Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.820.2023.4.JK2

Obowiązki płatnika - wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, otrzymanie benefitów: pakietu medycznego, karty sportowej, karty żywieniowej, rekompensata wydatków związanych z podróżami służbowymi oraz dokształcaniem, wypłata ryczałtu za pracę zdalną, wypłata diet.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytań 1, 5, 6 i 7 jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do pakietu B. w części przypadającej na opiekę profilaktyczną,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej braku powstania przychodu z tytułu rekompensaty wydatków związanych z podróżami służbowymi,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej braku powstania przychodu z tytułu wypłaty ryczałtu za pracę zdalną,
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Udzieliliście Państwo odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 listopada 2023 r. (data wpływu 28 listopada 2023 r.). prezesa Zarząd, tj. paliwo oraz inne koszty

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Informacje dotyczące Państwa

Jesteście Państwo polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Głównym przedmiotem Państwa działalności jest sprzedaż urządzeń (…), pod wiodącym kodem PKD 46.69.Z - Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń.

Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż towarów i usług będących w Państwa ofercie handlowej nie jest zwolniona przedmiotowo z VAT. Nie korzystacie też ze zwolnienia podmiotowego. Obecnie korzystacie Państwo z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego, faktury dotyczące rat leasingu są ujmowane w Państwa księgach co miesiąc, ponieważ jest to leasing operacyjny o zmiennej stopie procentowej (zatem kwoty na fakturze ulegają zmianom). Ten leasingowany przez Państwa samochód służbowy jest powierzony Prezesowi Zarządu Spółki, który ten samochód wykorzystuje do celów służbowych (związanych z działalnością spółki) jak i do celów prywatnych (niezwiązanych z działalnością).

Ponosicie Państwo także inne koszty związane z samochodem służbowym Prezesa Zarządu, tj. paliwo oraz inne koszty eksploatacyjne (płyny, oleje, myjnia, abonament (…), oraz polisa).

Obecnie, Prezesowi Zarządu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę, z tytułu korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych przychód określany jest w sposób zryczałtowany (400 zł). W ryczałcie uwzględniane są także koszty paliwa.

Nabywacie Państwo także dodatkowe benefity pozapłacowe dla swoich pracowników (w tym dla Prezesa Zarządu). Usługi nabywane przez Państwa opodatkowane są wg 8% stawki VAT (pakiet sportowy) lub zwolnione z VAT (pakiet medyczny). Do przychodów pracowników są dopisywane wartości brutto benefitów wynikające z faktur wystawionych przez podmioty trzecie na Państwa rzecz.

Informacje dotyczące Prezesa Zarządu

Prezes Zarządu jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Prezes Zarządu nie posiada statusu przedsiębiorcy, nie wnioskował o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej, ani też nie planuje dokonać takiego zgłoszenia oraz nie zarejestrował się jako podatnik VAT. Działalność Prezesa Zarządu ogranicza się wyłącznie do wykonywania obowiązków zarządczych wobec Państwa.

Zakres obowiązków i uprawnień Prezesa Zarządu określają przepisy prawa, postanowienia Umowy Spółki, Regulaminu Zarządu, Uchwały organów Spółki i inne wewnętrzne Państwa dokumenty oraz obecnie umowa o pracę, a od 2024 r. zamiast umowy o pracę kontrakt managerski (szerzej poniżej).

Obecnie Prezes Zarządu jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Natomiast od 2024 r. zamierzacie Państwo zmienić formę współpracy z Prezesem Zarządu na kontrakt managerski.

Miejscem wykonywania obowiązków jest (oraz będzie) siedziba Państwa we Wrocławiu, jak również inne miejsca, w których zasadne jest podjęcie czynności w celu realizacji obowiązków Prezesa Zarządu.

Do obowiązków Prezesa Zarządu należy prowadzenie spraw i interesów Spółki. Czynności te wymagają wyjazdów w miejsca wykonywania aktualnych obowiązków służbowych, w tym często poza Państwa siedzibę główną. Charakter pełnionych funkcji i wykonywanych czynności wymaga od Prezesa Zarządu stałej mobilności i stałej dyspozycyjności bez względu na porę dnia. W związku z tym, w celu realizacji obowiązków służbowych Prezesowi Zarządu powierzony jest samochód służbowy.

Obecnie Prezesowi Zarządu, w ramach umowy o pracę, przysługują dodatkowe benefity pozapłacowe (np. dodatkowa opieka zdrowotna B., karta A., karta żywieniowa C., a także ryczałt za pracę zdalną, samochód służbowy dla celów prywatnych).

Dodatkowo wskazujecie Państwo, że przychód z tytułu opieki zdrowotnej B. kalkuluje bez uwzględniania świadczeń, które są opieką profilaktyczną (BHP, medycyna pracy). Te świadczenia, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT są zwolnione z opodatkowania PIT, a zatem nie stanowią przychodu pracownika.

W ramach umowy o pracę, ponosicie Państwo wydatki związane z wykonywaniem obowiązków przez Prezesa Zarządu, a mianowicie: wydatki związane z podróżami służbowymi (noclegi, bilety lotnicze, diety, itp.), dokształcanie: literatura branżowa, szkolenia oraz inne wydatki, np. na bilety parkingowe, wydatki na wyżywienie podczas podróży służbowych, a także drobne wydatki związane z poczęstunkami podczas spotkań z kontrahentami.

Wszelkie benefity pozapłacowe pracowników wynikają z umów o pracę, regulaminów czy porozumień.

Rozpoznajecie Państwo koszt uzyskania przychodu z tytułu przyznawanych benefitów pozapłacowych oraz innych wydatków pracowniczych (np. koszty doszkalania, podróże służbowe, itp.).

Informacje dotyczące benefitów managera - Prezesa Zarządu

Kontrakt managerski przewiduje w sposób ogólny, że Prezesowi Zarządu będą przysługiwały narzędzia niezbędne do wykonywania obowiązków managera, m.in. samochód służbowy.

Prezes Zarządu otrzyma również kartę paliwową oraz będzie miał możliwość dokonywania zakupów na rzecz powierzonego samochodu osobowego (wydatki eksploatacyjne). Dopuszczacie Państwo użytkowanie samochodu również do celów prywatnych.

Rozważacie Państwo trzy sposoby określania przychodu z nieodpłatnych świadczeń w przypadku samochodu służbowego, tj.:

WARIANT I: Przychód określany w wartości 50% wartości brutto raty leasingowej

Planujecie Państwo przypisywać do przychodu Prezesa Zarządu 50% wartości brutto raty leasingowej oraz 50% kosztów paliwa. Wskazujecie Państwo, że dotychczas Prezes Zarządu jedynie sporadycznie wykorzystywał samochód służbowy dla celów prywatnych, w znacznej części korzystanie z samochodu dotyczy dojazdów z domu do biura i z biura do domu oraz dojazdy do Państwa kontrahentów. Przejazdy prywatne mają miejsce najczęściej w weekend (choć nie zawsze). Samochód służbowy nie jest wykorzystywany podczas urlopu Prezesa Zarządu. Dodatkowo Prezes Zarządu ma swój własny prywatny samochód, którym realizuje przejazdy prywatne.

