Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.524.2023.2.AS

Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanych zawodów jeździeckich, imprez jeździeckich, nauki jazdy konnej oraz udostępniania w związku z nią koni i infrastruktury do nauki, brak możliwości zastosowania ww. zwolnienia dla usługi wynajmowania infrastruktury wraz z niezbędnym sprzętem oraz możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanych zawodów jeździeckich (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanych imprez jeździeckich (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

·możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanej nauki jazdy konnej oraz udostępniania w związku z nią koni i infrastruktury do nauki (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);

·braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi wynajmowania infrastruktury wraz z niezbędnym sprzętem (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);

·możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 5).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) (dalej „Klub”) jest osobą prawną – stowarzyszeniem kultury fizycznej zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym w Rejestrze Stowarzyszeń. Klub nie jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Klub działa na podstawie statutu.

Celami statutowymi Klubu jest dążenie do powszechnego rozwoju jeździectwa jako dyscypliny sportowej oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego (par. (...) statutu), a więc działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, tj. dyscypliny sportowej jaką jest jeździectwo.

Cele wskazane powyżej są realizowane poprzez organizowanie przez Klub zawodów sportowych w jeździectwie oraz udział zawodników klubu w zawodach sportowych.

Ponadto Klub jest klubem sportowym, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.), jest członkiem Polskiego Związku Jeździeckiego oraz (…) Związku Jeździeckiego.

W zawodach sportowych organizowanych przez Klub uczestniczą zawodnicy uprawiający profesjonalnie jeździectwo, posiadający stosowne licencje Polskiego Związku Jeździeckiego lub Wojewódzkiego Związku Jeździeckiego

Jak już wyżej wspomniano, realizacja celów statutowych Klubu odbywa się poprzez organizowanie jeździeckich zawodów sportowych regionalnych, krajowych i międzynarodowych, towarzyskich, zwłaszcza w konkurencji skoków przez przeszkody.

W związku z organizacją wyżej wymienionych zawodów sportowych Klub pobiera opłaty, takie jak opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia. Opłaty te wpłacają sami uczestnicy zawodów, a także wpłat opłat za uczestników (na rzecz swoich zawodników uczestniczących w zawodach) dokonują klubu sportowe, rodzice (opiekunowie prawni) za dzieci, które uczestniczą w zawodach, sponsorzy uczestników, itp.

Opłaty, jakie są pobierane przez Klub są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, tj. do zorganizowania zawodów sportowych w jeździectwie. Bez ich pobierania, Klub nie byłby w stanie zorganizować zawodów.

Pobierane opłaty przeznaczone są na realizację celów statutowych, a nie na osiąganie zysku. Ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami z tych zawodów jest przeznaczana na realizację celów statutowych Klubu, na kontynuację i na doskonalenie świadczonych usług.

Opis zdarzeń przyszłych.

Cele statutowe Klubu mogą być również realizowane poprzez podejmowanie innych środków i przedsięwzięć niż organizacja zawodów sportowych.

Realizując cele statutowe Klub zamierza w przyszłości podjąć następujące działania:

1.Zamierza organizować jeździeckie imprezy rekreacyjne, np. z okazji świąt patriotycznych, w tym święta (…), memoriał (…), rocznicy (…), itp. i z tego tytułu również zamierza pobierać opłaty, takie jak opłata wpisowa, opłata startowa oraz opłata za boks dla konia.

W imprezach tych będą uczestniczyć osoby uprawiające jeździectwo rekreacyjnie (uczestniczące w wychowaniu fizycznym).

Pobieranie tych opłat będzie koniecznie do zorganizowania wyżej wskazanych imprez jeździeckich, przy czym pobieranie tych opłat nie będzie nastawione na zysk, a ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami z tych imprez uzyskana przez Klub będzie przeznaczana na realizację celów statutowych Klubu, na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

2.Zamierza prowadzić naukę jazdy konnej wraz z udostępnianiem koni do nauki jazdy i z tego tytułu pobierać opłaty za naukę jazdy konnej. Nauka ta będzie się odbywać zarówno w formie zajęć godzinowych, jak i w formie np. obozów jeździeckich. Nauka jazdy konnej będzie mogła również odbywać się na koniu uczestnika (bez udostępnienia konia przez Klub).

