Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.606.2023.1.JŚ

Obowiązki płatnika w związku programem motywacyjny organizowanym przez spółkę amerykańską.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·nieprawidłowe w części odnoszącej się do możliwości dobrowolnego złożenia informacji podatkowej PIT-11 oraz

·prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem osób uprawnionych w Programach organizowanych przez Spółkę amerykańską.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka” lub „Wnioskodawca”) należy do grupy kapitałowej (...). Spółką dominującą grupy kapitałowej (...) jest (...)., spółka zarejestrowana w USA i notowana na giełdzie („(...)”). Grupa (...) zajmuje się oprogramowaniem „w chmurze” i koncentruje się na analizie danych maszynowych, produktach bezpieczeństwa oraz monitorowania i analizy. (...) uzyskuje przychody ze sprzedaży licencji na oprogramowanie, subskrypcji „chmury” oraz z bieżącej obsługi i wsparcia.

W Polsce Spółka zatrudnia pracowników na podstawie Kodeksu Pracy, a także osoby świadczące usługi osobiste na podstawie Kodeksu Cywilnego („Pracownicy”)

Plany motywacyjne

Jak wiele amerykańskich korporacji notowanych na giełdzie, (...) wdrożyła plany motywacyjne w celu przyciągnięcia, zatrzymania i motywowania kluczowych pracowników, których wkład jest istotny dla powodzenia działalności (...). W Polsce uczestnicy będący Pracownikami mogą uczestniczyć przede wszystkim w Programie Motywacyjnym 2022 (który umożliwia nabycie przez uczestników akcji (...) nieodpłatnie lub po obniżonej cenie, poprzez wykorzystanie różnych nagród opartych na akcjach, np. opcji na akcje, jednostek RSU, RS lub PSU) oraz w Programie Zakupu Akcji Pracowniczych (który przewiduje możliwość nabycia akcji (...) po obniżonej cenie, pokrytych ze zgromadzonych oszczędności zgromadzonych poprzez regularne wpłaty dokonywane z wynagrodzeń netto Pracowników). Wartość akcji (...) otrzymanych nieodpłatnie przez Pracowników lub dyskonta przy ich nabyciu przez Pracowników nie jest uznawana przez Spółkę za przychód ze stosunku pracy, a Spółka nie działa jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do tych wartości, zgodnie z praktyką powszechnie przyjętą w różnych interpretacjach podatkowych dla innych spółek. Jednakże ani Plan Motywacyjny 2022, ani Plan Zakupu Akcji Pracowniczych nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Spółka wnioskuje o wydanie interpretacji podatkowej i ocenę stanowiska Spółki przedstawionego poniżej wyłącznie w odniesieniu kolejnego programu motywacyjnego, tj. do Długoterminowego Planu Nagród Pieniężnych opisanego poniżej.

Długoterminowy plan nagród pieniężnych („(...)”)

W ramach (...) (...) może przyznawać uprawnionym osobom („Uczestnikom”) nagrody pieniężne („Nagroda pieniężna”). (...) jest ustanawiany przez Zarząd (...) zgodnie z obowiązującymi amerykańskimi przepisami federalnymi i stanowymi oraz najlepszymi praktykami rynkowymi.

(...) jest zarządzany przez Komitet ds. Talentów i Wynagrodzeń (...) składający się z Dyrektora Generalnego, Dyrektora Finansowego lub Dyrektora Personalnego (...) („Administrator”). Administrator m.in.:

(i)wybiera uprawnione osoby, którym mogą zostać przyznane Nagrody Pieniężne;

(ii)określa kwotę środków pieniężnych, która ma zostać objęta każdą Nagrodą Pieniężną;

(iii)określa warunki każdej Nagrody Pieniężnej (okres lub okresy, w których Nagrody Pieniężne mogą być nabywane, wszelkie ograniczenia lub ograniczenia dotyczące każdej Nagrody Pieniężnej, w oparciu w każdym przypadku o czynniki określone przez Administratora);

(iv)modyfikuje lub zmienia każdą Nagrodę Pieniężną;

(v)tymczasowo zawiesza nabywanie uprawnień do Nagrody Pieniężnej

(vi)oraz dokonuje wszelkich innych ustaleń uznanych za niezbędne lub wskazane w celu zarządzania (...).