Planujecie określać wartość pieniężną paliwa zużytego do celów prywatnych jako iloczyn łącznej wartości pieniężnej paliwa zakupionego przez Państwa (za pomocą karty paliwowej Prezesa Zarządu) oraz współczynnika paliwa zużytego do celów prywatnych, określonego zgodnie z zasadami właściwymi dla Wariantu I (proporcja 50%).

Pozostałe koszty eksploatacyjne jak płyny, oleje, myjnia, abonament (…) itp. oraz polisa nie są uwzględnione w kalkulacji.

WARIANT II: Przychód określany w oparciu o tzw. „kilometrówkę”

Kilometrówka będzie wymagała od Prezesa Zarządu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Zapisywane będą w niej wszystkie trasy przebyte na cele związane wykonywaniem przez Prezesa Zarządu jego obowiązków, w tym ich odległość, cel i daty.

Nadwyżka wszystkich przejechanych w miesiącu kilometrów nad kilometrami przejechanymi w związku z wykonywaniem przez Prezesa Zarządu jego obowiązków będzie stanowiła dla Prezesa Zarządu dodatkowe świadczenie z tytułu korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych.

Wyliczenie kilometrówki (a w konsekwencji przychodu z nieodpłatnych świadczeń) będzie dokonywane jako iloczyn liczby przejechanych kilometrów oraz stawki ustalonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25.03.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Natomiast wartość pieniężną paliwa zużytego do celów prywatnych będzie stanowić iloczyn łącznej wartości pieniężnej paliwa zakupionego przez Państwa (za pomocą karty paliwowej Prezesa Zarządu) oraz współczynnika paliwa zużytego do celów prywatnych, określonego zgodnie z zasadami właściwymi dla Wariantu II.

Oznacza to, że współczynnik paliwa zużytego do celów prywatnych stanowi iloraz kilometrów przebytych w ciągu miesiąca przez Prezesa Zarządu do celów prywatnych przez łączną sumę kilometrów przebytych w ciągu miesiąca do celów prywatnych i służbowych.

Pozostałe koszty eksploatacyjne jak płyny, oleje, myjnia, abonament (…) itp. oraz polisa nie są uwzględnione w kalkulacji.

WARIANT III: Przychód określany w oparciu o system godzinowy

Planujecie przyjąć algorytm pozwalający na określenie przychodu w oparciu o system godzinowy. Prezes Zarządu, od poniedziałku do piątku pracuje 10h/dobę, natomiast w piątki Prezes Zarządu pracuje 6h/dobę. Oznacza to, że średni czas pracy Prezesa Zarządu w tygodniu wynosi 46h, więc średnio dziennie Prezes Zarządu pracuje 9,2 h.

Poniżej przedstawiliście Państwo algorytm:

1. Określenie ilości godzin w ciągu miesiąca, w których samochód służbowy pozostaje do dyspozycji do celów prywatnych Prezesa Zarządu

Podstawą do obliczenia wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu użytkowania samochodu służbowego dla celów prywatnych Prezesa Zarządu jest czas (ilość godzin w miesiącu), w którym samochód służbowy pozostaje do dyspozycji Prezesa Zarządu poza czasem pracy (z wyłączeniem pory nocnej).

2. Obliczenie stawki godzinowej świadczenia

W celu ustalenia stawki godzinowej świadczenia, miesięczna rata leasingowa samochodu dzielona jest przez ilość godzin w miesiącu przy zastosowaniu 16 godzinnej doby (tj. po wyłączeniu pory nocnej).

Przykład

* Czynsz najmu wyniósł w miesiącu 3.000 PLN

* Ilość godzin w miesiącu 31 dni x 16 h = 496 h

* Stawka godzinowa świadczenia 3.000 PLN /496 h = 6 PLN /1 h

3. Obliczenie wartości pieniężnej świadczenia

Wartość świadczenia stanowi iloczyn ilości godzin w ciągu miesiąca, w których samochód służbowy pozostaje do dyspozycji do celów prywatnych (jest to różnica pomiędzy 16h a ilością godzin spędzonych w pracy) oraz stawki godzinowej świadczenia.

Przykład:

* Czas spędzony w pracy (średnio w miesiącu 21 dni roboczych): 21 dni x 9,2h pracy dziennie = 193,2h

* Czas spędzony prywatnie: (496 – 193,2) = 275,8 h

* Wartość nieodpłatnego świadczenia: 275,8 h x 6 PLN = 1 654,8 PLN.

Natomiast wartość pieniężną paliwa zużytego do celów prywatnych będzie stanowić iloczyn łącznej wartości pieniężnej paliwa zakupionego przez Państwa (za pomocą karty paliwowej Prezesa Zarządu) oraz współczynnika paliwa zużytego do celów prywatnych, określonego zgodnie z zasadami właściwymi dla Wariantu III.

Oznacza to, że współczynnik paliwa zużytego do celów prywatnych stanowi iloraz godzin spędzonych w pracy w ciągu miesiąca przez Prezesa Zarządu przez ilość godzin w miesiącu (po pomniejszeniu o porę nocną).

Pozostałe koszty eksploatacyjne jak płyny, oleje, myjnia, abonament (…) itp. oraz polisa nie są uwzględnione w kalkulacji.

Prezes Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego będzie ponosił koszty związane z wykonywaniem obowiązków, a mianowicie: wydatki związane z podróżami służbowymi (diety, noclegi, bilety lotnicze itp.), dokształcanie: literatura branżowa, szkolenia, bilety parkingowe, wydatki na wyżywienie podczas podróży służbowych, a także drobne wydatki związane z poczęstunkami podczas spotkań z kontrahentami. Będziecie Państwo jednak refinansować ww. koszty, a zwrot wydatkowanych kwot będzie następował po dostarczeniu faktur dokumentujących te zakupy i posiadających Państwa dane (ponieważ wydatki będą ponoszone w imieniu i na Państwa rzecz). Będziecie Państwo refinansować koszty szkoleń związanych z podnoszeniem przez Prezesa Zarządu kompetencji niezbędnych do zarządzania Państwa Spółką. Kwestie zwrotów związane z dokształcaniem czy podróżami służbowymi będą uregulowane w kontrakcie managerskim oraz w odpowiednich porozumieniach i załącznikach do tego kontraktu.

