Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.580.2023.3.JKU

1. Czy wskazane w pkt 1 opisu stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na: a) wytworzenie lub nabycie wyrobów budowlanych i surowców zużywanych w czasie pokazów szkoleniowych organizowanych przez Wnioskodawcę dla potencjalnych nabywców wyrobów budowlanych produkowanych przez wnioskodawcę, w czasie których to pokazów prezentowany jest sposób prawidłowego wykonywania robót budowlanych z użyciem wyrobów budowlanych produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę; b) pożywienie i napoje, którymi częstowani są uczestnicy powyższych pokazów szkoleniowych w czasie trwania tych pokazów; c) dojazd przedstawiciela Wnioskodawcy prowadzącego powyższe pokazy szkoleniowe z siedziby Wnioskodawcy do miejsca prowadzenia pokazów i z powrotem, zakwaterowanie tego przedstawiciela w miejscu prowadzenia pokazu; d) wynagrodzenie pracowników Wnioskodawcy prowadzących te pokazy, a także – w przypadku gdy udział w takim pokazie stanowi dla pracownika Wnioskodawcy podróż służbową - wypłacane takiemu pracownikowi świadczenia jakie zgodnie z przepisami prawa są należne pracownikom z tytułu udziału w podróży służbowej; stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w szczególności, czy są to koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 2. Czy wskazane w pkt 2 opisu stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na: a) nabycie lub wyprodukowanie wyrobów i surowców poddawanych badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”; b) wynagrodzenie pracownika przygotowującego materiały (specjalnie przygotowane makiety) poddawane badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”; c) wynagrodzenie podmiotów trzecich za przeprowadzenie badań, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”; d) opłaty za wydanie „Dokumentów”; stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w szczególności, czy są to koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe, w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 listopada 2023 r.

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży materiałów budowlanych, w tym wyrobów wykorzystywanych do robót termoizolacyjnych, a także elementów całych systemów termoizolacyjnych, takich jak tynki elewacyjne, kleje, zaprawy murarskie, farby. Wnioskodawca podejmuje liczne działania zmierzające do zwiększenia poziomu sprzedaży produkowanych przez siebie produktów, a tym samym zwiększenia przychodów z ich sprzedaży.

1.

W tym celu, wnioskodawca organizuje między innymi spotkania z potencjalnymi nabywcami jego produktów, w tym przedstawicielami podmiotów zajmujących się wykonywaniem robót elewacyjnych, jak również z podmiotami będącymi inwestorami robót, przy realizacji których wykorzystuje się te produkty, w tym przedstawicielami właścicieli i zarządców budynków, wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych. W czasie takich spotkań (pokazów szkoleniowych) wnioskodawca przedstawia sposób wykonywania robót z wykorzystaniem jego materiałów, szkoli wykonawców i udziela porad dotyczących prawidłowego wykonywania robót z wykorzystaniem materiałów produkowanych przez wnioskodawcę. Ponadto, w czasie takich spotkań uczestnicy informowani są również o zaletach produktów wnioskodawcy. W związku z powyższymi pokazami wnioskodawca w czasie pokazów zużywa wyroby budowlane produkowane przez siebie, jak i innych producentów (przykładowo płyty styropianowe, tynki, kleje, farby, zaprawy murarskie), aby przedstawić prawidłowy sposób nakładania na te płyty tynków, klejów, farb, zapraw murarskich.

Dodatkowo w związku z długim czasem trwania pokazów, w czasie takich pokazów wnioskodawca zapewnia dla ich uczestników posiłki i napoje.

Powyższe pokazy organizowane są w różnych częściach Polski, w związku z czym wnioskodawca ponosi również koszty związane z dojazdem jego przedstawiciela prowadzącego pokaz na miejsce pokazu i z powrotem, jak również jego zakwaterowania. Ponadto wnioskodawca ponosi koszty wynagrodzenia swoich pracowników prowadzących te pokazy, a także - w przypadku gdy udział w takim pokazie stanowi dla pracownika wnioskodawcy podróż służbową - wnioskodawca wypłaca takiemu pracownikowi świadczenia jakie zgodnie z przepisami prawa są należne pracownikom z tytułu udziału w podróży służbowej.

2.