O przyznaniu Uczestnikowi Nagrody Pieniężnej decyduje Administrator. Przyznanie Nagrody Pieniężnej ma charakter uznaniowy, a przyznanie Nagrody Pieniężnej nie tworzy żadnych przyszłych uprawnień ani praw do dodatkowych Nagród Pieniężnych. (...) zawiera z Uczestnikiem Umowę o Nagrodę, która określa zasady i warunki związane z przyznaniem, w tym kwotę środków pieniężnych, kryteria nabycia uprawnień oraz inne zasady i warunki określone przez Administratora według własnego uznania („Umowa o Nagrodę”).

Administrator ustala kryteria nabywania uprawnień według własnego uznania, które, w zależności od zakresu, w jakim kryteria zostaną spełnione, określą środki pieniężne, które zostaną wypłacone Uczestnikowi. Administrator może ustalić kryteria nabywania uprawnień w oparciu o osiągnięcie ogólnofirmowych, oddziałowych, jednostkowych lub indywidualnych celów (w tym między innymi dalszego zatrudnienia lub świadczenia usług) lub na dowolnej innej podstawie określonej przez Administratora według własnego uznania.

Co do zasady, Nagrody Pieniężne nie są zbywalne (w drodze innej niż testament lub prawo spadkowe), chyba że Administrator postanowi inaczej. Co do zasady, część Nagrody Pieniężnej, do której nie nabyto uprawnień w momencie rozwiązania stosunku pracy przez Uczestnika jako pracownika lub kontrahenta (...) lub dowolnego podmiotu stowarzyszonego (...), natychmiast wygasa i przepada bez wynagrodzenia.

Po spełnieniu odpowiednich kryteriów nabycia uprawnień Uczestnik jest uprawniony do otrzymania wypłaty określonej przez Administratora. Wypłata uzyskanych Nagród Pieniężnych zostanie dokonana tak szybko, jak to możliwe po dacie (datach) ustalonej (ustalonych) przez Administratora i określonej (określonych) w Umowie o Nagrodę.

Co do zasady, wypłata uzyskanej Nagrody Pieniężnej zostanie zdeponowana na rachunku maklerskim założonym w imieniu danego Uczestnika przez (...) u niepowiązanego usługodawcy („Usługodawca”). Usługodawca jest podmiotem mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych, który profesjonalnie wspiera spółki tworzące plany motywacyjne w różnych technicznych i praktycznych aspektach realizacji takich planów. Uczestnik będzie miał możliwość wypłaty takiej płatności, pozostawienia takiej płatności na rachunku Usługodawcy lub zainwestowania takiej płatności zgodnie z opcjami inwestycyjnymi przewidzianymi przez Usługodawcę dla takiego rachunku. Cały proces administrowani wypłatą Nagrody Pieniężnej odbywa się w Stanach Zjednoczonych.

Należy podkreślić, że Spółka nie jest stroną Umowy o Nagrodę i nie ma wpływu na zawarcie takiej umowy pomiędzy (...) a Uczestnikiem (w tym Pracownikiem). Spółka nie żąda od (...) zaoferowania uczestnictwa w (...) Pracownikom Spółki i przyznania Pracownikom Nagród Pieniężnych. Ponadto Spółka nie może negocjować ani wpływać na wartość Nagród Pieniężnych przyznawanych Pracownikom ani na warunki takich Nagród Pieniężnych. Jedynym sposobem, w jaki Spółka może być powiązana z wartością Nagród Pieniężnych przyznawanych Pracownikom, jest to, że bezpośredni przełożeni Uczestników mogą wyrazić swoją niewiążącą opinię, w ramach ustalonych wytycznych, na temat proponowanej przez Administratora wartości Nagród Pieniężnych, które Administrator zamierza zaoferować danemu Uczestnikowi. Jednak tylko w ograniczonej liczbie przypadków bezpośredni przełożeni Pracowników są również pracownikami Spółki, bowiem w wielu przypadkach bezpośredni przełożeni Pracowników Spółki są zatrudnieni przez inne spółki z grupy (...) (tj. niektórzy pracownicy Spółki mają organizacyjne linie raportowania do menedżerów spoza Polski, ponieważ grupa (...) stosuje międzynarodową macierz raportowania dla różnych jednostek). Tym samym, ani w praktyce, ani formalnie Spółka nie ma wpływu na wartość Nagród Pieniężnych przyznawanych Pracownikom.

