Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.380.2023.3.AK

Skutki podatkowe transferu aktywów z Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych do Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej na podstawie art. 32a ustawy o systemie instytucji rozwoju

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1) czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie nowozałożonej ASI przychodu do opodatkowania,

2) czy po dokonaniu Transferu Aktywów, w związku z sukcesją praw i obowiązków Funduszy przez ASI, ewentualne zyski nowozałożonej ASI z Aktywów podlegały będą zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58b ustawy o CIT,

3) czy ewentualne Zyski nowozałożonej ASI z Aktywów mogą podlegać zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 58a lub art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy CIT, jeśli tak, to czy ASI obliczając dwuletni okres posiadania danych udziałów/akcji może uwzględnić czas posiadania danych udziałów/akcji przez Fundusz,

4) w razie gdy zyski z Aktywów spowodują powstanie po stronie ASI przychodu do opodatkowania, w jaki sposób należało będzie ustalić koszt uzyskania tych przychodów, a w szczególności - czy przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodów ASI będzie mogła uwzględnić koszty nabycia Aktywów poniesione przez FIZ,

5) czy w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, zastosowanie znajdą przepisy o cenach transferowych a ASI będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 2 sierpnia 2023 r. (wpływ 3 sierpnia 2023 r.), a także – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 września 2023 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

(…) S.A. („X”) to polska spółka akcyjna (…). Do grupy X należy m.in. spółka (…) sp. z o.o. („Y”), prowadząca działalność m.in. jako zarządzający częściami portfeli inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych na zlecenie (…) S.A. i na podstawie umów, o których mowa w art. 46 ust. 3a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi („UFI”). Fundusze te działają w formule tzw. funduszu funduszy, tj. inwestujących w fundusze Venture Capital oraz Private Equity prowadzące działalność jako alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 Tekst mający znaczenie dla EOG.

W ramach prowadzonej działalności Y zarządza częściami następujących portfeli inwestycyjnych:

- (…) Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (…),

- (…) Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (…),

- (…) Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (…),

- (…) Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (…).

(„Fundusze” lub „FIZ”).

Uczestnikami Funduszy są X lub Bank Gospodarstwa Krajowego („Uczestnicy”).

Fundusze korzystają zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”), zgodnie z którym zwolnieniu podlegają przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Fundusze uzyskały w przeszłości wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Aktywa Funduszy („Aktywa”) obejmują posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w:

a)polskich spółkach z o.o., akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych

b)spółkach z siedzibą w Luxemburgu typu SCSP SICAV-RAIF oraz S.C.A. SICAV- RAIF;

c)spółkach z siedzibą w Holandii utworzonych w formie prawnej zbliżonej do spółdzielni (Cooperatief U.A.),

d)spółce z siedzibą w Niemczech (GmbH) oraz posiadane pośrednio tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą w Guernsey utworzonej w formie spółki S.L.P. i spółce z siedzibą w Luxemburgu typu SCSP.

Wśród Aktywów niektórych Funduszy znajdują się również aktywa (udziały, akcje, tytuły uczestnictwa) generujące dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT.

Rozważany jest transfer Aktywów z Funduszy do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej („ASI”) („Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju („USIR”).

Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona przez Y i zarządzana przez Y. Zgodnie z procedurą opisaną w art. 31a (winno być: art. 32a) USIR, uczestnicy Funduszu w wyniku tego Transferu otrzymają udziały w nowozałożonej ASI. Po dokonaniu Transferu, ASI stanie się właścicielem Aktywów a Uczestnicy Funduszy (czyli X i BGK) staną się inwestorami ASI w proporcji, w jakiej byli dotychczas uczestnikami FIZ. Po zrealizowaniu Transferu Aktywów Fundusze nie będą już prowadzić aktywnej działalności inwestycyjnej, wobec czego będzie mogła zostać podjęta decyzja o likwidacji Funduszy. W takim wypadku doszłoby do umorzenia wyemitowanych przez Fundusze certyfikatów inwestycyjnych poprzez wypłatę uzyskanych środków pieniężnych uczestnikom, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich certyfikatów inwestycyjnych.

Ze względu na fakt, że większość Aktywów FIZ zostanie przekazana do ASI w wyniku Transferu, wartość środków pochodzących z wykupu i umorzenia certyfikatów będzie istotnie niższa niż wartość wynikająca z wyceny aktywów Funduszy opublikowanej przed Transferem (gdyż wartość aktywów FIZ będzie pomniejszona o wartość aktywów przeniesionych do ASI). Statuty FIZ nie dopuszczają możliwości wypłat bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych.

Niniejszy wniosek o interpretację jest składany przez Y jako podmiot planujący utworzenie ASI zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W uzupełnieniu wniosku z 25 września 2023 r. wskazali Państwo:

1) Co należy rozumieć pod pojęciem użytym we wniosku - „Uczestnik”, proszę to wyjaśnić?

Odp: Są cztery Fundusze (…). Uczestnikami 3 pierwszych Funduszy jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Uczestnikiem (…) FIZ jest Bank Gospodarstwa Krajowego oraz (…). Uczestnik funduszu inwestycyjnego to podmiot, który posiada jednostki uczestnictwa/certyfikaty inwestycyjne funduszu.

2) Jakich faktycznie czynności dokonują Państwo (…) w związku z Transferem Aktywów z FIZ do ASI, w sytuacji gdy „Uczestnikiem” jest Bank Gospodarstwa Krajowego lub X?

Odp. Y będzie wspólnikiem nowozałożonej ASI, do której zostanie wniesiony wkład w postaci Aktywów. Y jako wspólnik ASI podejmie uchwałę zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

3) Kto dokona transferu Aktywów do nowozałożonej spółki ASI?

