2023.2.RM

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2023 r. do Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego (…) wpłynął Państwa wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Naczelnik (…) Urzędu Skarbowego (…), traktując przedmiotowe pismo jako wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego – pismem z 7 grudnia 2023 r. znak: (…), na podstawie art. 15 i art. 170 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) przekazał je do rozpatrzenia zgodnie z właściwością Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej (data wpływu do Organu 13 grudnia 2023 r.). Państwa wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 grudnia 2023 r. (wpływ 28 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Spółka (...) Sp. z o.o. (zwana dalej także: Wnioskodawcą, Spółką) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”). Spółka jest ponadto zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT-UE.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oferują Państwo i sprzedają podmiotom z całej Polski narzędzia skrawające (...) oraz kompleksowe opracowania technologii skrawających. W swoim asortymencie posiadają Państwo zaawansowane narzędzia do (...).

Dla potrzeb ww. działalności, dokonują Państwo zakupu m.in. narzędzi do obróbki metali od podmiotów zagranicznych, w tym od podmiotów spoza terytorium Unii (z Wielkiej Brytanii) celem ich dalszej odsprzedaży na terytorium kraju na rzecz podmiotów krajowych.

Sytuacja objęta niniejszym wnioskiem dotyczy zakupu narzędzi przez Państwa od kontrahenta brytyjskiego (dalej także jako: „dostawca”, „eksporter”), które to narzędzia są wysyłane z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium Polski, z reguły do Państwa magazynu. Transakcja zakupu ma miejsce między kontrahentem brytyjskim a Państwa Spółką, która nabywa towary celem dysponowania nimi jak właściciel. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel pomiędzy eksporterem (dostawca z GB) a Państwem następuje w momencie odbioru towaru przez Państwa na terytorium Polski.

Dostawy narzędzi od podmiotu brytyjskiego na Państwa rzecz są z reguły dokonywane według warunków INCOTERMS 2010 DDP (Delivered Duty Paid). Zgodnie z tymi warunkami, dostawca (eksporter spoza UE) jest odpowiedzialny m.in. za zorganizowanie transportu.

Odprawa celna importowa następuje w Polsce (urząd celny przeznaczenia w Polsce), w standardowej procedurze celnej 4000 (procedura dopuszczenia do obrotu i wprowadzenia do obrotu na terytorium kraju).

Państwo otrzymujecie dokumenty celne, takie jak Jednolity Dokument Administracyjny SAD (egzemplarz dla odbiorcy karta 8), powiadomienie w procedurze uproszczonej (PW215) lub poświadczone zgłoszenie celne ZC299. W powyższych dokumentach jako Odbiorca jest wskazywana Spółka, natomiast Zgłaszającym jest agencja celna (A. Sp. z o.o.) z kodem przedstawicielstwa 3 (przedstawicielstwo pośrednie).

Narzędzia są transportowane z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium Polski (transport drogowy). Transport na terytorium kraju jest dokonywany przez firmę spedycyjną (B.) na zlecenie eksportera. Kosztami transportu jest finalnie obciążona Spółka, na podstawie faktury wystawianej przez eksportera.

Zgodnie z klauzulą DDP, to dostawca (spółka brytyjska) jako eksporter pokrywa wszelkie koszty związane z odprawą celną importową, w tym koszt cła (jeśli występuje) oraz koszt polskiego podatku VAT.

Państwo nie otrzymują faktury od przedstawiciela celnego B. (...) Sp. z o.o., natomiast informacyjnie jesteście Państwo powiadamiani w formie wiadomości e-mail, że „przesyłka została nadana na warunkach DDP - należności celno-podatkowe opłacił nadawca”.

We wskazanych transakcjach, zgodnie z dokumentacją celną, jako odbiorca towaru wskazywana jest Państwa Spółka, w związku z czym co do zasady to na Państwu jako importerze ciąży obowiązek uiszczenia cła, jeżeli byłoby ono należne. Powyższej kwalifikacji Spółki jako importera nie zmienia fakt, iż zgodnie z przyjętą między stronami klauzulą DDP, koszt cła i podatku VAT jest ponoszony przez eksportera.