Pobieranie tych opłat będzie konieczne do zorganizowania i prowadzenia nauki jazdy konnej, przy czym w tym przypadku pobieranie opłat nie będzie nastawione na zysk, a ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami uzyskana przez Klub z tej nauki będzie przeznaczana na realizację celów statutowych Klubu, na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

3.Zamierza odpłatne udostępniać (wynajmować) infrastrukturę do szkolenia/treningu sportowego koni taką jak kryta ujeżdżalnia, rozprężalnia, plac treningowy, boksy dla konia, padoki, itp. wraz z niezbędnym sprzętem takim jak przeszkody, drągi, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie, w tym przykładowo udostępniać wyżej wymienioną infrastrukturę dla zgrupowań Kadr Narodowych jeźdźców różnych kategorii wiekowych oraz innym klubom.

W nawiązaniu do powyżej opisanych usług należy wskazać, że głównym celem świadczonych usług przez Klub nie jest osiąganie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie powyższych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia.

Dodatkowo należy podkreślić, że opłaty za udział w zawodach sportowych oraz w imprezach jeździeckich (rekreacyjnych) organizowanych przez Klub nie stanowią opłat za wstęp na imprezę sportową.

Wykonując usługi świadczone przez Klub, nie osiąga on systematycznych zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług.

Wyżej wymienione usługi nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną.

Ponadto Klub nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Klub korzystał od początku swojej działalności (od roku 1998) i obecnie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT (wcześniej na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku VAT z 1993r.), nigdy nie rezygnował ze zwolnienia, ani nie utracił prawa do zwolnienia, o którym mowa art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Ponadto usługi świadczone przez Klub oraz usługi, które Klub ma zamiar świadczyć, o których mowa w zadanych pytaniach są lub będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport (jeździectwo) wyczynowo i rekreacyjnie oraz uczestniczących w wychowaniu fizycznym oraz są ściśle związane ze sportem.

Wszystkie wymienione usługi, które Klub świadczy oraz które ma zamiar świadczyć, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu (jeździectwa) wyczynowo i rekreacyjnie.

Ponadto w ramach prowadzonej działalności Klub nie podejmował żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku VAT.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.Klub jest podmiotem, który nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

2.Wszystkie czynności wykonywane w ramach opisanych we wniosku świadczonych usług są niezbędne do wykonywania świadczonej przez Klub usługi podstawowej, tj. do uprawiania sportu poprzez organizowanie zawodów konnych.

Czynność pobierania przez Klub opłaty startowej jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej.

Czynność pobierania przez Klub opłaty wpisowej jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej.

Czynność pobierania przez Klub opłaty za boks dla konia jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej.

Wszystkie powyżej wskazane czynności będą również niezbędne do wykonania usługi podstawowej w ramach zdarzenia przyszłego, tj. uprawiania sportu poprzez organizowanie imprez jeździeckich (rekreacyjnych).

Ponadto wszystkie czynności wykonywane w ramach opisanych we wniosku świadczonych usług będą niezbędne do wykonywania świadczonej przez Klub usługi podstawowej tj. do uprawiania sportu poprzez organizowanie nauki jazdy konnej.

Czynność pobierania przez Klub opłaty za naukę jazdy konnej jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej, tj. do tej nauki.

Niezbędne jest również w ramach czynności uprawiania sportu nauki jazdy konnej udostępnianie boksów dla koni, placu treningowego, krytej ujeżdżalni.

Jak już wspomniano we wniosku o interpretację indywidualną, bez czynności opisanych we wniosku Klub nie byłby w stanie wykonać usługi podstawowej, czyli uprawiania sportu w formach wyżej opisanych.

Odnośnie czynności udostępnienia (wynajmu) infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego zawodników i koni to czynności opisane we wniosku jak udostępnienie boksu dla konia, placu treningowego, krytej ujeżdżalni, padoku oraz niezbędnego sprzętu - przeszkód, drągów są niezbędne aby mogła zostać wykonana usługa wynajmu infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego zawodników i koni.

3.Wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczyła 200 000 zł.

4.Przewidywana przez Klub wartość sprzedaży w roku podatkowym 2024 nie przekroczy 200 000 zł.

Pytania

Czy są zwolnione od podatku od towarów i usług otrzymywane przez Klub:

1.Opłaty uiszczane za udział w jeździeckich zawodach sportowych organizowanych przez Klub (opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia)? Pytanie dotyczy stanu faktycznego.

2.Opłaty uiszczane za udział w imprezach jeździeckich (rekreacyjnych) organizowanych przez Klub, z okazji świąt patriotycznych (…), rocznicy (…) oraz memoriału (…) (opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia)? Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego.

3.Opłaty za naukę jazdy konnej oraz za udostępnianie w związku z tą nauką koni do jazdy konnej i za udostępnianie infrastruktury do tej nauki (boksy dla koni, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, itp.)? Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego.