Odp: Transfer ma odbyć się zgodnie z art. 32a USIR. W myśl tego przepisu, uczestnicy Funduszy mogą w drodze uchwały postanowić o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów danego Funduszu na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez X lub jego spółkę zależną (tj. efektywnie Y).

4) Czy otrzymają Państwo (…) jakiekolwiek wynagrodzenie z tytułu transferu Aktywów Uczestnika - Banku Gospodarstwa Krajowego z FIZ do ASI lub z tytułu transferu Aktywów Uczestnika - X, jeżeli tak, to proszę wskazać od kogo i w jakiej formie?

Odp: Nie

5) Kogo sytuacji podatkowej dotyczy pytanie nr 7 tj. proszę wyjaśnić czy pytanie dotyczy Transferu Aktywów z FIZ do ASI dokonanego przez Uczestnika - Banku Gospodarstwa Krajowego lub Transferu Aktywów z FIZ do ASI dokonanego przez Uczestnika - X czy Państwa (…)?

Odp: Pytanie dotyczy wyłącznie sytuacji podatkowej Y. Dla uniknięcia wątpliwości wnosimy o przeformułowanie pytania nr 7 na „Czy w związku z Transferem Aktywów Wnioskodawca będzie miał jakiekolwiek obowiązki na gruncie VAT, a jeśli tak - to jakie?”.

Przeformułowane stanowisko: Wnioskodawca w związku z Transferem nie będzie miał żadnych obowiązków na gruncie VAT.

Uzasadnienie: bez zmian.

6) Czy opisany we wniosku transfer aktywów będzie/nie będzie:

-ściąganiem długów, w tym factoringu;

-usługą doradztwa;

-usługą w zakresie leasingu.

Odp: Nie.

7) Czy opisany we wniosku transfer aktywów będzie/nie będzie usługą dotyczącą praw i udziałów odzwierciedlających:

- tytuł prawny do towarów;

- tytuł własności nieruchomości;

- prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

- udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

- prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku?

Odp: Nie.

8) Jaką formę prawną będzie miała nowozałożona alternatywna spółka inwestycyjna?

Odp. Będzie to najprawdopodobniej spółka komandytowo-akcyjna.

Pytania

1. Czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie nowozałożonej ASI przychodu do opodatkowania?

2. Czy po dokonaniu Transferu Aktywów, w związku z sukcesją praw i obowiązków Funduszy przez ASI, ewentualne zyski nowozałożonej ASI z Aktywów podlegały będą zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58b ustawy o CIT?

3. Czy ewentualne Zyski nowozałożonej ASI z Aktywów mogą podlegać zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 58a lub art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy CIT, jeśli tak, to czy ASI obliczając dwuletni okres posiadania danych udziałów/akcji może uwzględnić czas posiadania danych udziałów/akcji przez Fundusz?

4. W razie gdy zyski z Aktywów spowodują powstanie po stronie ASI przychodu do opodatkowania, w jaki sposób należało będzie ustalić koszt uzyskania tych przychodów, a w szczególności - czy przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodów ASI będzie mogła uwzględnić koszty nabycia Aktywów poniesione przez FIZ?

5. Czy w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, zastosowanie znajdą przepisy o cenach transferowych a ASI będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji cen transferowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1: Transfer Aktywów z FIZ do ASI nie będzie stanowić przychodu dla ASI.

Ad. 2: Po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI, ewentualne zyski z Aktywów mogą powodować powstanie po stronie ASI przychodu do opodatkowania. Przychód ten będzie jednak zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58b Ustawy CIT.

Ad. 3: W razie spełnienia warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 58a, ewentualne zyski nowozałożonej ASI z Aktywów podlegały będą zwolnieniu z CIT. Ewentualne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych osiągane z Aktywów przez nowozałożoną ASI z Aktywów mogą również podlegać zwolnieniu z art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy CIT, pod warunkiem, że będą spełnione warunki określone tym przepisem a jeśli tak, to czy ASI obliczając dwuletni okres posiadania danych udziałów/akcji może uwzględnić czas posiadania danych udziałów/akcji przez dany Fundusz.

Ad. 4: W razie gdy zyski z Aktywów spowodują powstanie po stronie ASI przychodu do opodatkowania, przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodów ASI będzie mogła uwzględnić koszty nabycia Aktywów poniesione przez FIZ. Z USIR wynika wprost, że ASI będzie podatkowym sukcesorem danego FIZ, zatem wszelkie prawa i obowiązki funduszu przejdą na ASI. Oznacza to, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zysków osiąganych przez ASI z Aktywów, ASI będzie mogła uwzględnić koszty nabycia Aktywów poniesione przez FIZ.

Ad. 5: W odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, nie znajdą zastosowania przepisy o cenach transferowych a ASI nie będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Uzasadnienie

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 14n Ordynacji podatkowej, przepisy art. 14k i art. 14m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio w przypadku: zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki. W zakresie skutków podatkowych dla nowoutworzonej ASI, zgodnie z art. 14n, jako zainteresowany występuje Y planujący utworzenie tej ASI. Art. 14n nie uściśla pojęcia „utworzenie spółki” (nie definiują go także jakiekolwiek inne przepisy Ordynacji podatkowej). Jednak, jak wskazuje się w orzecznictwie, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 marca 2014 r. (I SA/Gd 170/14), „W praktyce zainteresowanymi są: podatnicy, płatnicy, inkasenci, osoby trzecie odpowiedzialne za zobowiązania podatników, osoby, u których wystąpiła lub może wystąpić zaległość podatkowa, planujący utworzenie spółki, a także przedsiębiorcy zamierzający utworzyć oddział lub przedstawicielstwo.” Z tego względu, ww. podmiot ma interes prawny w ustaleniu skutków podatkowych dla nowoutworzonej ASI.