Nabywane w ramach opisanego wyżej importu narzędzia, są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. są/będą następnie przedmiotem dalszej sprzedaży przez Państwa na rzecz kontrahentów krajowych na terytorium Polski (fakturują Państwo taką sprzedaż ze stawką krajową w wysokości 23% VAT).

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania dotyczące wskazania:

1)w jaki sposób rozliczają Państwo podatek z tytułu importu towarów, tj. na podstawie art. 33a ustawy o VAT, czy na zasadach ogólnych wskazanych w art. 33 ust. 1 ustawy o VAT,

2)kiedy została przeprowadzona transakcja będąca przedmiotem zapytania, tj. kiedy urządzenia zostały przetransportowane z Wielkiej Brytanii do Polski,

3)czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania - na Państwa Spółce ciąży/będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości,

4)czy posiadają Państwo dokument celny, z którego wynika kwota podatku VAT,

5)czy Państwa Spółka widnieje w zgłoszeniu celnym jako importer towaru,

6)czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania występują okoliczności, o których mowa w art. 19a ust. 10a i 11 ustawy o VAT,

wskazali Państwo następująco:

Ad 1

Podatek z tytułu importu towarów rozliczany jest przez Spółkę na zasadach ogólnych wskazanych w art. 33 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2

Transakcja będąca przedmiotem zapytania została przeprowadzona na podstawie faktury (...) z dnia 1 marca 2023 r., wystawionej przez dostawcę będącego podmiotem z Wielkiej Brytanii pod nazwą (...) Limited. Dostawa została dokonana na warunkach DDP (...). Wysyłka towaru z terytorium Wielkiej Brytanii miała miejsce w dniu 1 marca 2023 r., dostarczenie towaru – przyjęcie do magazynu Spółki nastąpiło w dniu 16 marca 2023 r.

Ad 3

Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, na dokumentacji celnej dotyczącej importowanego towaru, jako „Odbiorca” w poz. 8 karty 8 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego SAD wskazywana jest Spółka (Wnioskodawca).

Jako Zgłaszający/Przedstawiciel w poz. 14 ww. Karty, wskazywana jest agencja celna (A. Sp. z o.o.) z kodem przedstawicielstwa 3 (przedstawicielstwo pośrednie), co oznacza, że działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Zgodnie z art. 77 ust. 3 UKC, dłużnikiem w przywozie jest zgłaszający. Jednak w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy więc uznać, że skoro przedstawiciel działa w charakterze przedstawiciela pośredniego, to tym samym z formalnoprawnego punktu widzenia dłużnikiem celnym jest także Spółka jako podmiot, na rzecz którego jest dokonywane zgłoszenie celne. W związku z powyższym, odpowiadając na postawione pytanie, należy potwierdzić, iż w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, na Spółce (Wnioskodawcy) ciąży/będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu urządzeń.

Jednocześnie należy zauważyć, iż z uwagi na realizację transakcji na warunkach Incoterms DDP, to dostawca (eksporter) w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, pokrywa koszty związane z odprawą importową, w tym koszt cła oraz polskiego podatku VAT.

Ad 4

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka wskazała, iż otrzymuje dokumenty celne takie jak Jednolity Dokument Administracyjny SAD (egzemplarz dla odbiorcy karta 8), powiadomienie w procedurze uproszczonej (PW215) lub poświadczone zgłoszenie celne ZC299. Uzupełniając powyższy opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy wskazać, iż w przypadku wskazanej w odpowiedzi na pytanie nr 2 dostawy dokumentowanej fakturą Invoice No. (...) z dnia 1 marca 2023 r., Spółka dysponuje następującą dokumentacją celną:

  • Jednolity Dokument Administracyjny SAD (egzemplarz dla odbiorcy karta 8), z której wynika kwota podatku VAT (poz. 47 Obliczanie opłat),
  • Powiadomienie w procedurze uproszczonej (PW215),
  • Poświadczone zgłoszenie celne ZC299, z którego wynika kwota podatku VAT,
  • Rejestr towarów objętych procedurą uproszczoną – (…) Scentralizowana, z którego wynika kwota podatku VAT.

