Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.478.2023.1.AMA

Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Dzieciom Pracowników, Współpracownikom, Dzieciom Współpracowników, Osobom towarzyszącym Pracowników oraz Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia odpowiednio Pracowników lub Współpracowników.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Dzieciom Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Pracowników (pytanie nr 1 wniosku);
  • nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Współpracownikom, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników (pytanie nr 2 wniosku)
  • nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Dzieciom Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Współpracowników (pytanie nr 3 wniosku)
  • prawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Osobom towarzyszącym Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników (pierwsza część pytania nr 4 wniosku);
  • nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Osobom towarzyszącym Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników (druga część pytania nr 4 wniosku).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Dzieciom Pracowników, Współpracownikom, Dzieciom Współpracowników, Osobom towarzyszącym Pracowników oraz Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia odpowiednio Pracowników lub Współpracowników.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Są Państwo polską spółką, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest przesyłanie energii elektrycznej.

Prowadzenie opisanej działalności wiąże się z koniecznością zatrudniania dużej liczby pracowników oraz zawierania umów ze współpracownikami. Pracownikami są osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (dalej: „Pracownicy”), natomiast współpracownikami są osoby współpracujące z Państwem w oparciu o umowy cywilnoprawne (np. umowy zlecenie) oraz osoby współpracujące w ramach kontraktów menedżerskich, na podstawie których, menadżerowie zarządzają przedsiębiorstwem w ramach działalności wykonywanej osobiście (dalej: „Współpracownicy”).

Celem zwiększenia ich motywacji, w ramach prowadzonej polityki wewnętrznej Spółki, nabywają Państwo na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług w zakresie działalności sportowo-rekreacyjnej (dalej: „Umowa”) od podmiotu trzeciego (…) S.A. (dalej: „(…)”) karty (…) (dalej: „Karty”), które następnie przekazują Państwo swoim Pracownikom oraz Współpracownikom. Zakup Kart od (…) jest dokumentowany fakturą VAT wystawianą na rzecz Spółki dla poszczególnych lokalizacji wymienionych poniżej ((…) S.A. wystawia na Spółkę faktury dokumentujące sprzedaż przedmiotowych usług, które są rozliczane w okresach miesięcznych).

Karty przeznaczone są dla Pracowników oraz Współpracowników Spółki w lokalizacjach: (…), a także dzieci Pracowników i Współpracowników do 16 roku życia, dorosłych dzieci do 26 roku życia oraz osób towarzyszących, zgłoszonych przez Pracowników i Współpracowników.

Zgodnie z treścią Umowy :

1.Pracownikiem jest osoba związana z Państwem umową o pracę;

2.Współpracownikiem jest osoba związana z Państwem inna formą umowy niż umowa o pracę;

3.Dziecko poniżej 16 roku życia to dziecko własne, przysposobione, pasierb i pasierbica Pracownika lub Współpracownika. Za dziecko uważa się osobę do końca roku kalendarzowego, w którym kończy 16 lat;

4.Dorosłe dziecko to dziecko własne, przysposobione, pasierb i pasierbica Pracownika lub Współpracownika. Za dorosłe dziecko uważa się osobę pomiędzy 16 a 26 rokiem życia (od kolejnego roku po roku, w którym dziecko kończy 16 lat);

5.Osoba towarzysząca to osoba wskazana przez Pracownika lub Współpracownika;

6. Użytkownik to osoba uprawniona do korzystania z Karty lub dostępu do aplikacji mobilnej, zgłoszona przez Spółkę, w szczególności:

  • Pracownik,
  • Współpracownik,
  • osoba towarzysząca Pracownika lub Współpracownika (dalej: „Osoba towarzysząca”),
  • dziecko poniżej 16 roku życia oraz dorosłe dziecko (dalej: „Dzieci”),

— (dalej łącznie: „Użytkownicy”).

Pracownicy oraz Współpracownicy otrzymują Karty na podstawie wypełnionych oświadczeń i deklaracji, w których wyrażają zgodę na przetwarzanie danych, przystąpienie do programu sportowo-rekreacyjnego (dalej: „Program”) oraz potrącenie należytej kwoty z wynagrodzenia otrzymanego od Państwa. W efekcie Pracownicy oraz Współpracownicy ponoszą w pełni koszt zamówionych Kart, tj. 100% odpłatności ponosi Pracownik oraz Współpracownik. Jednocześnie są Państwo w stanie pozyskać dokumentację (np. wyciągi z kont bankowych, wewnętrzne kalkulacje), na której wskazana zostanie kwota potrącenia.

Zgodnie z Umową, Karty stanowią dokument uprawniający do korzystania z produktów i usług określonych w Programie. Karta może mieć dodatkowo formę elektronicznego zapisu w aplikacji mobilnej. Karta nie może być odsprzedawana i przekazywana osobom nieuprawnionym do korzystania z Programu.

Zgodnie z przedmiotem zamówienia stanowiącym element Umowy pomiędzy Państwem a (…), z Kart mogą korzystać także członkowie rodzin (Dzieci) oraz osoby trzecie, takie jak Osoby towarzyszące Pracowników lub Współpracowników - następuje to na podstawie dokonanego zgłoszenia przez Pracowników lub Współpracowników. W przypadku zgłoszenia przez Pracowników lub Współpracowników Osób towarzyszących oraz Dzieci do Programu, ponoszą oni dodatkowo całkowity koszt zamówionych Kart dla innych użytkowników, który jest potrącany z przyznanego im wynagrodzenia, które to przelewane jest przez Państwa na wskazany przez Pracownika lub Współpracownika rachunek bankowy.

Dostęp do obiektów i zajęć przez Użytkowników jest realizowany przy użyciu imiennej Karty. Korzystanie z Karty lub aplikacji mobilnej uprawnia Użytkowników do dostępu do obiektów i zajęć sportowo-rekreacyjnych bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów za wyjątkiem dostępu do obiektów i zajęć wskazanych odrębnie przez (…) jako nieobjęte miesięcznym abonamentem (płatne lub częściowo płatne).

Świadczenie usług dostępu do obiektów sportowych i zajęć odbywa się w dwóch wariantach:

1)Dla Pracowników oraz Współpracowników, ich dorosłych dzieci oraz osób towarzyszących:

a)nielimitowany - korzystanie z usług sportowo-rekreacyjnych w różnych obiektach sportowych lub w tym samym obiekcie sportowym tego samego dnia, w godzinach otwarcia obiektów,

b)limitowany - korzystanie z usług zgodnie z liczbą wejść zapisanych na karcie lub w aplikacji mobilnej na dany miesiąc, w godzinach otwarcia obiektów.