Dodatkowo, w porozumieniu będącym częścią kontraktu managerskiego znajdują się postanowienia dotyczące dodatkowych składników wynagrodzenia – tj. benefitów. Na marginesie wskazujecie Państwo, że takie same benefity przysługują obecnie Prezesowi Zarządu na podstawie umowy o pracę. Te benefity to dodatkowa opieka zdrowotna B., karta A., karta żywieniowa C., a także ryczałt za pracę zdalną.

Zasadnicze Państwa wątpliwości dotyczą prawidłowego ustalenia przychodu Prezesa Zarządu z kontraktu managerskiego z tytułu benefitów oraz samochodu służbowego. Z tego względu zwróciliście się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Kontrakt managerski wskazywał będzie na obowiązek dokształcana sią przez Prezesa Zarządu.

Są/będą to szkolenia branżowe oraz szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem. Obowiązki wykonywane przez managera - Prezesa Zarządu wymagają także specjalistycznej wiedzy z marketingu i zarządzania.

Tak jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Prezes Zarządu nie prowadzi oraz nie będzie prowadził działalności gospodarczej. Tym samym, należności związane z podróżami służbowymi nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez Prezesa Zarządu.

Wydatki są związane z wykonywaniem obowiązków Prezesa Zarządu na rzecz Spółki, a zatem zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez Spółkę.

Przez opiekę profilaktyczną należy wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie w zakresie wskazanym przez lekarza medycyny pracy.

Tak jak już Spółka wskazywała, planuje kalkulowanie przychodu Prezesa Zarządu w ramach kontraktu managerskiego bez uwzględniania świadczeń, które są opieką profilaktyczną (BHP, medycyna pracy). Te świadczenia, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT są zwolnione z opodatkowania PIT, a zatem nie stanowią przychodu.

Spółka podjęła decyzję o zapewnieniu Prezesowi Zarządy możliwości nieodpłatnego (lub częściowo odpłatnego) korzystania wybranego pakietu medycznego, karnetu sportowego czy C. stojąc na stanowisku, iż świadczenia takie sprzyjają zarówno pozyskiwaniu na rynku najlepszych specjalistów, jak i służą motywacji obecnie zatrudnionych (w tym także motywacji Prezesa Zarządu).

Jednocześnie, w ocenie Spółki, zapewnienie Prezesowi Zarządu świadczeń medycznych oraz pakietów sportowych czy C. powoduje, iż ich ogólny stan zdrowia jest lepszy, a umożliwiając Prezesowi Zarządu korzystanie z szerokiego wachlarza badań, ewentualne nieobecności wynikające z chorób lub innego rodzaju dolegliwości, są efektywnie minimalizowane. Jednocześnie karta sportowa pomaga utrzymać stan zdrowia w należytej formie, co także jest działaniem profilaktycznym, dzięki któremu Prezes Zarządu będzie mógł wykonywać swoje obowiązki.

Oznacza to, że poniesione przez Spółkę wydatki na A., B. czy C. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z wykonywaną przez Spółkę działalnością, ponieważ:

  • zmniejszają nieobecność w pracy - pakiety medyczne pozwalają w krótszym czasie otrzymać opiekę medyczną, a co za tym idzie, szybciej powrócić do pełnej sprawności i w konsekwencji wrócić do wykonywania swoich obowiązków;
  • wpływają na zwiększenie motywacji oraz przyczyniają się do poprawy wizerunku Spółki jako dbającej zarówno o swoich pracowników jak i Prezesa Zarządu;
  • powodują lepszą atmosferą w zakładzie pracy - zadowolenie przekłada się na ich większe zaangażowanie w pracę, co skutkuje osiągnięciem przez Spółkę zysków w przyszłości;
  • zarząd jest organem wykonawczym Spółki, a Prezes Zarządu jest związany stosunkiem organizacyjnym ze Spółką, co przekłada się bezpośrednio na osiągany przez Spółkę przychód;
  • przyznanie benefitów Prezesowi Zarządu wynikało będzie z kontraktu managerskiego (a obecnie wynika z umowy o pracę).

Podsumowując zatem, wydatki te stanowią przejaw i wyraz starań Spółki o stan zdrowia Prezesa

Zarządu, co może przyczyniać się do poprawy atmosfery i w konsekwencji do zwiększania wydajności z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody.

Ponoszone wydatki związane z podróżami służbowymi to koszty noclegów, wyżywienia, diet, taxi, paliwa, najmu samochodu, przelotów czy wydatków na inne środki komunikacji.

Katalog wydatków uzależniony jest od rodzaju podróży i możliwości komunikacyjnych.

Są/będą to szkolenia branżowe oraz szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem. Obowiązki wykonywane przez managera - Prezesa Zarządu wymagają także specjalistycznej wiedzy z marketingu i zarządzania.

Powyższe wydatki są związane z działalnością Spółki - szkolenia branżowe pozwalają na poszerzenie wiedzy branżowej. Natomiast szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem związane są z wykonywaniem obowiązków Prezesa Zarządu, korzystnie wpływają na zarządzanie Spółką oraz mają korzystny wpływ na działania marketingowe Spółki. Zdaniem Spółki, powyższe wskazuje na bezpośredni związek tych wydatków z działalnością Spółki.

Przez „drobne wydatki związane z poczęstunkami podczas spotkań z kontrahentami” należy rozumieć niewystawny posiłek (czyli np. obiad + niealkoholowy napój do tego obiadu).

W 2024 r. przekazywane karty żywieniowe C. będą miały wartość 450 zł.

Karta żywieniowa C. daje możliwość zakupu jedynie posiłku, co oznacza, że towaru które można zakupić w zamian za środki przypisane na karcie żywieniowej są określone. Warunki wykorzystania karty żywieniowej C. pozwalają na zakup usługi gastronomicznej (restauracja, posiłek w piekarni).

W chwili emisji tych kart nie jest znane miejsce dostawy towarów, których karta dotyczy oraz kwota należnego podatku VAT. Podsumowując, w momencie emisji kart, nie jest wiadomo na jaki produkt i jak opodatkowany dojdzie do wymiany środków z tej karty.

Spółka dokonuje i będzie dokonywać zakupu kart C. we własnym imieniu i na własny rachunek.

Nabycie kart A., B. oraz C. finansowane jest przez Spółkę w całości ze środków obrotowych.

