Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.381.2023.2.DS

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy oraz zwolnienie od podatku VAT usług prywatnego nauczania – bez limitu i sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków – do obowiązującego limitu sprzedaży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 16 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy usług prywatnego nauczania (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

·zwolnienia od podatku VAT usług prywatnego nauczania – bez limitu i sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków – do obowiązującego limitu sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 października 2023 r. (wpływ 19 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od (…) prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „(…)”.

Usługi, które Pani świadczy to korepetycje z biologii głównie dla uczniów szkół średnich, którzy przygotowują się do egzaminu maturalnego z biologii na poziomie rozszerzonym (są to przede wszystkim osoby chcące dostać się na studia medyczne bądź pokrewne, np. weterynaria, dietetyka, fizjoterapia, biotechnologia). Są to usługi prywatnego nauczania biologii na poziomie ponadpodstawowym, dla uczniów uczęszczających do liceum lub technikum, lub absolwentów tych szkół chcących poprawić wynik maturalny (np. studenci dietetyki chcący poprawić wynik maturalny by dostać się na studia medyczne).

Wszelkie czynności związane z prywatnym nauczaniem biologii wykonuje Pani na własny rachunek i odpowiedzialność, we własnym imieniu.

Zajęcia, które Pani prowadzi to zarówno zajęcia indywidualne jak i grupowe. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej miały one charakter stacjonarny, natomiast od czasu pandemii COVID-19 utrwalił się głównie system zajęć on-line.

Wszelkich płatności za lekcje indywidualne i grupowe dokonują uczniowie lub ich rodzice na wskazany numer konta bankowego. Zaliczki na podatek dochodowy oblicza Pani kwartalnie na zasadach ogólnych. Zgłoszony kod PKD to 85.59.B (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Nie jest Pani płatnikiem VAT. Nie prowadzi Pani jednostki oświatowej. Do tej pory, wartość sprzedaży z działalności jaką Pani prowadzi, nie przekroczyła w żadnym roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Działalność gospodarczą prowadzi tylko Pani – nikogo Pani nie zatrudnia.

Prowadząc korepetycje omawia Pani z uczniami wszystkie zagadnienia wymienione przez MEiN w obowiązującej podstawie programowej oraz trenuje Pani rozwiązywanie zadań maturalnych. Zadania z których Pani korzysta to głównie zadania z wcześniejszych arkuszy maturalnych, informatorów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zadania z podręczników szkolnych. Znaczna część zadań to również Pani zadania autorskie, które dotyczą zagadnień z obowiązującej podstawy programowej. Pani praca z uczniem ma charakter bezpośredni: z każdym, niezależnie czy korzysta z zajęć indywidualnych czy grupowych, pozostaje Pani w ciągłym kontakcie od momentu rozpoczęcia współpracy do ostatnich dni przed egzaminem maturalnym.

Zajęcia, które Pani prowadzi to zazwyczaj zajęcia 120-minutowe, podczas których uczniowie mają możliwość zadawać pytania, zgłaszać wątpliwości, dopytywać o szczegóły. Poza czasem trwania lekcji uczniowie mogą zadawać dodatkowe pytania, zgłaszać zapotrzebowania na dodatkowe materiały do nauki, dodatkowe zadania do przećwiczenia, jak również często korzystają z Pani pomocy w zakresie oceny umiejętności pisania odpowiedzi, zgodnych z wymaganiami CKE. Po każdym omówionym dziale uczniowie przesyłają Pani odpowiedzi do zadań domowych. Po ich sprawdzeniu, przekazuje Pani uczniowi indywidualnie ich analizę z naniesionymi adnotacjami. W ten sposób może Pani monitorować postępy ucznia w przygotowaniach do egzaminu maturalnego (dotyczące zarówno opanowanego materiału z podstawy programowej jak i umiejętności pisania odpowiedzi). Często kontakt utrzymywany jest też z rodzicami. Zazwyczaj jest to kontakt telefoniczny (rozmowy dotyczące systematyczności pracy ucznia oraz stopnia opanowania materiału).

Celem jaki stawia Pani sobie w prowadzeniu opisywanej działalności gospodarczej jest to aby każdy z uczniów korzystający z korepetycji, które prowadzę, czuł, że w sprawie przygotowań do egzaminu maturalnego z biologii ma pełne wsparcie w nauce, ma nauczyciela do którego może się zgłosić z wątpliwościami i pytaniami. Uczniowie często zgłaszają, że taka „nawigacja” po podstawie programowej i zadaniach maturalnych jest im potrzebna i znacznie podnosi efektywność przygotowań do egzaminu. Zajęcia, które Pani prowadzi mają na celu przekazanie wiedzy, jej usystematyzowanie oraz trening umiejętności pisania w tematyce biologicznej. Uczniowie wiedzą, że mogą zapytać o wszystko i właściwie o każdej porze.

Stosowane przez Panią metody komunikacji oraz motywowania uczniów, w trudnym dla nich czasie przygotowań do egzaminu maturalnego, pozwalają Pani utrzymywać z nimi bezpośredni kontakt. Podczas zajęć on-line, widzi się Pani z uczniami poprzez kamery, zajęcia są spotkaniami „na żywo”. Wykorzystuje też Pani opcję nagrywania i wybrane lekcje udostępnia uczniom w formie nagrań do powtórek (głównie trudniejsze zagadnienia dotyczące np. ewolucji, genetyki).