2)Dla dzieci Pracowników i Współpracowników poniżej 16 roku życia:

a)nielimitowany - korzystanie z usług sportowo-rekreacyjnych w różnych obiektach sportowych lub w tym samym obiekcie sportowym tego samego dnia, w godzinach otwarcia obiektów,

b)limitowany - korzystanie z usług zgodnie z liczbą wejść zapisanych na karcie lub w aplikacji mobilnej na dany miesiąc,

c)karta basenowa - zapewniająca możliwość korzystania z basenu w godzinach otwarcia obiektów.

Zgłoszenia do Programu oraz rezygnacje przyjmowane są do 20-go dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc przystąpienia lub rezygnacji z Programu. Zaprzestanie korzystania z Programu przez Pracownika lub Współpracownika oznacza równoczesne zakończenie udziału zgłoszonego w nim innego Użytkownika.

Zakup Kart jest finansowany z Państwa środków obrotowych. Otrzymywane przez Pracowników Karty nie są finansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: „ZFŚS”) i nie korzystają z jakiegokolwiek innego dofinansowania przez Spółkę.

Zgodnie z Umową, za każdy okres rozliczeniowy płacą Państwo na rzecz (…) S.A. wynagrodzenie wyliczone jako iloczyn liczby zgłoszonych przez Państwa Użytkowników na dany okres oraz odpowiedniego kosztu dostępu do Programu. Wynagrodzenie to jest powiększone o VAT.

Jednocześnie (…) jest zobowiązany do:

a)zapewnienia miesięcznego cyklu rozliczeniowego rozpoczynającego się od pierwszego dnia danego miesiąca kalendarzowego,

b)zapewnienia możliwości składania zamówień na Karty abonamentowe albo imienne konta dostępowe w aplikacji mobilnej drogą elektroniczną, przez osoby wskazane przez Państwa, z uwzględnieniem jednostek zamiejscowych,

c)zapewnienie imiennych Kart wejściowych oraz imiennych kont dostępowych dla Użytkowników,

d)zapewnienia pełnej obsługi logistycznej związanej z realizacją zamówień,

e)dostarczania zamówionych Kart, duplikatów Kart dla Użytkowników zgłoszonych przez Spółkę na uzgodnione adresy,

f)(…) zapewnia również indywidualnego opiekuna do kontaktu dla osoby odpowiedzialnej z ramienia Spółki oraz infolinię dla Użytkowników.

Usługa świadczona przez (…) obejmuje również:

a)zapewnianie możliwości comiesięcznych zmian listy Użytkowników polegających na zgłaszaniu nowych Użytkowników czy rezygnacji Użytkowników dotychczasowych,

b)wgląd do dostępnych usług w ramach pakietu sportowego na stronie internetowej (…),

c)zapewnienie dla Użytkowników zgłoszonych przez Spółkę bezpłatnych Kart oraz kont dostępowych uprawniających do korzystania z obiektów partnerskich,

d)zapewnienie bezpłatnej wymiany kart dla Użytkowników zgłoszonych przez Spółkę w przypadku: dokonywania przez (…) wymiany kart, zagubienia przez Użytkownika Karty, zmiany jego danych osobowych lub w przypadku konieczności wymiany Karty z przyczyn technicznych,

e)zapewnienie niezmienności ceny wykonywania Usługi na rzecz Użytkowników przez cały okres obowiązywania Umowy,

f)zapewnienie niezmienności zakresu stałych usług przez cały okres obowiązywania Umowy,

g)korzystanie z nowo dostępnych usług sportowo-rekreacyjnych, świadczonych przez podmioty, z którymi (…) ma podpisane umowy.

Dostęp do nowych obiektów i/lub usług nie wymaga podpisywania aneksu do Umowy obowiązującej między Państwem a (…).

W związku z przekazaniem Kart osobom niebędącym Państwa Pracownikami, Spółka wystawia:

a)w przypadku Współpracowników, którzy nie są podatnikami VAT i współpracują z Państwem na podstawie umowy zlecenia lub kontraktów menedżerskich - paragony fiskalne,

b)w przypadku Osób towarzyszących, Dzieci, dorosłych Dzieci - paragony fiskalne.

Jednocześnie w odniesieniu do Pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz Osób towarzyszących powiązanych z nimi, przekazanie Kart jest finansowane przez Pracowników poprzez potrącenie przy wypłacie wynagrodzenia za pracę.

Pytania

1.Czy w opisanym stanie faktycznym, przekazanie Kart Dzieciom Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Pracowników, powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej?

2.Czy w opisanym stanie faktycznym, przekazanie Kart Współpracownikom, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników, powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej?

3.Czy w opisanym stanie faktycznym, przekazanie Kart Dzieciom Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Współpracowników, powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej?

4.Czy w opisanym stanie faktycznym, przekazanie Kart Osobom towarzyszącym Pracowników oraz Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników oraz Współpracowników, powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Państwa zdaniem, przekazanie Kart Dzieciom Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Pracowników nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

2.Państwa zdaniem, przekazanie Kart Współpracownikom, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

3.Państwa zdaniem, przekazanie Kart Dzieciom Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Współpracowników nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

4.Państwa zdaniem, przekazanie Kart Osobom towarzyszącym Pracowników oraz Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników oraz Współpracowników, nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Państwa uzasadnienie

Cześć ogólna do pytań 1-4

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei w myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże dla niektórych rodzajów sprzedaży przewidziane zostały zwolnienia z obowiązku rejestrowania, określone w Rozporządzenie MF, mając na uwadze, brzmienie § 2, zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia MF.

I tak zwolnieniu zgodnie z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia MF podlega m.in. dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Co więcej zgodnie z pkt 37 załącznika do Rozporządzenia zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących podlega świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Ad 1

Państwa zdaniem, przekazanie Kart Dzieciom Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Pracowników nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Jak wynika z zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego, przekazują Państwo Karty swoim Pracownikom uprawniające ich do korzystania z Programu, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników. Pracownicy ponoszą również koszt zakupu pakietu sportowego oraz dostępu do Programu dla swoich Dzieci, który również potrącany jest z ich wynagrodzenia.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, świadczą Państwo usługę na rzecz swoich Pracowników, bowiem to Oni składają Państwu zgłoszenia Dzieci do Programu i ponoszą koszt zakupionych Kart.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, ponoszenie kosztu Kart przez Pracowników na rzecz swoich Dzieci w związku z korzystaniem przez nich z usług oferowanych przez Państwa, stanowi czynności wskazane w pkt 34 załącznika Rozporządzenia MF, tj. świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników, które podlega zwolnieniu z ewidencji na kasie rejestrującej.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 14 stycznia 2014 r. (sygn. IPPP2/443-1167/13-2/DG), który zgodził się ze stanowiskiem podatnika, iż w przypadku sprzedaży pracownikom kart uprawniających do korzystania z zajęć i obiektów sportowych, wartość dokonywanych przez pracownika opłat z tytułu uczestnictwa w programie dla wskazanych przez niego osób nie powinna podlegać ewidencji w kasie fiskalnej.

