Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.590.2023.3.EC

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego - zakup nieruchomości i remont.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wydatkowania części przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na zakup lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość i w zakresie wydatkowania części przychodu uzyskanego z ww. sprzedaży nieruchomości na prace wykończeniowe obejmujące nabycie materiałów i usług budowlanych oraz na prace związane z remontem ścian i sufitów, z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalacją rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalacją klimatyzacjijest prawidłowe, natomiast w zakresie wydatkowania części przychodu uzyskanego z ww. sprzedaży nieruchomości na zakup garażu, w sytuacji, gdy zakupiony garaż nie był przynależny do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2023 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem złożonym 16 października 2023 r., pismem złożonym 17 października 2023 r. oraz pismem złożonym 26 października 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych podlegającym, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647; zwanej dalej: „Ustawą o PDOF”), nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca pozostający w związku małżeńskim z ..., w którym to obowiązuje ustrój wspólności majątkowej (wspólność ustawowa), otrzymał w dniu  6 maja 2023 r. w drodze darowizny od rodziców nieruchomość mieszkaniową, lokal mieszkalny, stanowiący odrębną własność, położony w … koło …. (zwany dalej: „Mieszkanie”). Darowizna Mieszkania dokonana została wyłącznie na rzecz Wnioskodawcy, stąd nieruchomość ta stanowiła osobisty majątek Wnioskodawcy w rozumieniu przepisu  art. 33 pkt 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy  (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2086, z późn. zm.; dalej: „k.r.o.”). Mieszkanie nie zostało wniesione do majątku wspólnego małżonków.

W dniu 17 maja 2023 r. Wnioskodawca sprzedał Mieszkanie za kwotę 480 000 zł, co oznacza, że zbycie tego składnika majątkowego nastąpiło przed upływem 5 lat od daty otrzymania darowizny. Wnioskodawca otrzymał na swój rachunek bankowy środki pieniężne  ze sprzedaży Mieszkania tego samego dnia, tj. 17 maja 2023 r. w pełnej kwocie 480 000 zł.

Sprzedaż Mieszkania nie została dokonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 Ustawy o PDOF.

Uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne Wnioskodawca przeznaczył na zakup lokalu mieszkalnego położonego w ... (zwanego dalej: „Nowe mieszkanie”). Nowe mieszkanie nabyte zostało do majątku wspólnego małżonków w celu ich wspólnego zamieszkiwania. Zakup Nowego mieszkania finansowany był ze środków wspólnych małżonków, ze środków pochodzących z kredytu hipotecznego, a także ze środków uzyskanych ze sprzedaży Mieszkania otrzymanego przez Wnioskodawcę w drodze darowizny.

W dniu 8 czerwca 2023 r. Wnioskodawca oraz małżonka Wnioskodawcy podpisali jako kupujący umowę przedwstępną sprzedaży Nowego mieszkania, gdzie widnieje zapis  o rozbiciu ceny 848 000 zł na 813 000 zł za mieszkanie i 35 000 zł za garaż oraz wysokości zaliczki i zadatku. W tym samym dniu, tj. 8 czerwca 2023 r. Wnioskodawca i małżonka Wnioskodawcy wpłacili zadatek w wysokości 35 000 zł i zaliczkę w wysokości 50 000 zł. Wpłat dokonano z rachunku bankowego Wnioskodawcy i były to środki uzyskane  ze sprzedaży Mieszkania. W dniu 8 lipca 2023 r. została zawarta umowa w formie aktu notarialnego, której przedmiotem było Nowe mieszkanie, opisane we wcześniejszej części opisu stanu faktycznego. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w przedmiotowej umowie kwota 413 000 zł zostanie przelana ze środków własnych, a kwota 350 000 zł zostanie sfinansowana z kredytu hipotecznego. W tym samym dniu, tj. 8 lipca 2023 r. została przez Wnioskodawcę przelana z Jego rachunku bankowego kwota 413 000 zł na konto sprzedających, tytułem płatności za sprzedaż opisanych nieruchomości objętych umową sprzedaży i były to środki uzyskane ze sprzedaży Mieszkania. W dniu 14 lipca 2023 r. wpłynęły na konto sprzedających środki pieniężne w kwocie 350 000 zł, które pochodziły  z kredytu hipotecznego.

