Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.689.2023.2.AJB

Obowiązek doliczenia podatku VAT do sprzedaży działki w części przeznaczonej pod zabudowę oraz brak obowiązku doliczenia podatku VAT do sprzedaży pozostałej części ww. działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku doliczenia podatku VAT do sprzedaży działki nr ... w części przeznaczonej pod zabudowę oraz braku obowiązku doliczenia podatku VAT do sprzedaży pozostałej części ww. działki. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 16 listopada 2023 r. (wpływ 21 listopada 2023 r.) oraz z 14 grudnia 2023 r. (wpływ 14 grudnia 2023 r.) . Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W związku z planowaną sprzedażą niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr ... o pow. 0,8800 ha, położonej w obrębie … gm. …, Wydział Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w ... prosi o udzielenie informacji czy w opisywanym poniżej stanie faktycznym do ceny wywoławczej sprzedaży ww. działki należy doliczyć podatek VAT do całej powierzchni działki, czy tylko do części objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, czy ewentualnie sprzedaż w części nie objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będzie zwolniona z podatku VAT 23% zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy ... z dnia 30.09.2019 r., nr …  przedmiotowa działka w części zachodniej (o pow. 1017 m2) znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 2MN i stanowi tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, ponadto w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej 3K.D-D.

W pozostałej części przeznaczenie wynika ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, opisywana wyżej nieruchomość znajduje się na obszarze przeznaczonym pod tereny leśne, tereny trwałych użytków zielonych, zadrzewień i dolin. Dla ww. nieruchomości nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Ponadto, wskazano, że:

a)Powiat ... jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

b)Powiat ... nabył działkę nr ... położoną w … zgodnie z decyzją z wydaną przez Naczelnika Gminy ... znak: … z dn. 06.11.1987 r. powołując się na treść art. 51 ustawy z dnia 14 grudnia1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin, w sprawie przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa.

c)Nabycie ww. działki nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

d)Przy nabyciu działki nr ... nie było wskazanego podatku należnego, ponieważ działka została nabyta w drodze decyzji w dniu 06.11.1987 r. przed wejściem w życie przepisów o podatku od towarów i usług.

e)W związku z nabyciem ww. działki nr ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

f)Nabycie ww. działki nr ... zostało udokumentowane decyzją Naczelnika Gminy ... znak: … z dn. 06.11.1987 r. zgodnie z treścią art. 51 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin, w sprawie przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa.

g)Działka nr ... była wydzierżawiana przez okres 10 lat. Została zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2023 r. poz. 955).

h)Dla działki nr ... będą wyznaczone linie rozgraniczające o różnym przeznaczeniu przedmiotowa działka zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na głębokości ok. 60 m od drogi wew. znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej (symbol 2 MN) oraz w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej oznaczonej symbolem 3 KD-D.

Na pozostałą część działki nieobjętą miejscowym planem, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie w studium to: tereny leśne, tereny trwałych użytków zielonych, zadrzewień i dolin rzecznych oraz tereny rolnicze niższych klas bonitacyjnych. Działka jest niezabudowana.

a)W ww. miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obejmującym działkę nr ... nie zostanie wyznaczone przeznaczenie podstawowe i przeznaczenie uzupełniające zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który widnieje w pkt J.

b)W części ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującym działkę nr ... ustala się następujące przeznaczenie: tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczone symbolem 2MN.

W zakresie zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, na terenach oznaczonych symbolem 2MN:

1)dopuszcza się lokalizację:

a)budynków mieszkalnych jednorodzinnych,

b)budynków garażowo-gospodarczych i wiat,

c)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,

d)dojść, dojazdów i miejsc postojowych.

Dla symbolu oznaczonego 3KD-D przeznaczenie w planie to tereny dróg publicznych klasy dojazdowej, dla którego się ustala:

-szerokość w liniach rozgraniczających - 10 m, zgodnie z rysunkiem planu,

-szerokość jezdni - od 5,0 do 6,0 m,

-dopuszczenie lokalizacji sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,

c)Dla działki nr ... nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i nie planuje się występowania z wnioskiem o wydanie takiej decyzji.

Pytanie

W związku z planowaną sprzedażą nieruchomości Powiat prosi o udzielenie odpowiedzi czy dla ww. działki do ceny wywoławczej należy doliczyć podatek VAT do całej powierzchni działki, czy tylko do części objętej planem, a w pozostałej części przedmiotowa działka zostanie zwolniona z VAT 23% zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.)?

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na głębokości ok. 60 m od drogi wew. znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej (symbol 2 MN) oraz w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej oznaczonej jako 3 KD-D. Na pozostałą część działki nieobjętą miejscowym planem, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie w studium pozostałej części działki to: tereny leśne, tereny trwałych użytków zielonych, zadrzewień i dolin rzecznych oraz tereny rolnicze niższych klas bonitacyjnych. Działka jest niezabudowana.

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze Powiat stoi na stanowisku, że sprzedaż działki nr ... nie podlega opodatkowaniu VAT w części nie objętej miejscowym planem. Dla części działki, która została objęta miejscowym planem należy doliczyć podatek VAT. Przedmiotowa działka w latach 2012-2022 stanowiła przedmiot dzierżawy i była wykorzystywana na cele rolnicze. W związku z powyższym nie naliczano podatku VAT od pobieranego czynszu dzierżawnego zgodnie z par. 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2023 r. poz. 955).