Tym samym, Państwa zdaniem, nie mają Państwo obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej kwot potrącanych Pracownikom z ich wynagrodzenia z tytułu odpłatności za korzystanie z Kart (w tym korzystanie z Kart przez ich Dzieci), w związku z tym, że świadczenie usług przez Państwa na rzecz Państwa Pracowników podlega zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia MF.

Ad 2

Państwa zdaniem, przekazanie Kart Współpracownikom, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Jak wynika z Rozporządzenia MF, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym m.in. na rzecz osób, którzy działalność wykonują osobiście, a nie w ramach działalności gospodarczej, nie wymaga prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli świadczący usługę otrzyma zapłatę m.in. za pośrednictwem banku, a dodatkowo będzie posiadać dowody dokumentujące zapłatę oraz powiązanie ich z konkretną czynnością.

Odnosząc powyższe na przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zakup Kart przez Współpracowników jest potrącany z wynagrodzenia danego Współpracownika. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zgodnie z zawartymi kontraktami managerskimi oraz umowami zlecenia, wynagrodzenie wypłacane jest na wskazany przez Współpracownika rachunek bankowy.

Jak wskazuje się w orzecznictwie (prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 20 stycznia 2015 r., III SA/Gl 1472/14) należności mogą być uregulowane (zapłacone) w każdy przewidziany prawem sposób, w tym przez potrącenie. Prawna instytucja potrącenia, określana także jako kompensata albo kompensacja (łac. compensatio), należy do kategorii zdarzeń powodujących wygaśnięcie zobowiązania. Polega ona na wzajemnym umorzeniu jednorodnych wierzytelności, jakie dwie osoby mają jednocześnie względem siebie. Wierzytelności będące przedmiotem potrącenia poddane zostają działaniu rachunkowemu, którego rezultatem jest wzajemne zniesienie tych wierzytelności do wysokości wierzytelności niższej. Pozwala to odróżniać tę postać potrącenia od innych form „kompensat”, określanych jako potrącenie umowne, mających za podstawę umowę stron.

Stanowisko, zgodnie z którym potrącenie spełnia warunek wskazany w Rozporządzeniu MF, potwierdzono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.411.2022.1.MC.

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, że w przypadku rozliczania usługi najmu lokalu, bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego, dzięki potrąceniu wartości wykonanej usługi z wynagrodzenia należnego i wypłacanego zleceniobiorcy/pracownikowi z tytułu realizacji umowy zlecenia/umowy o pracę, po uprzednim odebraniu od zleceniobiorcy/pracownika oświadczenia o wyrażeniu zgody na takie potrącenie przy przelewie należności, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z rejestracji na kasie fiskalnej. Zgodnie ze stanowiskiem organu „skoro zapłata za usługi świadczone na rzecz zleceniobiorców w zakresie usług najmu w całości następować będzie na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (potrącenie należności) jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.”

Analogicznie stwierdzono w interpretacji z 2 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.500.2022.2.LK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 października 2015 r., (sygn. ILPP2/4512-1-556/15-4/MN), gdzie organ stwierdził, że (...) skoro zapłata za usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania w całości następuje na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (potrącenie należności) jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa zdaniem, potrącenie kwoty należnej z tytułu otrzymanej Karty z wynagrodzenia Współpracownika stanowi zapłatę na rzecz Państwa. W efekcie spełniona została przesłanka otrzymania przez Państwa zapłaty zgodnie z wskazanym w załączniku pkt 37 do Rozporządzenia MF.

Dodatkowo, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Współpracownicy wypełniają stosowane oświadczenia oraz zgody, uprawniające ich do przystąpienia do Programu. W związku z przystąpieniem Współpracownika do Programu, wyraża On zgodę na potrącenie z wynagrodzenia odpowiedniej kwoty w ramach wybranego pakietu. Co więcej są Państwo w stanie pozyskać dokumentację (np. wyciągi z kont bankowych, wewnętrzne kalkulacje), na której wskazana zostanie kwota potrącenia.

Tym samym, Państwa zdaniem, warunek dotyczący posiadania dowodów dokumentujących zapłatę oraz powiązanie ich z konkretną czynnością zostaje spełniony, ponieważ posiadają Państwo odpowiedną dokumentację, na podstawie której dokonują Państwo potrącenia odpowiedniej kwoty z wynagrodzenia Współpracowników oraz wyciągi bankowe i wewnętrzne kalkulacje dokumentujące wartość zapłaty.

Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, spełniają Państwo wszystkie przesłanki uprawiające go do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do Kart przekazywanych na rzecz Współpracowników. W efekcie, w Państwa opinii, nie mają Państwo obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z przekazaniem Kart rzecz Współpracowników.

Ad 3

Państwa zdaniem, przekazanie Kart Dzieciom Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Współpracowników nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Jak wynika z Rozporządzenia MF, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym m.in. na rzecz osób, którzy działalność wykonują osobiście, a nie w ramach działalności gospodarczej, nie wymaga prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli świadczący usługę otrzyma zapłatę m.in. za pośrednictwem banku, a dodatkowo będzie posiadać dowody dokumentujące zapłatę oraz powiązanie ich z konkretną czynnością.

Odnosząc powyższe na przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zakup Kart przez Współpracowników jest potrącany z wynagrodzenia danego Współpracownika. Zgodnie z zawartymi kontraktami managerskimi oraz umowami zlecenie, wynagrodzenie to wypłacane jest na wskazany przez Współpracownika rachunek bankowy.

Przekazują Państwo Karty swoim Współpracownikom uprawniające ich do korzystania z Programu, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników. Współpracownicy ponoszą również koszt zakupu pakietu sportowego oraz dostępu do Programu dla swoich Dzieci, który również potrącany jest z ich wynagrodzenia.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, świadczą Państwo usługę na rzecz swoich Współpracowników, bowiem to oni ponoszą koszt zakupionych Kart.