Ponadto, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży produkowanych wyrobów budowlanych i tym samym zwiększenia przychodów z ich sprzedaży, wnioskodawca podejmuje działania związane z przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, tj.:

a) działania związane z uzyskaniem krajowej deklaracji właściwości użytkowych wyrobu budowlanego, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o wyrobach budowlanych;

b)działania związane z uzyskaniem krajowych certyfikatów stałości właściwości użytkowych wydawanych przez jednostkę certyfikującą, wymaganych do sporządzenia krajowej deklaracji, o których mowa w § 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 roku w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym;

c)działania związane z uzyskaniem krajowych certyfikatów zgodności zakładowej kontroli produkcji wydawanych przez jednostkę certyfikującą, wymaganych do sporządzenia krajowej deklaracji, o których mowa w § 2 pkt 5) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 roku w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym;

d)działania związane z uzyskaniem krajowej oceny technicznej, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o wyrobach budowlanych lub związane ze zmianą już uzyskanej krajowej oceny technicznej;

e)działania związane z uzyskaniem europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 roku ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG lub związane ze zmianą już uzyskanej europejskiej oceny technicznej;

f)działania związane z uzyskaniem raportów dotyczących ustalenia, czy produkowane wyroby budowlane spełniają warunki wynikające z właściwych norm, względnie w jaki sposób powinny być klasyfikowane zgodnie z tymi normami - przykładowo dotyczące zaklasyfikowania wyrobów w zakresie stopnia rozprzestrzeniania ognia przez ściany zewnętrzne lub zaklasyfikowania w zakresie reakcji na ogień.

W związku z podejmowaniem powyższych działań wnioskodawca ponosi między innymi następujące wydatki i koszty:

a)koszt nabycia lub wyprodukowania wyrobów i surowców poddawanych badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania powyższych dokumentów;

b)koszty pracy pracownika przygotowującego materiały (specjalnie przygotowane makiety) poddawane badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania powyższych dokumentów;

c)koszty przeprowadzenia przez podmioty trzecie badań, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania powyższych dokumentów;

d)opłaty za wydanie powyższych dokumentów.

W uzupełnieniu wniosku z 17 listopada 2023 r. (data wpływu 20 listopada 2023 r.) wskazali Państwo, że sprzedaż produktów o których mowa we wniosku będzie następowała do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym Spółka poniesie koszty zwiększenia przychodów, planowane jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychody z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Trwają pracę nad wprowadzeniem na rynek produktów dotychczas nieoferowanych, w związku z czym planowane jest też zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Przychody, o których mowa powyżej będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Spółka nie będzie korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a i ustawy o CIT.

Wydatki jakie Spółka będzie chciała odliczyć w ramach ulgi na ekspansję nie będą Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Uzupełniając opis stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca wyjaśnia, że poniższe dokumenty, jakie Wnioskodawca uzyskuje dla produkowanych i sprzedawanych przez siebie produktów, tj.:

a)krajowa deklaracja właściwości użytkowych wyrobu budowlanego;

b)krajowy certyfikat stałości właściwości użytkowych, wymagany do sporządzenia krajowej deklaracji;

c)krajowy certyfikat zgodności zakładowej kontroli produkcji, wymagany do sporządzenia krajowej deklaracji;

d)krajowa ocena techniczna;

e)europejska ocena techniczna;

f)raporty dotyczące ustalenia, czy produkowane wyroby budowlane spełniają warunki wynikające z właściwych norm, względnie w jaki sposób powinny być klasyfikowane zgodnie z tymi normami;

są dokumentami umożliwiającymi sprzedaż produktów produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę, gdyż:

-obowiązek uzyskania takich dokumentów przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek wynika z przepisów prawa, lub

-co prawda obowiązek uzyskania takich dokumentów przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek nie wynika z przepisów prawa, ale niektórzy nabywcy produktów oczekują potwierdzenia czy wyrób spełnia określone warunki z uwagi na stosowanie wyrobu w budynkach lub pomieszczeniach, dla których wymagane jest spełnienie przez stosowane w nich wyroby określonych warunków (np. pomieszczenia przeznaczone na pobyt dzieci, pomieszczeniach w których przechowuje się żywność).

