Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.402.2023.3.JP

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 6 listopada i 1 grudnia 2023 r. (daty wpływu 8 listopada i 8 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani rezydentem podatkowym w Polsce od dnia (...) 2023 roku. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną z dniem (...) 2023 roku. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności uzyskała Pani 24 maja bieżącego roku. Uzyskiwany dochód opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm., dalej: u.o.r.). Wraz z wnioskiem z dnia 27 kwietnia 2023 r. o wpis do CEIDG, złożyła Pani stosowne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania. Prowadzi Pani ewidencję przychodów. Nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi wyłącznie na rzecz jednego kontrahenta ─ X posiadającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych w ramach stałej współpracy. Nie posiada Pani innych źródeł przychodu. Brak jest jakichkolwiek powiązań natury osobistej bądź gospodarczej pomiędzy Panią, a zleceniodawcą. Nie jest Pani wspólnikiem X ani nie pełni w niej funkcji zarządczych.

Przedmiotem działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKD 62.01 ─ tj. działalność związaną z oprogramowaniem oraz 62.02 ─ tj. działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Natomiast usługi faktycznie świadczone przez Panią zakwalifikować należy pod symbolem 62.02.30.0 (zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ─ Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm., zwanych dalej PKWiU) ─ tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Usługi świadczone przez Panią obejmują następujące obowiązki:

przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych aplikacji (webowych i mobilnych) w zakresie interfejsu oraz działania wszystkich przypisanych jej funkcji,

definiowanie wymagań testowych,

tworzenie przypadków testowych i list kontrolnych,

opracowywanie dokumentacji testowej,

sporządzanie raportów z testów oraz dokumentów opisujących wykryte błędy,

zgłaszanie błędów do poprawy przez programistów,

ocena wyników testów zgodnie z wymaganiami lub zadaniami technicznymi klienta oraz formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonej analizy w trakcie testowania aplikacji,

analiza dokumentacji dotyczącej aplikacji w celu weryfikacji wyników przeprowadzonych testów w kontekście założeń, jak produkt powinien działać zgodnie z wymaganiami klienta,

współpraca z zespołem projektowym w zakresie przekazywania wniosków i spostrzeżeń sporządzonych na podstawie przeprowadzonych testów.

Wykonywane przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ponieważ nie zajmuje się Pani programowaniem aplikacji ani pisaniem kodów do automatyzacji testów. Działania Pani nie polegają na projektowaniu, rozwoju, wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Za pisanie kodów programów odpowiedzialne są inne osoby, niezależne od Pani. Nie uczestniczy Pani w procesie programowania.

Podkreśliła Pani, że świadczone usługi dotyczą przeprowadzania testów manualnych aplikacji webowych oraz związanych z tym czynności raportujących wykryte błędy ─ a następnie przekazywania zgromadzonych wniosków i raportów dotyczących tworzonego produktu IT innym zespołom osób zajmującym się tworzeniem konkretnych rozwiązań informatycznych. Czynności, które wykonuje Pani nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Do Pani obowiązków nie należy także tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego, programowanie testowanego oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego ani poprawianie wykrytych błędów oprogramowania.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), a także związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01,1) objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) ani związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Usługi świadczone przez Panią nie mieszczą się również w definicji wolnego zawodu.

Reasumując, nie świadczy Pani żadnych usług związanych z wytwarzaniem, modyfikacją lub rozwojem kodu źródłowego oprogramowania komputerowego. Prowadzona działalność gospodarcza nie obejmuje usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Usługi wykonywane przez Panią sprowadzają się do manualnego testowania produktów IT tworzonych przez odrębnie działające zespoły programistów.

Prognozowana wysokość przychodu z prowadzonej działalności pozarolniczej nie przekroczy 2.000.000 euro w żadnym z kolejnych lat podatkowych.

W wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.o.r.:

1.nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,

2.nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3.nie osiąga w całości ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działania w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4.nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

5.nie podjęła wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków ani samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka ─ jeżeli małżonek lub małżonkowie przez zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Nie wykonywała Pani, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałaby pozostawać w stosunku pracy czy w spółdzielczym stosunku pracy.

Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r.

Dodatkowo wskazuje Pani, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a przedmiotowy wniosek nie dotyczy tej części potencjalnej sfery działalności. W tym zakresie będzie Pani prowadzić stosowną ewidencję, o ile zajdzie taka potrzeba. Przedmiotowy wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego i kolejnych lat.

Uzupełnienie

Potwierdza Pani, że jest polskim rezydentem podatkowym od dnia (...) 2023 roku (co zostało wskazane w treści opisu stanu faktycznego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej), z czym wiąże się nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Precyzuje Pani, że wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy przedstawionego stanu faktycznego, zaistniałego z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej i trwającego niezmiennie w bieżącym roku podatkowym, a także który będzie w sposób nieprzerwany kontynuowany w przyszłości. Nie sposób uznać, iż są to dwa oddzielne stany faktyczne (aktualny i zdarzenie przyszłe) ze względu na ich tożsamość merytoryczną oraz czasową. Dlatego też wskazuje Pani, iż wniosek obejmuje jeden, nieprzerwanie trwający stan faktyczny. Mając na względzie powyższe wyjaśnienia uznać należałoby, że przedstawione przez Panią pytanie prawne dotyczy jednego stanu faktycznego. Doprecyzowała Pani w uzupełnieniu, że wniosek dotyczy stanu faktycznego, który w sposób niezmienny trwa i nie ulegnie zmianie.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