Przepisy prawa

Zgodnie z art. 32a USIR uczestnicy Funduszy mogą w drodze uchwały postanowić o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów danego Funduszu na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółkę zależną (tj. efektywnie Y). W takim wypadku wyłącznie uczestnicy takiego funduszu mogą być inwestorami ASI.

Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, Transfer Aktywów wymagać będzie:

- uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI, oraz

- uchwały zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

Dodatkowo zgodnie z USIR:

- przeniesienie Aktywów FIZ na ASI traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki.

- z dniem przeniesienia Aktywów na ASI, ASI wchodzi w prawa i obowiązki FIZ wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów;

- ASI wstępuje z dniem przeniesienia Aktywów w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami;

- wartość przenoszonych Aktywów:

a) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu Inwestycyjnego sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;

b) wskazuje się w uchwale, zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI.

Konstrukcja prawna stworzona przez art. 32a Ustawy USIR w sposób kazuistyczny reguluje kwestię transferu Aktywów z FIZ do ASI. W zakresie skutków ekonomicznych zbliżona jest do instytucji przekazu znanego kodeksowi cywilnemu, choć sama w sobie przekazem nie jest. Podobieństwo do przekazu polega na skróceniu obrotu i przez to uproszczeniu schematu transferu Aktywów.

Bez powyższych zapisów, transfer Aktywów z FIZ do ASI byłby wieloetapowy np.:

(i)najpierw Aktywa musiałby zostać zbyte przez FIZ na rzecz uczestnika, następnie

(ii)uczestnik wniósłby Aktywa do ASI w zamian za udziały (akcje) ASI, i ostatecznie

(iii)nastąpiłaby likwidacja FIZ, w efekcie której uczestnik otrzymałby środki z umorzenia certyfikatów, w tym środki przeznaczone na wcześniejsze nabycie od FIZ Aktywów.

USIR umożliwia przeniesienie Aktywów bezpośrednio z FIZ do ASI (z pominięciem uczestnika). Z perspektywy FIZ, transfer ten będzie nieodpłatny, ale uczestnik otrzyma w zamian za transfer dokonany przez FIZ udziały w ASI (przy czym USIR przyjęła fikcję prawną, że transfer ten jest wniesieniem wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej do ASI).

W świetle powyższego, USIR w pewien sposób rozszerza znaczenie wywodzącego się z kodeksu spółek handlowych pojęcia „wniesienia wkładu” do spółki o „transfer aktywów opisany w art. 32a USIR”. Innymi słowy należy przyjąć, że skutkiem przeprowadzenia procedury transakcyjnej opisanej w art. 32a USIR, uczestnik dokona wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do ASI, w zamian za udziały/akcje ASI. Podstawą takiej transakcji będzie wprost brzmienie ustawy.

Ad. 1.

Jak wspomniano wyżej, transfer Aktywów z Funduszy Inwestycyjnych do ASI powinien być traktowany jako wkład wnoszony przez wspólnika. Mając na uwadze to, że Aktywa nie są pieniędzmi, wkłady należy traktować jako wkład niepieniężny, co także wynika z art. 32a ust. 3 USIR („uchwała zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego”).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W wyniku przeprowadzenia procedury opisanej w art. 32a USIR, ASI otrzyma Aktywa w postaci akcji, udziałów i tytułów uczestnictwa. Innymi słowy, skutkiem przeprowadzenia procedury transakcyjnej opisanej w art. 32a USIR, uczestnik dokona wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do ASI, w zamian za tytuły uczestnictwa emitowane przez ASI.

Powyższe oznacza, że Transfer Aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR nie spowoduje powstania po stronie ASI przychodu do opodatkowania.

Ad.2.

W wyniku przeprowadzenia procedury opisanej w art. 32a USIR, ASI otrzyma Aktywa w postaci tytułów uczestnictwa w polskich spółkach z o.o., akcyjnych, komandytowych i komandytowo-akcyjnych, spółkach z siedzibą w Luxemburgu typu SCSP SICAV-RAIF oraz S.C.A. SICAV-RAIF, spółkach z siedzibą w Holandii utworzonych w formie prawnej zbliżonej do spółdzielni (Cooperatief U.A.), spółce z siedzibą w Niemczech (GmbH) oraz w postaci pośrednio posiadanych tytułów uczestnictwa w spółce z siedzibą w Guernsey utworzonej w formie spółki S.L.P. i spółce z siedzibą w Luxemburgu typu SCSP. Tego rodzaju Aktywa mogą w przyszłości generować zyski (np. dywidendy, odsetki i inne przychody z realizowanych inwestycji), które zasadniczo polegają opodatkowaniu CIT. Jednocześnie, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) przewiduje zwolnienia przedmiotowe dla części dochodów uzyskiwanych przez alternatywną spółkę inwestycyjną.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58b ustawy o CIT, zwolnieniu podlegają dochody (przychody) alternatywnych spółek inwestycyjnych wdrażających instrument finansowy uzyskane w roku podatkowym z tytułu zysków kapitałowych osiągniętych w związku z wdrożeniem instrumentu finansowego w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Zgodnie z art. 4a pkt 30b ustawy o CIT, pod pojęciem alternatywnej spółki inwestycyjnej wdrażającej instrument finansowy rozumie się alternatywną spółkę inwestycyjną, za pośrednictwem której podmiot wdrażający instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, dokonuje wdrożenia instrumentu finansowego poprzez wniesienie wkładu pieniężnego do tej spółki.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: „zdarzenia przyszłego”), Fundusze obecnie korzystają ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu podlegają przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Rozdział 10 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (dalej: „Ustawa wdrożeniowa"), do którego odwołuje się cytowany wyżej przepis Ustawy o CIT nosi tytuł „Instrumenty finansowe” i zawiera dwa przepisy (poza nowymi regulacjami dotyczącymi COVID-19), które są istotne w zakresie interpretacji przepisów Ustawy o CIT i są to:

- art. 28 ust. 2: „Podmiotem wdrażającym instrument finansowy lub fundusz funduszy, o którym mowa w art. 2 pkt 27 rozporządzenia ogólnego, może być podmiot wskazany w art. 38 ust. 4 lit. a i b rozporządzenia ogólnego, w tym w szczególności Bank Gospodarstwa Krajowego, Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A. (według stanu prawnego do 2019 r.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości” oraz

- art. 29 ust. 1 zgodnie z którym: „Środki finansowe, po wykonaniu zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu lub decyzji o dofinansowaniu projektu, przypisane do wkładu finansowego z programu operacyjnego, oraz odsetki i inne przychody, a także zyski powstałe na skutek obrotu tymi środkami podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez właściwą instytucję, a następnie są ponownie wykorzystywane: (...)”.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (winno być: „zdarzenia przyszłego”), Fundusze mają status podmiotu wdrażającego instrument finansowy i korzystają ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT. Do ASI zostaną wniesione Aktywa Funduszy, a przeniesienie Aktywów FIZ na ASI (zgodnie z powołanymi przepisami USIR) traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej. W wyniku wniesienia wkładu ASI kontynuowała będzie „osiąganie przychodów podmiotu wdrażającego instrument finansowy”. Co więcej, z ustawy USIR wynika wprost, że ASI będzie podatkowym sukcesorem danego Funduszu, zatem wszelkie prawa i obowiązki funduszu przejdą na ASI.

Powyższa sukcesja oznacza, że zyski kapitałowe osiągane przez ASI winny podlegać zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58b) ustawy o CIT.

Ad. 3

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy o CIT, zwolnieniu podlegają tylko dochody ze zbycia udziałów lub akcji pod warunkiem, że ASI, która zbywa udziały (akcje), przed dniem zbycia posiadała bezpośrednio i nieprzerwanie przez okres dwóch lat nie mniej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) są zbywane. Powyższe zwolnienie nie dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Powyższe oznacza, że jeśli te warunki będą spełnione, przychody ASI mogą być wolne od podatku również z tego tytułu.

Zgodnie z art. 32a ust. 7 USIR, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, alternatywna spółka inwestycyjna wchodzi w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków, alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

Mając to na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, ASI może uwzględnić w okresie dwóch lat posiadania czas „bezpośredniego i nieprzerwanego posiadania danych udziałów/akcji przez dany FIZ”.

W przypadku alternatywnych spółek inwestycyjnych mających formę spółek kapitałowych możliwe jest również skorzystanie przez ASI ze zwolnienia dywidendowego na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT przy spełnieniu warunków przewidzianych dla tego zwolnienia (posiadanie co najmniej 10% udziałów/akcji w spółce nieprzerwanie przez okres 2 lat). Ewentualne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych osiągane z Aktywów przez nowozałożoną ASI z Aktywów mogą zatem podlegać zwolnieniu z art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy CIT, po warunkiem, że będą spełnione warunki określone tym przepisem.

Zgodnie z art. 32a ust. 7 USIR, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, alternatywna spółka inwestycyjna wchodzi w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków, alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

Mając to na względzie należy uznać, że obliczając dwuletni okres posiadania danych udziałów/akcji wynikający z art. 22 ust. 4a Ustawy CIT, ASI może uwzględnić czas posiadania danych udziałów/akcji przez dany Fundusz.

Ad. 4

Kwestię przejścia praw i obowiązków podatkowych regulują przepisy podatkowe tj. Ordynacja podatkowa i ustawy dotyczące poszczególnych podatków.

W myśl przepisów Ordynacji podatkowej do sukcesji praw i obowiązków dochodzi w następujących sytuacjach: połączenie (art. 93 par. 1), przejęcie (art. 93 par. 2), przekształcenie (art. 93a) oraz podział (art. 93c). Przepisy dotyczące sukcesji podatkowej mogą się jednak pojawiać również w przepisach innych ustaw.

Zgodnie z art. 32a ust. 7 USIR, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, alternatywna spółka inwestycyjna wchodzi w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków, alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 32a ust. 8 USIR, wartość przenoszonych aktywów:

1) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego zamkniętego sporządzonej zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego zamkniętego przed dniem podjęcia uchwały, o której mowa w art. 32a ust. 1;

2) wskazuje się w uchwale, o której mowa w art. 32a ust. 1.

Powyższe oznacza, że z USIR wynika obowiązek kontynuowania wyceny Aktywów po Transferze (tzn. wyceny wartości Aktywów na podstawie ostatniej wyceny FIZ).

Z kolei zgodnie z art. 32a ust. 9 USIR, alternatywna spółka inwestycyjna, do której przenoszone są aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego w trybie określonym w art. 32a ust. 1-8 USIR, wstępuje, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami.

Jak wynika wprost z ww. przepisu, przedmiotem sukcesji podatkowej są wszelkie prawa i obowiązki FIZ przewidziane w przepisach prawa podatkowego powiązane z Aktywami. Sukcesja to następstwo prawne, które może mieć postać sukcesji uniwersalnej, czyli wejścia w ogół praw i obowiązków oraz sukcesji syngularnej, której towarzyszy przejęcie części praw i zobowiązań.