Jak wynika z powyższego opisu, w związku z nabyciem Nowego mieszkania, Wnioskodawca oraz małżonka Wnioskodawcy ponieśli wydatki na jego nabycie. Wnioskodawca wydatkował otrzymane ze sprzedaży Mieszkania środki na nabycie wspólnego Nowego mieszkania, które zostało nabyte na własne cele mieszkaniowe i w lipcu 2023 r. zostało zasiedlone przez Wnioskodawcę i małżonkę Wnioskodawcy.

W związku z zamiarem skorzystania przez Wnioskodawcę z tzw. „ulgi mieszkaniowej”, tj. ze zwolnienia dochodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w powiązaniu z ust. 25 Ustawy o PDOF, Wnioskodawca złoży w odpowiednim terminie deklarację PIT-39, w której zadeklaruje kwotę dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób fizycznych. Przychód ze sprzedaży Mieszkania w kwocie 480 000 zł (otrzymane środki pieniężne) został do dnia złożenia niniejszego wniosku, wydatkowany (wydatkowane środki pieniężne)  na własne cele mieszkaniowe w kwocie 463 000 zł. Wnioskodawca zamierza w okresie wskazanym w przepisie, tj. począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, ponieść wydatki na wykończenie i inne wydatki objęte ulgą (określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) Ustawy  o PDOF) w wysokości 17 tys. zł, aby przychód uzyskany ze zbycia Mieszkania został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. W konsekwencji, Wnioskodawca zadeklaruje kwotę 480 000 zł, jako dochód korzystający ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w powiązaniu z ust. 25 Ustawy o PDOF.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca nadmienia, że forma prawna lokalu nabytego przez Wnioskodawcę do wspólności majątkowej małżeńskiej, to lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość. Tytuł prawny jaki przysługuje Wnioskodawcy do ww. mieszkania  to prawo własności. Wydatki, jakie zostaną poniesione na wykończenie ww. lokalu mieszkalnego, to wydatki na nabycie materiałów budowlanych oraz nabycie usług budowlanych obejmujących remont ścian i sufitów z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalacja rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalacja klimatyzacji, remont kuchni - wymiana zabudowy kuchennej (szafki kuchenne i blat w zabudowie, płyta indukcyjna, zmywarka), zabudowa meblowa pralki i suszarki trwale związana ze ścianami, zabudowa meblowa garderoby (zabudowa stała na wymiar z płyt meblowych, opłata usług stolarza). Poniesienie powyższych wydatków Wnioskodawca zamierza udokumentować  w formie faktury wystawionej przez sprzedawcę na imię i nazwisko Wnioskodawcy i dowodem zapłaty za taką fakturę. Prace jakie Wnioskodawca zamierza wykonać wraz z zakupem sprzętu to: remont ścian i sufitów z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalacja rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalacja klimatyzacji, remont kuchni - wymiana zabudowy kuchennej (szafki kuchenne i blat w zabudowie, płyta indukcyjna, zmywarka), zabudowa meblowa pralki i suszarki trwale związana ze ścianami, zabudowa meblowa garderoby (zabudowa stała na wymiar z płyt meblowych, opłata usług stolarza). Rolety okienne, które Wnioskodawca chce zamontować, to rolety wewnętrzne  z prowadnicami zamontowanymi na stałe do okien. Klimatyzacja, którą Wnioskodawca zamierza zamontować, będzie miała funkcję zarówno chłodzenia jak i ogrzewania pomieszczenia, w którym się znajduje. Wnioskodawca będzie posiadał wystawione  na własne nazwisko faktury VAT, potwierdzające poniesienie przez Niego wydatków  ze środków pieniężnych uzyskanych z odpłatnego zbycia Mieszkania na wykonanie prac wykończeniowych oraz zakup materiałów i wymienionych we wcześniejszych częściach uzupełnienia sprzętów. Poza wymienionymi fakturami Wnioskodawca będzie posiadał dowody zapłaty za taką fakturę.