Dodatkowo, jak wskazuje się w orzecznictwie (prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 20 stycznia 2015 r., III SA/Gl 1472/14) należności mogą być uregulowane (zapłacone) w każdy przewidziany prawem sposób, w tym przez potrącenie. Prawna instytucja potrącenia, określana także jako kompensata albo kompensacja (łac. compensatio), należy do kategorii zdarzeń powodujących wygaśnięcie zobowiązania. Polega ona na wzajemnym umorzeniu jednorodnych wierzytelności, jakie dwie osoby mają jednocześnie względem siebie. Wierzytelności będące przedmiotem potrącenia poddane zostają działaniu rachunkowemu, którego rezultatem jest wzajemne zniesienie tych wierzytelności do wysokości wierzytelności niższej. Pozwala to odróżniać tę postać potrącenia od innych form „kompensat”, określanych jako potrącenie umowne, mających za podstawę umowę stron.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa zdaniem, potrącenie kwoty należnej z tytułu otrzymanej Karty z wynagrodzenia Współpracownika stanowi zapłatę na rzecz Spółki. W efekcie spełniona została przesłanka otrzymania przez Państwa zapłaty zgodnie z wskazanym w załączniku pkt 37 do Rozporządzenia MF.

Stanowisko, zgodnie z którym potrącenie spełnia warunek wskazany w Rozporządzeniu MF, potwierdzono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.411.2022.1.MC.

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, że w przypadku rozliczania usługi najmu lokalu, bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego, dzięki potrąceniu wartości wykonanej usługi z wynagrodzenia należnego i wypłacanego zleceniobiorcy/pracownikowi z tytułu realizacji umowy zlecenia/umowy o pracę, po uprzednim odebraniu od zleceniobiorcy/pracownika oświadczenia o wyrażeniu zgody na takie potrącenie przy przelewie należności, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z rejestracji na kasie fiskalnej. Zgodnie ze stanowiskiem organu „skoro zapłata za usługi świadczone na rzecz zleceniobiorców w zakresie usług najmu w całości następować będzie na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (potrącenie należności) jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia będziecie mogli Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.”

Analogicznie stwierdzono w interpretacji z 2 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.500.2022.2.LK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 października 2015 r., (sygn. ILPP2/4512-1-556/15-4/MN), gdzie organ stwierdził, że (...) skoro zapłata za usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania w całości następuje na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (potrącenie należności) jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, ponoszenie kosztu Kart przez Współpracowników na rzecz swoich Dzieci w związku z korzystaniem przez nich z usług oferowanych przez Państwa, stanowi czynności wskazane w pkt 37 załącznika Rozporządzenia MF, tj. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Dodatkowo, jak wskazano w opisie stanu faktycznego Współpracownicy wypełniają stosowane oświadczenia oraz zgody, uprawniające ich (oraz ich Dzieci) do przystąpienia do Programu. W związku z przystąpieniem Współpracownika do Programu, wyraża On zgodę na potrącenie z wynagrodzenia odpowiedniej kwoty w ramach wybranego pakietu (w tym pakietu dla Dziecka). Ponadto, posiadają Państwo dokumenty bankowe i kalkulacje wewnętrzne świadczące o kwocie potrącenia

Tym samym, Państwa zdaniem, warunek dotyczący posiadania dowodów dokumentujących zapłatę oraz powiązanie ich z konkretną czynnością zostaje spełniony, ponieważ posiadają Państwo odpowiednią dokumentacje na podstawie której dokonują Państwo potrącenia odpowiedniej kwoty z wynagrodzenia Współpracowników oraz wyciągi bankowe i wewnętrzne kalkulacje dokumentujące wartość zapłaty.

Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, spełniają Państwo wszystkie przesłanki uprawiające Państwa do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do Kart przekazywanych Współpracownikom na rzecz ich Dzieci. W efekcie, w Państwa opinii, nie mają Państwo obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z przekazaniem Kart na rzecz Dzieci Współpracowników.

Ad 4

Państwa zdaniem, przekazanie Kart Osobom towarzyszącym Pracowników oraz Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników oraz Współpracowników, nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Jak wynika z zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego, przekazują Państwo Karty swoim Pracownikom uprawniające ich do korzystania z Programu, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników. Pracownicy ponoszą również koszt zakupu pakietu sportowego oraz dostępu do Programu dla wybranych Osób towarzyszących, który również potrącany jest z ich wynagrodzenia.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, świadczą Państwo usługę na rzecz swoich Pracowników, bowiem to oni składają Państwu zgłoszenia Osób towarzyszących do Programu i ponoszą koszt zakupionych Kart.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, ponoszenie kosztu Kart przez Pracowników na rzecz dla wybranych Osób towarzyszących w związku z korzystaniem przez nich z usług oferowanych przez Państwa, stanowi czynności wskazane w pkt 34 załącznika Rozporządzenia MF, tj. świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników, które podlega zwolnieniu z ewidencji na kasie rejestrującej.

Tym samym, Państwa zdaniem, nie mają Państwo obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej kwot potrącanych Pracownikom z ich wynagrodzenia z tytułu odpłatności za korzystanie z Kart (w tym korzystanie z Kart przez wybrane Osoby towarzyszące), w związku z tym, że świadczenie usług przez Państwa na rzecz Państwa Pracowników podlega zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia MF.

Z kolei, w załączniku do Rozporządzenia MF, wskazano również inne czynności które podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnieniu na podstawie tej regulacji podlega świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z powyższego wynika, że świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym m.in. na rzecz osób, którzy działalność wykonują osobiście, a nie w ramach działalności gospodarczej, nie wymaga prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jeżeli świadczący usługę otrzyma zapłatę m.in. za pośrednictwem banku, a dodatkowo będzie posiadać dowody dokumentujące zapłatę oraz powiązanie ich z konkretną czynnością.

Odnosząc powyższe na przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zakup Kart przez Współpracowników jest potrącany z wynagrodzenia danego Współpracownika. Zgodnie z zawartymi kontraktami managerskimi oraz umowami zlecenie, wynagrodzenie to wypłacane jest na wskazany przez Współpracownika rachunek bankowy.

Współpracownicy ponoszą również koszt zakupu pakietu sportowego oraz dostępu do Programu dla wybranych Osób towarzyszących, który również potrącany jest z ich wynagrodzenia.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, świadczą Państwo usługę na rzecz swoich Współpracowników, bowiem to oni ponoszą koszt zakupionych Kart.