Użycie w powyższym przepisie zwrotu „przepisy prawa podatkowego” oznacza przedmiotowo pełny zakres sukcesji stosowanej wobec praw i obowiązków, wynikających z wszelkich aktów normatywnych prawa podatkowego.

Należy zatem uznać, że art. 32a ust. 9 USIR ustanawia szczególne zasady dotyczące sukcesji praw i obowiązków podatkowych. ASI z mocy prawa będzie podatkowym sukcesorem danego FIZ, a wszelkie prawa i obowiązki FIZ przejdą na ASI.

W przypadku kosztów uzyskania przychodów, w jednym z ostatnich wyroków NSA orzekł, że „prawo do kosztu może być przedmiotem sukcesji podatkowej, bo pojęcie „majątkowe prawa i obowiązki” powinno być rozumiane jak najszerzej (wyrok NSA z 17 maja 2022 r., sygn. akt II FSK 249/20)”.

W sprawie objętej tym wyrokiem chodziło o prawo syna, który odziedziczył nieruchomości do zaliczenia do podatkowych kosztów ceny zakupu działek, którą zapłacił jego zmarły ojciec (i który nie zaliczył tego wydatku do swoich kosztów uzyskania przychodów). W sprawie tej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że dziedziczenie jest nieodpłatne, więc nie można mówić o poniesieniu kosztu. Interpretację tę uchylił jednak WSA w Gliwicach, a następnie NSA.

W uzasadnieniu oba sądy trafnie wskazały, że choć dziedziczenie kosztów uzyskania przychodu nie było wcześniej przedmiotem sądowego orzecznictwa, to w orzecznictwie wielokrotnie podkreślano, że prawo do preferencji podatkowej, takiej jak ulga lub zwolnienie podatkowe, może być - jako prawo majątkowe - przedmiotem sukcesji podatkowej. Choć wyrok ten dotyczy innej sytuacji (osoba fizyczna) i innego podatku (PIT), to jednak analogia do zdarzenia objętego wnioskiem jest wyraźna - tu również mamy do czynienia z nieodpłatnym przejęciem Aktywów, które dzieje się z mocy prawa i które wiąże się z przejęciem kosztów uzyskania przychodów wcześniej nieodliczonych.

Oczywiście w przypadku Transferu Aktywów z FIZ do ASI mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją prawno-podatkową - próżno szukać analogicznych regulacji czy odwoływać się do podobnych transakcji z przeszłości. Możliwość tego rodzaju transferu i związanej z nim sukcesji podatkowej wprowadziła bowiem tylko USIR. Tym niemniej, choć transakcja jest wyjątkowa, to jednak trudno wyobrazić sobie, by miała być w sposób dyskryminujący traktowana inaczej niż każda inna sukcesja podatkowa na gruncie Ordynacji podatkowej.

W przypadku sukcesji uniwersalnej związanej np. z przekształceniem podmiotów, doktryna nie ma wątpliwości, że skutkuje ona zachowaniem ciągłości na gruncie relacji podatkowych zarówno po stronie przychodów jak i kosztów podatkowych.

Mając na uwadze tę „narzuconą” wręcz przepisami USIR sukcesję podatkową, należy uznać, że ASI zachowa prawo do korzystania z ochrony wynikającej z Interpretacji otrzymanych przez FIZ, a przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zysków osiąganych przez ASI z Aktywów, ASI będzie mogła uwzględnić koszty nabycia Aktywów poniesione wcześniej przez FIZ.

Z kolei w zakresie kontynuacji wyceny (tzn. wyceny wartości przenoszonych aktywów), art. 32a ust. 8 USIR o wycenie Aktywów nie dotyczy skutków podatkowych, gdyż przepis tejże ustawy o sukcesji podatkowej ma charakter lex specialis wobec zapisu o ustalaniu wartości Aktywów.

Ad. 5

W opisanym przypadku nie będą miały zastosowania przepisy o cenach transferowych, a w odniesieniu do Transferu Aktywów nie powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Zgodnie z art. 11c ust. 1 i 2 Ustawy CIT, podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, a jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Jednocześnie, zgodnie z art. 11b Ustawy CIT, przepisów o cenach transferowych nie stosuje się do transakcji kontrolowanych oraz transakcji, innych niż transakcje kontrolowane, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

W przypadku Transferu Aktywów, sposób ustalenia ceny wynika wprost z ustawy (art. 32a USIR wskazuje bowiem wyłącznie na możliwość podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów).

Dodatkowo, nieodpłatny Transfer Aktywów jaki zostanie dokonany nie nastąpi „w wyniku powiązań” pomiędzy tymi podmiotami, ale w wyniku przyjęcia modelu ustawowego stworzonego wyłączenie dla tej transakcji.

Porównywanie warunków opisanej transakcji do warunków hipotetycznej transakcji jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązanie jest nie na miejscu, ponieważ opisana transakcja może zostać dokonana wyłącznie pomiędzy podmiotami powiązanymi i zindywidualizowanymi w ustawie (tj. w USIR).

Należy mieć także na uwadze, że celem przepisów o cenach transferowych jest zapobieganie sytuacjom, w których podmioty powiązane stosując nieuzasadnioną ekonomicznie politykę cenową zaniżają sztucznie swoje zobowiązania podatkowe. Przepisy te są zatem nadzwyczajnym instrumentem fiskalnym przeciwdziałającym określonym nadużyciom ze strony podatnika.