Pytania (1-4 przeformułowane w uzupełnieniu)

1.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, w świetle którego wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, należy ustalać na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy PIT? Czy przychód związany z paliwem powinien być ustalony na postawie art. 11 ust. 2 ustawy o PIT? Czy na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT? (przeformułowane po wezwaniu)

2.Czy zasadnie przyjęli Państwo, że stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o PIT oraz art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT opisane we wniosku świadczenie w postaci udostępnienia samochodu służbowego dla celów prywatnych stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń w wysokości ustalanej wg reguł opisanych w Wariancie I? (przeformułowane po wezwaniu)

3.Czy zasadnie przyjęli Państwo, że stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o PIT oraz art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT opisane we wniosku świadczenie w postaci udostępnienia samochodu służbowego dla celów prywatnych stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń w wysokości ustalanej wg reguł opisanych w Wariancie II? (przeformułowane po wezwaniu)

4.Czy zasadnie przyjęli Państwo, że stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o PIT oraz art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT opisane we wniosku świadczenie w postaci udostępnienia samochodu służbowego dla celów prywatnych stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń w wysokości ustalanej wg reguł opisanych w Wariancie III? (przeformułowane po wezwaniu)

5.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, w świetle którego jako wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 uwzględnia się wartość brutto z faktur za kartę A., za kartę C. oraz B. przypadającą na jednostkową wartość na rzecz Prezesa Zarządu? Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym przychodem Prezesa Zarządu nie będzie wartość brutto z faktury za pakiet B., w części przypadającej na opiekę profilaktyczną?

6.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, w świetle którego rekompensata wydatków związanych z podróżami służbowymi oraz dokształcaniem oraz pracą zdalną Prezesa Zarządu zatrudnionego na podstawie kontraktu managerskiego nie będzie stanowiło dla niego przychodu z nieodpłatnych świadczeń, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT? Czy na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT?

7.Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego diety z tytułu podróży służbowych Prezesa Zarządu działającego na podstawie kontraktu managerskiego, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT? Czy na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT?

8.Czy Państwo w przypadku nieodpłatnego przekazywania Prezesowi Zarządu benefitów (karta A., C., B.) rozpoznajecie podatek należny, a w konsekwencji czy macie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych benefitów?

9.Czy Państwo koszty związane z wykonywaniem zadań Prezesa Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego (podróże służbowe, doszkalanie, praca zdalna) oraz koszty benefitów (A., C., B.) możecie uznać za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Przedmiotem interpretacji jest ocena stanowiska ocena Państwa stanowiska w zakresie pytań Nr 1, 5, 6 i 7 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań Nr 2-4 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, pytania Nr 8 w dotyczącego podatku od towarów i usług oraz pytania Nr 9 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Państwa zdaniem, wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, należy ustalać na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy PIT, tj. według wartości raty leasingowej, natomiast przychód związany z paliwem, zdaniem Wnioskodawcy, powinien być ustalony na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o PIT. Państwa zdaniem, będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

Ad 5

Państwa zdaniem, jako wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 uwzględnia się wartość brutto z faktur za kartę A., za kartę C. oraz B. przypadającą na jednostkową wartość na rzecz Prezesa Zarządu. Dodatkowo, Państwa zdaniem, przychodem Prezesa Zarządu nie będzie wartość brutto z faktury za pakiet B., w części przypadającej na opiekę profilaktyczną.

Ad 6

Państwa zdaniem, rekompensata wydatków związanych z podróżami służbowymi oraz dokształcaniem oraz pracą zdalną Prezesa Zarządu wykonującego obowiązki na podstawie kontraktu managerskiego nie będzie stanowiło dla niego przychodu z nieodpłatnych świadczeń, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Tym samym na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

Ad 7

Państwa zdaniem, diety z tytułu podróży służbowych Prezesa Zarządu działającego na podstawie kontraktu managerskiego, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT. Tym samym, w stosunku do wypłacanych diet na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

V. [UZASADNIENIE]

Ad 1

Przychody Prezesa Zarządu uzyskiwane na podstawie kontraktu managerskiego powinny być kwalifikowane do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT. W konsekwencji, przychody uzyskane z tego tytułu stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami (z pewnymi wyjątkami nieistotnymi w niniejszej sprawie) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Państwa zdaniem, z tytułu używania samochodu służbowego dla celów prywatnych przez Prezesa Zarządu, dla Prezesa Zarządu powstanie przychód z innych nieodpłatnych świadczeń, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT.

W sytuacji przedstawionej przez Państwa, opodatkowaniu podlegała będzie wartość pieniężna nieodpłatnych świadczeń na rzecz Prezesa Zarządu, których przedmiotem są usługi zakupione przez Spółkę w formie leasingu samochodu. Wartość takiego świadczenia należy ustalić na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT w zakresie kosztów zakupu usług przez Państwa.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu.

Natomiast w stosunku do świadczeń w naturze przekazanych pracownikowi wraz z samochodem, tj. koszt paliwa zakupionego przez Państwa, który nie zostanie uwzględniony w wartości świadczenia wyliczonego zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT, po stronie Prezesa Zarządu powstanie przychód w wysokości wartości otrzymanego świadczenia w naturze, w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o PIT.

Tym samym, wartość pieniężna świadczenia w naturze (wartość paliwa zakupionego przez Wnioskodawcę i zużytego przez Prezesa Zarządu do jazd prywatnych), ustalana jest zgodnie z art. 11 pkt 2 ustawy o PIT, tj. według cen rynkowych.

Stoicie na stanowisku, że w odniesieniu do zużytego przez Prezesa Zarządu paliwa do przejazdów do celów prywatnych, którego koszt nabycia pokryje Spółka, należy wskazać, że wartość tego paliwa stanowi - odrębny od przychodów z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych - opodatkowany przychód Prezesa Zarządu z działalności wykonywanej osobiście, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT, podlegający doliczeniu do pozostałych przychodów. Przychód z tytułu używania samochodu służbowego dla celów prywatnych powinien zostać natomiast określony zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT.

W konsekwencji przychód należy określić zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT w zakresie wydatków na paliwo i opłaty eksploatacyjne oraz zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT w zakresie korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych. Od tak określonego przychodu na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko dotyczące sposobu ustalania przychodu potwierdzane jest także w indywidualnych interpretacjach podatkowych, np. w interpretacji z dnia 10 listopada 2010 r., Nr IPPB4/415-665/10-2/SP czy interpretacji z dnia 12 maja 2010 r., Nr IPPB2/415-105/10-3/MK, interpretacji z dnia 19 kwietnia 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-3.4011.80.2018.2.AC, interpretacji z dnia 29 czerwca 2017 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.115.2017.1.

Ad 5

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami (z pewnymi wyjątkami nieistotnymi w niniejszej sprawie) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Państwa zdaniem, z tytułu dodatkowych benefitów przyznanych Prezesowi Zarządu (A., karta C., B.), przychód należy określić zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się, jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu.

Cena zakupu to cena faktycznie zapłacona, a więc z uwzględnieniem naliczonego przez sprzedawcę VAT (który jest składnikiem ceny), ale i z uwzględnieniem ewentualnie udzielonych rabatów [zob. Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard, PIT. Komentarz, wyd. V; komentarz do art. 11; dostęp LEX na dzień 12.09.2023 r.].