Dodatkowo, jak wskazuje się w orzecznictwie (prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 20 stycznia 2015 r., III SA/Gl 1472/14) należności mogą być uregulowane (zapłacone) w każdy przewidziany prawem sposób, w tym przez potrącenie. Prawna instytucja potrącenia, określana także jako kompensata albo kompensacja (łac. compensatio), należy do kategorii zdarzeń powodujących wygaśnięcie zobowiązania. Polega ona na wzajemnym umorzeniu jednorodnych wierzytelności, jakie dwie osoby mają jednocześnie względem siebie. Wierzytelności będące przedmiotem potrącenia poddane zostają działaniu rachunkowemu, którego rezultatem jest wzajemne zniesienie tych wierzytelności do wysokości wierzytelności niższej. Pozwala to odróżniać tę postać potrącenia od innych form „kompensat”, określanych jako potrącenie umowne, mających za podstawę umowę stron.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa zdaniem, potrącenie kwoty należnej z tytułu otrzymanej Karty z wynagrodzenia Współpracownika stanowi zapłatę na rzecz Państwa. W efekcie, według Państwa, spełniona została przesłanka otrzymania przez Państwa zapłaty zgodnie z wskazanym w załączniku pkt 37 do Rozporządzenia MF.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, ponoszenie kosztu Kart przez Współpracowników na rzecz wybranych Osób towarzyszących w związku z korzystaniem przez nich z usług oferowanych przez Państwa, stanowi czynności wskazane w pkt 37 załącznika Rozporządzenia MF, tj. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Dodatkowo, jak wskazano w opisie stanu faktycznego Współpracownicy wypełniają stosowane oświadczenia oraz zgody, uprawniające ich (oraz wskazane Osoby towarzyszące) do przystąpienia do Programu. W związku z przystąpieniem Współpracownika do Programu, wyraża On zgodę na potrącenie z wynagrodzenia odpowiedniej kwoty w ramach wybranego pakietu (w tym pakietu dla Osoby towarzyszącej). Ponadto, posiadają Państwo dokumenty bankowe i kalkulacje wewnętrzne świadczące o kwocie potrącenia.

Stanowisko, zgodnie z którym potrącenie spełnia warunek wskazany w Rozporządzeniu MF, potwierdzono według Państwa m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.411.2022.1.MC.

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, że w przypadku rozliczania usługi najmu lokalu, bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego, dzięki potrąceniu wartości wykonanej usługi z wynagrodzenia należnego i wypłacanego zleceniobiorcy/pracownikowi z tytułu realizacji umowy zlecenia/umowy o pracę, po uprzednim odebraniu od zleceniobiorcy/pracownika oświadczenia o wyrażeniu zgody na takie potrącenie przy przelewie należności, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z rejestracji na kasie fiskalnej. Zgodnie ze stanowiskiem organu „skoro zapłata za usługi świadczone na rzecz zleceniobiorców w zakresie usług najmu w całości następować będzie na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (potrącenie należności) jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia będziecie mogli Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.”

Analogicznie w Państwa opinii stwierdzono w interpretacji z 2 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.500.2022.2.LK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 października 2015 r., (sygn. ILPP2/4512-1-556/15-4/MN), gdzie organ stwierdził, że (...) skoro zapłata za usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania w całości następuje na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (potrącenie należności) jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła, to na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

Tym samym, Państwa zdaniem, warunek dotyczący posiadania dowodów dokumentujących zapłatę oraz powiązanie ich z konkretną czynnością zostaje spełniony, ponieważ posiadają Państwo odpowiednią dokumentację, na podstawie której dokonuje potrącenia odpowiedniej kwoty z wynagrodzenia Współpracowników oraz dokumenty bankowe i kalkulacje wewnętrzne świadczące o kwocie zapłaty.

Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, spełniają Państwo wszystkie przesłanki uprawiające go do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do Kart przekazywanych na rzecz Osób towarzyszących Współpracowników. W efekcie, w Państwa opinii, nie mają  Państwo obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z przekazaniem Kart rzecz Osób towarzyszących Współpracowników.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa zdaniem, przekazanie Kart Osobom towarzyszącym Pracowników oraz Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników oraz Współpracowników, nie powinno być ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, wnoszą Państwo o potwierdzenie prawidłowości prezentowanego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wyjaśnić, że uzasadnienie interpretacji indywidualnej dotyczące pytania nr 4 wniosku zostało podzielone na dwie części, ponieważ w odniesieniu do tego pytania przedstawili Państwo dwa odrębne uzasadnienia własnego stanowiska, brak jest w tym przypadku powiązań pomiędzy dwoma kwestiami będącymi przedmiotem ww. pytania. Zatem, przedmiotem interpretacji w zakresie pytania nr 4 wniosku jest:

  • możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Osobom towarzyszącym Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników (pierwsza część pytania nr 4 wniosku) oraz
  • możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przekazania Kart Osobom towarzyszącym Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników (druga część pytania nr 4 wniosku).

Wskazać również należy, że w celu usystematyzowania problemu oraz przejrzystego przedstawienia uzasadnienia interpretacji indywidualnej, wyjaśnienie kwestii dotyczącej przekazania Kart Osobom towarzyszącym Pracowników (pierwsza część pytania nr 4 wniosku) powiązano z uzasadnieniem kwestii przekazania Kart Dzieciom Pracowników (pytanie nr 1 wniosku), natomiast wyjaśnienie kwestii dotyczącej przekazania Kart Osobom towarzyszącym Współpracowników (druga część pytania nr 4 wniosku) powiązano z uzasadnieniem kwestii przekazania Kart Współpracownikom (pytanie nr 2 wniosku) i Dzieciom Współpracowników (pytanie nr 3 wniosku).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dodatkowo, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z treści ww. artykułu można wywieść, że przy odsprzedaży usług w rzeczywistości świadczona jest jedna usługa, jednak dla celów podatkowych należy przyjąć, iż była ona wyświadczona dwa razy (była przedmiotem dwóch odrębnych transakcji). Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. A zatem, ten kto odsprzedaje usługę, jest uznawany za dokonującego sprzedaży w zakresie powstania obowiązku podatkowego i wystawiania faktur.

Wskazać także należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy, w myśl którego:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienia z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostały określone w § 2 i § 3 rozporządzenia i wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zwolnienie wskazane w § 2 rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Pod poz. 34 załącznika do rozporządzenia, jako sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, wymieniono:

Dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Natomiast w poz. 37 załącznika do rozporządzenia jako czynność zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania wskazano:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz 

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo polską spółką, której głównym przedmiotem działalności jest przesyłanie energii elektrycznej. Prowadzenie opisanej działalności wiąże się z koniecznością zatrudniania dużej liczby pracowników oraz zawierania umów ze współpracownikami. Pracownikami są osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (dalej: „Pracownicy”), natomiast współpracownikami są osoby współpracujące z Państwem w oparciu o umowy cywilnoprawne (np. umowy zlecenie) oraz osoby współpracujące w ramach kontraktów menedżerskich, na podstawie których, menadżerowie zarządzają przedsiębiorstwem w ramach działalności wykonywanej osobiście (dalej: „Współpracownicy”).