Ponadto, w umowach o pracę/świadczenie usług ani w inny sposób, Spółka nie składa żadnych obietnic ani nie zobowiązuje się wobec Pracowników, że otrzymają oni Nagrody pieniężne od (...). Spółka nie ponosi odpowiedzialności wobec Pracowników, którym (...) nie przyzna Nagród pieniężnych.

Otrzymanie Nagrody Pieniężnej nie tworzy prawa Pracownika do nieprzerwanego zatrudnienia lub świadczenia usług na rzecz Spółki i nie wpływa na warunki takiego zatrudnienia. Spółka nadal ma możliwość rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego Uczestnika zgodnie z odpowiednią umową i obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto Nagroda Pieniężna oraz dochód z niej i jej wartość nie zastępują żadnych uprawnień emerytalnych ani wynagrodzenia Pracownika na mocy odpowiedniej umowy zawartej ze Spółką. Nagroda pieniężna i dochód z niej nie są traktowane jako część normalnego lub oczekiwanego odszkodowania lub wynagrodzenia w celu obliczenia jakichkolwiek odpraw lub płatności z tytułu rozwiązania umowy o pracę, wynagrodzeń urlopowych, premii, płatności związanych z urlopem itp.

Do momentu złożenia niniejszego wniosku o interpretację podatkową (...) nie żądał od Spółki zwrotu jakichkolwiek kosztów realizacji planów motywacyjnych (w tym (...)), w których uczestniczą Pracownicy Spółki. W szczególności Spółka nie poniosła kosztów stanowiących równowartość Nagród Pieniężnych otrzymanych lub do otrzymania przez Pracowników w ramach (...) („Koszty”). W grupie (...) rozważana jest jednak kwestia ponoszenia takich Kosztów w przyszłości przez podmioty powiązane ze (...). W rezultacie możliwe jest, że w przyszłości Spółka będzie ponosiła Koszty poprzez zapłatę takich Kosztów na rzecz (...) na podstawie odpowiedniej umowy i związanych z nią not obciążeniowych lub innych dowodów księgowych („Umowa o Zwrocie Kosztów”).

Pytania

1.Czy Spółka jest zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do obliczania, potrącania i odprowadzania do właściwego organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiania informacji podatkowych PIT-11 w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych wypłacanych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy w sytuacji, w której Spółka nie ponosi Kosztów na podstawie Umowy o Zwrocie Kosztów?

2.Czy Spółka będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do obliczania, potrącania i odprowadzania do właściwego organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiania informacji podatkowych PIT-11 w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych wypłacanych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy w sytuacji, w której Spółka będzie ponosiła Koszty na podstawie Umowy o Zwrocie Kosztów?

3.Zakładając, że Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych, czy Spółka jest zobowiązana do sporządzania i przekazywania Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji podatkowej PIT-11 na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dotyczącej przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie wartości Nagród Pieniężnych wypłaconych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy?

4.Zakładając, że Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych, czy Spółka może dobrowolnie sporządzać i przekazywać Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informację podatkową PIT-11 w rozumieniu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dotyczącą przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie wartości Nagród Pieniężnych wypłaconych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

1.W sytuacji, w której Spółka nie ponosi Kosztów na podstawie Umowy o Zwrocie Kosztów, Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika podatku na podstawie art. 32 Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych, tj. nie jest zobowiązana do obliczania, potrącania i odprowadzania do właściwego organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiania informacji podatkowych PIT-11 w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych wypłacanych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy, gdyż wartość Nagród Pieniężnych nie stanowi przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych.

2.W sytuacji, w której Spółka będzie ponosiła Koszty na podstawie Umowy o Zwrocie Kosztów, Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika podatku na podstawie art. 32 Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych, tj. nie jest zobowiązana do obliczania, potrącania i odprowadzania do właściwego organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiania informacji podatkowych PIT-11 w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych wypłacanych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy, gdyż wartość Nagród Pieniężnych nie stanowi przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 Ustawy o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych.