Wskazane powyżej dokumenty będą nazywane dalej w treści pytania nr 2, a także w przedstawionym przez Wnioskodawcę jego stanowisku dotyczącym tego pytania, „Dokumentami”.

Pytania

1.Czy wskazane w pkt 1 opisu stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na:

a)wytworzenie lub nabycie wyrobów budowlanych i surowców zużywanych w czasie pokazów szkoleniowych organizowanych przez Wnioskodawcę dla potencjalnych nabywców wyrobów budowlanych produkowanych przez wnioskodawcę, w czasie których to pokazów prezentowany jest sposób prawidłowego wykonywania robót budowlanych z użyciem wyrobów budowlanych produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę;

b)pożywienie i napoje, którymi częstowani są uczestnicy powyższych pokazów szkoleniowych w czasie trwania tych pokazów;

c)dojazd przedstawiciela Wnioskodawcy prowadzącego powyższe pokazy szkoleniowe z siedziby Wnioskodawcy do miejsca prowadzenia pokazów i z powrotem, zakwaterowanie tego przedstawiciela w miejscu prowadzenia pokazu;

d)wynagrodzenie pracowników Wnioskodawcy prowadzących te pokazy, a także – w przypadku gdy udział w takim pokazie stanowi dla pracownika Wnioskodawcy podróż służbową - wypłacane takiemu pracownikowi świadczenia jakie zgodnie z przepisami prawa są należne pracownikom z tytułu udziału w podróży służbowej;

stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w szczególności, czy są to koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy wskazane w pkt 2 opisu stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na:

a)nabycie lub wyprodukowanie wyrobów i surowców poddawanych badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”;

b)wynagrodzenie pracownika przygotowującego materiały (specjalnie przygotowane makiety) poddawane badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”;

c)wynagrodzenie podmiotów trzecich za przeprowadzenie badań, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”;

d)opłaty za wydanie „Dokumentów”;

stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w szczególności, czy są to koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 17 listopada 2023 r.)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się między innymi koszty działań promocyjno-informacyjnych. Za działania takie uznać należy między innymi pokazy szkoleniowe organizowane przez Wnioskodawcę dla potencjalnych nabywców wyrobów budowlanych produkowanych przez Wnioskodawcę. W czasie takich pokazów ich uczestnicy są bowiem zaznajamiani ze sposobem wykonywania robót z wykorzystaniem wyrobów Wnioskodawcy, co uznać należy za działanie przede wszystkim o charakterze informacyjnym, gdyż uczestnicy otrzymują wówczas informacje o wyrobach Wnioskodawcy. Ponadto, w czasie takich spotkań uczestnikom przedstawiane są zalety wyrobów Wnioskodawcy, a zatem należy wskazać, że spotkania te mają również charakter promocyjny. Tym samym, organizowane przez Wnioskodawcę spotkania należy uznać za działania promocyjno-informacyjne.

Jednocześnie należy przyjąć, że wszystkie wskazane w treści pytania nr 1 wydatki związane z organizowanymi przez Wnioskodawcę szkoleniami, stanowią koszty powyższych działań promocyjno-informacyjnych.

Odnosząc się do wydatków na wytworzenie lub nabycie wyrobów budowlanych i surowców zużywanych w czasie pokazów szkoleniowych podnieść należy, że z uwagi na fakt, że ich wykorzystanie i zużycie jest niezbędne dla zaprezentowania procesu wykonywania robót z użyciem wyrobów Wnioskodawcy, a tym samym przeprowadzenia pokazu szkoleniowego, wydatki te uznać należy za mieszczące się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych.

Jeżeli chodzi o wydatki na pożywienie i napoje, którymi częstowani są uczestnicy w czasie pokazu, należy podnieść, że z uwagi na długi czas trwania pokazu jest oczywistym, że jego uczestnicy w tym czasie zgłodnieją lub będą spragnieni, w związku z czym będą musieli zjeść jakiś posiłek oraz napić się. Gdyby Wnioskodawca nie zapewnił uczestnikom pokazu napojów i posiłku uczestnicy ci musieliby zapewniać je sobie we własnym zakresie, być może opuszczając na pewien czas pokaz. Taka sytuacji sprawiałaby, że szkolenie w czasie pokazu byłoby mniej efektywne dla jego uczestników lub też cieszyłoby się mniejszym zainteresowaniem wśród uczestników. Z tego względu Wnioskodawca zdecydował się zapewnić uczestnikom we własnym zakresie i na własny koszt napoje i posiłki, którymi uczestnicy są częstowani w czasie pokazu. Wobec powyższych okoliczności wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zapewnienie posiłków i napojów dla uczestników pokazu również należy uznać za koszty działań promocyjno-informacyjnych.

