Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.715.2023.1.AKU

Możliwość odliczenia klimatyzatora z funkcją grzania w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan współwłaścicielem w części ułamkowej 1/2 budynku mieszkalnego jednorodzinnego znajdującego się przy ulicy … w … od 2020 r. na podstawie umowy (aktu notarialnego) z dnia 3 stycznia 2020 r. do chwili obecnej. Dla przedmiotowej nieruchomości Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą nr …. Budynek ten jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Na moment dokonania odliczenia nadal będzie Pan właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Drugim współwłaścicielem ww. budynku jest Pana małżonka. Jesteście Państwo pierwszymi właścicielami przedmiotowej nieruchomości. Wraz z żoną ma Pan wspólność ustawową małżeńską.

Poza zainstalowanym źródłem ciepła w postaci pompy ciepła powietrze-powietrze, budynek od początku użytkowania jest ogrzewany piecem gazowym kondensacyjnym z zamkniętą komorą spalania na gaz ziemny oraz kominkiem na paliwo stałe (drewno). Kominek usytuowany jest na zewnętrznej ścianie budynku, nie ma płaszcza wodnego, w związku z czym jest rzadko użytkowany ze względów ekonomicznych jak i ekologicznych. We wrześniu 2020 r. zamontowana została instalacja fotowoltaiczna o mocy 6,85 KW. Faktura za montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z dostawą została wystawiona imiennie na Pana i została ona rozliczona w uldze termomodernizacyjnej w rozliczeniu rocznym PIT za 2020 r. (dowód: faktura nr … z dnia 8 września 2020 r. wraz z potwierdzeniem przelewu z dnia 7 września 2020 r., faktura nr … z dnia 1 października 2022 r. wraz z potwierdzeniem przelewu z dnia 30 września 2020 r.). Łączny koszt wykonania instalacji fotowoltaicznej wyniósł 24 200 zł.

Następnie, w listopadzie 2022 r. zamontował Pan w budynku system klimatyzacji inwerterowej z pompą ciepła typu powietrze-powietrze firmy …, model … z pompą ciepła, …. Zamontowane urządzenia to jednostka zewnętrzna firmy … o mocy grzania 14 KW wraz z jednostkami wewnętrznymi (ściennymi) firmy … (dowód: umowa z dnia 3 października 2022 r., faktura nr … z dnia 6 października 2022 r. wraz z potwierdzeniem przelewu z dnia 3 października 2022 r., faktura nr … z dnia 28 listopada 2022 r. wraz z potwierdzeniem przelewu z dnia 5 grudnia 2022 r., karta katalogowa … z pompą ciepła, rzeczywiste zdjęcia zainstalowanego klimatyzatora … z pompą ciepła).

Jednostka zewnętrzna (typu …) scala instalacje z poszczególnych pomieszczeń i doprowadza do nich ciepło, co pozwala na wykorzystanie pracy urządzenia w sześciu pomieszczeniach jednocześnie. Według karty technicznej urządzenia, współczynnik wydajności COP wynosi 3,98 w/w, co oznacza, że 1 KW mocy prądu elektrycznego wytwarza ok. 4 KW energii cieplnej. Jednostki wewnętrzne ścienne zostały zainstalowane w sześciu pomieszczeniach – pięciu sypialniach i salonie (o mocy 5 x 2,2 KW oraz 1 x 3,6 KW). Salon jest pomieszczeniem otwartym, połączonym z korytarzem i kuchnią. W łazienkach oraz wiatrołapie zainstalowane jest ogrzewanie podłogowe o dużej bezwładności cieplnej, która sprawia, że pomieszczenie jest efektownie nagrzane po ok 10 h. Dotychczas wszystkie pomieszczenia były ogrzewane paliwem gazowym (CO).

Ma Pan zawartą umowę sprzedaży energii elektrycznej, zgodnie z którą energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną niewykorzystana w danym okresie rozliczeniowym przechodzi na kolejne okresy rozliczeniowe, jednak nie dłużej niż na kolejne 12 miesięcy od daty wprowadzenia tej energii do sieci OSD. Uzysk energii elektrycznej produkowanej na bieżąco z fotowoltaiki jest przeznaczany na zasilanie klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze, co ma realny wpływ na obniżenie zużycia gazu ziemnego. Zamontowanie opisanego urządzenia pozwoliło na zmniejszenie zużycia gazu i zastąpienie go bardziej ekologicznym rozwiązaniem, jakim jest klimatyzacja z pompą ciepła typu powietrze-powietrze, ze sprawnością energetyczną SCOP 3,98 (sezonowy wskaźnik efektywności grzania), używająca energii elektrycznej, produkowanej z paneli fotowoltaicznych. Klimatyzacja z pompą ciepła typu powietrze-powietrze będzie używana w okresie jesienno-wiosennym i zimowym do ogrzewania domu, pozwalając zaoszczędzić energię zużywaną obecnie na ogrzanie budynku paliwem gazowym. Dodatkowo, funkcja grzania w klimatyzatorze pozwoli w sposób bardziej ekonomiczny ogrzać pomieszczenia, gdyż do dostarczenia mocy cieplnej 4 KW zostanie zużyty jedynie około 1 KW mocy elektrycznej, który pochodzić będzie z ekologicznego źródła, jakim jest instalacja fotowoltaiczna. Reasumując, montaż klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze zmniejszy zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku mieszkalnego (w szczególności gazu, jako nieodnawialnego paliwa kopalnego).