Oznacza to, że Państwo ustalając przychód Prezesa Zarządu powinni wziąć wartości z faktur zakupowych, które dotyczą zakupu karty A., C. czy B. w wartości brutto (zatem uwzględniającej podatek VAT).

Dodatkowo wskazujecie Państwo, że przychód pracowników z tytułu opieki zdrowotnej B. kalkuluje bez uwzględniania świadczeń, które są opieką profilaktyczną (BHP, medycyna pracy). Te świadczenia, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT są zwolnione z opodatkowania PIT, a zatem nie stanowią przychodu pracownika.

Państwa zdaniem, wyłączenie z przychodu części związanej z opieką profilaktyczną, znajdzie także uzasadnienie w przypadku kontraktu managerskiego. Wydatki te będą bowiem ponoszone w Państwa interesie, a nie Prezesa Zarządu.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę, że faktury wystawiane przez podmioty trzecie dotyczą wszystkich osób uprawnionych do ww. benefitów, to zasadnym będzie przypisanie do przychodu Prezesa Zarządu wartości benefitu przypadającej na jednostkową wartość na rzecz Prezesa Zarządu. Powyższą możliwość potwierdza także orzecznictwo.

Przykładowo w wyroku NSA z dnia 21 grudnia 2011 r. (II FSK 439/10, LEX nr 1103594) stwierdzono:

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, sformułowanie "według cen zakupu" posiada szersze znaczenie prawne, aniżeli samodzielnie użyty termin "cena zakupu". W analizowanym przypadku cena zakupu stanowi zatem jedynie punkt odniesienia dla dalszych obliczeń. Cena ta może więc zostać podzielona na równe części odpowiadające liczbie osób (indywidualnych jednostek) uprawnionych z pakietu, albowiem każda z nich posiada takie samo prawo, gwarantujące możliwość skorzystania ze wszystkich usług objętych pakietem. Z uwagi na fakt, że świadczeniem z pakietu jest prawo do jego wykorzystania, nie zaś realne poddanie się określonym świadczeniom medycznym, nie zachodzi niebezpieczeństwo powstania stanu nierówności wobec prawa z powodu różnego stopnia i zakresu otrzymywania świadczeń.

Podsumowując, Państwa zdaniem, jako wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń uwzględnia się wartość brutto z Państwa faktur zakupowych za kartę A., za kartę C. oraz B. przypadającą na jednostkową wartość na rzecz Prezesa Zarządu. Państwo uważacie także, że przychodem Prezesa Zarządu nie będzie wartość brutto z faktury za pakiet B., w części przypadającej na opiekę profilaktyczną.

Ad 6

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami (z pewnymi wyjątkami nieistotnymi w niniejszej sprawie) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Nie ulega zatem wątpliwości, że ewentualne szkolenia (dokształcanie), rekompensata wydatków za podróże służbowe czy ekwiwalent za pracę zdalną sfinansowane Prezesowi Zarządu przez Spółkę będą się mieścić w zakresie nieodpłatnego świadczenia.

W tym miejscu kluczowe jest wskazanie na treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z dnia 8 lipca 2014 r. (K 7/13). TK wskazał, że nie każde świadczenie spełnione przez pracodawcę na rzecz pracownika bez ustalonej za nie zapłaty jest świadczeniem podlegającym podatkowi dochodowemu, podobnie jak nie każde tego rodzaju świadczenie jest wyłączone spod regulacji ustawy o PIT.

Wskazujecie Państwo, że uwagi zawarte w wyroku TK co do zasady odnoszą się do umowy o pracę, ale ze względu na to, że zasadnicza część rozważań TK została oparta na art. 11 ustawy o PIT, który definiuje pojęcie przychodu nie tylko ze stosunku pracy, ale także z innych tytułów, to wnioski płynące z wyroku TK należy odnieść także do przychodów innych niż pracownicy osób, w tym do osób działających na podstawie kontraktu managerskiego.

Zgodnie z ww. wyrokiem TK za przychód z tytułu „innych nieodpłatnych świadczeń” mogą być uznane takie świadczenia, które:

1) po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie);

2) po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść;

3) po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Co bardzo ważne, wszystkie trzy powyższe przesłanki muszą być spełnione łącznie. W świetle powyższego wyroku TK wskazujecie Państwo, że wystąpienie po stronie Prezesa Zarządu wykonującego swoje obowiązki na podstawie kontraktu managerskiego przysporzenia majątkowego nie jest spełnione bez elementu realnej korzyści ekonomicznej. W tym zakresie istotne znaczenie ma zbadanie, czy dane świadczenie jest ponoszone w interesie Prezesa Zarządu, czy też w Państwa interesie. Państwa zdaniem, jeżeli Prezes Zarządu zostanie skierowany przez Państwa na nieodpłatne dla Prezesa Zarządu szkolenie, które będzie miało za zadanie nabycie przez Prezesa Zarządu umiejętności potrzebnych na jego stanowisku (tj. związanych z zarządzaniem Państwa Spółką), to korzyść w takim przypadku uzyskają Państwo, a nie Prezes Zarządu. Państwa zdaniem oznacza to, że po stronie Prezesa Zarządu nie powinien zostać rozpoznany z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń. Analogicznie uznać należy, że w przypadku wyjazdów służbowych, refinansowanie kosztów związanych z tym wyjazdem (nocleg, transport, ubezpieczenie, wyżywienie) będzie realizacją obowiązków Prezesa Zarządu działającego w Państwa interesie, a tym samym korzyść w takim przypadku uzyskają Państwo, a nie Prezes Zarządu. Państwa zdaniem, po stronie Prezesa Zarządu nie powinien zostać rozpoznany z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń. Zważywszy też na to, że Prezes Zarządu może wykonywać swoje obowiązki zdalnie, planujecie Państwo przyznać mu ryczałt za pracę zdalną. Państwa zdaniem, ryczałt za pracę zdalną stanowi przychód z innych nieodpłatnych świadczeń. Jednak Państwa zdaniem, w stosunku do ryczałtu za pracę zdalną można także zastosować powołany wyżej wyrok TK. Państwa zdaniem, ryczałt za pracę zdalną wynika z Państwa wewnętrznych regulacji, a zatem nie jest wymagana zgoda Prezesa Zarządu na pracę zdalną, przyznanie ryczałtu jest w Państwa interesie Spółki (ponieważ musielibyście Państwo ponieść koszty związane z pracą świadczoną w biurze) oraz korzyść ta jest dostępna dla szerokiego grona Państwa pracowników (jest to ogólna zasada w Państwa Spółce). Zatem nie sposób uznać, że ryczałt za pracę zdalną zostanie przyznany jedynie w interesie Prezesa Zarządu. Tym samym ryczałt za pracę zdalną nie powinien stanowić przychodu z nieodpłatnych świadczeń.