przygotowanie i przeprowadzenie testów manualnych aplikacji (webowych i mobilnych) w zakresie interfejsu oraz działania wszystkich przypisanych produktowi funkcji;

definiowanie wymagań testowych;

tworzenie przypadków testowych i list kontrolnych;

opracowanie dokumentacji testowej;

sporządzanie raportów z testów oraz dokumentów opisujących wykryte błędy;

zgłaszanie błędów do poprawy przez programistów;

ocenę wyników testów zgodnie z wymaganiami lub wskazaniami technicznymi klienta oraz formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonej analizy w trakcie testowania aplikacji;

analizę dokumentacji dotyczącej aplikacji w celu weryfikacji wyników przeprowadzonych testów w kontekście założeń, jak produkt powinien działać zgodnie z wymaganiami klienta oraz

współpracę z zespołem projektowym w zakresie przekazywania wniosków i spostrzeżeń sporządzonych na podstawie przeprowadzonych testów,

sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r?

Pani stanowisko w sprawie

Wyraża Pani przekonanie, że przychód osiągany w ramach prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług ujętych w przedstawionym pytaniu prawnym, które zaklasyfikować należy pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Działalność prowadzona przez Panią stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem stosownie do treści art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.o.r. spełnia warunek opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.o.r., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro. Z racji rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Panią w bieżącym roku podatkowym, wysokość uzyskiwanych przychodów stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r. aktualnie pozostaje bez znaczenia dla oceny możliwości korzystania przez niego ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Negatywne przesłanki zastosowania tej formy opodatkowania wskazane w art. 8 u.o.r. również nie aktualizują się w stosunku do Pani. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działania w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym ani nie podjęła wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków ani samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka — jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 u.o.r., utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wyłączenia te nie aktualizują się w odniesieniu do Pani.

Wywiązuje się Pani także ze zobowiązań wskazanych w art. 15 ust. 1 u.o.r.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 u.o.r., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 u.o.r. wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r., stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.o.r. zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022). W ocenie Pani przepis ten nie wskazuje jednakże na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług świadczonych przez Panią, opisanych w stanie faktycznym.

Co istotne, możliwość korzystania z tej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Należy również zwrócić uwagę ─ co słusznie podkreśla się w ugruntowanej praktyce organów skarbowych wyrażanej wielokrotnie w wydawanych decyzjach w sprawie indywidualnych interpretacji podatkowych ─ że stosownie do normy interpretacyjnej wyrażonej w art. 4 ust. 4 u.o.r., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Wskazać należy, że w ramach grupowania PKWiU 62.02 mieszczą się m.in. sklasyfikowane w podgrupie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015 grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Z przedstawionego stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że usługi świadczone przez Panią sprowadzają się do przygotowywania, przeprowadzania i raportowania testów manualnych produktów IT bez świadczenia usług o charakterze doradczym czy też usług wytwarzania czy modyfikowania oprogramowania. Główną jej rolą jest sprawdzanie nowych funkcjonalności, które zostały stworzone przez programistów oraz opracowywanie dokumentacji testowej.

Przedstawiona powyżej analiza obecnego stanu prawnego pozwala zatem na konstatację, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) bądź doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)..

Reasumując, świadczone przez Panią usługi, skategoryzowane w grupowaniu 62.02.30.0 PKWiU powinny być objęte stawką ryczałtu 8,5%, jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w analizach przedstawionych m.in. pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 sierpnia 2023 r. w sprawie 0112-KDSL1-1.4011.267.2023.2.AF, z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie 0113-KDPIT2-1.4011.20.2023.3.ID, z dnia 2 sierpnia 2023 r. w sprawie 0112-KDSL1- 2.4011.258.2023.3.AP, z dnia 20 lipca 2023 r. w sprawie 0114-KDIP3-2.4011.506.2023.2.BM, z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie 0112-KDSL1 -1.4011.160.2023.2.MW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylona).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Przedmiotem Pani wątpliwości jest stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług obejmujących:

przygotowanie i przeprowadzenie testów manualnych aplikacji (webowych i mobilnych) w zakresie interfejsu oraz działania wszystkich przypisanych produktowi funkcji;

definiowanie wymagań testowych;

tworzenie przypadków testowych i list kontrolnych;

opracowanie dokumentacji testowej;

sporządzanie raportów z testów oraz dokumentów opisujących wykryte błędy;

zgłaszanie błędów do poprawy przez programistów;

ocenę wyników testów zgodnie z wymaganiami lub wskazaniami technicznymi klienta oraz formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonej analizy w trakcie testowania aplikacji;

analizę dokumentacji dotyczącej aplikacji w celu weryfikacji wyników przeprowadzonych testów w kontekście założeń, jak produkt powinien działać zgodnie z wymaganiami klienta oraz

współpracę z zespołem projektowym w zakresie przekazywania wniosków i spostrzeżeń sporządzonych na podstawie przeprowadzonych testów,

mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 ─ Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia ww. usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 62.02.30.0, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym odnoszącym się do przedstawionego opisu stanu faktycznego, tj. dotyczącym stawki ryczałtu dla opisanych usług. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00