Pytanie

Czy wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy (mieszkania uzyskanego w drodze darowizny od rodziców),  na nabycie mieszkania wspólnie z żoną w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej,  na ich wspólne cele mieszkaniowe, objęte będzie zwolnieniem podatkowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 Ustawy o PDOF, w odniesieniu do tej części kwoty, która została przeznaczona w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie Mieszkania na zakup Nowego mieszkania do majątku wspólnego małżonków oraz  na wydatki na wykończenie i inne wydatki objęte ulgą?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku wydatkowaniem części przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość i nabycie garażu oraz w związku z wydatkowaniem przychodu ze sprzedaży ww. nieruchomości stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy na nabycie materiałów i usług budowlanych, a także na prace związane z remontem ścian i sufitów, z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalacją rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalacją klimatyzacji. Natomiast w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodu ze sprzedaży ww. nieruchomości stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy w części wydatkowania przychodu na remont kuchni - wymiana zabudowy kuchennej (szafki kuchenne i blat w zabudowie, płyta indukcyjna, zmywarka), zabudowę meblową pralki i suszarki trwale związaną ze ścianami, zabudową meblową garderoby (zabudowa stała na wymiar z płyt meblowych, opłata usług stolarza), wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży Mieszkania, które stanowiło majątek odrębny Wnioskodawcy, na nabycie i wykończenie Nowego mieszkania w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, spełnia warunki zwolnienia dochodu ze zbycia tego Mieszkania  z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131  w powiązaniu z ust. 25 Ustawy o PDOF, do tej części kwoty, która zostanie przeznaczona  na wspólne cele mieszkaniowe małżonków w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie Mieszkania.

W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży Mieszkania, które stanowiło majątek odrębny Wnioskodawcy, na nabycie i wykończenie Nowego mieszkania oraz inne wydatki objęte ulgą w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, spełnia warunki zwolnienia dochodu  ze zbycia tego Mieszkania z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie  art. 21 ust. 1 pkt 131 w powiązaniu z ust. 25 Ustawy o PDOF, do tej części kwoty, która zostanie przeznaczona na wspólne cele mieszkaniowe małżonków w okresie trzech lat  od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie Mieszkania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W ustawowym katalogu źródeł przychodów wskazano, że źródłem takim jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, o ile to zbycie nie następuje  w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc  od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W związku z tym, skoro Wnioskodawca nabył Mieszkanie w darowiźnie w dniu 6 maja 2023 r. i zbył je 17 maja 2023 r., czyli przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, powstał dla Wnioskodawcy obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodu ze zbycia Mieszkania.

Przepisy Ustawy o PDOF szczegółowo wskazują zasady określenia podlegającego opodatkowaniu dochodu oraz samego podatku od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Art. 30e ust. 1 Ustawy o PDOF stanowi, że od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości  i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Kolejny ustęp tego artykułu wskazuje, że podstawą obliczenia tego podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy tym należy zauważyć, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w tym przepisie, jest wartość wyrażona  w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Ze względu na to, że Wnioskodawca nabył Mieszkanie w drodze darowizny, zastosowanie  w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodu znajdzie art. 22 ust. 6d Ustawy o PDOF, który określa, że za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa  w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku  od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy  i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł i należy je wykazać w odrębnym zeznaniu podatkowym  po zakończeniu roku podatkowego (art. 22 ust. 4 i 5 Ustawy o PDOF).

Jak podkreślono już w stanie faktycznym, Wnioskodawca zamierza dopełnić obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości (PIT-39), w którym wykaże kwotę dochodu zwolnionego  z opodatkowania, ze względu na wydatkowanie środków na własne cele mieszkaniowe.

Ustawodawca przewidział bowiem szczególną ulgę, tzw. ulgę mieszkaniową, która po spełnieniu określonych warunków pozwala na zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 Ustawy o PDOF, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e,  w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych  na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany  ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się  do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Ustawa o PDOF zawiera w art. 21 ust. 25 dokładny katalog wydatków, które uważa się za wydatki na cele mieszkaniowe, m.in.: wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 21 ust. 25a Ustawy o PDOF, powyżej wskazane wydatki można uznać za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem trzyletniego okresu na wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe, nastąpi nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), w związku z którymi podatnik ponosił wydatki  na nabycie.

