Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.617.2023.2.JSZ

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce dostawy towarów z terytorium Meksyku, prawo do odliczenia podatku naliczonego, obowiązek wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towaru na terenie Meksyku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce dostawy towarów z terytorium Meksyku,

-prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług związanych ze sprzedażą towaru w Meksyku,

-obowiązku wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towaru na terenie Meksyku.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 października 2023 r. (wpływ 20 października 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A Sp. z o.o., zwana dalej Spółką, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Siedziba Spółki znajduje się na terytorium Polski. Spółka nie prowadzi działalności zarejestrowanej poza terytorium Polski. Spółka nie jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku o podobnym charakterze na terytorium żadnego z krajów, które biorą udział w transakcji, która jest przedmiotem wniosku o interpretację. Spółka nie posiada także siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej ani Meksyku.

Spółka dokonała sprzedaży towaru tj.: elementów do budowy wiązek elektrycznych, w ramach transakcji łańcuchowej. W jej przebiegu Spółka otrzymała pytanie od klienta B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) dotyczące dostępności towaru, który nie był produkowany w zakładzie A w Polsce, ale był dostępny w katalogu produktów oferowanych przez dostawcę Spółki – firmę C (Stany Zjednoczone Ameryki Północnej). Podmiot ten potwierdził możliwość wykonania zlecenia dla Spółki. Po uzyskaniu tej informacji Spółka potwierdziła do B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) możliwość realizacji zamówienia. Klient – B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) złożył zamówienie do Spółki. W następstwie tego zamówienia Spółka wystawiła fakturę pro-forma (z warunkami Incoterms: EXW ... Meksyk) i przesłała do B (Zjednoczone Emiraty Arabskie), w celu uzyskania przedpłaty. Na fakturze zostały wpisane warunki Incoterms EXW ... Meksyk, ponieważ C (Stany Zjednoczone Ameryki Północnej) zlecił wykonanie towaru spółce powiązanej – D Meksyk. Ustalono, że za organizację transportu z Meksyku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich będzie odpowiadał klient końcowy (B). Towar został faktycznie dostarczony przez D Meksyk do Spółki na terenie Meksyku, a następnie Spółka dostarczyła ten towar do klienta B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) również na terytorium Meksyku. W Meksyku zatem nastąpiło przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Klient, czyli B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zorganizował transport i odbiór towaru z D Meksyk. Na potrzeby odprawy celnej D Meksyk wystawił fakturę pro-forma, na której była informacja, że jest stroną wysyłającą towar, natomiast sprzedawcą towaru jest Spółka. Następnie D Meksyk wystawił fakturę za sprzedaż towaru dla Spółki.

Spółka poinformowała klienta, czyli B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) o możliwości odbioru towaru z D Meksyk oraz wystawiła fakturę sprzedaży zawierającą informacje dotyczące warunków dostawy tak, jak to zostało opisane na fakturze pro-forma oraz informację, że eksporterem towaru jest D Meksyk. B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) sam zorganizował odbiór towaru z D Meksyk. Towar sprzedawany przez Spółkę na żadnym z etapów dostawy nie został przemieszczony na teren Unii Europejskiej. Dostawa odbyła się z terytorium Meksyku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Sprzedaż towaru, o którym mowa we wniosku, dokonywana przez Spółkę poza terytorium kraju tj. na terytorium Meksyku – gdyby podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku. Z tytułu sprzedaży towaru z terytorium Meksyku zostały wystawione przez Spółkę faktury sprzedaży, które wykazano w poz. 11 części deklaracyjnej JPK_VAT7M.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego ... 2016 r., jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Spółka od ... 2018 r. do chwili obecnej, zajmuje się produkcją (...). Portfolio Firmy obejmuje także (...). Zajmuje się także handlem ww. asortymentem.

Na pytanie Organu: W którym momencie oraz na terytorium jakiego kraju nastąpiło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na podmioty uczestniczące w transakcji, o której mowa we wniosku, tj.

a)z D Meksyk na Państwa,

Spółka odpowiedziała: Przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel nastąpiło na terytorium Meksyku na podstawie faktury wystawionej w dniu 2 marca 2023 r. przez D Meksyk dla A Sp. z o.o. Transport organizował odbiorca końcowy B Emiraty Arabskie na warunkach Incoterms (EXW ... Meksyk).

b)z Państwa na klienta - B?