Często w trakcie prowadzenia zajęć, na bieżąco zmienia Pani strategię realizacji danego zagadnienia – np. przechodzi Pani do kilku ciekawszych zadań, kiedy obserwuje, że uczniowie wykazują oznaki znużenia częścią teoretyczną (co biorąc pod uwagę ich wiek i obszerność podstawy programowej jest całkowicie zrozumiałe).

Zajęcia, które Pani prowadzi mają na celu nie tylko realizację każdego z zapisów z podstawy programowej, ustanowionej przez MEiN, ale również wykształcenie u uczniów świadomości, tego, że na konkretnie postawione pytanie egzaminacyjne należy udzielić konkretnej, merytorycznej odpowiedzi. W tym celu potrzebna jest wiedza, wytrenowana fachowa terminologia biologiczna oraz znajomość pewnych reguł, które opisane są m.in. w informatorach publikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną (np. jakich odpowiedzi należy udzielić, gdy w poleceniu występuje czasownik operacyjny „wyjaśnij”, „uzasadnij”, „wykaż” itp.).

Po zakończonej współpracy uczniowie często pozostawiają opinie pod Pani ogłoszeniem na portalu internetowym (...) i również w nich opisują Państwa bezpośrednią relację. System bezpośredniej pracy z uczniami, jaki Pani wypracowała, pozwala prowadzić zajęcia z biologii w przyjaznej i przyjemnej atmosferze, a to sprzyja efektywnej nauce. Bardzo wielu z Pani uczniów osiąga ponadprzeciętnie wysokie wyniki na egzaminie maturalnym z biologii (...), zazwyczaj dostają się na wymarzone studia.

W Pani ocenie, w opisanych relacjach z uczniami pełni Pani rolę nauczyciela, a Państwa relacje są bezpośrednie. Wiedzę dotyczącą biologii, a także umiejętności pisania w tematyce biologicznej nabyła Pani w następujący sposób:

·będąc uczennicą Liceum Ogólnokształcącego (…), w klasie biologiczno-chemicznej z ukierunkowaniem medycznym; oceną jaką Pani uzyskała z biologii na zakończenie szkoły była ocena bardzo dobra;

·zdając egzamin maturalny z biologii (na poziomie podstawowym wynik 90%, na poziomie rozszerzonym wynik 88%);

·studiując kierunek biotechnologia medyczna na Uniwersytecie (…): wynik ukończenia studiów I stopnia – bardzo dobry, uzyskanie tytułu licencjata; wynik ukończenia II stopnia – bardzo dobry, uzyskanie tytułu magistra;

·zdając egzaminy oraz zaliczenia z przedmiotów na wyżej wymienionych studiach (m.in. chemia, fizyka i biofizyka, matematyka, informatyka, anatomia, genetyka ogólna, histologia i biologia komórki, onkologia, techniki laboratoryjne, biochemia, mikrobiologia ogólna, fizjologia i patofizjologia, choroby wewnętrzne, pediatria, biologia molekularna, ochrona środowiska, biochemia kliniczna, genetyka kliniczna, techniki biologii molekularnej, enzymologia, mikrobiologia przemysłowa, biokrystalografia, inżynieria genetyczna, immunologia, medyczna diagnostyka laboratoryjna, medyczna diagnostyka molekularna, aspekty społeczne i prawne biotechnologii medycznej, wirusologia molekularna, kultury tkankowe i komórkowe zwierzęce, kultury tkankowe i komórkowe roślinne, metody biotechnologiczne w ochronie środowiska, cytogenetyczna i molekularna diagnostyka chorób genetycznych, transgeneza, biostatyka, nauka o leku, enzymy w biotechnologii, farmakologia, farmakogenetyka, toksykologia ogólna, toksykologia leków, genetyka molekularna i ewolucja, terapia genowa, patomorfologia);

·będąc autorką i współautorką artykułów naukowych publikowanych w polskich jak i zagranicznych czasopismach naukowych (na temat wirusów, chorób onkologicznych, badań z zakresu biologii molekularnej, immunologii);

·uczestnicząc w konferencjach naukowych dotyczących: biotechnologii w farmacji i medycynie oraz niewydolności krążenia;

·pracując w (…), pogłębiając tam wiedzę biochemiczną oraz uczestnicząc w przeprowadzaniu badań naukowych;

·pracując w (…), uczestnicząc w zarządzaniu jakością badań diagnostycznych z zakresu biologii molekularnej;

·samodoskonaląc się podczas przygotowywania materiałów do nauki dla uczniów, prowadząc wyżej opisywaną działalność gospodarczą od (…).

Wiele lat nauki, zdane egzaminy (znakomita ich część z oceną bardzo dobrą), doświadczenie zawodowe oraz praktyka prowadzenia korepetycji powodują, że nie ma takiego zagadnienia w podstawie programowej, określonej dla egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym, którego nie byłaby Pani w stanie dokładnie wyjaśnić uczniowi i udzielić mu wskazówek, jak daną partię materiału trenować i utrwalać oraz odpowiadać na różnorodne pytania dotyczące danego zagadnienia. Przykładami mogą być następujące wymagania egzaminacyjne z podstawy programowej dla przedmiotu „biologia”:

·pogłębianie wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka oraz pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka (zdane przez Panią egzaminy z anatomii, fizjologii i patofizjologii, chorób wewnętrznych, pediatrii, immunologii, patomorfologii, onkologii);

·rozwijanie myślenia naukowego, doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowanie w oparciu o wyniki badań (zdane przez Panią egzaminy z technik laboratoryjnych, technik biologii molekularnej oraz praca w zespole badawczym w (…) – udział w prowadzeniu badań naukowych);