Działka oznaczona nr ... położona w obrębie ... objęta jest w części miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z Uchwałą ... Rady Gminy ... z dnia 30 września 2019 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w miejscowości ..., gmina ... przedmiotowa działka na głębokości ok. 60 m. od drogi wewnętrznej nr ... znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej (symbol2MN) oraz w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej oznaczonej jako 3 KD-D. Na pozostałą część działki nie objętą miejscowym planem, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie w studium pozostałej części działki to: tereny leśne, tereny trwałych użytków zielonych, zadrzewień i dolin rzecznych oraz tereny rolnicze niższych klas bonitacyjnych. Działka jest niezabudowana.

Mając powyższe na uwadze Powiat stoi na stanowisku, że sprzedaż działki nr ... nie podlega opodatkowaniu VAT w części nie objętej miejscowym planem. Dla części działki która została objęta miejscowym planem proporcjonalnym do zajmowanej powierzchni (m2) należy doliczyć podatek VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).  

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z zapisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w celu określenia sposobu traktowania w systemie VAT każdej konkretnej czynności wykonywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy w pierwszej kolejności ocenić, czy czynność ta stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Dopiero w przypadku uznania, że wykonywana czynność nosi znamiona działalności gospodarczej należy zbadać, czy w odniesieniu do tej czynności ma zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem z opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, z uwagi na fakt, że dostawa przedmiotowej działki, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) dla planowanej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie będą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Zatem dostawa ww. działki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z treści art. art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 6 ustawy stanowi, że:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z kolei wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że w przypadku dostawy nieruchomości gruntowych niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl zapisów art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W planie miejscowym, określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach gospodarowania.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-.../93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług artykuł 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zauważyć w tym miejscu należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów, jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Przy czym, w sytuacji gdy w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania dla danej działki wyznaczono linie rozgraniczające miejsce zabudowy, to teren taki tylko w tej części, w której przeznaczony jest pod zabudowę będzie uznany za teren budowlany, pozostała część działki będzie uznana za teren inny niż budowlany.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w ww. przepisie, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Obydwa warunki muszą być spełnione jednocześnie.

Z treści wniosku wynika, że zamierzają Państwo sprzedać niezabudowaną działkę nr ..., dla której będą wyznaczone linie rozgraniczające o różnym przeznaczeniu, ponieważ przedmiotowa działka zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania na głębokości ok. 60 m od drogi wew. znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej (symbol 2 MN) oraz w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej oznaczonej symbolem 3 KD-D. W pozostałej części działki nr ...,  nieobjętej miejscowym planem zagospodarowania, jej przeznaczenie wynika ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – określone jako obszar przeznaczony pod tereny leśne, tereny trwałych użytków zielonych, zadrzewień i dolin. Dla ww. nieruchomości nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Mając zatem na względzie opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że działka nr ... w części obejmującej tereny określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej 3K.D-D, stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, ponieważ przeznaczona jest w tej części pod zabudowę. Tym samym sprzedaż działki nr ... w ww. części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że przy nabyciu działki nr ... nie było wskazanego podatku należnego, ponieważ działka została nabyta w drodze decyzji w dniu 06.11.1987 r. przed wejściem w życie przepisów o podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji nie można mówić, że Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. działki, lub że takie prawo Państwu nie przysługiwało. Ponadto z okoliczności sprawy nie wynika, aby działka nr ... od dnia nabycia do chwili obecnej była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Tym samym oznacza to, że nie zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia dostawy działki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji sprzedaż działki nr ... w części obejmującej tereny określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz w niewielkiej części wchodzi w skład drogi publicznej 3K.D-D nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym, sprzedaż działki nr ... w ww. części przeznaczonej pod zabudowę będzie opodatkowana podatkiem VAT, według stawki podatku od towarów i usług właściwej dla towaru będącego przedmiotem sprzedaży.

Przy czym należy zauważyć, że jeżeli kwotą ze sprzedaży jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą Państwo otrzymają z tytułu sprzedaży, to kwota podatku należnego VAT powinna być wyliczona metodą „w stu”.

Natomiast w odniesieniu do części działki nr ..., która nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie ma ustalonych warunków zabudowy dla tego terenu, należy stwierdzić, że działka nr ... w tej części nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Tym samym dostawa ww. części działki nr ... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i nie będą Państwo zobowiązani do odprowadzenia podatku VAT z tytułu sprzedaży tej części działki.

W tym miejscu wskazać należy, iż we własnym stanowisku w odniesieniu do sprzedaży działki nr ... w części nieobjętej miejscowym planem zagospodarowania wskazujecie Państwo, że sprzedaż ta „nie podlega opodatkowaniu VAT”. Zaznaczam, iż pomimo podobnego skutku podatkowego dla podatnika podatku od towarów i usług – pojęcia „nie podlega opodatkowaniu” i „zwolnione od podatku” nie są tożsame. Jeśli dana czynność nie podlega opodatkowaniu to nie stosuje się do niej regulacji wynikających z ustawy o VAT, pozostaje poza zakresem działania ustawy. Jeśli natomiast czynność jest objęta regulacją ustawy o VAT to podlega opodatkowaniu, a w dalszej kolejności należy ustalić jaką zastosować stawkę lub zwolnienie od podatku VAT.

W rozpatrywanej sprawie planowana sprzedaż działki nr ... w części nieobjętej miejscowy planem zagospodarowania przestrzennego jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Oceniając całościowo Państwa stanowisko uznaje je za nieprawidłowe.

Jednocześnie zaznaczam, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o wysokości podatku VAT z tytułu sprzedaży działki w części przeznaczonej pod zabudowę. W tym zakresie mogą Państwo na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00