Ad 5

W zgłoszeniu celnym Spółka każdorazowo widnieje, zgodnie z opisem pól stosowanym na zgłoszeniu - jako „Odbiorca” (poz. 8 karty 8 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego).

Ad 6

W przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania nie występują okoliczności, o których mowa w art. 19a ust. 10a i 11 ustawy o VAT. W przypadku tej transakcji na dokumencie celnym wskazana jest procedura 4000 (procedura dopuszczenia do obrotu i wprowadzenia do obrotu na terytorium kraju).

Pytanie

Czy w okolicznościach wskazanych w stanie faktycznym (zaistniałym i przyszłym), przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu narzędzi w sytuacji, gdy podatek VAT importowy został zapłacony przez eksportera (pytanie dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w okolicznościach wskazanych w stanie faktycznym (zaistniałym i przyszłym), prawidłowym będzie stanowisko, zgodnie z którym przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu narzędzi w sytuacji, gdy podatek VAT importowy został zapłacony przez eksportera.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.

Należy zauważyć, iż do odliczenia kwot podatku z tytułu importu towarów uprawnieni są podatnicy będący podatnikami z tytułu importu towarów, czyli podmioty, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Podmioty obowiązane do uiszczenia cła należy więc ustalić na podstawie przepisów celnych, w tym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (tekst jedn.: Dz. Urz. UE. L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 z późn. zm., dalej jako „UKC”).

Na podstawie art. 77 ust. 1 UKC, dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 77 ust. 2 UKC). Dług celny - zgodnie z definicją z art. 5 pkt 18 UKC - oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego.

Stosownie do art. 77 ust. 3 UKC, dłużnikiem jest zgłaszający. Dłużnik oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny. Zgłaszający - zgodnie z art. 5 pkt 15 UKC - oznacza natomiast osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane.

Kwestię przedstawicielstwa celnego reguluje art. 18 UKC.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 UKC, każda osoba może ustanowić przedstawiciela celnego. Przedstawicielstwo może być bezpośrednie - w tym przypadku przedstawiciel celny działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub pośrednie - w tym przypadku przedstawiciel celny działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego.

Na gruncie ww. regulacji należy przyjąć, iż zgłaszający lub podmiot, na rzecz którego działa zgłaszający jest podmiotem, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła, a tym samym jest podatnikiem, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W przypadku przedstawicielstwa pośredniego, przyjmuje się, że podatnikami są zarówno importer jak i przedstawiciel pośredni, skoro oba podmioty są solidarnie zobowiązane do zapłaty cła.

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zauważyć, iż przyjęte między stronami warunki współpracy, w tym m.in. Incoterms DDP spowodowały modyfikację zasad ogólnych rozliczania należności celno-przywozowych w imporcie, poprzez poniesienie ekonomicznego ciężaru cła/podatku VAT z tytułu importu przez dostawcę brytyjskiego (eksportera).

Niemniej jednak Państwo jako nabywca otrzymują od organu celnego dokumentację celną, z której wynika wyliczenie ewentualnych kwot cła oraz podatku od towarów i usług z tytułu importu. Państwo nie wpłacają jednak tych kwot, bowiem jak wyżej wskazano obciążany jest nimi eksporter.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, agencja celna działa w charakterze przedstawiciela pośredniego (przedstawicielstwo 3), co oznacza, że działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Zgodnie z art. 77 ust. 3 UKC, dłużnikiem w przywozie jest zgłaszający. Jednak w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. Oznacza to tym samym, że skoro w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest także osoba, na rzecz której jest dokonywane zgłoszenie celne, to osoba ta jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Jeżeli więc w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przedstawiciel działa w charakterze przedstawiciela pośredniego, to tym samym z formalnoprawnego punktu widzenia dłużnikiem jest także Spółka jako podmiot, na rzecz którego jest dokonywane zgłoszenie celne. Status dłużnika oznacza natomiast, że jesteście Państwo formalnie podatnikiem VAT z tytułu importu.