Reasumując, stoicie Państwo na stanowisku, że refinansowanie kosztów podróży służbowych, doszkalania czy pracy zdalnej nie będzie stanowiło dla Prezesa Zarządu w ramach kontraktu managerskiego przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Tym samym, na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

Ad 7

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Tak jak Państwo wskazali, kwestia przyznawania diet z tytułu podróży służbowych zostanie określona w kontrakcie managerskim (lub w innych dokumentach będących jego immanentną częścią). Państwa zdaniem, biorąc pod uwagę treść art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, diety przyznawane Prezesowi Zarządu powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT, o ile będą mieściły się w limicie wynikającym z odrębnych przepisów.

Tym samym, z tytułu diet do limitu wynikającego z odrębnych przepisów, na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego w zakresie pytań 1, 5, 6 i 7 jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Pojęcie przychodu

Ogólne pojęcie przychodu ustawodawca zdefiniował w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Definicja przychodu zawarta w art. 11, jak również określone w nim zasady ustalania wartości tego przychodu (w tym świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń) mają charakter ogólny, a zatem mają zastosowanie wówczas, gdy nie występują regulacje szczegółowe, inaczej normujące danego rodzaju przychód lub zasady jego ustalania.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z kolei na podstawie art. 11 ust. 2a cyt. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Natomiast art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy stanowi:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Za przychód należy uznać zatem każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Otrzymanie oznacza przysporzenie w majątku w postaci czegoś, za co podatnik nie zapłacił lub zapłacił częściowo, a co ma określoną wartość wyrażoną w pieniądzu. Świadczenie nieodpłatne, czy też częściowo odpłatne, to taki rodzaj świadczenia,

w przypadku którego otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym lub też za co częściowo płaci, co oznacza, że nie świadczy nic w zamian lub przekazuje świadczenie (płatność) nieekwiwalentne.

Zatem, obok pieniędzy i wartości pieniężnych ustawodawca za przychody uważa również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Świadczenia w naturze to wszelkie takie świadczenia, w przypadku których przedmiot świadczenia jest inny niż pieniądz lub wartość pieniężna. Będą to w szczególności różnego rodzaju świadczenia rzeczowe, chociaż przedmiotem świadczenia mogą być również prawa. Powyższe związane jest z przyjętą zasadą kompletności opodatkowania, w myśl której opodatkowaniu powinny podlegać niemal wszelkie przysporzenia majątkowe, a nie tylko te o charakterze pieniężnym. Podstawową różnicą pomiędzy przychodami w postaci pieniędzy i wartości pieniężnych a nieodpłatnymi świadczeniami w naturze i innymi nieodpłatnymi świadczeniami jest odmienny moment powstania przychodu. W przypadku bowiem pierwszej kategorii świadczeń przychód powstaje w momencie ich otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, natomiast w przypadku drugiej kategorii przychód powstaje wyłącznie w chwili otrzymania. Nie ma natomiast znaczenia moment postawienia świadczenia do dyspozycji podatnika.

Przychód z nieodpłatnych świadczeń powstaje w momencie otrzymania nieodpłatnego świadczenia, tj. w dniu uzyskania przysporzenia majątkowego.

W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny ustalił znaczenie terminu nieodpłatnego świadczenia w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że na gruncie tej ustawy, termin „nieodpłatne świadczenie” ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym, obejmuje bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.

W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10, NSA potwierdził powyższe stanowisko uznając, że ma ono również zastosowanie do podatku dochodowego od osób fizycznych, w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwestia rozumienia pojęcia „nieodpłatnych świadczeń” - w aspekcie świadczeń pracowniczych była przedmiotem analizy Trybunału Konstytucyjnego, który w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 dokonał ustalenia, jakie kryteria statuują nieodpłatne świadczenie do zakwalifikowania go jako przychodu pracownika z tytułu stosunku pracy.

Trybunał Konstytucyjny definiując pojęcie „innych nieodpłatnych świadczeń” jako przychodu, w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał, że za przychód pracownika mogą być uznane takie świadczenia, które:

  • po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
  • po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
  • po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Wobec tego, przyjęcie oceny uznającej konkretne świadczenie ze strony pracodawcy za przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno opierać się na przesłankach wynikających z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Trybunał Konstytucyjny w powołanym powyżej wyroku uznał za zgodne z Konstytucją i przedstawił ich interpretację.

Należy też pokreślić, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego, z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych.

Wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy - gdy świadczenie to powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, tj. gdy pracownik skorzystał z niego w pełni dobrowolnie.

Zatem, pracodawca spełnił określone świadczenie na rzecz pracownika, gdy dysponował uprzednią zgodą pracownika na jego przyjęcie. Przychód pracownika będzie obejmował nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia, jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi, tj. nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów. W sytuacji, gdy nieodpłatne świadczenie nie powoduje przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej, czy to w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku, to wówczas nie można mówić o przychodzie z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy wprawdzie świadczeń uzyskiwanych przez pracowników, jednak zawiera wskazówki interpretacyjne, jak należy rozumieć nieodpłatne świadczenia i przywołane ustalenia pozostają aktualne również do osób będących członkami zarządu (menedżerów).

Ponadto należy podkreślić, że w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 wprost wskazano, że „w wypadku świadczenia pieniężnego przysporzenie jest niewątpliwe i niejako bezwarunkowe (zawsze oznacza zwiększenie aktywów), o tyle „inne nieodpłatne świadczenia” na rzecz pracownika mogą być uznane za jego dochód, w rozumieniu ustawy o PIT, tylko pod warunkiem, że rzeczywiście pozwoliły mu uniknąć wydatków”.

Ww. wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie ma zastosowania do świadczeń pieniężnych.

Źródła przychodów

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Przychody uzyskane przez Prezesa Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego

Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl art. 13 pkt 9 cyt. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu) stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w powołanym art. 13 pkt 9 tej ustawy). W spółkach kapitałowych zawarcie kontraktu menedżerskiego z członkiem zarządu kreuje wtórną podstawę powiązania menedżera ze spółką, bowiem podstawowe znaczenie ma powołanie go na członka zarządu tworzące stosunek członkostwa w zarządzie spółki regulowany przepisami Kodeksu spółek handlowych i innymi przepisami wewnętrznymi spółki.

Obowiązki płatnika w odniesieniu do przychodów uzyskanych przez Prezesa Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego

Konsekwencją zakwalifikowania przychodów uzyskanych przez członka zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego jako z tytułu przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika - na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 powołanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wykorzystywanie samochodu służbowego przez Prezesa Zarządu do celów prywatnych

Jak wynika z wniosku, Prezes Zarządu będzie wykorzystywał Państwa samochód służbowy do wykonywania obowiązków managera. Dopuszczacie Państwo użytkowanie samochodu również do celów prywatnych.