Jeżeli chodzi o koszty dojazdów przedstawiciela Wnioskodawcy prowadzącego pokazy szkoleniowe na miejsce pokazu i z powrotem, koszty jego zakwaterowania, jak również koszty jego wynagrodzenia oraz innych świadczeń wypłacanych mu w związku z odbywaną podróżą służbową, jaką jest wyjazd na miejsce pokazu szkoleniowego, przyjąć należy, że one również stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych. Udanie się przedstawiciela Wnioskodawcy, który prowadzi pokaz szkoleniowy, na miejsce jego prowadzenia, a także udział tego przedstawiciela w pokazie, jest niezbędnym działaniem dla przeprowadzenia pokazu. Bez udziału w pokazie osoby szkolącej i przedstawiającej sposoby wykorzystywania wyrobów Wnioskodawcy przeprowadzenie pokazu nie byłoby możliwe.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane w treści pytania nr 1 koszty, tj.: wydatki na:

a)wytworzenie lub nabycie wyrobów budowlanych i surowców zużywanych w czasie pokazów szkoleniowych organizowanych przez Wnioskodawcę dla potencjalnych nabywców wyrobów budowlanych produkowanych przez Wnioskodawcę, w czasie których to pokazów prezentowany jest sposób prawidłowego wykonywania robót budowlanych z użyciem wyrobów budowlanych produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę;

b)pożywienie i napoje, którymi częstowani są uczestnicy powyższych pokazów szkoleniowych w czasie trwania tych pokazów;

c)dojazd przedstawiciela Wnioskodawcy prowadzącego powyższe pokazy szkoleniowe z siedziby Wnioskodawcy do miejsca prowadzenia pokazów i z powrotem, zakwaterowanie tego przedstawiciela w miejscu prowadzenia pokazu;

d)wynagrodzenie pracowników Wnioskodawcy prowadzących te pokazy, a także – w przypadku gdy udział w takim pokazie stanowi dla pracownika Wnioskodawcy podróż służbową - wypłacane takiemu pracownikowi świadczenia jakie zgodnie z przepisami prawa są należne pracownikom z tytułu udziału w podróży służbowej;

stanowią dla Wnioskodawcy koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 17 listopada 2023 r.)

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego), uzyskanie przez Wnioskodawcę „Dokumentów” umożliwia sprzedaż produktów, których te „Dokumenty” dotyczą, gdyż obowiązek uzyskania takich „Dokumentów” przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek wynika z przepisów prawa, lub też mimo braku takiego obowiązku niektórzy nabywcy produktów oczekują potwierdzenia „Dokumentami”, że sprzedawane przez Wnioskodawcę produkty spełniają określone warunki i wymogi, istotne dla tych nabywców z uwagi na planowany przez nich zakres zastosowania produktów.

Dodatkowo należy zauważyć, że uzyskanie przez Wnioskodawcę powyższych „Dokumentów” wymaga poniesienia przez Wnioskodawcę wydatków na nabycie lub wyprodukowanie wyrobów i surowców poddawanych badaniom przeprowadzanym w celu wydania tych „Dokumentów”. Ponadto, Wnioskodawca w związku z uzyskiwaniem tych „Dokumentów” i prowadzeniem powyższych badań ponosi także inne koszty, takie jak wynagrodzenie pracownika przygotowującego materiały (specjalnie przygotowane makiety) poddawane badaniom, wynagrodzenie podmiotów trzecich za przeprowadzenie badań, oraz opłaty za wydanie „Dokumentów”.