Zatem o zastosowaniu omawianego zwolnienia decyduje przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na cele w nim wskazane (cele mieszkaniowe) i w terminach  w nim określonych (trzy lata od końca roku, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości). Ponieważ w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nabył Nowe mieszkanie i wydatkował środki na jego zakup, ze sprzedaży własnego Mieszkania w 2023 r., to trzyletni termin na nabycie własności tej nieruchomości został zachowany.

Cel mieszkaniowy jakim jest nabycie Nowego mieszkania, które Wnioskodawca wraz z żoną zasiedlił, także nie powinien budzić wątpliwości. Należy wskazać, że samo poniesienie przez Wnioskodawcę wydatku na nabycie nieruchomości nie świadczy jeszcze o tym, że została spełniona przesłanka skorzystania z ulgi. Kluczowe jest tutaj poniesienie wydatku na własne cele mieszkaniowe. Wnioskodawca oświadcza bowiem, że nabycie Nowego mieszkania nastąpiło w celu wspólnego zamieszkiwania w nim Wnioskodawcy i Jego rodziny.

W związku z tym, że Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim i od chwili zawarcia małżeństwa obowiązuje Go ustrój wspólności majątkowej, nabycie Nowego mieszkania zostało dokonane do majątku wspólnego małżonków.

Przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego regulujące stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami wskazują, że z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny).

Zgodnie z art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym. Jest to współwłasność łączna, bezudziałowa, której podstawową cechą jest to, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego, nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzenia udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

Z kolei przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Są to np. przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przychód ze zbycia będącego przedmiotem majątku osobistego Wnioskodawcy Mieszkania, zostanie wydatkowany w ciągu trzech lat  od końca roku, w którym nastąpiło jego zbycie (do końca 2026 r.), na nabycie własności (oraz wykończenie) Nowego mieszkania przez oboje małżonków do majątku wspólnego, to nie ma w tej sytuacji przeszkód prawnych, aby przychód ten w całości bądź w części przeznaczony  na nabycie Nowego mieszkania na cele mieszkaniowe, korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 w powiązaniu z ust. 25 Ustawy o PDOF. W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że środki, które pochodziły ze sprzedaży majątku osobistego Wnioskodawcy zostały wydatkowane na nabycie Nowego mieszkania, które weszło w skład majątku wspólnego Wnioskodawcy i Jego żony, ponieważ w dalszym ciągu spełnia podstawowy warunek ulgi mieszkaniowej, tzn. ponoszenie wydatków  na własne cele mieszkaniowe. Skoro ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej zakłada istnienie współwłasności łącznej, której udziałów nie można określać w czasie małżeństwa, to wydatek poniesiony na zakup i wykończenie nieruchomości objętej wspólnotą majątkową jest bez wątpienia wydatkiem na własne cele mieszkaniowe także samego Wnioskodawcy.

Wskazać bowiem należy, że wyżej opisane zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie  w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdzają liczne interpretacje indywidualne prawa podatkowego w podobnych sprawach, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 kwietnia 2020 r., znak 0113-KDIPT2-2.4011.60.2020.2.SR. Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie środków pieniężnych ze sprzedaży Mieszkania  na nabycie Nowego mieszkania do majątku wspólnego małżonków wypełnia dyspozycję własnego celu mieszkaniowego, a tym samym możliwe jest skorzystanie przez Wnioskodawcę z tzw. ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131  w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 Ustawy o PDOF.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, wydatkowanie środków pochodzących  ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy (mieszkania uzyskanego w drodze darowizny od rodziców), na nabycie mieszkania wspólnie z żoną  w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, na ich wspólne cele mieszkaniowe, objęte będzie zwolnieniem podatkowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 Ustawy o PDOF,  

w odniesieniu do tej części kwoty, która została lub będzie przeznaczona w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie Mieszkania na zakup Nowego mieszkania do majątku wspólnego małżonków oraz na wydatki na wykończenie  i inne wydatki objęte ulgą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w dniu 6 maja 2023 r. otrzymał w drodze darowizny od rodziców nieruchomość mieszkaniową (lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność). Pozostaje Pan w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej. Darowizna została dokonana wyłącznie na rzecz Pana, stąd nieruchomość ta stanowiła Pana osobisty majątek. W dniu 17 maja 2023 r. sprzedał Pan ww. lokal mieszkalny za kwotę 480 000 zł. Sprzedaż nie została dokonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r.

poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nienastępująca w wykonywaniu działalności gospodarczej, sprzedaż przez Pana 17 maja 2023 r. nieruchomości, nabytej 6 maja 2023 r.  do majątku odrębnego w drodze darowizny od Pana rodziców, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

W myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym  od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 30e ust. 4 ww. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z kolei, jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1-2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1)wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

‒ położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

2)wydatki poniesione na:

a)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

‒ w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Zgodnie z art. 21 ust. 25a ww. ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

W myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy:

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Z kolei jak stanowi art. 21 ust. 30 ww. ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W konsekwencji, korzystanie ze zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik traci prawo do ulgi i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

Rozstrzygając zatem o prawie do zwolnienia z opodatkowania należy pamiętać, że zawarty w art. 21 ust. 25 i ust. 30a ww. ustawy, katalog wydatków uprawniających do zwolnienia ma charakter zamknięty i w związku z tym tylko wydatkowanie środków na realizację celów w nim wskazanych pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania. Inne wydatki niż wymienione w tym katalogu nie uprawniają do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Należy jednak zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwami od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi, czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.

Podkreślenia wymaga również kwestia, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przez podatnika przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, jest zatem fakt wydatkowania począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Zatem, przy zwolnieniu uwzględnić można tylko takie wydatki, które poniesione zostaną na „własne cele mieszkaniowe”. Przy czym „własne cele mieszkaniowe” należy rozumieć jednoznacznie zgodnie z wykładnią literalną. Podkreślenia wymaga bowiem, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypływa daleko idąca konsekwencja zawarta w stwierdzeniu „własne cele mieszkaniowe”. U podstaw omawianego zwolnienia legło bowiem założenie, że nie powinny być opodatkowane środki wydane na realizację własnego celu mieszkaniowego zbywającego. Powyższy warunek wynika wprost z brzmienia przepisu normującego zwolnienie. Warunkiem zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że nabycie musi być dokonane na własne cele mieszkaniowe, a te realizowane są w dłuższym okresie czasu.

Sądy administracyjne podkreślają, że zwolnienie z opodatkowania dochodów opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter mieszany, podmiotowo-przedmiotowy. Wydatkowanie środków na określony przedmiot w połączeniu z funkcją, jaką ten przedmiot realizuje na rzecz nabywcy – zaspokojenie jego celów mieszkaniowych.

W przypadku nabycia lokalu mieszkalnego ze środków ze sprzedaży innej nieruchomości podatnik faktycznie winien w nabytej nieruchomości własne cele mieszkaniowe realizować, a więc mieszkać. Nie wystarczy być zatem właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości – w nieruchomości tej trzeba jeszcze faktycznie zamieszkać. Innymi słowy podatnik, który nabywa lokal dla własnych potrzeb ma w tym lokalu faktycznie mieszkać.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że dniu 17 maja 2023 r. sprzedał Pan lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, położony w … (które nazywa Pan w opisie „Mieszkanie”), za kwotę 480 000 zł. Uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne przeznaczył Pan na zakup lokalu mieszkalnego położonego w..., które nazywa Pan w opisie „Nowe mieszkanie”. Jednakże z opisu wynika również, że w dniu 8 czerwca 2023 r. podpisał Pan wraz z małżonką, jako kupujący, umowę przedwstępną sprzedaży Nowego mieszkania, gdzie widniał zapis o rozbiciu ceny 848 000 zł na 813 000 zł za mieszkanie i 35 000 zł za garaż oraz wysokości zaliczki i zadatku. W tym samym dniu, małżonkowie wpłacili zadatek w wysokości 35 000 zł i zaliczkę w wysokości 50 000 zł. Wpłat dokonano z Pana rachunku bankowego i były to środki uzyskane z ww. sprzedaży. W dniu 8 lipca 2023 r. została zawarta umowa w formie aktu notarialnego, której przedmiotem było Nowe mieszkanie („opisane we wcześniejszej części opisu stanu faktycznego”). W tym samym dniu, tj. 8 lipca 2023 r. została przez Pana przelana z Pana rachunku bankowego kwota 413 000 zł na konto sprzedających, tytułem płatności za sprzedaż opisanych nieruchomości objętych umową sprzedaży i były to środki uzyskane ze sprzedaży Mieszkania. W dniu 14 lipca 2023 r. wpłynęły na konto sprzedających środki pieniężne w kwocie 350 000 zł, które pochodziły z kredytu hipotecznego. Wskazał Pan, że wydatkował otrzymane ze sprzedaży Mieszkania środki na nabycie wspólnego Nowego mieszkania, które zostało nabyte na własne cele mieszkaniowe i w lipcu 2023 r., zostało zasiedlone przez Pana i małżonkę. W uzupełnieniu wniosku podano, że forma prawna lokalu nabytego przez Pana do wspólności majątkowej małżeńskiej, to lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość. Tytuł jaki przysługuje Panu do ww. mieszkania to prawo własności.