W kontekście powyższego, udostępnienie samochodu służbowego Prezesowi Zarządu do celów prywatnych, na podstawie kontraktu managerskiego, będzie skutkowało dla niego powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się zatem do sposobu ustalenia wartości przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z używaniem samochodu służbowego, który Prezes Zarządu będzie wykorzystywał do celów prywatnych, a który użytkujecie Państwo na mocy umowy leasingu operacyjnego, wskazać należy, że ustalenia wartości pieniężnej tego świadczenia powinniście Państwo dokonać w oparciu o postanowienia art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według cen zakupu. Przedmiotem świadczenia na rzecz Prezesa Zarządu będzie bowiem usługa zakupiona u innego podmiotu. Tak więc, jeżeli Prezes Zarządu otrzyma nieodpłatnie ww. świadczenie, to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę cenę za jaką świadczenie zostało nabyte. Podkreślić przy tym należy, że ceną, poprzez którą definiuje się kwotę przychodu Prezesa Zarządu, jest cena brutto tj. wraz z zawartym w niej podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do kwestii dotyczącej zużytego przez Prezesa Zarządu paliwa do przejazdów do celów prywatnych oraz opłat eksploatacyjnych, których koszty nabycia będziecie Państwo pokrywali, należy wskazać, że wartość tego paliwa i opłat eksploatacyjnych będzie stanowiła - odrębny od przychodów z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych - przychód Prezesa Zarządu. Wysokości ww. przychodu będziecie Państwo zobowiązani ustalić zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Od tak określonego przychodu na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Państwo w tym zakresie jest prawidłowe.

Finansowanie przez Spółkę Prezesowi Zarządu opieki zdrowotnej B. oraz kart A. i C.

Z wniosku wynika, że w porozumieniu będącym częścią kontraktu managerskiego znajdują się postanowienia dotyczące dodatkowych składników wynagrodzenia – tj. benefitów. Te benefity to dodatkowa opieka zdrowotna B., karta A., karta żywieniowa C.. Planują Państwo kalkulowanie przychodu Prezesa Zarządu w ramach kontraktu managerskiego bez uwzględniania świadczeń, które są opieką profilaktyczną (BHP, medycyna pracy).

Przychód z tytułu dodatkowych benefitów przyznanych Prezesowi Zarządu należy obliczyć na podstawie przytoczonego wcześniej przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosując zasady zawarte w pkt 2. Cena zakupu, o której mowa w art. 11 ust. 2a pkt 2, to cena faktycznie zapłacona, a więc z jednej strony z uwzględnieniem naliczonego przez sprzedawcę VAT (który jest składnikiem ceny), ale i z uwzględnieniem ewentualnie udzielonych rabatów.

Tym samym wartość przychodu Prezesa Zarządu z tytułu nieodpłatnych świadczeń uwzględnia się wartość brutto z Państwa faktur zakupowych za kartę A., za kartę C. oraz B. przypadającą na jednostkową wartość na rzecz Prezesa Zarządu.

Natomiast odnosząc do świadczeń, które są opieką profilaktyczną (wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie w zakresie wskazanym przez lekarza medycyny pracy) należy wskazać, że zgodnie z art. 304 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465):

Pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 2, osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą.

Zatem, otrzymane przez Zarządzającego - w wyniku realizacji obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w stosunku do osób świadczących usługi na podstawie kontraktów menedżerskich - świadczenie w postaci pokrycia kosztów badań lekarskich wchodzących w zakres profilaktycznej opieki medycznej oraz pokrycia kosztów szkolenia z zakresu BHP, nie rodzi przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapewnienie tym osobom badania przez przedsiębiorcę niebędącego pracodawcą lub pokrycie jego kosztów należy uznać za realizację określonego w art. 304 § 1 Kodeksu pracy obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy. Tym samym do ww. świadczenia nie ma zastosowania wskazane przez Państwo zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Państwa dotyczące jest nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do pakietu B. w części przypadającej na opiekę profilaktyczną, natomiast prawidłowe w pozostałym zakresie.

Skutki podatkowe zwrotu wydatków związanych z dokształcaniem

Jak wynika z wniosku, w ramach zawartej Umowy zobowiązaliście się Państwo do ponoszenia kosztów szkoleń, w których uczestniczy Zarządzający. Kontrakt managerski wskazywał będzie na obowiązek dokształcana sią przez Prezesa Zarządu. Są/będą to szkolenia branżowe oraz szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem. Obowiązki wykonywane przez managera - Prezesa Zarządu wymagają także specjalistycznej wiedzy z marketingu i zarządzania. Powyższe wydatki są związane z działalnością Spółki - szkolenia branżowe pozwalają na poszerzenie wiedzy branżowej. Natomiast szkolenia związane z marketingiem i zarządzaniem związane są z wykonywaniem obowiązków Prezesa Zarządu, korzystnie wpływają na zarządzanie Spółką oraz mają korzystny wpływ na działania marketingowe Spółki.

Co do zasady świadczenie z tytułu uczestnictwa w szkoleniach powinno zostać zakwalifikowane jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy zauważyć, że udział Zarządzającego w szkoleniu nastawiony jest na poszerzenie jego indywidualnej wiedzy i umiejętności. Zarządzający otrzymuje w ten sposób konkretne przysporzenie majątkowe, bowiem gdyby nie pokrycie wydatku na szkolenie przez Spółkę – Zarządzający musiałby ponieść taki koszt z własnych środków.

Wyjątkiem od powyższej zasady jest jedynie przypadek, gdy Zarządzający został zobowiązany (np. w ramach zawartej umowy) do obowiązkowego uczestnictwa w konkretnych szkoleniach. W takiej sytuacji, podobnie jak w przypadku konferencji, nie sposób mówić o powstaniu przychodu po stronie podatnika, gdy uczestnictwo w danych szkoleniach jest jednym z warunków wykonywania umowy, a odmowa wykonania tego obowiązku mogłaby skutkować np. rozwiązaniem umowy. W sytuacji, w której podatnik obowiązkowo odbywa szkolenie, które leży w interesie Spółki i za które sam podatnik nie zapłaciłby nie można zatem mówić o powstaniu jakiegokolwiek przychodu.

Z opisu sprawy wynika, że szkolenia będą dotyczyć szkoleń branżowych oraz szkoleń związane z marketingiem i zarządzaniem, a kontrakt managerski wskazywał będzie na obowiązek dokształcana sią przez Prezesa Zarządu.

Zatem rekompensata wydatków związanych dokształcaniem - kosztów szkoleń przez Państwa dla Prezesa Zarządu, nie stanowi przychodu z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie stanowi przychodu określonego w art. 13 pkt 7 tej ustawy.

Oznacza to, że z tego tytułu nie ciążą na Państwu obowiązki pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stanowisko Państwa w tej części jest prawidłowe.