3.Zakładając, że Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych, oraz biorąc pod uwagę fakt, że Nagrody Pieniężne nie są wypłacane Uczestnikom przez Spółkę, Spółka nie jest zobowiązana do sporządzania i przekazywania Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-11 na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dotyczącej przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych.

4.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zabraniają dobrowolnego wystawienia Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji podatkowej PIT-11 w rozumieniu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dotyczącej przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, zakładając, że Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wartości Nagród Pieniężnych, Spółka może jednak dobrowolnie ująć informację o wartości Nagród Pieniężnych wypłaconych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy w formularzach PIT-11 sporządzanym i przekazywanym Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu.

UZASADNIENIE

Uzasadnienie stanowiska Spółki do pytań nr 1 oraz nr 2

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie i

3)wpłacenie

podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 30 § 1 ww. ustawy, płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”. Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

-określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

-określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Stosownie do art. 11 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 cyt. Ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy: wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia

Po myśli art. 11 ust. 2b powołanej ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Powołane przepisy dotyczą sytuacji uzyskiwania określonych rodzajów przychodów od zakładów pracy lub wypłacania określonych rodzajów przychodów przez zakłady pracy. Należy więc rozważyć, czy uczestnictwo wskazanych przez Spółkę osób w opisanym programie motywacyjnym (...) będzie wiązało się z obowiązkami Spółki jako płatnika, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla tej oceny istotne jest, czy uczestnicy pozostający ze Spółką w stosunku pracy otrzymują opisane świadczenia związane z programem motywacyjnym (...) od Spółki, a jeśli tak - czy podstawą dla uzyskiwania tych świadczeń jest stosunek pracy łączący uczestników ze Spółką.

Jak wskazano w opisie zdarzeń przyszłych zawartych we wniosku:

·Program motywacyjny (...) jest organizowany globalnie przez (...) dla całej grupy kapitałowej, a nie przez Spółkę; jest to program zorganizowany zgodnie z obowiązującymi amerykańskimi przepisami federalnymi i stanowymi oraz najlepszymi praktykami rynkowymi;

·uczestnictwo Pracowników w programie (...) nie wynika z treści umów o pracę zawartych przez Spółkę z Uczestnikami, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, etc.);

·(...) jest zarządzany przez ustanowiony przez (...) Komitet będący Administratorem planu (...). To Administrator, a nie Spółka decyduje o przyznaniu Uczestnikowi Nagrody Pieniężnej oraz jej wysokości (z głosem doradczym menedżera danego Uczestnika, który to menedżer nie musi być pracownikiem Spółki), decyduje o szczegółowych warunkach danej nagrody, zmianach programu (...), czyjego zawieszeniu;

·Nagrody Pieniężne są przyznawane i dokumentowane na podstawie Umów o Nagrodę, które są zawierane pomiędzy Uczestnikami a (...); Spółka nie jest stroną tych umów;

·świadczeń na rzecz osób wskazanych we wniosku z tytułu programu (...) dokonuje spółka (...) zlecając określone czynności techniczne (w tym wypłatę/postawienie do dyspozycji Nagrody Pieniężnej) Usługodawcy będącego podmiotem niepowiązanym z grupą (...); Spółka nie wypłaca Uczestnikom Nagród Pieniężnych;

·uczestnictwo w programie (...) nie wpływa na stosunek pracy pomiędzy Uczestnikami a Spółką, w tym nie tworzy roszczeń Uczestników wobec Spółki, nie tworzy prawa Pracownika do nieprzerwanego zatrudnienia lub świadczenia usług na rzecz Spółki i nie wpływa na warunki takiego zatrudnienia.

W opisanych okolicznościach, nie można stwierdzić, że związane z uczestnictwem w programie (...) przyznane osobom uprawnionym Nagrody Pieniężne stanowią świadczenia uzyskiwane przez uczestników od Spółki. W szczególności, nie ma podstaw do uznania, że (...) realizuje na rzecz Uczestników, którzy są Pracownikami Spółki, świadczenia „zlecone” lub „zorganizowane” przez Spółkę przez (...).