4.Opłaty za udostępnianie (wynajmowanie) infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego zawodników i koni – boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. wraz z niezbędnym sprzętem, np. przeszkody, drągi, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie, w tym w ramach zgrupowań członków Kadry Narodowej? Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego.

Ponadto

5.Czy w przypadku gdy obrót z tytułu powyższych opłat nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskiwane przez Klub opłaty wymienione w pytaniach pkt. 1-3 powyżej podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem zwolnione są od podatku VAT usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

1)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim,

2)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

3)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Klub uważa, że spełnia cechę podmiotową dla zastosowania powyższego zwolnienia, tj. jest osobą prawną stanowiącą klub sportowy w rozumieniu ustawy o sporcie, w zakresie sportu i wychowania fizycznego związanego z jeździectwem.

Usługi świadczone przez Klub w zakresie organizowania zawodów sportowych, za które pobierane są opłaty wymienione w pytaniu pkt 1 (stan obecny) oraz usługi w zakresie organizowania imprez jeździeckich i nauki jazdy konnej wymienione w pytaniach 2 i 3 (stan przyszły) stanowią bądź same w sobie działalność sportową, jak np. zawody sportowe, imprezy jeździeckie, lekcje jazdy konnej, czy też udostępnianie koni do jazd lub organizacja sportowych obozów jeździeckich.

Ponadto Klub spełnia przesłanki przedmiotowe wyżej wymienionego zwolnienia albowiem wyżej wymienione usługi (pyt. 1-3) nie są nastawione na zysk i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Bez pobierania wyżej wymienionych opłat Klub nie byłby w stanie zorganizować tych usług. Stąd też ich pobieranie jest konieczne.

Za usługę ściśle związaną ze sportem jeździeckim Klub uznaje również odpłatne udostępnianie infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego zawodników i koni, np. boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. wraz z niezbędnym sprzętem np. przeszkody, drągi, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie, w tym w ramach zgrupowań członków Kadry Narodowej w jeździectwie.

Należy jednak zauważyć, że wyżej wskazany przepis ustawy o podatku VAT wyłącza spod zwolnienia z podatku VAT usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem usługa wskazana w pytaniu nr 4 nie będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie wyżej wymienionego przepisu.

Odnośnie zadanego pytania nr 5, to Klub stoi na stanowisku, że może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W poprzednich latach (w tym w poprzednim roku), jak i w bieżącym roku podatkowym Klub nie dokonał sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT o wartości przekraczającej 200 000 zł. Ponadto usługi wynajmu infrastruktury sportowej i sprzętu sportowego nie dotyczą wyłączenia przewidzianego w tym przepisie.

Jeżeli świadczone przez Klub usługi wynajmu infrastruktury sportowej i sprzętu sportowego wraz z innymi usługami oraz dostawami opodatkowanymi podatkiem VAT nie przekroczą w danym roku podatkowym kwoty 200 000 zł to również te usługi wynajmu na podstawie art. 113 ust. 1 będą zwolnione od podatku od towarów i usług. Przekroczenie tej kwoty z kolei będzie oznaczać powstanie obowiązku ich opodatkowania podatkiem VAT.

Należy nadmienić, że takie samo stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2023 r. 0113-KDIPT1-1.4012.230.2023.2.MSU, przy czym Dyrektor KIS nie wypowiadał się w tej interpretacji odnośnie stanowiska dotyczącego zwolnienia z podatku VAT określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym – z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:

Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:

Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

W myśl art. 6 ust. ustawy o sporcie:

Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo klubem sportowym, w rozumieniu ustawy o sporcie, działającym na podstawie statutu i nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Państwa celami statutowymi jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu – jeździectwa. W organizowanych przez Państwa zawodach sportowych uczestniczą zawodnicy uprawiający profesjonalnie jeździectwo, posiadający stosowne licencje. W związku z organizacją zawodów sportowych pobierają Państwo opłaty, tj. opłata wpisowa, opłata startowa, opłata za boks dla konia. Opłaty, jakie są pobierane przez Państwa są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, tj. do zorganizowania zawodów sportowych w jeździectwie. Bez ich pobierania, nie byliby Państwo w stanie zorganizować zawodów. Pobierane opłaty przeznaczone są na realizację celów statutowych, a nie na osiąganie zysku. Ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami z tych zawodów jest przeznaczana na realizację Państwa celów statutowych, na kontynuację i na doskonalenie świadczonych usług. Cele statutowe mogą być również realizowane poprzez podejmowanie innych środków i przedsięwzięć niż organizacja zawodów sportowych. Zamierzają Państwo w przyszłości organizować jeździeckie imprezy rekreacyjne i z tego tytułu również zamierzają Państwo pobierać opłaty, tj. opłata wpisowa, opłata startowa oraz opłata za boks dla konia. W imprezach tych będą uczestniczyć osoby uprawiające jeździectwo rekreacyjnie (uczestniczące w wychowaniu fizycznym). Pobieranie tych opłat będzie koniecznie do zorganizowania imprez jeździeckich, przy czym pobieranie opłat nie będzie nastawione na zysk, a ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami z tych imprez będzie przeznaczana na realizację Państwa celów statutowych, na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. Zamierzają Państwo również prowadzić naukę jazdy konnej wraz z udostępnianiem koni. Nauka jazdy konnej będzie mogła również odbywać się na koniu uczestnika. Będą Państwo pobierać z tego tytułu opłaty, które będą konieczne do zorganizowania i prowadzenia nauki jazdy konnej, przy czym pobieranie opłat nie będzie nastawione na zysk, a ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami uzyskana z tej nauki będzie przeznaczana na realizację Państwa celów statutowych, na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. Chcą Państwo także wynajmować infrastrukturę do szkolenia/ treningu sportowego koni wraz z niezbędnym sprzętem dla osób uprawiających sporty jeździeckie. Głównym celem świadczonych przez Państwa usług nie jest osiąganie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie powyższych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Opłaty za udział w zawodach sportowych oraz w imprezach jeździeckich nie stanowią opłat za wstęp na imprezę sportową. Wykonując ww. usługi nie osiągają Państwo systematycznych zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług. Usługi te nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Są lub będą one świadczone na rzecz osób uprawiających sport (jeździectwo) wyczynowo i rekreacyjnie oraz uczestniczących w wychowaniu fizycznym oraz są ściśle związane ze sportem. Ww. usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu (jeździectwa) wyczynowo i rekreacyjnie. Korzystają Państwo obecnie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Nigdy nie zrezygnowali Państwo z tego zwolnienia, ani nie utracili Państwo do niego prawa. W ramach prowadzonej działalności nie podejmowali Państwo żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Są Państwo podmiotem, który nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Wszystkie czynności wykonywane w ramach opisanych we wniosku świadczonych usług są niezbędne do wykonywania świadczonej przez Państwa usługi podstawowej, tj. do uprawiania sportu poprzez organizowanie zawodów konnych, poprzez organizowanie imprez jeździeckich (rekreacyjnych), poprzez organizowanie nauki jazdy konnej. Niezbędne jest również w ramach czynności uprawiania sportu nauki jazdy konnej udostępnianie boksów dla koni, placu treningowego, krytej ujeżdżalni. Wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczyła 200 000 zł. Przewidywana przez Państwa wartość sprzedaży w roku podatkowym 2024 nie przekroczy 200 000 zł.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanych zawodów jeździeckich (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanych imprez jeździeckich (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec organizowanej nauki jazdy konnej oraz udostępniania w związku z nią koni i infrastruktury do nauki (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że na gruncie przepisów ustawy, opodatkowana podatkiem VAT lub zwolniona od podatku VAT może być jedynie czynność (dostawa towarów lub świadczenie usług), a nie natomiast – jak Państwo wskazali – pobierana opłata (płatności).

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że spełniają Państwo przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak bowiem wynika z wniosku, są Państwo klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu – jeździectwa oraz są Państwo podmiotem, który nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

W następnej kolejności należy przeanalizować, czy spełnione są pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Rozpatrując spełnienie warunku przedmiotowego, należy ponownie wskazać, że terminologia w zakresie zwolnień od podatku od towarów i usług powinna być interpretowana w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady. W art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, wskazano, że zwolnienie może dotyczyć usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które to usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto usługi te muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).

W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.

Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).

Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).

Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie »sportu« ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu »sport«, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.

W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż „Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk(9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy(10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych(11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.

Należy również odnieść się do wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.