Celem zwiększenia ich motywacji, w ramach prowadzonej polityki wewnętrznej Spółki, nabywają Państwo na podstawie zawartej Umowy o świadczenie usług w zakresie działalności sportowo-rekreacyjnej od podmiotu trzeciego (…) S.A. Karty (…), które następnie przekazują Państwo swoim Pracownikom oraz Współpracownikom. Zgodnie z przedmiotem zamówienia stanowiącym element Umowy pomiędzy Państwem a (…) S.A., z Kart mogą korzystać także członkowie rodzin (Dzieci) oraz osoby trzecie, takie jak Osoby towarzyszące Pracowników lub Współpracowników - następuje to na podstawie dokonanego zgłoszenia przez Pracowników lub Współpracowników.

Karty przeznaczone są więc dla Pracowników oraz Współpracowników Spółki w lokalizacjach: (…), a także Dzieci Pracowników i Współpracowników do 16 roku życia, dorosłych Dzieci do 26 roku życia oraz Osób towarzyszących, zgłoszonych przez Pracowników i Współpracowników.

Dostęp do obiektów i zajęć przez ww. Użytkowników jest realizowany przy użyciu imiennej Karty. Korzystanie z Karty lub aplikacji mobilnej uprawnia Użytkowników do dostępu do obiektów i zajęć sportowo-rekreacyjnych bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów za wyjątkiem dostępu do obiektów i zajęć wskazanych odrębnie przez (…) jako nieobjęte miesięcznym abonamentem (płatne lub częściowo płatne).

Zakup Kart od (…) jest dokumentowany fakturą VAT wystawianą na rzecz Spółki dla poszczególnych lokalizacji ((…) S.A. wystawia na Spółkę faktury dokumentujące sprzedaż przedmiotowych usług, które są rozliczane w okresach miesięcznych).

Zakup Kart jest ponadto finansowany z Państwa środków obrotowych. Otrzymywane przez Pracowników Karty nie są finansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: „ZFŚS”) i nie korzystają z jakiegokolwiek innego dofinansowania przez Spółkę.

Zgodnie z Umową, za każdy okres rozliczeniowy płacą Państwo na rzecz (…) wynagrodzenie wyliczone jako iloczyn liczby zgłoszonych przez Państwa Użytkowników na dany okres oraz odpowiedniego kosztu dostępu do Programu. Wynagrodzenie to jest powiększone o VAT.

Pracownicy oraz Współpracownicy otrzymują Karty na podstawie wypełnionych oświadczeń i deklaracji, w których wyrażają zgodę na przetwarzanie danych, przystąpienie do programu sportowo-rekreacyjnego (dalej: „Program”) oraz potrącenie należytej kwoty z wynagrodzenia otrzymanego od Państwa. W efekcie Pracownicy oraz Współpracownicy ponoszą w pełni koszt zamówionych Kart, tj. 100% odpłatności ponosi Pracownik oraz Współpracownik.

W przypadku zgłoszenia przez Pracowników lub Współpracowników Osób towarzyszących oraz Dzieci do Programu, ponoszą oni dodatkowo całkowity koszt zamówionych Kart dla innych Użytkowników, który jest potrącany z przyznanego im wynagrodzenia, które to przelewane jest przez Państwa na wskazany przez Pracownika lub Współpracownika rachunek bankowy.

Dodatkowo wskazali Państwo, że w odniesieniu do Pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz Osób towarzyszących powiązanych z nimi, przekazanie Kart jest finansowane przez Pracowników poprzez potrącenie przy wypłacie wynagrodzenia za pracę.

Jednocześnie są Państwo w stanie pozyskać dokumentację (np. wyciągi z kont bankowych, wewnętrzne kalkulacje), na której wskazana zostanie kwota potrącenia.

Zgodnie z Umową, Karty stanowią dokument uprawniający do korzystania z produktów i usług określonych w Programie. Karta może mieć dodatkowo formę elektronicznego zapisu w aplikacji mobilnej. Karta nie może być odsprzedawana i przekazywana osobom nieuprawnionym do korzystania z Programu.

Wskazali Państwo również, że w związku z przekazaniem Kart osobom niebędącym Państwa Pracownikami, Spółka wystawia:

a)w przypadku Współpracowników, którzy nie są podatnikami VAT i współpracują z Państwem na podstawie umowy zlecenia lub kontraktów menedżerskich - paragony fiskalne,

b)w przypadku Osób towarzyszących, Dzieci, dorosłych Dzieci - paragony fiskalne.

Ad 1 i pierwszej części 4

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, zgodnie z treścią § 2 ust. 1 w zw. z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, przekazania Kart (…) Dzieciom Pracowników i Osobom towarzyszącym Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Pracowników.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym, przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

A zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, dokonują Państwo zakupu Kart (…) z własnych środków obrotowych od (…) S.A., a następnie przekazują je Państwo:

  • Dzieciom własnym, przysposobionym, pasierbom i pasierbicom Pracowników, (osobom poniżej 16 roku życia oraz osobom pomiędzy 16 a 26 rokiem życia),
  • Osobom towarzyszącym Pracowników, wskazanym przez Pracownika,

- za 100% odpłatnością ponoszoną przez danego Pracownika, stanowiącą potrącenie należytej kwoty z przyznanego Im wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, które jest przez Państwa przelewane na wskazany przez Pracownika rachunek bankowy.

Całkowity koszt zamówionych dla wskazanych przez Pracowników Użytkowników, jest więc finansowany przez tych Pracowników poprzez potrącenie przy wypłacie Im wynagrodzenia za pracę.

W związku z powyższym, przekazując Karty Państwa Pracownikom (zatrudnionym na umowę o pracę) i obciążając Ich pełną kwotą należności za zakup Kart dla Ich Dzieci, dorosłych Dzieci oraz dla Ich Osób towarzyszących, świadczą Państwo usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2a ustawy i występują Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Tym samym, przekazanie to stanowi na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz Pracowników, gdyż za takie należy uznać sprzedawane przez Państwa swoim Pracownikom, zatrudnionym na podstawie umów o pracę, imiennych Kart (…), umożliwiających dostęp do obiektów sportowych i korzystanie z zajęć sportowo-rekreacyjnych, nabytych przez Państwa od (…).