·chemizm życia (zdane egzaminy z chemii oraz biochemii, praca w zespole badawczym w (…));

·komórka (zdane egzaminy z histologii i biologii komórki, kultur tkankowych i komórkowych zwierzęcych, kultur tkankowych i komórkowych roślinnych);

·enzymy (zdany egzamin z enzymologii);

·odporność (zdany egzamin z immunologii);

·biotechnologia, podstawy inżynierii genetycznej (całokształt studiów);

·ewolucja (zdany egzamin z genetyki molekularnej i ewolucji);

·różnorodność biologiczna, jej zagrożenie i ochrona (zdany egzamin z ochrony środowiska oraz z metod biotechnologicznych w ochronie środowiska);

·bakterie, wirusy – pasożyty molekularne (zdane egzaminy z wirusologii molekularnej, z mikrobiologii ogólnej, napisane przez Panią artykuły naukowe dotyczące wybranych herpeswirusów);

·zagrożenia wynikające ze stosowania środków dopingujących i psychoaktywnych (zdane egzaminy z nauki o leku, toksykologii ogólnej oraz toksykologii leków).

Powyżej podała Pani przykłady, jednak w zakresie każdego zapisu z podstawy programowej dla egzaminu maturalnego z biologii jest Pani w stanie wykazać się bardzo dokładną wiedzą i wysokimi kompetencjami.

W bieżącym roku kalendarzowym dostała Pani również propozycję prowadzenia kursów maturalnych, które organizuje (…). Jednak ze względu na rozwój Pani działalności gospodarczej tę propozycję planuje Pani odrzucić.

Podsumowując powyższe: podczas prowadzonych korepetycji pełni Pani rolę nauczyciela biologii, a charakter zajęć wymaga bezpośredniej relacji z uczniem oraz istnieje wyraźny związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcjach a Pani posiadanymi kwalifikacjami.

Zastanawia się Pani nad tym, czy w przyszłości nie dołączyć do oferty sprzedaży np. przygotowanych osobiście, gotowych nagranych kursów, sprzedaży gotowych opracowań, notatek, fiszek do nauki, e-booków (np. w formie sklepu internetowego).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

I.

Sytuacja wygląda dokładnie tak, że od (…) prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi powszechnie określane jako korepetycje z biologii. Prowadziła i prowadzi Pani zajęcia indywidualne i grupowe ucząc biologii w ramach przygotowania do egzaminu maturalnego. Przedstawia Pani uczniom teorię oraz ćwiczy z nimi rozwiązywanie zadań z biologii – wszystko zgodnie z obowiązującą podstawą programową ogłoszoną przez MEiN.

Rozumiała to Pani jako jeden stan faktyczny. Takie zajęcia prowadziła, prowadzi i będzie prowadzić Pani w przyszłości. Stąd Pani obecna wątpliwość, czy może jest to stan faktyczny i przyszły jednocześnie, dlatego dokonała Pani dodatkowo opłaty. Tego zagadnienia dotyczy pytanie pierwsze z Pani wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W tym pytaniu chodzi Pani o to, czy tak jak teraz prowadzi Pani zajęcia z biologii (korepetycje dla maturzystów) i będzie je Pani dalej prowadzić, i w danym roku podatkowym obrót przekroczyłby 200 000 zł, to czy stanie się Pani w takiej sytuacji podatnikiem VAT i taki podatek musiałaby Pani wtedy zacząć opłacać, czy jako nauczyciel w takiej sytuacji może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT bez względu na limit 200 000 zł.

Do tej pory, z prowadzonej przez Panią jednoosobowej działalności gospodarczej opłacała Pani zawsze podatek dochodowy. Żadnej innej działalności Pani nie prowadzi. W żadnym innym miejscu nie jest Pani zatrudniona. Tylko jednoosobowa działalność gospodarcza (usługi edukacyjne gdzie indziej niesklasyfikowane) o nazwie (…).

Drugie pytanie z Pani wniosku dotyczy ewentualnej sytuacji przyszłej: być może zdecyduje się Pani w przyszłości na rozszerzenie działalności i dopiero rozważa Pani możliwość, czy nie zacząć również (oprócz udzielania tak jak obecnie: osobiście korepetycji z biologii maturzystom) sprzedawać gotowych nagrań (nagrane przez Panią wykłady i ćwiczenia z biologii na poziomie szkoły ponadpodstawowej), fiszek, notatek itp., czyli materiałów, z których uczniowie (maturzyści) mogliby uczyć się samodzielnie bez wchodzenia w bezpośrednią relację z Panią. Ma Pani na myśli sprzedaż internetową materiałów do nauki przygotowanych przez Panią. Mogą to być np. Pani autorskie fiszki do nauki, poradniki jak rozwiązywać zadania maturalne, gotowe nagrania, gdzie np. dokładnie tłumaczy Pani jak przebiega fotosynteza, jak rozwiązywać zadania z krzyżówek genetycznych, jak działa wątroba, nerki, serce.

Ma Pani wiedzę, umiejętności i kwalifikacje, żeby takie wykłady nagrać. To mogłoby podlegać sprzedaży np. przez sklep internetowy.

Obecnie prowadzi Pani jedynie zajęcia (korepetycje) tylko z Pani uczniami (z osobami, które zgłosiły się na zajęcia do Pani). Uczy ich Pani biologii i rozwiązywania zadań z biologii na poziomie matury rozszerzonej.