Ustalenia stron, o których mowa w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, wynikające m.in. ze stosowania formuły Incoterms DDP, pozostają bez wpływu na poprawność uznania Państwa za importera z formalnoprawnego punktu widzenia, a tym samym możliwość odliczenia przez Państwa podatku naliczonego VAT z tytułu importu na podstawie otrzymywanych dokumentów celnych. Na gruncie art. 86 ustawy o VAT, spełnione są bowiem wszelkie warunki umożliwiające skorzystanie przez Państwa z prawa do odliczenia podatku VAT, tj. formalnie posiadają Państwo status podatnika, nabywane w ramach importu towary (narzędzia) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i jednocześnie dysponują Państwo dokumentacją celną, z której wynika, iż posiadają Państwo status Odbiorcy.

Podsumowując, należy zatem uznać, że pomimo realizacji transakcji na warunkach, zgodnie z którymi eksporter pokrywa koszty związane z odprawą celną importową (w tym koszt cła oraz polskiego podatku VAT), to Państwo jesteście, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnikiem z tytułu importu towarów, ponieważ na Państwu formalnie ciąży obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu tych towarów. Mając powyższe na uwadze, a także fakt, iż będą Państwo wykorzystywali importowane towary do wykonywania czynności opodatkowanych, należy uznać, iż przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z importem towarów dokonywanym w ramach transakcji opartych o warunki opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w najnowszych interpretacjach Dyrektora KIS, przyznających prawo do odliczenia przez nabywcę podatku VAT z tytułu importu w takich przypadkach, z których wynika, że pomimo że nabywca nie płaci należności podatkowych z tytułu importu (bo płaci je eksporter), to przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego dotyczącego importu - takie stanowisko wynika m.in. z poniższych interpretacji:

  • Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 8 stycznia 2021 r., 0112-KDIL1-3.4012.399.2020.2. MR: „(...) Spółka (zgodnie z przyjętym Incoterms 2010 DDP) nie uiszcza należności celnych w takim rozumieniu, iż nie ponosi ich ekonomicznego ciężaru, mimo że działa ona w analizowanych transakcjach jako importer. Należności publicznoprawne są uiszczone na rzecz organu podatkowego przez agencję celną, która dokonuje odprawy urządzeń. Skutkiem porozumienia Stron w zakresie stosowania warunków Incoterms 2010 DDP, jest zobowiązanie się eksportera (Kontrahenta) do poniesienia ekonomicznego ciężaru zapłaty cła i VAT wynikających z importu urządzeń. W ostatecznym rozrachunku Spółka nie uiszcza należności z tytułu cła i podatku VAT. Agencja celna otrzymuje (zgodnie z ustaleniami Stron) zwrot kwoty stanowiącej równowartość zapłaconego cła oraz podatku VAT od Kontrahenta (eksportera). Wskazać również należy, że Spółce w analizowanych sytuacjach przysługuje status importera, co potwierdzają dokumenty celne (SAD, ZC299), gdzie w pozycji nr 8 „Odbiorca” wskazane są dane Spółki.

(...) Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu urządzeń w przedstawionym stanie faktycznym?

(...) W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. (...) Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, Wnioskodawca (podmiot, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła w związku z dokonanym importem) jest podatnikiem, stosownie do art. 17 ust. 1 ustawy. Zatem po stronie Wnioskodawcy, tj. importera towaru, z chwilą powstania długu celnego powstanie obowiązek podatkowy. (...) W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawcy jako importerowi towarów (urządzeń) wykorzystywanych w działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu urządzeń za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma dokument celny (...)”.

  • Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 28 maja 2021 r., 0114-KDIP1-2.4012.68.2021.2.RM:

„(...) Dla potrzeb świadczenia ww. usług Spółka nabywa od producentów maszyn - między innymi spółki brytyjskiej - niezbędne części zamienne, które wysyłane są przez producenta do magazynu Spółki w Polsce bądź na adres polskiego klienta Spółki (w Polsce), u którego serwis będzie dokonywany. W przypadku objętym niniejszym wnioskiem, transakcje sprzedaży części odbywają się między brytyjskim dostawcą a Spółką (Wnioskodawcą), która nabywa te towary we własnym imieniu oraz staje się ich właścicielem i pełnym dysponentem. (...) Odnośnie transakcji dostawy części od podmiotu brytyjskiego strony uzgodniły warunki DDP, co oznacza, że spółka brytyjska (eksporter) pokrywa wszystkie koszty związane z odprawą importową - w tym koszt cła (o ile wystąpi) oraz polskiego podatku VAT. Transportu towarów dokonuje - na zlecenie eksportera - firma spedycyjna. Wątpliwość Spółki rodzi kwestia, czy od nabycia towaru od podmiotu brytyjskiego mającego miejsce po 31.12.2020 na warunkach DDP Spółka ma prawo do odliczenia VAT wskazanego w Poświadczeniu Zgłoszenia Celnego (ZC299). Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że: w Poświadczeniu Zgłoszenia Celnego (ZC299) zostały wskazane: 1) jako Nadawca - spółka brytyjska, 2) jako Odbiorca - Spółka (Wnioskodawca), 3) jako Zgłaszający - (...) sp. z o. o. Otrzymana przez Spółkę informacja e-mail od Zgłaszającego potwierdza zakończenie odprawy celnej przesyłki oraz wzmiankę „przesyłka została dokonana na warunkach DDP - kosztami należności celno-podatkowych zostanie obciążony nadawca”, spółka brytyjska jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii. Nie ma ona siedziby ani miejsca działalności na terytorium Polski, nie jest też zarejestrowana do polskiego podatku VAT.

(...) W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania: Czy import towarów z Wielkiej Brytanii dokonany po 31.12.2021 na zasadach DDP daje Spółce prawo do odliczenia VAT importowego zapłaconego przez eksportera?

(...) W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

(...) Jak wcześniej wskazano kwestia prawa do odliczenia VAT z tytułu importu towarów uregulowana została w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy). Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika. Przy czym, jak wskazał TSUE w wyroku z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. W niniejszej sprawie nastąpiło przemieszczenie towaru z kraju trzeciego (Wielka Brytania) na terytorium Polski, zatem nastąpił import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy. Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa części zamienne od kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Nabywane części zawsze mają związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT, tj. służą do wykonywania usług serwisowych świadczonych w Polsce oraz poza terytorium kraju. (...) Jednocześnie, w związku z przyjętymi regułami Incoterms DDP kosztami należności celno-podatkowych obciążony jest podmiot z Wielkiej Brytanii (eksporter). Niemniej jednak Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że jest wskazany jako importer i co do zasady ciąży na nim obowiązek uiszczenia cła (o ile należne). Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny w kontekście powołanych przepisów prawa należy uznać, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu importu towarów (części zamiennych) z Wielkiej Brytanii wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego”;

  • Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 15 grudnia 2022 r. 0111-KDIB3-3.4012.517.2022.2.JSU: „(...) Czy Spółka jako importer ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem Towarów od podmiotów mających siedzibę poza UE w ramach transakcji przeprowadzanych na warunkach Incoterms DDP?

(...) Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem Towarów od podmiotów mających siedzibę poza UE w ramach transakcji przeprowadzonych na warunkach Incoterms DDP. (...) Jak już wcześniej wyjaśniono dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający. W analizowanej sprawie na dokumentach celnych potwierdzających import towarów spoza Unii Europejskiej jako Zgłaszający wskazana jest agencja celna lub przewoźnik z kodem przedstawicielstwa 2 lub 3 (przedstawicielstwo pośrednie lub bezpośrednie). (...). Dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. Obowiązek uiszczenia cła związany jest z ciążącym na określonym podmiocie długiem celnym. Zatem, w przypadku importu towarów podatnikiem jest ten podmiot, który jest dłużnikiem celnym, czyli co do zasady podmiot dokonujący zgłoszenia celnego lub podmiot, na rzecz którego działa przedstawiciel pośredni. Natomiast podmiot, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że (pomimo realizacji transakcji na warunkach Incoterms DDP, zgodnie z którymi sprzedający, tj. eksporter pokrywa wszystkie koszty związane z odprawą importową - w tym koszt cła oraz polskiego podatku VAT) to Spółka jest - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnikiem z tytułu importu towarów spoza Unii Europejskiej, gdyż na niej ciąży obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu tych towarów. (...) Jak już wyjaśniono, Spółka jest podatnikiem z tytułu importu towarów spoza Unii Europejskiej oraz będzie wykorzystywała importowane towary do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółka jako importer ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem Towarów od podmiotów mających siedzibę poza UE w ramach transakcji przeprowadzanych na warunkach Incoterms DDP (...) ”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

W myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

  • „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
  • „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
  • „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Według art. 18 ust. 1 UKC:

Każda osoba może ustanowić przedstawiciela celnego.