W tym przypadku, podmioty uczestniczące w Transakcji skorzystają z modelu ustawowego - byłoby nieuprawnionym przyjęcie, że podążanie ścieżką wprost narzuconą przez ustawodawcę jest nadużyciem wymagającym zastosowania nadzwyczajnego środka, jakim są przepisy o cenach transferowych.

Z tych względów brak jest podstaw do zastosowania przepisów o cenach transferowych (i obowiązku ASI do sporządzenia dokumentacji) do omawianej Transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 32a ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1103, dalej: „USIR”):

1. Zgromadzenie inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego częścią portfela inwestycyjnego na dzień wejścia w życie ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079) zarządza Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółka zależna, jest uprawnione do podjęcia uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, innych niż instrumenty rynku pieniężnego, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, skarbowe papiery wartościowe i depozyty, na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółkę zależną, której wspólnikami są wyłącznie uczestnicy tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała zgromadzenia inwestorów o przeniesieniu aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego jest podjęta, jeżeli głosy za przeniesieniem aktywów oddali uczestnicy reprezentujący 100% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.

2. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych zarządzające funduszem inwestycyjnym zamkniętym przekazuje uchwałę, o której mowa w ust. 1, zarządzającemu alternatywną spółką inwestycyjną wskazaną w tej uchwale niezwłocznie po jej podjęciu.

3. Niezwłocznie po otrzymaniu uchwały, o której mowa w ust. 1, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną zwołuje odpowiednio zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie alternatywnej spółki inwestycyjnej w celu podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego tej alternatywnej spółki inwestycyjnej. Uchwała zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia alternatywnej spółki inwestycyjnej, do której mają zostać wniesione aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego, określa co najmniej kwotę, o jaką kapitał zakładowy ma być podwyższony, liczbę nowo tworzonych udziałów lub akcji oraz zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

4. Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

5. W przypadku przenoszenia aktywów funduszy inwestycyjnych zamkniętych na alternatywne spółki inwestycyjne działające w formie spółek komandytowo-akcyjnych albo spółek akcyjnych przepisów art. 311-3121 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436 oraz z 2023 r. poz. 739 i 825) nie stosuje się.

6. Po podjęciu uchwał, o których mowa w ust. 1 i 3, towarzystwo funduszy inwestycyjnych, działając w imieniu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, oraz zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną, działając w imieniu alternatywnej spółki inwestycyjnej, zawierają umowę, na podstawie której aktywa funduszu zostaną przeniesione, na warunkach wskazanych w uchwale, o której mowa w ust. 1. Zawarcie umowy i przeniesienie aktywów funduszu na zasadach określonych w uchwale, o której mowa w ust. 1, nie stanowi działania niezgodnego z interesem uczestników tego funduszu oraz inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej.

7. Z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną alternatywna spółka inwestycyjna wchodzi w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

8. Wartość przenoszonych aktywów:

1)ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego zamkniętego sporządzonej zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego zamkniętego przed dniem podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 1;

2)wskazuje się w uchwale, o której mowa w ust. 1.

9. Alternatywna spółka inwestycyjna, do której przenoszone są aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego w trybie określonym w ust. 1-8, wstępuje, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami.

Państwa wątpliwość, w zakresie pytania nr 1 dotyczy kwestii ustalenia, czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie nowozałożonej ASI przychodu do opodatkowania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) przykładowych przysporzeń zaliczanych do tej kategorii.

I tak w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, można stwierdzić, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, Transfer Aktywów wymaga:

- uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI, oraz

- uchwały zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

Dodatkowo zgodnie z USIR:

- przeniesienie Aktywów FIZ na ASI traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki;

- z dniem przeniesienia Aktywów na ASI, ASI wchodzi w prawa i obowiązki FIZ wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów;

- ASI wstępuje z dniem przeniesienia Aktywów w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami;

- wartość przenoszonych Aktywów:

a) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu Inwestycyjnego sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;

b) wskazuje się w uchwale, zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI.

Tym samym zgodnie z zapisami USIR transfer Aktywów z Funduszu do ASI powinien być traktowany jako wniesienie wkładu.

Zgodnie z art. 32a ust. 3 USIR niezwłocznie po otrzymaniu uchwały, o której mowa w ust. 1, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną zwołuje odpowiednio zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie alternatywnej spółki inwestycyjnej w celu podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego tej alternatywnej spółki inwestycyjnej. Uchwała zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia alternatywnej spółki inwestycyjnej, do której mają zostać wniesione aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego, określa co najmniej kwotę, o jaką kapitał zakładowy ma być podwyższony, liczbę nowo tworzonych udziałów lub akcji oraz zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 681 ze zm., dalej: „UOF”), co wynika z art. 32a ust. 4 tej ustawy.

W związku tym, skoro mamy do czynienia z wniesieniem do ASI wkładu w postaci aktywów FIZ, w zamian za tytuły uczestnictwa emitowane przez ASI, to transfer ten zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie spowoduje po stronie ASI przychodu do opodatkowania. Przepis ten bowiem wskazuje, że do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Z opisu sprawy wynika, że nowoutworzona ASI otrzyma aktywa w postaci akcji, udziałów i tytułów uczestnictwa od Uczestników. Zatem w ramach procedury opisanej w art. 32a USIR, uczestnik dokona wkładu niepieniężnego w postaci aktywów do ASI, w zamian za tytuły uczestnictwa emitowane przez ASI.