Sprzedaż czegokolwiek innego, służącego do zwiększania efektywności nauki z biologii do matury, niż usług jakie świadczy Pani obecnie, rozumiana jest przez Panią jako zdarzenie przyszłe. Tego dotyczy Pani drugie pytanie z wniosku.

Chodzi Pani w nim o to, czy jeżeli okazałoby się, że faktycznie udzielanie przez Panią osobiście korepetycji jest zwolnione od podatku VAT bez limitu (czyli gdyby odpowiedź na pierwsze pytanie była twierdzącą, że tak, takie zwolnienie od podatku VAT przysługuje bez limitu), to czy uruchomienie dodatkowej sprzedaży (np. fiszki, nagrania, e-booki) w jakiś sposób wpłynęłoby na ten stan (czy dalej zwolnienie od podatku VAT na korepetycje by obowiązywało).

Zakłada Pani, że sprzedaż jakichkolwiek materiałów do nauki (wspomniane nagrania, fiszki, e-booki itp.) byłoby zwolnione od podatku VAT, ale tylko do limitu 200 000 zł. A chciałaby Pani uzyskać informację, czy w takiej ewentualnej, przyszłej sytuacji, zarobek z korepetycji udzielanych przez Panią osobiście pozostałby nieopodatkowany podatkiem VAT bez limitu (jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie z wniosku byłaby twierdząca). Czy na przykład nie istnieje taka zależność, że rozpoczęcie dodatkowej sprzedaży anulowałoby zwolnienie od podatku VAT na świadczone przez Panią korepetycje, jeżeli takie zwolnienie przysługuje.

II.

Pytanie 1:

Czy jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odpowiedź 1:

Nie. Nie jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nigdy takiego podatku Pani nie opłacała z prowadzonej działalności. Nigdy nie przekroczyła Pani limitu sprzedaży 200 000 zł.

Pytanie 2:

Czy świadcząc usługi prywatnego nauczania biologii posiada/będzie posiadać Pani status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego (prosimy wskazać)? Jeśli tak, to czy ww. usługi są/będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej: „ustawa”)?

Odpowiedź 2:

Nie, nie posiada i nie będzie Pani posiadać takiego statusu. Świadczy Pani jedynie osobiście usługi rozumiane powszechnie jako korepetycje z biologii. Prowadzi Pani jedynie jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczę usługi: uczy Pani młodzież przygotowującą się do matury z biologii na poziomie rozszerzonym.

Pytanie 3:

Czy usługi prywatnego nauczania biologii stanowią/będą stanowić usługi ściśle związane z usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy?

Odpowiedź 3:

Nie jest Pani pewna jak interpretować w tym kontekście określenie „ścisły związek”. Związek jaki dostrzega Pani między prowadzoną przez Panią działalnością a usługami świadczonymi przez uczelnie, jest taki, że uczniowie muszą zdać egzamin maturalny z biologii na poziomie rozszerzonym i uzyskać odpowiednio wysoki wynik (w czym im Pani pomaga świadcząc usługi prywatnego nauczania), aby dostać się na wybrany kierunek studiów na odpowiedniej uczelni, np. na medycynę na Uniwersytecie (…).

Pytanie 4:

Czy sprzedając gotowe kursy, notatki, fiszki, e-booki posiada/będzie posiadać Pani status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego (prosimy wskazać)? Jeśli tak, to czy ww. czynności będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 4:

Nie, nie będzie Pani posiadać takiego statusu w żadnym z przypadków. Dotyczy to sytuacji obecnej (świadczenie usług w charakterze korepetycji), jak i ewentualnie takiej, gdyby w przyszłości zdecydowała się Pani na sprzedaż dodatkowych materiałów do nauki – dotyczy zarówno gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków.

Pytanie 5:

Czy sprzedaż gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków stanowi/będzie stanowić dostawę towarów lub świadczenie usług ściśle związane z usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 5:

Nie jest Pani pewna jak interpretować w tym kontekście określenie „ścisły związek”. Związek jaki dostrzega Pani między prowadzoną przez Panią działalnością (obecnie – korepetycje z biologii) i jej ewentualnym rozwinięciem o sprzedaż dodatkowych materiałów do nauki a usługami świadczonymi przez uczelnie, jest taki, że uczniowie muszą zdać egzamin maturalny z biologii na poziomie rozszerzonym i uzyskać odpowiednio wysoki wynik (w czym mogłyby im pomóc przygotowane przez Panią materiały do nauki sprzedawane np. w sklepie internetowym), aby dostać się na wybrany kierunek studiów na odpowiedniej uczelni, np. na medycynę na Uniwersytecie (…) – dotyczy zarówno gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków.

Pytanie 6:

Czy sprzedaż gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków stanowi/będzie stanowić usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i/lub wyższym? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 6:

Jeżeli zdecydowałaby się Pani na rozpoczęcie sprzedaży gotowych kursów (nagrań), notatek, fiszek, e-booków (obecnie takiej sprzedaży Pani nie prowadzi) to będą to usługi związane z nauczaniem na poziomie ponadpodstawowym – wszystko związane z przygotowaniem do egzaminu maturalnego z biologii. Nie umie Pani rozstrzygnąć, czy byłyby to wówczas usługi prywatnego nauczania, ale zdecydowanie byłoby to związane z nauczaniem biologii na poziomie ponadpodstawowym.