Skutki podatkowe zwrotu wydatków związanych z podróżami służbowymi oraz wypłaty diet

Z wniosku wynika, że Prezes Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego będzie ponosił koszty związane z wykonywaniem obowiązków, a mianowicie wydatki związane z podróżami służbowymi (koszty noclegów, wyżywienia, diet, taxi, paliwa, najmu samochodu, przelotów czy wydatków na inne środki komunikacji). Będziecie Państwo refinansować ww. koszty, a zwrot wydatkowanych kwot będzie następował po dostarczeniu faktur dokumentujących te zakupy i posiadających Państwa dane (ponieważ wydatki będą ponoszone w imieniu i na Państwa rzecz). Katalog wydatków uzależniony jest od rodzaju podróży i możliwości komunikacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a.podróży służbowej pracownika,

b.podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13 i 15c.

Odrębnym przepisem, o którym mowa powyżej jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:

Z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1) diety;

2) zwrot kosztów:

a) przejazdów,

b) dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c) noclegów,

d) innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca.

Stosownie do ust. 2 § 3 ww. rozporządzenia:

Pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez pracownika ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje.

W myśl § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia:

W przypadkach, o których mowa w ust. 3, pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1265 oraz z 2013 r. poz. 21).

Jak stanowi § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia:

1) Pracownikowi, który w czasie podróży krajowej lub podróży zagranicznej poniósł inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą, określone lub uznane przez pracodawcę, zwraca się je w udokumentowanej wysokości.

2) Wydatki, o których mowa w ust. 1, obejmują opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub podróży zagranicznej.

W oparciu o § 5 ust. 2 rozporządzenia:

Do rozliczenia kosztów podróży, o których mowa w ust. 1, pracownik załącza dokumenty, w szczególności rachunki, faktury lub bilety potwierdzające poszczególne wydatki; nie dotyczy to diet oraz wydatków objętych ryczałtami. Jeżeli przedstawienie dokumentu nie jest możliwe, pracownik składa pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 Rozdziału 3 ww. rozporządzenia:

1. Dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki.

2. Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej odbywanej do dwóch lub więcej państw pracodawca może ustalić więcej niż jedno państwo docelowe.

3. Należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:

1) za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2) za niepełną dobę podróży zagranicznej:

a) do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,

b) ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,

c) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

4. Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 14 ww. rozporządzenia:

1. Pracownikowi, któremu zapewniono w czasie podróży zagranicznej bezpłatne, całodzienne wyżywienie, przysługuje 25% diety ustalonej zgodnie z § 13 ust. 3.

2. Kwotę diety zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że każdy posiłek stanowi odpowiednio:

1) śniadanie - 15% diety;

2) obiad - 30% diety;

3) kolacja - 30% diety.

3. W przypadku korzystania przez pracownika z usługi hotelarskiej, w ramach której zapewniono wyżywienie, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.

4. Pracownikowi, który otrzymuje w czasie podróży zagranicznej należność pieniężną na wyżywienie, dieta nie przysługuje. Jeżeli należność pieniężna jest niższa od diety, pracownikowi przysługuje wyrównanie do wysokości należnej diety.

W myśl § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia:

1. Za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia.

2. W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg, pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu, o którym mowa w ust. 1. Ryczałt ten nie przysługuje za czas przejazdu.

3. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit, o którym mowa w ust. 1.

4. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli pracodawca lub strona zagraniczna zapewniają pracownikowi bezpłatny nocleg.

Wskazać jednak należy, że aby przedmiotowe świadczenia - do wysokości określonej w odrębnych przepisach - korzystały ze zwolnienia muszą zostać spełnione warunki wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.w celu osiągnięcia przychodów lub

2.w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W świetle powyższego, otrzymanie przez Zarządzającego świadczenia w postaci zwrotu przez Spółkę kosztów podróży służbowych może być objęte zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b cyt. ustawy, o ile spełnione są inne warunki związane z korzystaniem z tej preferencji.

Kluczowym jest jednak użyty przez ustawodawcę zwrot „podróż” zarówno w lit. a dotyczącej podróży służbowej pracownika, jak i w lit. b odnoszącej się do osoby niebędącej pracownikiem. Różnica treści lit. a i b związana jest wyłącznie z faktem, że w podróży służbowej może pozostawać jedynie pracownik, gdyż regulacje w tym zakresie zawiera Kodeks pracy. Stąd w odniesieniu do osób niepozostających w stosunku pracy (stosunkach pokrewnych) można mówić jedynie o podróży, a nie o podróży służbowej, w rozumieniu Kodeksu pracy. Niezależnie jednak od powyższego, pojęcie „podróż” należy rozumieć identycznie.

Przywołać w tym miejscu należy definicję podróży służbowej zawartą w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Zgodnie z art. 775 § 1 Kodeksu pracy, za podróż służbową uznaje się wykonywanie przez pracownika na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, bądź stałe miejsce pracy pracownika. Zatem niezależnie od stosunków pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, przyjąć należy, że podróżą w sensie ogólnym jest wykonywanie zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba spółki bądź stałe miejsce wykonywania zadań.

W świetle powyższego, Prezes Zarządu, któremu będziecie zwracać Państwo koszty podróży służbowych uzyskiwać będzie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten, w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania do wysokości określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Należy jednak podkreślić, że jeżeli zwracane przez Państwa ww. koszty będą wyższe od limitów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu, to nadwyżka ponad te limity podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a na Państwu ciążyć będą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie skutków podatkowych zwrotu Prezesowi Zarządu kosztów związanych z podróżami służbowymi jest nieprawidłowe, gdyż zwrot ten stanowi przychód zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak Państwo wskazali, że nie będzie stanowił przychodu.

Natomiast stanowisko Państwa, że diety z tytułu podróży służbowych Prezesa Zarządu działającego na podstawie kontraktu managerskiego, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Wypłata ryczałtu za pracę zdalną Prezesowi Zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego.

Ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 240) praca zdalna została na stałe wprowadzona do Kodeksu pracy.

Stosownie do art. 6725ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465):

Zapewnienie pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przez pracodawcę materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika i wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, 2687 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 28 i 185).

Według art. 6734 ww. ustawy:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się także do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę.

W przypadku wypłaty ryczałtu za pracę zdalną osobom uzyskującym przychody na podstawie kontraktu menedżerskiego, nie będą miały zastosowania analogiczne uregulowania odnoszące się do wykonujących pracę zdalną pracowników.

Wobec powyższego, gdy menedżer nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, lecz uzyskuje przychody z tytułu kontraktu menedżerskiego, to otrzymany przez niego ryczałt w związku z wykonywaniem pracy zdalnej, będzie stanowił dla niego podlegający opodatkowaniu przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast na Państwu będą ciążyły obowiązki związane z poborem podatku (zaliczki na podatek) od tego świadczenia.

Zatem Państwa stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00