Mając na uwadze wyżej cytowany art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT stwierdzić należy, że transfer aktywów z FIZ do ASI na podstawie art. 32a USIR traktowany jako wniesienie wkładu niepieniężnego do ASI nie spowoduje powstania po stronie nowoutworzonej ASI przychodu do opodatkowania.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej, tj. sytuację, w której dany podmiot (podatnik) wstępuje w prawa i obowiązki innego podatnika m.in. korzystając z praw nabytych przez inny podmiot (innego podatnika), co do zasady regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, dalej: „Ordynacja podatkowa”), w szczególności art. 93 § 1 i § 2 oraz art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

Jednakże na gruncie analizowanej sprawy należy wyraźnie podkreślić, że sukcesja opisana we wniosku nie wynika z przepisów Ordynacji podatkowej (art. 93 § 1 i § 2 oraz art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej nie mają w sprawie zastosowania). Jej podstawą są regulacje szczególne zawarte w ustawie o systemie instytucji rozwoju, w tym, dotyczący sukcesji na gruncie podatkowym, art. 32a ust. 9 USIR. Zgodnie z tym przepisem alternatywna spółka inwestycyjna, do której przenoszone są aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego w trybie określonym w art. 32a ust. 1-8 USIR, wstępuje, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami.

Co do zasady następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Fundusze korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT w myśl którego:

Wolne od podatku są przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58b ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) alternatywnych spółek inwestycyjnych wdrażających instrument finansowy uzyskane w roku podatkowym z tytułu zysków kapitałowych osiągniętych w związku z wdrożeniem instrumentu finansowego w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Stosownie do postanowień art. 4a ust. 30, 30a, 30b ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

30) ustawie o funduszach inwestycyjnych - oznacza to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 1523, 1488, 1933 i 2185);

30a) alternatywnej spółce inwestycyjnej - oznacza to alternatywną spółkę inwestycyjną w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych;

30b) alternatywnej spółce inwestycyjnej wdrażającej instrument finansowy - oznacza to alternatywną spółkę inwestycyjną, za pośrednictwem której podmiot wdrażający instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818) lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079), dokonuje wdrożenia instrumentu finansowego poprzez wniesienie wkładu pieniężnego do tej spółki.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UOF:

Fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

W myśl art. 3 ust. 4 UOF:

Fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:

1) fundusz inwestycyjny otwarty;

2) alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.

Natomiast zgodnie z art. 8a ust. 1 UOF:

Alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.

Stosownie do art. 8a ust. 2 UOF:

Alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie:

1)spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej albo spółki europejskiej;

2)spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna albo spółka europejska.

W myśl art. 8a ust. 3 UOF:

Wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.

Uważają Państwo, że ASI będzie mogła korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 58b ustawy o CIT, z tej przyczyny, iż funduszowi inwestycyjnemu, którego aktywa są przenoszone do ASI przysługiwało zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 53a.

Stanowisko to jest nieprawidłowe.

Samo porównanie treści obu przepisów wskazuje, że nie są to przepisy jednakowo brzmiące, a co za tym idzie nie obejmują tych samych podmiotów i tych samych przychodów (odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody/zyski kapitałowe) zwolnionych z podatku. ASI, aby skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 58b ustawy o CIT musi spełnić wymogi zawarte w tym przepisie, a nie, tłumacząc to sukcesją podatkową, „skorzystać” z przysługującego funduszowi wnoszącemu aktywa do ASI prawa do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a.

Ponadto należy podkreślić, że sukcesja wskazana w art. 32a ust. 9 ustawy o systemie instytucji rozwoju nie ma charakteru bezwzględnego w tym znaczeniu, że nie obejmuje wszystkich praw przysługujących funduszowi inwestycyjnemu zamkniętemu tylko te, które wiążą się z przenoszonymi aktywami. Wnioskodawca nie wykazał w jaki sposób wymóg ten jest zrealizowany w odniesieniu do zwolnienia przychodów podmiotu wdrażającego instrument finansowy (...) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy ewentualne Zyski nowozałożonej ASI z Aktywów mogą podlegać zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 58a lub art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy CIT, jeśli tak, to czy ASI obliczając dwuletni okres posiadania danych udziałów/akcji może uwzględnić czas posiadania danych udziałów/akcji przez Fundusz

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) alternatywnych spółek inwestycyjnych uzyskane w roku podatkowym ze zbycia udziałów (akcji), pod warunkiem że alternatywna spółka inwestycyjna, która zbywa udziały (akcje), posiadała przed dniem zbycia bezpośrednio nie mniej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) są zbywane, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o CIT:

Zwolnienie, którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W myśl natomiast art. 22 ust. 4b ww. ustawy:

Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Wskazać należy, że w świetle przepisu art. 22 ust. 4b ustawy o CIT wymóg nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce dokonującej wypłat z tytułów określonych w art. 22 ust. 1 cyt. ustawy nie musi być spełniony w dacie dokonywania tych wypłat. Dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych korzysta ze zwolnienia również w sytuacji, gdy uzyskujący go podatnik posiada wymagany procent udziałów (akcji) przez okres krótszy niż dwa lata, o ile stan ten nie ulegnie zmianie do momentu upływu wymaganego okresu dwóch lat.