Nie ma przy tym znaczenia to, że Pracownik może nabywać ww. usługi dla innych, powiązanych z Nim Użytkowników, tj.:

1)Dziecka poniżej 16 roku życia - dziecka własnego, przysposobionego, pasierba i pasierbicy Pracownika (osoby do końca roku kalendarzowego, w którym kończy 16 lat);

2)dorosłego Dziecka - dziecka własnego, przysposobionego, pasierba i pasierbicy Pracownika (osoby pomiędzy 16 a 26 rokiem życia (od kolejnego roku po roku, w którym osoba kończy 16 lat));

3)Osoby towarzyszącej - osoba wskazana przez Pracownika.

Transakcji zakupu ww. usług we wszystkich przypadkach dokonuje Państwa Pracownik i to z Jego wynagrodzenia potrącana jest należność.

Odnosząc się więc do Państwa wątpliwości wskazanych w pytaniu nr 1 i w pierwszej części pytania nr 4 wniosku, stwierdzać należy, że abyście mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • podatnik musi świadczyć usługi na rzecz jego pracowników,
  • przedmiotem świadczenia usług nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Świadczone przez Państwa ww. usługi nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Zgodnie natomiast z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465), zwanej dalej „Kodeksem pracy”:

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Wskazany w art. 2 Kodeksu pracy katalog podstaw zatrudnienia jest wyliczeniem zamkniętym. Zatem, z omawianego zwolnienia mogą Państwo skorzystać tylko w przypadku rozliczeń z pracownikami – osobami zatrudnionymi na umowę o pracę.

Tym samym, należy stwierdzić, że przekazanie Kart Dzieciom Pracowników oraz Osobom towarzyszącym Pracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia Pracowników, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, ponieważ jest to świadczenie przez Państwa usług na rzecz swoich Pracowników, zatrudnionych na umowę o pracę. Powyższe zwolnienie obowiązuje jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku oraz pierwszej części pytania nr 4 wniosku, należało uznać za prawidłowe.

Ad 2, 3 i drugiej części 4

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, zgodnie z treścią § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, przekazania Kart (…) Współpracownikom, Dzieciom Współpracowników i Osobom towarzyszącym Współpracowników, których wartość potrącana jest z wynagrodzenia tych Współpracowników.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, dokonują Państwo zakupu Kart (…) z własnych środków obrotowych od (…)S.A., a następnie przekazują je Państwo Współpracownikom, czyli:

  • osobom współpracującym z Państwem w oparciu o umowy cywilnoprawne (np. umowy zlecenie) oraz
  • osobom współpracującym w ramach kontraktów menedżerskich, na podstawie których, menadżerowie zarządzają przedsiębiorstwem w ramach działalności wykonywanej osobiście,

-którzy ponoszą w pełni koszt zamówionych Kart. Współpracownik ponosi 100% odpłatności za Kartę poprzez potrącenie należytej kwoty z otrzymanego od Państwa z wynagrodzenia, przyznanego Im z tytułu umowy zlecenia lub kontraktu managerskiego, które jest przez Państwa przelewane na wskazany przez Współpracownika rachunek bankowy

W opisie okoliczności sprawy wskazali Państwo także, że ww. Karty (…) przekazują Państwo:

  • Dzieciom własnym, przysposobionym, pasierbom i pasierbicom Współpracowników, (osobom poniżej 16 roku życia oraz osobom pomiędzy 16 a 26 rokiem życia),
  • Osobom towarzyszącym Współpracowników, wskazanym przez Współpracownika,

-za 100% odpłatnością ponoszoną przez danego Współpracownika, stanowiącą potrącenie należytej kwoty z przyznanego Im wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego, które jest przez Państwa przelewane na wskazany przez Współpracownika rachunek bankowy.

Całkowity koszt Kart zamówionych dla wszystkich wskazanych przez Współpracowników Użytkowników (tj. Dzieci, dorosłych Dzieci i Osób towarzyszących Współpracowników) jest więc finansowany przez tych Współpracowników poprzez potrącenie przy wypłacie Ich wynagrodzenia.

W związku z powyższym, nawiązując również do ww. uzasadnienia do pytania nr 1 i pierwszej części pytania nr 4 wniosku, przekazując Karty Państwa Współpracownikom (osobom związanym z Państwem inną formą umowy niż umowa o pracę) i obciążając Ich pełną kwotą należności za zakup Kart dla Nich, dla Ich Dzieci, dla ich dorosłych Dzieci oraz dla Ich Osób towarzyszących, świadczą Państwo usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2a ustawy i występują Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Tym samym, przekazanie to stanowi na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz Współpracowników, gdyż za takie należy uznać sprzedawane przez Państwa swoim Współpracownikom, zatrudnionym na podstawie umów zlecenia czy kontraktu menedżerskiego, imiennych Kart (…), umożliwiających dostęp do obiektów sportowych i korzystanie z zajęć sportowo-rekreacyjnych, nabytych przez Państwa od (…).

Nie ma przy tym znaczenia to, że Współpracownik może nabywać ww. usługi dla innych, powiązanych z Nim Użytkowników, tj.:

1)Dziecka poniżej 16 roku życia - dziecka własnego, przysposobionego, pasierba i pasierbicy Współpracownika (osoby do końca roku kalendarzowego, w którym kończy 16 lat);

2)dorosłego Dziecka - dziecka własnego, przysposobionego, pasierba i pasierbicy Współpracownika (osoby pomiędzy 16 a 26 rokiem życia (od kolejnego roku po roku, w którym osoba kończy 16 lat));

3)Osoby towarzyszącej - osoba wskazana przez Współpracownika.

Transakcji zakupu ww. usług we wszystkich przypadkach dokonuje Państwa Współpracownik i to z Jego wynagrodzenia potrącana jest należność.

W tym miejscu wskazać należy, że z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, iż podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży ww. usług za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz Państwa Współpracowników, prowadzących działalność gospodarczą (kontrakt menedżerski).

Analiza możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, o których mowa w ww. rozporządzeniu, jest więc w opisanej sprawie możliwa wyłącznie w odniesieniu do Państwa Współpracowników, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej).

Odnosząc się więc do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2, nr 3 i drugiej części pytania nr 4 wniosku wskazać należy, że aby mogli Państwo skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie ww. przepisu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem m.in. banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wskazali Państwo, że są Państwo w stanie pozyskać dokumentację (np. wyciągi z kont bankowych, wewnętrzne kalkulacje), na której wskazana zostanie kwota potrącenia. Jednakże, pomimo, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyło dane potrącenie, to stwierdzić należy, że ponieważ zapłata za Karty zostaje potrącana przez Państwa przy zapłacie wynagrodzenia m.in. za umowę zlecenia, to nie można uznać, iż zapłata ta zostaje dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na Państwa rachunek bankowy.