Dotyczy to zarówno:

a)gotowych kursów (ma Pani na myśli gotowe nagrania, wykłady prowadzone przez Panią, z których uczniowie mogliby się nauczyć np. cyklu infekcyjnego wirusa HIV, mechanizmów obniżania energii aktywacji przez enzymy, mechanizmu działania doboru naturalnego i wszelkich pozostałych zagadnień wyszczególnionych w podstawie programowej określanej przez MEiN);

b)przygotowane przez Panią notatki (z których uczniowie mogliby się uczyć analogicznie tak jak z opisanych powyżej nagrań);

c)przygotowane przez Panią fiszki (z których uczniowie mogliby się uczyć tak jak opisała Pani powyżej);

d)przygotowane przez Panią e-booki (np. poradniki jak rozwiązywać konkretne typy zadań maturalnych z biologii, z których uczniowie mogliby się nauczyć jakich odpowiedzi udzielać na egzaminie maturalnym z biologii).

Tak – byłoby to związane z nauczaniem na poziomie ponadpodstawowym. Czy taka ewentualna sprzedaż klasyfikowałaby się jako usługa prywatnego nauczania – nie umie Pani tego zinterpretować samodzielnie.

Pytanie 7:

Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to czy są/będą to usługi prywatnego nauczania w zakresie biologii lub biotechnologii medycznej (prosimy wskazać)? Jeżeli nie, to w jakim zakresie? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 7:

Usługi, które świadczy Pani obecnie, to korepetycje z biologii na poziomie ponadpodstawowym.

Usługi, o które być może rozwinie Pani działalność, to sprzedaż materiałów do nauki biologii na poziomie ponadpodstawowym np. przez sklep internetowy. Dotyczy to zarówno rozważanej przez Panią sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków.

Pytanie 8:

Czy istnieje/będzie istniał związek pomiędzy treścią przekazywaną przez Panią za pomocą sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków, a posiadanymi przez Panią kwalifikacjami? Jeżeli tak, to prosimy wyjaśnić jaki jest to związek. Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 8:

Zakres wiedzy i umiejętności jakie wykorzystuje Pani w prowadzeniu korepetycji z biologii to ten sam zakres, który ewentualnie wykorzystałaby Pani w tworzeniu i sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków.

Przekazywane treści są ściśle związane z Pani wykształceniem (absolwentka klasy biologiczno-chemicznej z ukierunkowaniem medycznym, magister biotechnologii medycznej), dorobkiem naukowym (autorka/współautorka artykułów naukowych opublikowanych w renomowanych czasopismach naukowych polskich jak i zagranicznych) oraz doświadczeniem zawodowym (wcześniejsze zatrudnienie w (…) oraz (…)).

Nawiązując do informacji jakie zamieściła Pani we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, pragnie Pani dodać informacje jakie widnieją w suplemencie do dyplomu, jaki uzyskała Pani kończąc studia magisterskie: „(...)”.

Obecnie, gdy uczy Pani maturzystów biologii, w ramach prywatnego nauczania wykorzystuje Pani wykształcenie i dorobek naukowy oraz zawodowy by tłumaczyć wszelkie zagadnienia wymienione w podstawie programowej (dokładnie te, które obowiązują do egzaminu maturalnego z biologii). Gdyby rozszerzyła Pani działalność o sprzedaż materiałów np. poprzez sklep internetowy (dotyczy zarówno gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków) to materiały te będą dotyczyć tego samego zakresu wiedzy i umiejętności.

Poda Pani kilka przykładów:

·Gdy uczy Pani maturzystów jak funkcjonują enzymy

(w podstawie programowej odpowiada to zapisom: „zdający przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu, wyjaśnia na czym polega swoistość substratowa enzymu oraz opisuje katalizę enzymatyczną, przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów, wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych, wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych: temperatury, pH, stężenia substratu na przebieg katalizy enzymatycznej, planuje i przeprowadza doświadczenia badające wpływ różnych czynników na aktywność enzymów – katalaza, proteaza”)

to wykorzystuje Pani przede wszystkim swoją wiedzę ze studiów, głównie ze zrealizowanego przedmiotu „enzymologia”, ale także wiedzę z innych zrealizowanych przedmiotów na studiach, takich jak „techniki laboratoryjne”, „enzymy w biotechnologii”, „biochemia”. Zarówno na studiach jak i w pracy zawodowej wykonywała Pani doświadczenia, które wymagały użycia enzymów. W przypadku niektórych zagadnień przydatna jest również wiedza z liceum, aczkolwiek znajomość szerszego kontekstu znacznie ułatwia Pani dokładne wytłumaczenie uczniom tych zagadnień. Gdyby przygotowywała Pani nagrania (wykłady, gotowe kursy), notatki, fiszki, e-booki, dotyczące tych zagadnień, z przeznaczeniem do sprzedaży np. w sklepie internetowym, to wykorzystywałaby Pani dokładnie te same swoje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności i doświadczenie.

·Gdy uczy Pani maturzystów tego zakresu materiału do egzaminu maturalnego z biologii, który MEiN określa nagłówkiem „Chemizm życia”, a następnie wymienia następujące zagadnienia:

„zdający przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych: przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I); wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów w oparciu o jej właściwości fizykochemiczne; przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna); określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyko-chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność polisacharydów w materiale biologicznym; przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina); przedstawia wpływ czynników fizyko-chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizyko-chemicznych na białko; przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone; przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych”

to wykorzystuje Pani przede wszystkim swoją wiedzę ze studiów – przedmioty „biochemia” oraz „chemia”. Wykorzystuje Pani również wiedzę z liceum oraz z pracy nad białkami i cząsteczkami RNA w (…). Gdyby przygotowywała Pani nagrania (wykłady, gotowe kursy), notatki, fiszki, e-booki, dotyczące tych zagadnień, z przeznaczeniem do sprzedaży np. w sklepie internetowym, to wykorzystywałaby Pani dokładnie te same swoje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności i doświadczenie.