Podkreślić należy, że klimatyzacja z pompą ciepła typu powietrze-powietrze będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą z instalacji fotowoltaicznej. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie gazu. Dzięki wykorzystaniu energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną oraz zainstalowanej pompy ciepła, ogrzewanie domu jest „czyste” i ekologiczne.

Zakupiona instalacja klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze firmy … mieści się w zakresie zdefiniowanym w Załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 273 z późn. zm.), w punkcie 1. Materiały budowlane i urządzenia: 7) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej; (pełni funkcję grzewczą), 9) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego; (jest urządzeniem elektrycznym umożliwiającym ogrzewanie), 10) pompa ciepła wraz z osprzętem; (ze względu na sposób działania klimatyzacja jest pompą ciepła). Natomiast, w punkcie 2., Usługi: 7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Wydatki poniesione na zainstalowanie systemu klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze firmy … zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) i uznałby je Pan jako całościową lub co najmniej częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne. Budynek mieszkalny był dotychczas ogrzewany przy wykorzystaniu instalacji gazowej c.o., poprzez piec gazowy kondensacyjny. Zamontowany system klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze pozwolił na szybkie jego ogrzanie bez konieczności aktywowania pieca gazowego, dodatkowo, klimatyzacja zasilana jest energią elektryczną pozyskaną z odnawialnego źródła energii wytworzoną przez instalację fotowoltaiczną zainstalowaną we wrześniu 2020 r. W wyniku przeprowadzonej modernizacji, tj. zamontowania instalacji fotowoltaicznej wraz z pompą ciepła typu powietrze-powietrze, ograniczone zostało w sposób znaczący zużycie gazu ziemnego wykorzystywanego dotychczas przy ogrzewaniu budynku.

Opisany we wniosku zakup przedmiotowej klimatyzacji został całkowicie sfinansowany ze środków własnych, nie otrzymał Pan żadnego dofinansowania na zakup klimatyzacji ani nie składał nigdzie wniosków o udzielenie dofinansowania czy też zwrotu kosztów instalacji klimatyzacji. Koszty poniesione na zakup przedmiotowej klimatyzacji z pompą ciepła nie zostały sfinansowane ani dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ani nie zostały Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie. Ponadto, zakup przedmiotowej klimatyzacji z pompą ciepła nie został również zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, ani nie został odliczony od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie oraz nie został uwzględniony przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Pytanie

Czy wydatki poniesione w roku podatkowym 2022 r. na zakup i montaż klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze będzie Pan  mógł uznać za wydatki podlegające odliczeniu od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym PIT?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, koszty zakupu oraz instalacji klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej (o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Klimatyzacja z pompą ciepła typu powietrze-powietrze umożliwia efektywniejsze ogrzewanie, dzięki czemu następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Natomiast, ogrzewanie poprzez wykorzystanie energii elektrycznej dostarczonej z instalacji fotowoltaicznej, pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych, poprzez zamianę źródeł energii na źródła odnawialne.

Instalacja klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze mieści się w zakresie zdefiniowanym w Załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (poz. 2489), w punkcie 1. Materiały budowlane i urządzenia: 8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej; (pełni funkcję grzewczą), 9) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego; (jest urządzeniem elektrycznym umożliwiającym ogrzewanie), 10) pompa ciepła wraz z osprzętem; (ze względu na sposób działania klimatyzacja jest pompą ciepła). Natomiast w punkcie 2. Usługi: 7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Dlatego też, uważa Pan, iż montaż klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.; Dz. U. z 2023 r., poz. 273), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.:

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych minister właściwy do spraw budownictwa,planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określił w rozporządzeniu wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego rozporządzenia, zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym modernizacją systemu grzewczego. Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym wyżej rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzenia klimatyzacyjnego, nawet jeśli:

·jest to klimatyzacja inwerterowa z pompą ciepła typu powietrze-powietrze,

·urządzenie jest zasilane elektrycznie i

·będzie używane w okresie jesienno-wiosennym i zimowym do ogrzewania domu.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacjąkonkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że dokonał Pan przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, polegającego na zakupie i montażu w budynku mieszkalnym jednorodzinnym systemu klimatyzacji inwerterowej z pompą ciepła typu powietrze-powietrze, posiadającą funkcję grzania.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Rozpatrując możliwość skorzystania przez Pana z odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wydatków opisanych we wniosku należy zauważyć, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do powyższego rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na dostarczenie i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania. Zatem, należy uznać, że wydatków poniesionych na zakup klimatyzacji z funkcją grzania – również  klimatyzacji z wbudowaną pompą ciepła – nie można zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia w rozliczeniu rocznym składanym za rok 2022, wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z pompą ciepła typu powietrze-powietrze, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wskazane przez Pana okoliczności, że ww. klimatyzacja jest urządzeniem elektrycznym, pełni funkcję grzewczą, a sposób jej działania wskazuje, że jest pompą ciepła nie stanowią dostatecznych przesłanek do skorzystania z tej ulgi.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00