W odniesieniu do zapłaty dokonywanej przez potrącenie z wynagrodzenia Współpracownika wypłacanego Mu na rachunek bankowy należy zauważyć, że istota potrącenia nie polega na przekazaniu określonej realnej kwoty pieniędzy za pośrednictwem m.in. banku na rachunek bankowy podatnika lecz na uregulowaniu należności poprzez kompensatę (wzajemne umorzenie) jednej wierzytelności z drugą wierzytelnością, pod warunkiem że przedmiotem obu są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone co do gatunku, obie są wymagalne i mogą być dochodzone przez sądem lub innym organem państwowym.

Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 11 czerwca 2014 r. (sygn. akt I SA/Łd 339/14) cyt. „ (...) potrącenie (wzajemna kompensata) jest jedną z form wygaśnięcia zobowiązania zrównaną pod względem skutków prawnych z zapłatą, to jednak mimo tego jest ono inną formą (sposobem) wygaśnięcia zobowiązania niż zapłata, a z regulacji prawnej rozporządzenia wynika, że warunkiem zwolnienia nie jest każda forma (sposób) wygaśnięcia zobowiązania, lecz tylko zapłata za pośrednictwem poczty lub rachunku bankowego, której dokonuje świadczeniobiorca na rzecz podatnika.” W ocenie Sądu nie ma powodów, dla których należałoby odstąpić od wykładni językowej powołanych przepisów rozporządzenia (i załącznika). Zdaniem Sądu od wykładni językowej można odejść tylko wówczas, gdy zastosowanie normy prawnej w oparciu o wykładnię językową będzie prowadziło do niezadowalających efektów (niemożność zastosowania, sprzeczność systemowa). Przepisy art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wprowadzają ogólną regułę związaną z obowiązkiem ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, z kolei uregulowania zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas i w załączniku do niego są od tej zasady wyjątkami, których w ocenie Sądu cyt. „nie należy interpretować rozszerzająco”.

Potrącenie kwoty należnej z tytułu otrzymanej Karty z wynagrodzenia Współpracownika niewątpliwie stanowi zapłatę na Państwa rzecz (jak wskazują Państwo we własnym stanowisku), jednakże nie daje to Państwu możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Cytowany przepis bowiem w sposób jednoznaczny i bardzo czytelny wskazuje, w jakiej formie zapłata za świadczenie usług ma zostać dokonana. Natomiast uregulowanie należności, w formie potrącenia z wynagrodzenia Współpracownika, nie spełnia wymogu zapłaty należności za pośrednictwem rachunku bankowego na Państwa rachunek bankowy, jak również nie jest wymienione jako jedna z form dokonania zapłaty wskazanej przepisami rozporządzenia (poz. 37 załącznika).

Należy zatem stwierdzić, że w przypadku świadczenia usług (innych niż wymienione w § 4 ww. rozporządzenia) na rzecz Współpracowników (osób związanych z Państwem inną formą umowy niż umowa o pracę), będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, gdy zapłata za te usługi regulowana jest w ramach potrącenia wzajemnych należności, nie przysługuje Państwu prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem, brak spełnienia przesłanki odnoszącej się do formy dokonania zapłaty za świadczone usługi powoduje, że nie ma również w tym momencie znaczenia, że są Państwo w stanie prowadzić dokumentację, na podstawie której możliwe będzie jednoznaczne ustalenie jakiej konkretnie usługi dotyczyło potrącenie.

Podsumowując więc, stwierdzić należy, że powyżej opisana sprzedaż Kart na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, współpracujących z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia), w tym również sprzedaż Kart przeznaczonych dla Dzieci, dorosłych Dzieci i Osób towarzyszących tych Współpracowników, podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Natomiast sprzedaż Kart na rzecz osób fizycznych, współpracujących z Państwem w ramach kontraktów menedżerskich, na podstawie których, menedżerowie zarządzają przedsiębiorstwem w ramach działalności wykonywanej osobiście, w tym również sprzedaż Kart przeznaczonych dla Dzieci, dorosłych Dzieci i Osób towarzyszących tych Współpracowników, w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, wynikającym z art. 111 ust. 1 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, nr 3 i drugiej części pytania nr 4 wniosku, należało je uznaćza nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, że są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonymi w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Podstawowym zadaniem organu administracji podatkowej jest działanie zgodnie z przepisami. Rozstrzygnięcia dokonane w podobnych sprawach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia Państwa sprawy, jeśli w tej indywidualnej sprawie przepisy nie pozwalają na takie rozstrzygnięcie.

W niniejszej sprawie należy również zwrócić uwagę na rozstrzygnięcie zawarte w wyroku WSA w Łodzi z 10 października 2008 r., sygn. akt I SA/Łd 559/08, w którym Sąd stwierdził, że: „(…) zasada demokratycznego państwa prawnego, jak i zasada budzenia zaufania do organów podatkowych nie oznaczają bowiem, że organ podatkowy nie może w podobnym stanie faktycznym wydać innego rozstrzygnięcia niż to, które wydał poprzednio. Nie można bowiem żądać od organów podatkowych, by po wydaniu wadliwego rozstrzygnięcia powtarzały dalej ten sam błąd. Praktyka taka byłaby sprzeczna z zasadą praworządności (art. 120 Ordynacji podatkowej), która zobowiązuje organy administracji do czuwania nad tym, by prowadzone przez nie postępowania, jak i wydane rozstrzygnięcia, były zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym. Również w orzecznictwie sądowym zgodnie przyjmuje się, że zasada zaufania wyrażona w art. 121 Ordynacji podatkowej nie może być rozumiana jako konieczność wydawania decyzji sprzecznych z obowiązującym prawem i powielających poprzednie błędy (wyrok NSA z 8 grudnia 1999 r., SA/Sz 1775/98, „Serwis Podatkowy” 2001, nr 4, poz. 12; wyrok NSA z 30 września 2005 r., FSK 2528/04, LexPolonica nr 401550) (…)”.

Z powołanego wyroku wynika, że wydanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wadliwej interpretacji indywidualnej, w żaden sposób nie obliguje Organ do powielania tego błędu.

Ponadto, interpretacje indywidualne, ponieważ są wydawane w indywidualnych sprawach, nie wiążą innych organów wydających interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom. Również interpretacje powołane przez Państwa na poparcie własnego stanowiska rozstrzygają w odmiennych stanach faktycznych od sytuacji przedstawionej we wniosku. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Państwa interpretacje indywidualne, potraktowano jako element Państwa argumentacji, natomiast nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00