·Gdy realizuje Pani z maturzystami tę część podstawy programowej, która wyszczególniona jest przez MEiN jako „Komórka” i zawiera następujące wymagania:

„zdający rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie; wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami; rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza); wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki; planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy; przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki; opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określa ich lokalizację w komórce; przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki; opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów; wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje; przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej; przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej; wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej”

wykorzystuje Pani przede wszystkim wiedzę ze studiów, z przedmiotów „histologia i budowa komórki”, „kultury tkankowe i komórkowe zwierzęce”, „kultury tkankowe i komórkowe roślinne”, wykorzystuje Pani również wiedzę, którą zdobyła w liceum. Gdyby przygotowywała Pani nagrania (wykłady, gotowe kursy), notatki, fiszki, e-booki, dotyczące tych zagadnień, z przeznaczeniem do sprzedaży np. w sklepie internetowym, to wykorzystywałaby Pani dokładnie te same swoje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności i doświadczenie.

·Gdy realizuje Pani z maturzystami tę część podstawy programowej obowiązującej do egzaminu maturalnego, którą MEiN wyszczególnia jako „Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej” i wymienia zagadnienia do nauki:

„rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną; przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków; przedstawia narzędzia wykorzystywane w biotechnologii molekularnej (enzymy: polimerazy, ligazy i enzymy restrykcyjne) i określa ich zastosowania; przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (hybrydyzacja DNA, analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA, metoda PCR); przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób; wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych; przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów; przedstawia zastosowania biotechnologii molekularnej w badaniach ewolucyjnych i systematyce organizmów; przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego; przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej”

korzysta Pani z wiedzy, którą zdobyła na studiach licencjackich, a potem magisterskich w zakresie biotechnologii medycznej. Wszystkie treści w tym zakresie jakie przekazuje Pani uczniom dotyczą zagadnień do egzaminu maturalnego z biologii. Gdyby przygotowywała Pani nagrania (wykłady, gotowe kursy), notatki, fiszki, e-booki, dotyczące tych zagadnień, z przeznaczeniem do sprzedaży np. w sklepie internetowym, to wykorzystywałaby Pani dokładnie te same swoje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności i doświadczenie.

·Gdy uczy Pani uczniów zagadnień z tej części podstawy programowej, która jest opatrzona nagłówkiem „odporność”, a dotyczy funkcjonowania układu odpornościowego (immunologicznego), to wykorzystuje Pani swoją wiedzę z liceum, ze studiów (przedmioty „immunologia”, „anatomia”, „fizjologia i patofizjologia”) oraz z Pani pracy nad artykułami naukowymi: (…).

Sama podstawa programowa zawiera również takie nagłówki jak np. „Podziały komórkowe”, „Budowa i fizjologia człowieka”, „Genetyka klasyczna”, „Ewolucja”, „Ekologia”, „Wirusy – pasożyt molekularne”, „Bakterie”. Zarówno te zagadnienia, jak i wszystkie pozostałe wyjaśnia Pani uczniom korzystając ze swojej wiedzy, umiejętności, doświadczeń oraz kwalifikacji wynikających ze ścieżki edukacji oraz aktywności naukowej i zawodowej. Gdyby przygotowywała Pani nagrania (wykłady, gotowe kursy), notatki, fiszki, e-booki, dotyczące tych zagadnień, z przeznaczeniem do sprzedaży np. w sklepie internetowymi, to wykorzystywałaby Pani dokładnie te same moje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności i doświadczenie.

Pytanie 9:

Czy prowadzi/będzie prowadzić Pani sprzedaż gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków na własny rachunek i własną odpowiedzialność? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 9:

Jeżeli uruchomi Pani sprzedaż gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków, to w każdym przypadku na własny rachunek i własną odpowiedzialność.

Pytanie 10:

Kto jest/będzie stroną umów na sprzedaż gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie do:

a)gotowych kursów,

b)notatek,

c)fiszek,

d)e-booków.

Odpowiedź 10:

Jeżeli uruchomi Pani sprzedaż gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków, to będzie to sprzedaż, dla której grupą docelową będą maturzyści przygotowujący się do matury z biologii na poziomie rozszerzonym. Będą to więc klienci indywidualni.

Pytanie 11:

Czy wykonuje/będzie wykonywała Pani czynności określone w art. 113 ust. 13 ustawy?

Odpowiedź 11:

Nie. Nie wykonuje i nie będzie Pani wykonywała czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pytania

1.Czy po przekroczeniu limitu sprzedaży usług (obecnie obowiązujący limit do 200 000 zł) może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako nauczyciel świadczący usługi prywatnego nauczania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy?