Skoro Spółka nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz Uczestników w postaci Nagród Pieniężnych, to po stronie Spółki nie mogą powstać obowiązki płatnika określone w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani związane z tym obowiązki informacyjne określone w innych przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska Spółki do pytań nr 3 oraz nr 4

Jak wykazano w uzasadnieniu do pytań nr 1 i nr 2, Nagrody Pieniężne nie stanowią Przychodu ze stosunku pracy Uczestników będących Pracownikami. Ponieważ Nagrody Pieniężne nie stanowią również przychodów z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a w szczególności przychodów z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 tej ustawy), to należy je uznać za przychody z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, m.in. osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W obecnym stanie prawnym obowiązek tej jest realizowany przy użyciu formularza PIT-11 zawierającego miejsce do wykazania wypłaconych przychodów z innych źródeł.

Jak wskazano we wniosku, Spółka nie dokonuje wypłat Nagród Pieniężnych na rzecz Pracowników. Kwoty Nagród Pieniężnych są przekazywane przez (...) na osobiste rachunki poszczególnych Uczestników prowadzone przez Usługodawcę, który jest podmiotem działającym w Stanach Zjednoczonych. Spółka nie posiada informacji, czy Usługodawca posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności (np. oddział) i czy takie miejsce (o ile istnieje) jest zaangażowane w obsługę Uczestników będących Pracownikami. To Usługodawca, a nie Spółka, na zlecenie Uczestnika wypłaca Nagrodę Pieniężną na wskazany przez Uczestnika rachunek bankowy lub przekazuje ją w inny sposób zgodnie z opcjami inwestycyjnymi przewidzianymi przez Usługodawcę dla takiego rachunku.

W związku z powyższym, Spółka nie jest zobowiązana do wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do sporządzania informacji (w praktyce, przy użyciu formularza PIT-11) z informacją o wartości Nagród Pieniężnych uzyskiwanych przez Pracowników od (...) z pomocą Usługodawcy.

Natomiast z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani z innych przepisów podatkowych, nie wynika zakaz ujęcia przez Spółkę informacji o wysokości Nagród Pieniężnych uzyskiwanych przez Pracowników od (...) z pomocą Usługodawcy w formularzu PIT-11, o ile (...) przekaże taką informację Spółce. Spółka rozważa takie postępowanie, na prośbę (...) oraz w interesie Pracowników będących Uczestnikami (...), w celu zmniejszenia ryzyka powstania po stronie Pracowników błędów związanych z ewentualnym nieprawidłowym ujawnieniem przez nich do opodatkowania przychodów z innych źródeł uzyskiwanych od (...) na podstawie programu (...). Takie działanie pozostaje zarówno w interesie Pracowników, jak i Skarbu Państwa, poprzez zmniejszenia ryzyka błędów przy samodzielnym rozliczaniu podatku przez Pracowników.

Przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanawia obowiązek sporządzania określonej informacji, który - jak wykazano powyżej - nie obejmuje Spółki. Jednakże nie istnieje zakaz ujęcia przez Spółkę takiej informacji w formularzu PIT-11 (który Spółka, jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych pracownikom dochodów ze stosunku pracy i tak jest zobowiązana sporządzać na podstawie art. 32 i art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z tego powodu Spółka jest zdania, że formularz PIT-11, wystawiany przez Spółkę z uwagi na istnienie obowiązku wynikającego z art. 32 i art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie przychodów ze stosunku pracy, nadal będzie formularzem prawidłowo sporządzonym, nawet jeśli Spółka umieści w takim formularzu nieobowiązkową informację o przychodach z innych źródeł uzyskiwanych od (...) na podstawie programu (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

 Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

W świetle art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 2647 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych (…).

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

1)tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

2)obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na podatnikach. W odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została jednak wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e. Wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. na:

-zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, a także wypłacanych przez nie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego oraz wypłat z nadwyżki bilansowej (art. 32);

-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych na rzecz osób określonych w art. 3 ust. 1 świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 (art. 41 ust. 1);

-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach spoczywają obowiązki płatnika podatku.

Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:

·nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

·mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca wyodrębnił:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);

-inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy:

Wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników – czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Jak wynika natomiast z art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania (…) imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: (…) nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 -14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1, mieszczące się w ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy.