Spółka odpowiedziała: Przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel nastąpiło na terytorium Meksyku na podstawie faktury wystawionej w dniu 7 marca 2023 r. przez A Sp. z o.o. dla klienta docelowego B ( Emiraty Arabskie). Transport organizował odbiorca końcowy B Emiraty Arabskie na warunkach Incoterms (EXW ... Meksyk).

Z kolei w związku z okolicznością wynikającą z opisu sprawy, iż „Towar został faktycznie dostarczony przez D Meksyk do Spółki na terenie Meksyku, a następnie Spółka dostarczyła ten towar do klienta B ( Zjednoczone Emiraty Arabskie) również na terytorium Meksyku? należało wyjaśnić:

a)„Jak dokładnie dochodzi do przemieszczenia towarów od D Meksyk do klienta - B?” Należało opisać poszczególne etapy przemieszczenia towaru.

Odpowiedź:

·Towar został wyprodukowany przez D Meksyk,

·Odbiorca końcowy B Emiraty Arabskie odebrał towar (warunki Incoterms: EXW Meksyk ...) z fabryki D Meksyk,

·Towar został przetransportowany z terytorium Meksyku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

b)„Czy w przypadku transakcji, o której mowa we wniosku transport towarów odbywa się bezpośrednio od D Meksyk do klienta- B?”

Odpowiedź: W przypadku transakcji, o której mowa we wniosku transport towarów odbywa się bezpośrednio od D Meksyk do klienta końcowego B Emiraty Arabskie.

c)„Co oznacza stwierdzenie, iż „Towar został faktycznie dostarczony przez D Meksyk do Spółki na terenie Meksyku(...)?”

Odpowiedź: Chodziło o wskazanie momentu przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na Spółkę. Nie wiązało się to z faktycznym przemieszczeniem towaru do magazynu Spółki. Towar został wysłany bezpośrednio od producenta czyli D Meksyk do odbiorcy końcowego, czyli B Emiraty Arabskie.

d)„Czy towar został faktycznie odebrany przez Państwa na terytorium Meksyku?”

Odpowiedź: Towar nie został odebrany przez Spółkę na terytorium Meksyku. Transport towaru organizował odbiorca (N. Emiraty Arabskie) na warunkach Incoterms EXW Meksyk ..., od D Meksyk.

e)„Czy posiadacie Państwo na terytorium Meksyku magazyn np. w celu składowania towarów?”

Odpowiedź: Spółka nie posiada magazynu na terytorium Meksyku.

f)„Czy ww. towar był przechowywany/ składowany przez Państwa na terytorium Meksyku? Jeżeli tak, to przez jaki okres czasu oraz z jakiego powodu towar był przechowywany/składowany ( czy np. przechowywanie/składowanie towaru podyktowane było wyłącznie względami logistycznymi, czy np. przechowywany/składowany towar był poddawany jakimkolwiek procesom technologicznym)?”

Odpowiedź: Towar, będący przedmiotem dostawy był przechowywany w magazynie dostawcy przez 5 dni, co było podyktowane względami logistycznymi. Nie podlegał jakimkolwiek procesom technologicznym.

g)„Czy Państwo zobowiązani byli do wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z transportem towarów?”

Odpowiedź: Spółka nie była zobowiązana do wykonania jakichkolwiek czynności związanych z transportem towarów.

Ponadto na pytanie „Czy posiadacie Państwo dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju opisanymi we wniosku?” odpowiedziano: Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju opisanymi we wniosku.

Pytania

1.Czy dostawa towarów z terytorium Meksyku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce?

2.Czy Spółce przysługuje zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług związanych ze sprzedażą towaru w Meksyku?

3.Czy powstanie obowiązek wykazania w pliku JPK_VAT7M odpłatnego zbycia towaru na terenie Meksyku?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie numer 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.) zwanej dalej „ustawą o VAT”: Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.Eksport towarów,

3.Import towarów na terytorium kraju,

4.Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Natomiast z art. 2 pkt 5 ustawy o VAT wynika, że przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Opodatkowaniu podatkiem VAT w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane – na tle przepisów o miejscu świadczenia – za wykonane w tym państwie (na terytorium). Określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania.

W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z transakcją łańcuchową, czyli transakcją, w której uczestniczy kilka podmiotów, ale towar jest transportowany (wysyłany) bezpośrednio od pierwszego do ostatniego uczestnika transakcji.