Przychód ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowizny został przez Pana do dnia złożenia wniosku wydatkowany w kwocie 463 000 zł. Ponadto, zamierza Pan w okresie wskazanym w przepisie, tj. począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, ponieść wydatki na wykończenie i inne wydatki objęte ulgą (określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chce Pan wydatkować na cele mieszkaniowe, określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 w powiązaniu z ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, cały przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowizny.

Wydatki, jakie zostaną poniesione na wykończenie lokalu mieszkalnego, to wydatki na nabycie materiałów budowlanych oraz nabycie usług budowlanych obejmujących remont ścian i sufitów z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalacja rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalacja klimatyzacji, remont kuchni - wymiana zabudowy kuchennej (szafki kuchenne i blat w zabudowie, płyta indukcyjna, zmywarka), zabudowa meblowa pralki i suszarki trwale związana ze ścianami, zabudowa meblowa garderoby (zabudowa stała na wymiar z płyt meblowych, opłata usług stolarza). Poniesienie powyższych wydatków, zamierza Pan udokumentować w formie faktury wystawionej na Pana imię i nazwisko i dowodem zapłaty za taką fakturę. Prace jakie Pan zamierza wykonać wraz z zakupem sprzętu to: remont ścian i sufitów z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalacja rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalacja klimatyzacji, remont kuchni - wymiana zabudowy kuchennej (szafki kuchenne i blat w zabudowie, płyta indukcyjna, zmywarka), zabudowa meblowa pralki i suszarki trwale związana ze ścianami, zabudowa meblowa garderoby (zabudowa stała na wymiar z płyt meblowych, opłata usług stolarza). Rolety okienne, to rolety wewnętrzne z prowadnicami zamontowanymi na stałe do okien. Klimatyzacja będzie miała funkcję zarówno chłodzenia jak i ogrzewania pomieszczenia, w którym się znajduje.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia  lokalu mieszkalnego, na zakup którego mogą być ponoszone wydatki uprawniające  do przedmiotowego zwolnienia.

Dla zdefiniowania ww. pojęcia odwołać się należy do przepisów art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048) zgodnie, z którym: samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 4 tej ustawy:

Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Wobec powyższego możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty wydatkowanej na zakup garażu uzależniona jest od tego, czy garaż jest przynależny do lokalu mieszkalnego. Jeśli garaż spełnia ten warunek – wówczas całość wydatków poniesiona na ten cel może zostać uznana za cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli natomiast definicja „pomieszczenia przynależnego” nie jest spełniona, a garaż stanowi odrębną nieruchomość i tym samym, może stanowić odrębny przedmiot obrotu, wówczas wydatkiem na cele mieszkaniowe jest wyłącznie ta część należności, która odpowiada wartości samego lokalu mieszkalnego.

W przypadku zamiaru skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość) w związku  z wydatkowaniem części przychodu na remont (wykończenie) nabytego lokalu mieszkalnego, w którym Pan realizuje własne cele mieszkaniowe, wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wprost katalogu wydatków mieszkaniowych związanych z remontem budynku mieszkalnego, jak też nie definiuje pojęcia „remont” użytego w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

W świetle przepisu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zatem, zgodnie z definicją obiektu budowlanego jego częścią składową są również instalacje zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Pojęcie remontu wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., sygn. akt I SA/Gd 886/96, stwierdzając: „za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego  we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił  w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji”.