W analizowanym przypadku rozważają Państwo, czy spoczywają na Państwu obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wartości Nagród pieniężnych wypłacanych Pracownikom przez (...) za pośrednictwem Usługodawcy - zarówno w sytuacji, kiedy nie ponoszą Państwo kosztów związanych z realizacją planów motywacyjnych, jak i w sytuacji gdy będą Państwo ponosić ww. koszty, na podstawie odpowiedniej umowy o Zawarciu Kosztów.

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy Państwa pracownicy otrzymują opisane Nagrody Pieniężne od Państwa czy od innego podmiotu ((...) – spółka amerykańska). Obowiązki płatnika po Państwa stronie mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielania przez Państwa świadczeń na rzecz Państwa pracowników.

Jak wskazano w opisie sprawy:

·w ramach (...) (...) może przyznawać uprawnionym Uczestnikom Nagroda pieniężna. (...) jest ustanawiany przez Zarząd (...) zgodnie z obowiązującymi amerykańskimi przepisami federalnymi i stanowymi oraz najlepszymi praktykami rynkowymi.

·przyznaniu Uczestnikowi Nagrody Pieniężnej decyduje Administrator. Przyznanie Nagrody Pieniężnej ma charakter uznaniowy, a przyznanie Nagrody Pieniężnej nie tworzy żadnych przyszłych uprawnień ani praw do dodatkowych Nagród Pieniężnych. (...) zawiera z Uczestnikiem Umowę o Nagrodę, która określa zasady i warunki związane z przyznaniem, w tym kwotę środków pieniężnych, kryteria nabycia uprawnień oraz inne zasady i warunki określone przez Administratora według własnego uznania.

·po spełnieniu odpowiednich kryteriów nabycia uprawnień Uczestnik jest uprawniony do otrzymania wypłaty określonej przez Administratora. Wypłata uzyskanych Nagród Pieniężnych zostanie dokonana tak szybko, jak to możliwe po dacie (datach) ustalonej (ustalonych) przez Administratora i określonej (określonych) w Umowie o Nagrodę.

·co do zasady, wypłata uzyskanej Nagrody Pieniężnej zostanie zdeponowana na rachunku maklerskim założonym w imieniu danego Uczestnika przez (...) u niepowiązanego usługodawcy („Usługodawca”). Usługodawca jest podmiotem mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych, który profesjonalnie wspiera spółki tworzące plany motywacyjne w różnych technicznych i praktycznych aspektach realizacji takich planów. Uczestnik będzie miał możliwość wypłaty takiej płatności, pozostawienia takiej płatności na rachunku Usługodawcy lub zainwestowania takiej płatności zgodnie z opcjami inwestycyjnymi przewidzianymi przez Usługodawcę dla takiego rachunku. Cały proces administrowani wypłatą Nagrody Pieniężnej odbywa się w Stanach Zjednoczonych.

·nie jesteście Państwo stroną Umowy o Nagrodę i nie ma wpływu na zawarcie takiej umowy pomiędzy (...) (spółka amerykańska) a Uczestnikiem (w tym Pracownikiem). Nie mogą Państwo negocjować ani wpływać na wartość Nagród Pieniężnych przyznawanych Pracownikom ani na warunki takich Nagród Pieniężnych.

·w umowach o pracę/świadczenie usług ani w inny sposób, nie składają Państwo żadnych obietnic ani nie zobowiązuje się wobec Pracowników, że otrzymają oni Nagrody pieniężne od (...). Nie ponoszą Państwo odpowiedzialności wobec Pracowników, którym (...) nie przyzna Nagród pieniężnych.

·Otrzymanie Nagrody Pieniężnej nie tworzy prawa Pracownika do nieprzerwanego zatrudnienia lub świadczenia usług na Państwa rzecz i nie wpływa na warunki takiego zatrudnienia.

·Nagroda Pieniężna oraz dochód z niej i jej wartość nie zastępują żadnych uprawnień emerytalnych ani wynagrodzenia Pracownika na mocy odpowiedniej umowy zawartej z Państwem.