Miejsce opodatkowania transakcji łańcuchowej określa art. 22 ust. 2-4 ustawy o VAT. Jedyny przepis, który wprost odnosi się do rozliczenia VAT w transakcji łańcuchowej rozpoczynającej się poza UE, to art. 22 ust. 4 ww. ustawy. Wynika z niego, że w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Ten przepis nie znajdzie jednak zastosowania w omawianej sprawie. Jest w nim bowiem mowa o imporcie/zaimportowaniu towarów na terytorium UE, a to nie ma miejsca w tym przypadku (towar w ogóle nie trafia na terytorium UE). Także żaden inny przepis ustawy o VAT określający miejsce opodatkowania transakcji (przyporządkowania transportu) nie odnosi się do ww. sytuacji. Niewątpliwie więc żadna z dostaw wskazanych w pytaniu nie będzie opodatkowana w Polsce (ani w żadnym innym kraju UE). Nie ma tu znaczenia, który podmiot będzie organizował transport towaru.

Podobnie wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 18 marca 2022 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.579.2021.2.RM. Organ podatkowy wyjaśnił:

„(...) skoro towary będą transportowane z pominięciem terytorium Polski, tj. nabywane przez Państwa towary nie będą przywożone na terytorium kraju ani następnie nie dokonacie Państwo wywozu tych towarów z Polski, to zarówno transakcja zakupu towarów, jak i ich dostawa dokonane przez Państwa, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, stosownie do art. 22 ustawy (o VAT - przyp. red.). (...) W analizowanym przypadku nie ma podstaw do uznania (na podstawie krajowych przepisów o podatku od towarów i usług) dokonanego przez Państwa nabycia towarów za import towarów na terytorium kraju, zdefiniowany w art. 2 pkt 7 ustawy, gdyż nie występuje jedna z niezbędnych przesłanek takiego nabycia, tj. w żadnym momencie transakcji nie dochodzi do przemieszczenia towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Jak Państwo wskazujecie – towar będzie transportowany bezpośrednio z terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Chin.

W rozpatrywanej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 2 pkt 8 ustawy. Aby uznać, że w danym przypadku występuje transakcja eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, w wyniku dostawy musi nastąpić wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Natomiast w analizowanym przypadku w żadnym momencie transakcji nie nastąpi przemieszczenie (wywóz) towarów z Polski do kraju trzeciego, a zatem nie wystąpi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy. (...)”

Zdaniem Spółki miejsce opodatkowania transakcji opisanej w stanie faktycznym znajduje się poza terytorium kraju, zatem Spółka nie ma obowiązku rozliczenia należnego podatku VAT z tytułu tej sprzedaży w kraju.

Pytanie numer 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT można stwierdzić, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (...).

W związku z powyższym, podatnikom nabywającym towary i usługi opodatkowane polskim podatkiem od towarów i usług, które służą np. do wytworzenia towarów, które są następnie przedmiotem dostawy dokonywanej poza terytorium Polski, przysługuje prawo do odliczenia tego podatku naliczonego, jeżeli dostawa ta byłaby opodatkowana na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W stosunku więc do podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia towarów lub usług, które są związane ze sprzedażą na rzecz klientów na terytorium kraju trzeciego zastosowanie znajdzie przytoczony art. 86 ust. 8 ustawy o VAT (gdyby transakcja sprzedaży towarów podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju, nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładem mogą być tutaj następujące interpretacje: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 stycznia 2018 r., (sygn. 0114- KDIP1-2.4012.685.2017.1.KT), cyt.: Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Spółka – na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy – ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w Polsce towarów i usług, udokumentowanego fakturami VAT, w sytuacji, gdy koszty te są ściśle powiązane ze sprzedażą towarów podlegającą opodatkowaniu w kraju trzecim ze względu na miejsce świadczenia i Spółka jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających związek krajowych zakupów z tą sprzedażą. Wskazane warunki dotyczące skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w ustawie o VAT odzwierciedlają zapisy art. 168 i 169 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.).

Pytanie numer 3

Jak stanowi art. 15 ust. 1-2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast ust. 2 określa, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Z powyższych przepisów wynika, że w części deklaracyjnej i ewidencyjnej pliku JPK_VAT7M należy wykazać sprzedaż, która ma miejsce poza terytorium kraju.

Spółka wykazała sprzedaż poza terytorium kraju w części deklaracyjnej pliku JPK_VAT7M w poz. K_11 oraz P_11. Zdaniem Spółki postąpiła prawidłowo wskazując polskiemu organowi w pliku JPK_VAT7M dostawy towarów opodatkowane na terytorium kraju trzeciego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 ust. 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów – rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W art. 22 ust. 1 – ust. 4 ustawy uregulowano zasady dotyczące określenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy :

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W świetle art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania nr 1 wniosku wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu.