Jak stanowi art. 22 ust. 4d ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1)jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2)w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a)własności,

b)innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Państwa wątpliwości związane ze zwolnieniem wynikającym z powyższych przepisów koncentrują się wokół warunku posiadania udziałów/akcji w spółce, której udziały (akcje) są zbywane lub wypłacającej należności, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że do okresu posiadania udziałów/akcji przez ASI należy zaliczyć okres ich posiadania przez FIZ-y, co wynika z sukcesji praw i obowiązków unormowanej przepisami ustawy o systemie instytucji rozwoju, przy czym zwolnieniem nie będą objęte jakiekolwiek „ewentualne” zyski ASI, jak wskazujecie Państwo w pytaniu, tylko przychody wymienione szczegółowo w art. 17 ust. 1 pkt 58a oraz w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Możliwość „kontynuowania” przez następcę prawnego biegu terminu jako terminu nieprzerwanego w rozumieniu art. 21 ust. 4 oraz art. 22 ust. 4a ustawy o CIT potwierdzają m.in. wyroki NSA: z dnia 17 maja 2019 r., sygn. akt II FSK 1546/17, 12 grudnia 2019 r., sygn. akt II FSK 211/18. Wyroki dotyczą co prawda sukcesji wynikającej z przepisów Ordynacji podatkowej, jednakże nie ma podstaw do różnicowania skutków podatkowych wynikających z sukcesji mającej podstawę w przepisach Ordynacji podatkowej ze skutkami sukcesji podatkowej uregulowanej w art. 32a ust. 9 ustawy o systemie instytucji rozwoju, jak również dotyczącej wymogu dwuletniego okresu posiadania, wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy o CIT.

Jak wskazano powyżej, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną alternatywna spółka inwestycyjna wejdzie w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz będzie stosować zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

Zatem w sytuacji spełnienia warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy o CIT, dochody (przychody) nowozałożonej ASI ze zbycia udziałów (akcji) będą wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Również ewentualne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych osiągane z aktywów przez nowozałożoną ASI mogą podlegać zwolnieniu zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, pod warunkiem, że będą spełnione warunki określone w tym przepisie. Nowoutworzona ASI obliczając dwuletni okres posiadania udziałów/akcji może uwzględnić czas posiadania tych udziałów/akcji przez dany Fundusz.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w razie gdy zyski z Aktywów spowodują powstanie po stronie ASI przychodu do opodatkowania, w jaki sposób należało będzie ustalić koszt uzyskania tych przychodów, a w szczególności - czy przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodów ASI będzie mogła uwzględnić koszty nabycia Aktywów poniesione przez FIZ.

Na wstępie rozważań należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sukcesji podatkowej związanej z przenoszonymi Aktywami i nie rozstrzyga jakie konkretnie wydatki poniesione przez FIZ mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z tytułu podlegających opodatkowaniu zysków z Aktywów.

Jak wynika z ustawy o systemie instytucji rozwoju z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną alternatywna spółka inwestycyjna wchodzi w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

Alternatywna spółka inwestycyjna, do której przenoszone są aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego w trybie określonym w art. 32a ust. 1-8, wstępuje, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami.

W świetle powyższego nowoutworzona ASI jako sukcesor poszczególnych Funduszy, która weszła w prawa i obowiązki Funduszy w zakresie otrzymanych w wyniku transferu aktywów będzie mogła przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zysków osiąganych przez ASI z tych aktywów uwzględnić koszty nabycia aktywów poniesione przez FIZ, jakie uwzględniłyby Fundusze gdyby nie doszło do sukcesji.

Zatem ASI jako sukcesor będzie mogła uwzględnić takie koszty jakie mógłby uwzględnić FIZ gdyby to on uzyskał dochód z Aktywów, czyli koszty nabycia aktywów będą mogły zostać zaliczone przez ASI do kosztów uzyskania przychodów w sytuacji gdy FIZ mógłby (gdyby to on osiągnął przychód z Aktywów) je ująć w kosztach uzyskania przychodów.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Ilekroć w Rozdziale o Cenach transferowych jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Z kolei art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT stanowi, że:

Ilekroć w Rozdziale o Cenach transferowych jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Definicja przedstawiona w art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT wskazuje, że:

Transakcja kontrolowana to identyfikowanena podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Przedstawiona organowi do rozstrzygnięcia kwestia w zakresie pytania nr 5 sprowadza się do ustalenia, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie wyjątek przewidziany w art. 11b pkt 1 ustawy o CIT. Zatem, zgodnie z treścią tego przepisu prawa:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do transakcji kontrolowanych oraz transakcji, innych niż transakcje kontrolowane, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

W związku z powyższym, gdy do określenia ceny transakcji kontrolowanej oraz transakcji, innej niż transakcja kontrolowana zastosowanie mają przepisy wynikające z innych ustaw, czy też aktów normatywnych do transakcji takiej nie stosuje się przepisów Rozdziału 1a ustawy o CIT dotyczących cen transferowych, w tym przepisów dotyczących obowiązków dokumentacyjnych.

Z art. 32a ust. 1 ustawy o systemie rozwoju jednoznacznie wynika, że transfer aktywów z FIZ do ASI (przeniesienie ich własności) nastąpi na podstawie „uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów”. Oznacza to, że nieodpłatny transfer aktywów jaki zostanie dokonany z FIZ do ASI nastąpi w wyniku przyjęcia modelu ustawowego stworzonego wyłączenie dla transakcji tego rodzaju. Należy zatem uznać, że cena w analizowanej transakcji transferu aktywów z FIZ do ASI (wynoszącą zero) lub, inaczej to ujmując, brak wynagrodzenia dla FIZ z tego tytułu, wynika wprost z przepisów ustawy o systemie instytucji rozwoju.

Zatem, w odniesieniu do analizowanej transakcji transferu aktywów z FIZ do ASI, który jest nieodpłatny, co wynika wprost z art. 32a pkt 1 ustawy o systemie instytucji rozwoju, stwierdzić należy, że transakcja ta nie będzie podlegać przepisom Rozdziału 1a, zgodnie z dyspozycją art. 11b ustawy o CIT. Do transakcji tej nie znajdą tym samym zastosowania przepisy o cenach transferowych, a ASI nie będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od towarów i usług zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00