Przedstawicielstwo może być bezpośrednie – w tym przypadku przedstawiciel celny działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub pośrednie – w tym przypadku przedstawiciel celny działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Na mocy art. 77 UKC:

1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3)Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego (...).

Z powołanych regulacji wynika, że dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. Obowiązek uiszczenia cła związany jest z ciążącym na określonym podmiocie długiem celnym. Zatem, w przypadku importu towarów podatnikiem jest ten podmiot, który jest dłużnikiem celnym, czyli co do zasady podmiot dokonujący zgłoszenia celnego lub podmiot, na rzecz którego działa przedstawiciel pośredni.

Ponadto, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast z art. 26a ust. 1 ustawy wynika, że:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1.uszlachetniania czynnego,

2.odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3.składowania celnego,

4.tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5.wolnego obszaru celnego

– miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Przy tym, zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy:

Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku, z zastrzeżeniem art. 33a i art. 33b.

Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nabywają Państwo towary (np. narzędzia do obróbki metali) m.in. od podmiotów z krajów trzecich (z Wielkiej Brytanii), a następnie odsprzedają Państwo te towary na terytorium kraju. Towary transportowane są z Wielkiej Brytanii do Polski przez firmę spedycyjną B. działającą na zlecenie eksportera (przy czym, finalnie eksporter obciąża tymi kosztami Spółkę). Do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel pomiędzy dostawcą z Wielkiej Brytanii a Spółką dochodzi w Polsce, w momencie odbioru towaru przez Spółkę.

Odprawa celna importowa dokonywana jest w Polsce, w procedurze celnej 4000 (procedura dopuszczenia do obrotu i wprowadzenia do obrotu na terytorium kraju). Spółka otrzymuje dokumenty celne, tj. Jednolity Dokument Administracyjny SAD (egzemplarz dla odbiorcy karta 8), powiadomienie w procedurze uproszczonej (PW215) lub poświadczone zgłoszenie celne ZC299. W dokumentacji celnej Spółka wskazywana jest jako „Odbiorca” w poz. 8 karty 8 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego SAD. Natomiast, jako Zgłaszający/Przedstawiciel w poz. 14 ww. Karty, wskazywana jest agencja celna (A. Sp. z o.o.) z kodem przedstawicielstwa 3 (przedstawicielstwo pośrednie).

Zgodnie z przyjętymi przez strony transakcji warunkami Incoterms 2010 DDP, dostawca z Wielkiej Brytanii, jako eksporter, pokrywa wszelkie koszty związane z odprawą celną importową, w tym koszt cła (jeśli występuje) oraz koszt polskiego podatku VAT. Z uwagi na to, że przedstawiciel Spółki działa w charakterze przedstawiciela pośredniego, to z formalnoprawnego punktu widzenia dłużnikiem celnym jest także Spółka jako podmiot, na rzecz którego jest dokonywane zgłoszenie celne. Spółka wskazała, że w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, na Spółce ciąży/będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu urządzeń. Podatek z tytułu importu towarów rozliczają Państwo na zasadach określonych w art. 33 ust. 1 ustawy.

Przedmiotem wniosku jest transakcja zakupu narzędzi od kontrahenta brytyjskiego - (...) Limited, potwierdzona fakturą Invoice No. (...) z 1 marca 2023 r. Towary zostały wysłane z Wielkiej Brytanii 1 marca 2023 r., a dostarczone do Polski 16 marca 2023 r. (przyjęcie do magazynu Spółki).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów (narzędzi). Przy czym wątpliwości te wynikają z faktu, że podatek VAT z tytułu importu został zapłacony przez eksportera.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów kwota podatku:

a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Z powołanych przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku naliczonego wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.