Jak wynika z wniosku, w ramach prowadzonej działalności pobierają Państwo opłaty w związku z organizacją zawodów sportowych oraz zamierzają Państwo organizować jeździeckie imprezy rekreacyjne, które to będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport wyczynowo i rekreacyjnie, a także będą Państwo prowadzić naukę jazdy konnej wraz z udostępnianiem koni, za które również będą Państwo pobierali stosowne opłaty. Wszystkie te opłaty są konieczne do organizowania i uprawiania sportu i są przeznaczone na realizację celów statutowych, a nie na osiąganie zysku, a ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami będzie przeznaczana na realizację Państwa celów statutowych, na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. Głównym celem powyższych usług nie jest osiąganie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne ich wykonywanie w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Wskazali Państwo również, że ww. opłaty nie stanowią opłat za wstęp na imprezę sportową oraz że usługi te nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Są lub będą one świadczone na rzecz osób uprawiających sport oraz uczestniczących w wychowaniu fizycznym oraz są ściśle związane ze sportem. Ww. usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Ponadto, wszystkie czynności wykonywane w ramach opisanych wyżej usług są niezbędne do wykonywania świadczonej przez Państwa usługi podstawowej.

Zatem osoby uprawiające sport, którym jest jazda konna są beneficjentami świadczeń realizowanych przez Państwa. Wszystkie opisane wyżej usługi w ramach Państwa działalności mają bezpośredni związek z uprawianiem jazdy konnej (nie posiadają cech rekreacji).

Całokształt okoliczności sprawy na tle powołanych przepisów i wyroków wskazuje zatem, że – zgodnie z Państwa wskazaniem – usługi te będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu i wychowania fizycznego oraz uczestniczenia w nim.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia należy uznać, że świadczone przez Państwa usługi w zakresie organizacji zawodów sportowych, jeździeckich imprez rekreacyjnych, a także prowadzić naukę jazdy konnej wraz z udostępnianiem koni, w ramach których pobierane są opłaty – przy założeniu, że nie wpisują się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki – będą stanowiły usługi ściśle związane ze sportem.

Zatem wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Państwa ww. usług będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.

Podsumowując, organizowane przez Państwa jeździeckie zawody sportowe korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Organizowane przez Państwa imprezy jeździeckie również będą korzystały z ww. zwolnienia od podatku VAT.

Także prowadzona przez Państwa nauka jazdy konnej oraz udostępnianie w związku z tą nauką koni do jazdy konnej i udostępnianie infrastruktury do tej nauki będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 oraz 3 należało uznać za prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi wynajmowania infrastruktury wraz z niezbędnym sprzętem (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Odnosząc się do usług udostępniana infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego koni wraz z niezbędnym sprzętem dla osób uprawiających sporty jeździeckie należy zauważyć, że jak wynika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 zwolnieniu nie podlegają m.in. usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W tym przypadku odpłatne udostępnianie sprzętu/obiektu sportowego jest równoznaczne z jego wynajmem. Przez sprzęt sportowy należy rozumieć przedmioty używane do uprawiania sportu. Natomiast obiekt sportowy to zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.

Jak Państwo wskazali, ww. usługi odpłatnego udostępniania infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego koni, np. krytej ujeżdżalni, placu treningowego, przeszkód, drągów itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie są usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zatem, świadczone przez Państwa usługi odpłatnego udostępniania infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego koni, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z uwagi na ww. wyłączenie w tym przepisie.

Podsumowując, udostępnianie (wynajmowanie) infrastruktury do szkolenia/treningu sportowego zawodników i koni – boks dla konia, plac treningowy, kryta ujeżdżalnia, padoki, itp. wraz z niezbędnym sprzętem, np. przeszkody, drągi, itp. dla osób uprawiających sporty jeździeckie, w tym w ramach zgrupowań członków Kadry Narodowej nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości odnoszą się również do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 5).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem, w treści art. 113 ust. 2 ustawy został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy usługach korzystających ze zwolnienia podmiotowego ważne jest określenie ich charakteru, ponieważ jeżeli są one dla podatnika jedynie transakcjami pomocniczymi, zobowiązany jest on wliczyć je do kwoty limitu.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z treści art. 113 ust. 13 ustawy wynika, że:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że z uwagi na to, iż – jak wskazano powyżej – będą Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie usług polegających na organizacji zawodów sportowych, jeździeckich imprez rekreacyjnych oraz nauki jazdy konnej, w konsekwencji w wartości sprzedaży objętej zwolnieniem z art. 113 ust. 1 ustawy, nie należy uwzględniać wartości sprzedaży usług korzystających ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Natomiast wartość sprzedaży z tytułu wynajmu infrastruktury do szkolenia/ treningu sportowego zawodników i koni będzie wilczała się do limitu zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Skoro zatem – jak podali Państwo we wniosku – w ramach prowadzonej działalności nie podejmowali Państwo żadnych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczyła 200 000 zł, natomiast przewidywana przez Państwa wartość sprzedaży w roku podatkowym 2024 nie przekroczy 200 000 zł, to mają Państwo prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, mają Państwo skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

oraz

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00