Powyższe wydatki uznać należy zatem za konieczne do poniesienia w celu uzyskania przez Wnioskodawcę „Dokumentów” umożliwiających sprzedaż wyrobów budowlanych produkowanych przez Wnioskodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Regulacje dotyczące tzw. ulgi na ekspansję zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

W myśl art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

 Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Stosownie do art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT,

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy,

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni. Artykuł 18eb ust. 7 ustawy o CIT, zawiera katalog kosztów uzyskania przychodu objętych ulgą na ekspansję. Przywołane wyliczenie ma charakter zamknięty. Oznacza to, że kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję są jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w ramach przywołanych regulacji, a ich treść powinna być interpretowana ściśle.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wskazać należy, że w cytowanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, jest mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny, jak i informacyjny.

Internetowy słownik języka polskiego wskazuje, że „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Z kolei „informacja” to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.

Ponadto, ustawodawca w powołanej regulacji wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy, wskazać należy, że wydatki na organizację pokazów szkoleniowych nie zawierają się w żadnej z wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, formie działań promocyjno-informacyjnych.

Nie spełniają również warunków, aby możliwe było zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów na podstawie pozostałych przepisów art. 18eb ust. 7 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy wskazane w pkt 1 opisu zdarzenia przyszłego ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na:

a)wytworzenie lub nabycie wyrobów budowlanych i surowców zużywanych w czasie pokazów szkoleniowych organizowanych przez Wnioskodawcę dla potencjalnych nabywców wyrobów budowlanych produkowanych przez wnioskodawcę, w czasie których to pokazów prezentowany jest sposób prawidłowego wykonywania robót budowlanych z użyciem wyrobów budowlanych produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę;

b)pożywienie i napoje, którymi częstowani są uczestnicy powyższych pokazów szkoleniowych w czasie trwania tych pokazów;

c)dojazd przedstawiciela Wnioskodawcy prowadzącego powyższe pokazy szkoleniowe z siedziby Wnioskodawcy do miejsca prowadzenia pokazów i z powrotem, zakwaterowanie tego przedstawiciela w miejscu prowadzenia pokazu;

d)wynagrodzenie pracowników Wnioskodawcy prowadzących te pokazy, a także – w przypadku gdy udział w takim pokazie stanowi dla pracownika Wnioskodawcy podróż służbową - wypłacane takiemu pracownikowi świadczenia jakie zgodnie z przepisami prawa są należne pracownikom z tytułu udziału w podróży służbowej

stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w szczególności czy są to koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zauważyć należy, że w katalogu kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów ustawodawca w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, wskazał koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Zgodnie bowiem z tym artykułem,

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Podkreślić należy, że z literalnego brzmienia art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT wynika, że swoim zakresem obejmuje wyłącznie koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, tj. koszty dokumentacji niezbędnej do dopuszczenia wyprodukowanego produktu do sprzedaży.

Zatem, wydatki na przygotowanie dokumentacji, w sytuacji gdy obowiązek uzyskania takich dokumentów przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek wynika z przepisów prawa, spełniają przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia tych kosztów zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.

Natomiast, wydatki na przygotowanie dokumentacji, której co prawda obowiązek uzyskania takich dokumentów przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek nie wynika z przepisów prawa, ale niektórzy nabywcy produktów oczekują potwierdzenia czy wyrób spełnia określone warunki z uwagi na stosowanie wyrobu w budynkach lub pomieszczeniach, dla których wymagane jest spełnienie przez stosowane w nich wyroby określonych warunków (np. pomieszczenia przeznaczone na pobyt dzieci, pomieszczeniach w których przechowuje się żywność), nie są objęte zakresem tego przepisu.

W związku z powyższym, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.

Zastrzec jednak należy, że koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, które mogą zostać rozliczne w ramach ulgi na ekspansję nie obejmują kosztów wynagrodzenia Państwa pracownika przygotowującego materiały poddawane badaniom.

Wskazać bowiem należy, że zakresem ulgi na ekspansję i wydatków scharakteryzowanych w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT, nie są objęte koszty wynagrodzeń pracowników.