2.Czy przy ewentualnym rozszerzeniu działalności o sprzedaż przygotowanych osobiście, gotowych nagranych kursów, sprzedaż gotowych opracowań, notatek, fiszek do nauki, e-booków, kupującym bez bezpośredniej relacji z nimi (np. poprzez sklep internetowy), zwolnienie od podatku VAT będzie obowiązywało: dla lekcji udzielanych osobiście (jak opisano powyżej) – bez limitu, natomiast dla ewentualnych innych usług związanych z edukacją (gotowe kursy, notatki, fiszki, e-booki) – do obowiązującego limitu (obecnie 200 000 zł)?

Pani stanowisko w sprawie

1.W Pani ocenie usługi prywatnego nauczania biologii jakie Pani prowadzi są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, czyli również powyżej limitu sprzedaży (obecny limit do 200 000 zł).

2.W Pani ocenie usługi prywatnego nauczania jakie Pani świadczy zwolnione są od podatku VAT bez limitu, natomiast, gdyby w przyszłości rozwinęła Pani działalność o sprzedaż np. gotowych nagranych kursów, e-booków, samodzielnie przygotowanych materiałów do nauki (autorskie notatki, zestawy fiszek itp.) bez bezpośredniej nauczycielskiej relacji z kupującym (np. poprzez sklep internetowy), to taka sprzedaż byłaby zwolniona od podatku VAT do obowiązującego limitu sprzedaży (obecnie do 200 000 zł), a świadczenie usług prywatnego nauczania pozostałoby zwolnione od podatku VAT bez limitu.

Uszczegółowienie Pani stanowiska w sprawie

1.W Pani ocenie usługi prywatnego nauczania biologii jakie Pani prowadzi obecnie (korepetycje z biologii dla maturzystów) są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, czyli również powyżej limitu sprzedaży (obecny limit do 200 000 zł).

2.W Pani ocenie usługi prywatnego nauczania jakie Pani świadczy obecnie zwolnione są od podatku VAT bez limitu, natomiast, gdyby w przyszłości rozwinęła Pani działalność o sprzedaż np. gotowych nagranych kursów, e-booków, samodzielnie przygotowanych materiałów do nauki (autorskie notatki, zestawy fiszek itp.) bez bezpośredniej nauczycielskiej relacji z kupującym (np. poprzez sklep internetowy), to taka sprzedaż byłaby zwolniona od podatku VAT do obowiązującego limitu sprzedaży (obecnie do 200 000 zł), a świadczenie usług prywatnego nauczania (takie jakie świadczy Pani obecnie i zamierza dalej świadczyć w przyszłości, czyli korepetycje z biologii) pozostałoby zwolnione od podatku VAT bez limitu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r.:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2017 r. do 30 września 2018 r.:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r.:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2017 r.:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2017 r.:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), według którego:

Państwa członkowskie zwalniają (…) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).

Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

Z opisu sprawy wynika, że od (…) prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Usługi, które Pani świadczy to korepetycje z biologii. Są to usługi prywatnego nauczania biologii na poziomie ponadpodstawowym. Wszelkie czynności związane z prywatnym nauczaniem biologii wykonuje Pani na własny rachunek i odpowiedzialność, we własnym imieniu. Wiedzę dotyczącą biologii, a także umiejętności pisania w tematyce biologicznej nabyła Pani: będąc uczennicą Liceum (...), w klasie biologiczno-chemicznej z ukierunkowaniem medycznym; zdając egzamin maturalny z biologii; studiując kierunek biotechnologia medyczna na Uniwersytecie Medycznym; zdając egzaminy oraz zaliczenia z przedmiotów na wyżej wymienionych studiach; będąc autorką i współautorką artykułów naukowych; uczestnicząc w konferencjach naukowych dotyczących: biotechnologii w farmacji i medycynie oraz niewydolności krążenia; pracując w (…), pogłębiając tam wiedzę biochemiczną oraz uczestnicząc w przeprowadzaniu badań naukowych; pracując w (…), uczestnicząc w zarządzaniu jakością badań diagnostycznych z zakresu biologii molekularnej; samodoskonaląc się podczas przygotowywania materiałów do nauki dla uczniów, prowadząc wyżej opisywaną działalność gospodarczą.

Pani wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy po przekroczeniu limitu sprzedaży usług (obecnie 200 000 zł) może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako nauczyciel świadczący usługi prywatnego nauczania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Jak Pani wskazała, takie zajęcia prowadziła, prowadzi i będzie prowadzić Pani w przyszłości – tego zagadnienia dotyczy pytanie pierwsze z Pani wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Należy zatem uznać, że pytanie oznaczone we wniosku nr 1 dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że nie prowadzi Pani jednostki oświatowej. Nie posiada i nie będzie Pani posiadać statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

W rezultacie świadczone przez Panią usługi w postaci korepetycji z biologii nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie jest Pani podmiotem wymienionym w tym przepisie.

Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Odnosząc się do przesłanki podmiotowej, należy zauważyć, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe biologiczne i udziela korepetycji z biologii).

„Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym) np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni.

Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.

