Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.580.2023.1.PRM

Dotyczy włączenia kasy on-line wyłącznie w czasie rejestrowania za jej pomocą sprzedaży wykonywanych przez Wnioskodawcę usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy włączenia kasy on-line wyłącznie w czasie rejestrowania za jej pomocą sprzedaży wykonywanych przez Pana usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wykonywania mebli na wymiar i usług stolarskich. Korzysta Pan ze zwolnienia z podatku VAT.

Nie zatrudnia Pan pracowników. Działalność prowadzi Pan w miejscu zamieszkania (projektowanie mebli) i w wynajmowanym warsztacie w pobliskiej miejscowości. Rozmowy z klientami prowadzi Pan telefonicznie. Uzgodnienia co do projektu i pomiaru prowadzone są w domach klientów. Od chwili pierwszych uzgodnień do realizacji zamówienia upływa termin od 2 do 4 miesięcy. Montaż czy usługa stolarska wykonywane są w miejscu wskazanym przez klienta. Nie przyjmuje Pan klientów w siedzibie firmy.

Należność za usługę otrzymuje Pan w chwili ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta.

Nie ma Pan stałych zleceń. Nie ma Pan zleceń w każdym miesiącu. Zdarzają się sytuacje, że przez miesiąc prowadząc rozmowy z klientami nie dochodzi do złożenia zamówienia.

Sprzedaż rejestruje Pan przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line. Kasę uruchamia Pan w chwili wykonywania czynności zawodowych. Pana praca polega na projektowaniu, pracy w warsztacie, montażu mebli u klientów. Kasa wyłącza się po 15 min. bezczynności. Uruchamia Pan kasę w chwili kiedy projektuje Pan meble w swoim miejscu zamieszkania lub gdy wychodzi Pan z domu by udać się do warsztatu. Kasa nie może stać w warsztacie ze względu na duże zapylenie, co może spowodować jej uszkodzenie.

Są okresy, kiedy nie wykonuje Pan ww. czynności, tylko jeździ do klientów na uzgodnienia czy przedstawienie oferty, a mimo to nie dochodzi do zamówienia usługi.

Pytanie

Czy kasę rejestrującą ma Pan włączać co 15 minut tj. za każdym razem, gdy się wyłączy, czy też kasę może Pan włączyć w sytuacji, gdy dochodzi do sprzedaży usługi?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, z uwagi na charakter prowadzonej działalności tj. sprzedaży wyłącznie po zakończeniu wykonywania usług lub montażu mebli u klienta, co może trwać kilka miesięcy, kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Pojęcie kasa fiskalna on-line zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:

Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b) obejmujących określenie:

- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

- sposobu pracy kasy rejestrującej,

c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Art. 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 (…).

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3ab ustawy:

W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:

1) czasowo - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;

2) trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.

Zatem jak wynika z ww. przepisów podstawowym obowiązkiem podatnika, rejestrującego sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej on-line, jest zapewnienie połączenia kasy umożliwiającego przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas. Kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonania takiej sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie wykonywania mebli na wymiar i usług stolarskich. Działalność prowadzi Pan w miejscu zamieszkania oraz w wynajmowanym warsztacie. Od rozmowy z klientem, przez pomiar, przygotowanie projektu do jego realizacji upływa czas od 2 do 4 miesięcy. Posiada Pan kasę fiskalną on-line, która znajduje się w Pana miejscu zamieszkania, a nie w warsztacie ze względu na duże zapylenie mogące spowodować jej uszkodzenie. Kasę uruchamia Pan w chwili wykonywania czynności zawodowych jednakże wyłącza się ona po 15 minutach bezczynności. Należność za usługę, rejestrowaną przy zastosowaniu kasy on-line, otrzymuje Pan w chwili ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy kasę rejestrującą on-line powinien Pan włączać co 15 minut tj. za każdym razem, gdy się wyłączy, czy też kasę może Pan włączyć w sytuacji, gdy dochodzi do sprzedaży usługi.

Odpowiadając na Pana wątpliwości, należy stwierdzić, że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a CRK w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonywania takiej sprzedaży. Zatem jeżeli podatnik ma otwarty punkt handlowy, w którym dokonuje sprzedaży np. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to kasa, za pośrednictwem której dokonuje ewidencjonowania tej sprzedaży, powinna być w czasie otwarcia tego punktu połączona z internetem.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że kasa on-line nie musi być włączona w momencie gdy nie dokonuje Pan sprzedaży usług wskazanych we wniosku. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że nie prowadzi Pan sprzedaży w miejscu wykonywania usług. Przyjmuje Pan zamówienie telefonicznie, natomiast uzgodnienie projektu i pomiar następują u klienta. Dopiero w momencie wykonania mebli i ich montażu u klienta dochodzi do sprzedaży. Zatem w Pana sytuacji kasa powinna być połączona z internetem w czasie, gdy dokonuje Pan sprzedaży w chwili otrzymania należności po ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta. Podkreślenia bowiem wymaga, że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży.

W konsekwencji, nie musi Pan włączać posiadanej kasy on-line co 15 minut tj. za każdym razem, gdy się wyłączy. Nie musi Pan mieć kasy włączonej i podłączonej do internetu, w chwili gdy nie jest możliwe dokonanie sprzedaży. Jednakże należy wskazać, że powinien Pan kasę fiskalną on-line mieć włączoną i połączoną z internetem w czasie, gdy istnieje choćby potencjalna możliwość sprzedaży Pana usług. W omawianej sprawie kasa on-line musi być włączona i musi mieć zapewnione połączenie z internetem w chwili otrzymania należności po ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta.

Tym samym, Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00