Przywołana regulacja ustanawia katalog wydatków pomniejszających podstawę opodatkowania, określając je mianem „kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów”. Nie ulega wątpliwości, że katalog ten ma charakter zamknięty, co wynika z samej jego konstrukcji jako enumeratywnego wyliczenia. Jednocześnie z uwagi na kontekst funkcjonalny poszczególne pozycje analizowanego katalogu zostały określone rodzajowo poprzez odniesienie do pewnych kategorii wydatków (pkt 3-5) bądź też przykładowe wyliczenie (na co wskazują określenia „w tym” oraz „w szczególności”, którymi posłużono się w treści pkt. 2 i 4).

Tym samym, nie stanowią wydatków możliwych do odliczenia w ramach ulgi na ekspansję koszty zaangażowania pracowników w działania scharakteryzowane w treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a oraz pkt 2-5 ustawy CIT, w zakresie, w jakim zostały przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzeń pracowników.

Uzasadnienie dla zaprezentowanej kwalifikacji należy wywieść z tego, że znajduje ona potwierdzenie w dyrektywie wykładni wyrażającej powinności ścisłej interpretacji regulacji dotyczących ulg podatkowych, jako unormowań stanowiących odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Argumentem o decydującym znaczeniu wydaje się być jednak okoliczność, iż ustawodawca wyróżnił spośród innych rodzajów kosztów, które mogą potencjalnie odpowiadać kategorii wydatków określanych jako koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT, koszty związane z udziałem pracownika w tych działaniach. Kosztami tymi zgodnie z regulacją ustawową są koszty zakupu biletów lotniczych oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracownika (art.18eb ust. 7 pkt 1 lit. b i c ustawy CIT).

Założenie o racjonalności ustawodawcy, które powinno stanowić konieczny element procesu wykładni prawa, nakazuje przyjąć, że wskazane w przywołanym przepisie koszty są jedynymi rodzajami wydatków związanych z uczestnictwem pracownika w działaniach rodzących koszty objęte dyspozycją ulgi na ekspansję.

Skoro ustawodawca w ramach jednej jednostki redakcyjnej zamkniętego katalogu dopuścił możliwość odliczenia wydatków wynikających z zaangażowania pracownika, to należy przyjąć, że dałby temu wyraz w ten sam sposób, gdyby jego intencją było umożliwienie odliczania kosztów wynagrodzeń pracowniczych w ramach pozostałych działań określonych w treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a lub pkt 2-5 ustawy CIT.

Tym samym należy przyjąć, że poza zakresem ulgi na ekspansję są wydatki przeznaczone na wynagrodzenia pracownicze, nawet jeśli pracownik danego podatnika dokonywał czynności odpowiadających wprost działaniom wskazanym w treści wyżej przywołanej regulacji.

Również, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy, wydatki na nabycie lub wyprodukowanie wyrobów i surowców poddawanych badaniom.

Z literalnego brzmienia art. 18eb ust. 7 pkt 4 updop wynika, że ustawodawca odwołuje się wprost do możliwości odliczenia kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Zatem, tylko ww. koszty podlegają odliczeniu zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 updop.

W związku z powyższym, brak jest możliwości odliczenia w ramach ulgi kosztów nabycia lub wyprodukowania wyrobów i surowców poddawanych badaniom.

Zauważyć należy, że ulga zawarta w art. 18eb updop, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy wskazane w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na:

a)nabycie lub wyprodukowanie wyrobów i surowców poddawanych badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”;

b)wynagrodzenie pracownika przygotowującego materiały (specjalnie przygotowane makiety) poddawane badaniom, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”;

c)wynagrodzenie podmiotów trzecich za przeprowadzenie badań, których przeprowadzenie jest niezbędne do wydania „Dokumentów”;

d)opłaty za wydanie „Dokumentów”

stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w szczególności czy są to koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

-w zakresie kosztów poniesionych na przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, kiedy obowiązek uzyskania takich dokumentów przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek nie wynika z przepisów prawa – jest nieprawidłowe,

-w zakresie kosztów poniesionych na przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, kiedy obowiązek uzyskania takich dokumentów przed wprowadzeniem wyrobu budowlanego na rynek wynika z przepisów prawa:

w części dotyczącej nabycia i wyprodukowania wyrobów i surowców poddawanych badaniom oraz wynagrodzenia pracownika przygotowującego materiały poddawane badaniom – jest nieprawidłowe,

- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00