·możliwe jest, że w przyszłości będą Państwo ponosić Koszty realizacji planów motywacyjnych (w tym (...)), w których uczestniczą Państwa Pracownicy poprzez zapłatę takich Kosztów na rzecz (...) na podstawie odpowiedniej umowy i związanych z nią not obciążeniowych lub innych dowodów księgowych.

W takiej sytuacji Nagrody Pieniężne przyznane Państwa pracownikom związane z uczestnictwem w Planie nie są przez nich uzyskiwane od Państwa – Państwo nie jesteście podmiotem udzielającym tych świadczeń. Nie można stwierdzić, że otrzymane przez Państwa pracowników Nagrody Pieniężne związane z uczestnictwem w Planie są przez nich uzyskiwane od Państwa jako pracodawcy. Podmiotem przekazującym opisane świadczenia będzie (...) (spółka amerykańska), jako świadczeniodawca Planu.

Skoro nie są Państwo podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń (Nagród pieniężnych) na rzecz Państwa pracowników, nie powstaną po Państwa stronie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - zarówno w sytuacji, kiedy nie ponoszą Państwo kosztów związanych z realizacją planów motywacyjnych, jak i w sytuacji gdy będą Państwo ponosić ww. koszty. W szczególności świadczenia opisane we wniosku nie są objęte zakresem zastosowania art. 32 omawianej ustawy, a tym samym również art. 39 (obowiązki informacyjne).

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do obowiązku sporządzenia przez Państwa informacji, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z uczestnictwem Państwa pracowników w planie organizowanym przez spółkę amerykańską ((...)), należy stwierdzić, że:

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Prawidłowe jest zatem Państwa stanowisko, że w odniesieniu do otrzymywania przez Państwa pracowników Nagród Pieniężnych w związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, nie jesteście Państwo zobowiązani do sporządzania i przekazywania Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji podatkowej PIT-11 na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dotyczącej przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym przesłania jej pracownikom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Należy zauważyć, że Nagrody Pieniężne uzyskiwane przez Państwa pracowników w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską - nie są przyznawane przez Państwa.

Nie jesteście Państwo podmiotem, od którego Państwa pracownicy otrzymują, czy też będą otrzymywać Nagrody Pieniężne w ramach organizowanych przez spółkę amerykańską ((...)) planów motywacyjnych, podmiotem tym jest bowiem spółka amerykańska.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie skoro w przedmiotowej sprawie nie będą Państwo dokonywać wypłaty należności to również nie będą Państwo uprawnieni do sporządzenia i przekazywania Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji podatkowej PIT-11.

W orzecznictwie SN i NSA oraz w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, zgodnie z którym przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie prowadzi do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.

W wyżej cytowanym art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyraźnie jest wskazane, który podmiot jest zobowiązany do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Zgodnie zatem z zasadą ścisłej interpretacji przepisów podatkowych która wskazuje, że nie należy rozszerzać rozumienia pojęć użytych w ustawie podmiotem tym są więc tylko i wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera sformułowania mówiącego o „przysługiwaniu uprawnienia” do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów. Nie można zatem uznać, że jakiekolwiek podmioty są uprawnione na podstawie tego przepisu do jednostronnego kształtowania swojej sytuacji podatkowej (a w konsekwencji także sytuacji podmiotów, które otrzymują określone świadczenia), w tym poprzez dobrowolne sporządzanie i przekazywanie informacji podatnikom oraz właściwym organom podatkowym .

Przepisy dotyczące obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tworzą spójny system, który nie pozwala podatnikowi/płatnikowi arbitralnie decydować o sporządzeniu i przekazaniu informacji podatnikom oraz właściwym organom podatkowym. Takie stosowanie przepisów dotyczących obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych byłoby sprzeczne z ich funkcją i celem.

Ponadto zauważyć należy, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduję się żaden przepis, na podstawie którego można dobrowolnie sporządzać i przekazywać osobom fizycznym oraz właściwym organom podatkowym informacje podatkowe (np. PIT-11), pomimo braku takiego obowiązku.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie możliwości dobrowolnego sporządzenia i przekazywania Pracownikom oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji podatkowych PIT-11 w rozumieniu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i  zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po Państwa stronie obowiązków płatnika określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA)

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00