Za „remont” lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy więc uznać prace dotyczące tego budynku, służące jego utrzymaniu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie budynku mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej pomieszczeń w nowo wybudowanym budynku. W każdym przypadku, remont dotyczy „materii” budynku mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi w budynku mieszkalnym.

W orzecznictwie przyjmuje się, że za wydatki spełniające kryteria art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można uważać, w szczególności, wykonanie robót budowlanych w istniejącym lub nowopowstałym budynku mieszkalnym wraz z wymianą/instalacją składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, cieplej wody, gazu przewodowego). W praktyce więc przy rozpatrywaniu przesłanek pozwalających  na skorzystanie z ulgi mieszkaniowej, zarówno w przypadku remontu, budowy, jak i wykończenia nieruchomości ponoszone są wydatki o zbliżonym charakterze.

W odniesieniu do wskazanych przez Pana wydatków związanych z remontem (wykończeniem) lokalu mieszkalnego, w którym realizuje Pani własne potrzeby mieszkaniowe i do którego Panu przysługuje prawo własności, obejmujących nabycie materiałów i usług budowlanych, remont ścian i sufitów z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalację rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalację klimatyzacji, poniesionych z części przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, nabytej w drodze darowizny, stwierdzić należy, że ww. wymienione wydatki spełniają dyspozycję zwolnienia ustawowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą zostać uwzględnione przez Pana jako wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania wydatku poniesionego na cele określone w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Niemniej, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro zamierza Pan skorzystać ze zwolnienia, powinien liczyć się Pan z koniecznością wykazania faktu wydatkowania środków ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe. Organ podatkowy dla celów podatkowych, weryfikując możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego, uprawniony jest żądać od podatników udokumentowania poniesienia wydatków poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, czyli np. czy środki uzyskane ze sprzedaży ww. nieruchomości faktycznie przeznaczone zostały przez podatnika na własne cele mieszkaniowe. Takimi dokumentami mogą być m.in. umowy sprzedaży, faktury VAT bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić.

Reasumując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że nienastępująca w wykonywaniu działalności gospodarczej sprzedaż przez Pana w dniu 17 maja 2023 r. nieruchomości (lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość), nabytej w drodze darowizny od rodziców w dniu 6 maja 2023 r. do Pana majątku odrębnego, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych art. 30e ww. ustawy, ponieważ ww. odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Przeznaczenie przez Pana części przychodu ze sprzedaży ww. nieruchomości, w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, na nabycie w dniu 8 lipca 2023 r. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, którego jest Pan właścicielem i w którym realizuje Pan własne cele mieszkaniowe, uprawnia do zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto wydatkowanie części przychodu uzyskanego z ww. odpłatnego zbycia nieruchomości na remont nabytego lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, obejmujący nabycie materiałów i usług budowlanych, remont ścian i sufitów z malowaniem i nałożeniem tapety (gładź szpachlowa, gips budowlany, grunt, farby, tapety, zapłata wykonawcom usług), instalację rolet okiennych (kaseta z roletą, prowadnice, zapłata wykonawcom), instalację klimatyzacji, będzie Pana uprawniało do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym wskazać należy, że zwolnieniu będzie podlegał dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Natomiast w związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że w umowie przedwstępnej dotyczącej nabycia „Nowego mieszkania”,widnieje zapis o rozbiciu ceny 848 000 zł - na 813 000 zł za mieszkanie i 35 000 zł za garaż, wskazać należy, że w przypadku wydatkowania części przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości na dokonany w dniu 8 lipca 2023 r. zakup garażu, który nie jest przynależny do zakupionego w tym dniu lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, nie będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż garaż jest lokalem niemieszkalnym, który nie został ujęty w katalogu wydatków podlegających zwolnieniu. W tej części Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnił się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo należy wskazać, że zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, to na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu – zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego. Prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez właściwy rzeczowo organ podatkowy, w toku stosownych postępowań weryfikacyjnych. W związku  z tym w interpretacji indywidualnej Organ nie może dokonać konkretnego rozliczenia  czy potwierdzenia wyliczenia poszczególnych kwot przychodu, kosztów, podatku, odliczeń od dochodu czy podatku, a tym samym nie może odnieść się do kwot i wyliczeń wskazanych przez Pana.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00