Z okoliczności sprawy wynika, że nabyli Państwo towar od D Meksyk, a następnie dokonali Państwo sprzedaży tego towaru na rzecz Klienta B (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Klient B (Zjednoczone Emiraty Arabskie) sam zorganizował odbiór towaru z D Meksyk. Towar sprzedawany przez Państwa na żadnym z etapów dostawy nie został przemieszczony na teren Unii Europejskiej. Dostawa odbyła się z terytorium Meksyku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Zatem, skoro towar transportowany był z pominięciem terytorium Polski, tj. nabyty przez Państwa towar nie był przywożony na terytorium kraju ani następnie nie dokonali Państwo wywozu tego towaru z Polski, to zarówno transakcja zakupu towaru, jak i jego dostawa dokonana przez Państwa nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, stosownie do art. 22 ustawy. Ani bowiem nabycie przez Państwa towaru od D Meksyk, ani jego sprzedaż do Klienta B (Zjednoczone Emiraty Arabskie), nie wypełni dyspozycji art. 5 ustawy.

W analizowanym przypadku nie ma podstaw do uznania (na podstawie krajowych przepisów o podatku od towarów i usług) dokonanego przez Państwa nabycia towaru za import towarów na terytorium kraju, zdefiniowany w art. 2 pkt 7 ustawy, gdyż nie występuje jedna z niezbędnych przesłanek takiego nabycia, tj. w żadnym momencie transakcji nie dochodzi do przemieszczenia towaru z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Jak Państwo wskazujecie – dostawa odbyła się z terytorium Meksyku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W rozpatrywanej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 2 pkt 8 ustawy. Aby uznać, że w danym przypadku występuje transakcja eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, w wyniku dostawy musi nastąpić wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Natomiast w analizowanym przypadku w żadnym momencie transakcji nie nastąpi przemieszczenie (wywóz) towaru z Polski do kraju trzeciego, a zatem nie wystąpi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy.

Tym samym zarówno nabycie towaru przez Państwa od D Meksyk, jak i dostawa tego towaru na rzecz klienta końcowego – B nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Przechodząc zaś do pytania nr 2 wniosku należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak podano we wniosku, jesteście Państwo zarejestrowanym czynny podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Sprzedaż towaru, o którym mowa we wniosku, dokonywana przez Państwa poza terytorium kraju tj. na terytorium Meksyku – gdyby podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że posiadają dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju opisanymi we wniosku.

W świetle powyższego w sytuacji, gdy – jak Państwo wskazali – sprzedaż towaru, o którym mowa we wniosku, dokonywana przez Państwa poza terytorium kraju – gdyby podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki podatku oraz posiadają Państwo dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju opisanymi we wniosku, to mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług związanych ze sprzedażą towaru w Meksyku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Z kolei w kwestii pytania nr 3 wniosku, wskazać należy, że jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57, 1123 i 1234), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Od 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracjach reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”.

Zatem od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K.

Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:

Deklaracje zawierają:

1)oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2)dane identyfikacyjne podatnika;

3)oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a)miesięczne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartalne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

4)oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:

a)miesiąc i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartał i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

5)oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a)art. 99 ust. 1 ustawy albo

b)art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

6)oznaczenie daty sporządzenia;

7)wskazanie celu złożenia deklaracji – złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11)dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Na podstawie § 4 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują:

1)wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d-f oraz i-m – także wysokość podatku należnego, z tytułu:

a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b)dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy,

c)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

d)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

e)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

f)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,

g)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

h)eksportu towarów,

i)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

j)importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy,

k)importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

l)importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

m)dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;

2)łączną wysokość podstawy opodatkowania stanowiącą sumę wysokości podstaw opodatkowania określonych w pkt 1, z wyłączeniem odrębnie wykazanych wysokości podstaw opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż, która ma miejsce poza terytorium kraju. W deklaracji i ewidencji JPK_V7M przewidziano dwa pola, w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju, tj. K_11 i P_11.

W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.

Należy zauważyć, że – jak wskazano powyżej – dokonywana przez Państwa sprzedaż towarów na rzecz klienta końcowego – B nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju. Jednocześnie – jak rozstrzygnięto powyżej – mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług związanych ze sprzedażą towaru w Meksyku, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że mają Państwo obowiązek wykazania polskiemu organowi w pliku JPK_V7M dostawy towarów opodatkowanej na terytorium Meksyku, o której mowa we wniosku.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00