Jednocześnie, w myśl art. 168 lit. e) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.):

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, który jest zobowiązany zapłacić – VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.

Należy również zauważyć, że w wyroku z 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, TSUE rozpatrywał m.in. prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów przez przewoźnika. W orzeczeniu tym TSUE wskazał, że zgodnie z art. 168 lit. e) dyrektywy 2006/112/WE, prawo do odliczenia istnieje wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że przesłanka ta jest spełniona jedynie wtedy, gdy koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Ponieważ w sprawie badanej przez TSUE wartość przewożonych towarów nie stanowi części kosztów składających się na cenę zafakturowaną przez przewoźnika, którego działalność ogranicza się do przewozu tych towarów za wynagrodzeniem, przesłanki zastosowania art. 168 lit. e) dyrektywy VAT nie zostały spełnione. Zatem jeżeli zgłoszenie towarów do odprawy celnej dokonywane jest przez przewoźnika, który na podstawie przepisów celnych może zostać zobowiązany do uiszczenia zobowiązania wynikającego z cła oraz podatku VAT z tytułu importu towarów, uiszczony przez tego przewoźnika należny podatek z tytułu importu towarów nie będzie stanowił u niego podatku naliczonego i nie będzie podlegał odliczeniu. Te same zasady w kwestii odliczania podatku naliczonego będą dotyczyły wszystkich podmiotów, które w rozumieniu przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego mogą być uznane za dłużników i zobowiązane do uiszczenia należnego podatku VAT z tytułu importu towarów (np. przedstawiciele pośredni, agencje celne, przewoźnicy, podmioty dokonujące importu towarów na rzecz innych podmiotów itd.). W każdym przypadku należy zatem badać, czy koszt towarów powodujących naliczenie podatku z tytułu importu jest włączony w cenę transakcji objętych podatkiem należnym (w cenę towarów lub usług), świadczonych przez tego konkretnego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Należy również zauważyć, że do odliczenia kwot podatku z tytułu importu towarów uprawnieni są podatnicy będący podatnikami z tytułu importu towarów, a więc podatnicy, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła. W tym przejawia się zasada neutralności podatku VAT, która zarezerwowana jest dla podatników nabywających towary i usługi wykorzystywane do celów działalności gospodarczej.

W niniejszej sprawie nastąpiło przemieszczenie towaru z kraju trzeciego (Wielka Brytania) na terytorium Polski, zatem nastąpił import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy. Agencja celna jako przedstawiciel pośredni dokonała zgłoszenia celnego działając we własnym imieniu, na rzecz Spółki. Przy czym, z uwagi na przyjęte przez strony transakcji warunki Incoterms DDP, koszty związane z odprawą importową, w tym koszt cła oraz polskiego podatku VAT pokrywa dostawca (eksporter). Jednak, co istotne, jak Państwo jednoznacznie wskazali - w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, to na Spółce ciąży/będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu urządzeń.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa należy zatem uznać, że Spółka jako podmiot, na którym ciąży/będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu towarów (urządzeń) jest/będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem po stronie Spółki, tj. importera towarów, z chwilą powstania długu celnego powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do importowanych towarów. Jednocześnie, importowane narzędzia są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. są/będą przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Państwa na rzecz kontrahentów krajowych na terytorium Polski (sprzedaż opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%). Ponadto, posiadają Państwo dokumenty celne, z których wynika kwota podatku VAT, w tym m.in. Jednolity Dokument Administracyjny SAD (egzemplarz dla odbiorcy karta 8), Poświadczone zgłoszenie celne ZC299 oraz Rejestr towarów objętych procedurą uproszczoną – (...) Scentralizowana.

Zatem, w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz przedstawionych okoliczności sprawy należy wskazać, że skoro importowane towary są/będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych, przysługuje Państwu/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu towarów, pomimo tego, że to nie Państwo lecz eksporter faktycznie pokrył koszty związane z odprawą importową, w tym koszt cła oraz podatku VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00