Z okoliczności sprawy wynika, że wiedzę dotyczącą biologii, a także umiejętności pisania w tematyce biologicznej nabyła Pani m.in. studiując kierunek biotechnologia medyczna na Uniwersytecie (...) – uzyskując tytuł licencjata i tytuł magistra oraz zdając egzaminy oraz zaliczenia z przedmiotów na wyżej wymienionych studiach. Zdane przez Panią egzaminy oraz zaliczenia m.in. z anatomii, fizjologii i patofizjologii, chorób wewnętrznych, pediatrii, immunologii, patomorfologii, onkologii, technik laboratoryjnych, technik biologii molekularnej, chemii oraz biochemii, histologii i biologii komórki, kultur tkankowych i komórkowych zwierzęcych, kultur tkankowych i komórkowych roślinnych, enzymologii, genetyki molekularnej i ewolucji, ochrony środowiska oraz z metod biotechnologicznych w ochronie środowiska, wirusologii molekularnej, mikrobiologii ogólnej, nauki o leku, toksykologii ogólnej oraz toksykologii leków przekładają się na wymagania egzaminacyjne z podstawy programowej dla przedmiotu „biologia”, w zakresie których świadczy Pani korepetycje. Jak Pani wskazuje, podczas prowadzonych korepetycji pełni Pani rolę nauczyciela biologii, a charakter zajęć wymaga bezpośredniej relacji z uczniem oraz istnieje wyraźny związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcjach, a Pani posiadanymi kwalifikacjami. Przekazywane treści są ściśle związane m.in. z Pani wykształceniem. W suplemencie do dyplomu, jaki uzyskała Pani kończąc studia magisterskie widnieje informacja: „(...)”.

W związku z powyższym należy uznać, że posiada Pani kierunkowe wykształcenie, dające wysokie kwalifikacje w zakresie udzielanych korepetycji, gdyż studia, które Pani ukończyła – jak wynika z opisu sprawy – zawierają w swoim zakresie szeroką wiedzę z biologii.

Zatem, prowadzone przez Panią korepetycje z biologii stanowią/będą stanowiły usługi prywatnego nauczania biologii na poziomie ponadpodstawowym (w tym online), które są/będą świadczone przez Panią w roli nauczyciela. Wobec tego ww. usługi spełniają/będą spełniały warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, a tym samym będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu.

Podsumowując, po przekroczeniu limitu sprzedaży usług (obecnie obowiązujący limit to 200 000 zł) może/będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako nauczyciel świadczący usługi prywatnego nauczania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Zatem, Pani stanowisko w zakresie pytanie oznaczonego we wniosku nr 1 uznano za prawidłowe.

Pani wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy zwolnienie od podatku VAT będzie obowiązywało dla lekcji udzielanych osobiście (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy) – bez limitu, natomiast dla ewentualnej sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków (zgodnie z art. 113 ustawy) – do obowiązującego limitu (obecnie 200 000 zł) (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Wskazała Pani, że drugie pytanie z Pani wniosku dotyczy ewentualnej sytuacji przyszłej. Należy zatem uznać, że pytanie oznaczone we wniosku nr 2 dotyczy zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca w stosunku do dostaw towarów i świadczenia usług niekorzystających ze zwolnienia na podstawie regulacji wskazanych w przepisach art. 43 ustawy, przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

– wyrobów tytoniowych,

– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

– motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy mogą być objęci podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200 000 zł bez kwoty podatku.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nigdy nie przekroczyła Pani limitu sprzedaży 200 000 zł. Usługi, które Pani świadczy to korepetycje z biologii. Zastanawia się Pani nad tym, czy w przyszłości nie dołączyć do oferty sprzedaży np. przygotowanych osobiście, gotowych nagranych kursów, notatek, fiszek do nauki, e-booków (np. w formie sklepu internetowego). Nie wykonuje i nie będzie Pani wykonywała czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że jeżeli w związku z prowadzeniem przez Panią działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł w roku podatkowym oraz nie będzie Pani wykonywała czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Przy czym na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, do wartości sprzedaży nie wlicza się wartości sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, z wyjątkiem transakcji związanych z nieruchomościami; usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41; usług ubezpieczeniowych – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że ewentualna utrata zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy nie pozbawia Pani prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w postaci korepetycji z biologii (w tym online), korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Zatem obliczając limit sprzedaży, uprawniający Panią do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie powinna Pani uwzględniać w nim wartości usług w postaci korepetycji z biologii świadczonych przez Panią jako nauczyciel.

Tym samym, w stosunku do sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek i e-booków będzie mogła Pani korzystać w tym zakresie ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia limitu obrotów wskazanych w tym przepisie.

Zatem, gdy wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ustawy, w danym roku podatkowym, przekroczy kwotę limitu zwolnienia, to zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, utraci Pani prawo do zwolnienia (o którym mowa w art. 113 ustawy) począwszy od wykonania czynności, w związku z którą przekroczono tę kwotę.

W takiej sytuacji, będzie Pani zobowiązana zarejestrować się jako podatnik VAT czynny oraz opodatkować podatkiem VAT pierwszą czynność w związku z którą wartość jej sprzedaży przekroczyła kwotę limitu zwolnienia oraz każdą następną czynność na zasadach określonych dla świadczonych przez Panią usług oraz dokonywanych dostaw towarów.

Podsumowując – przy ewentualnym rozszerzeniu działalności o sprzedaż przygotowanych osobiście, gotowych nagranych kursów, sprzedaż gotowych opracowań, notatek, fiszek do nauki, e-booków, kupującym bez bezpośredniej relacji z nimi (np. poprzez sklep internetowy) – zwolnienie od podatku VAT będzie obowiązywało:

·dla lekcji udzielanych osobiście (tj. korepetycji z biologii) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy – bez limitu,

·dla sprzedaży gotowych kursów, notatek, fiszek, e-booków na podstawie art. 113 ustawy do obowiązującego limitu (obecnie 200 000 zł).

Oceniając Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, należy uznać ja za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone. W szczególności dotyczy to zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ustawy, dla sprzedaży produktów objętych zakresem pytania nr 2.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu fatycznego/zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00