Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.482.2023.2.AN

- Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022 poprzez złożenie korekt uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i wykazanie w składanych korektach zeznań rocznych za ww. lata podatkowe dochodu wolnego od opodatkowania zgodnie z wypracowaną przez Spółkę metodologią alokowania kosztów i przychodów do działalności Strefowej oraz działalności Pozastrefowej oraz konsekwentnie, rozliczenie pozostałej części pomocy publicznej przysługującej Spółce w roku podatkowym 2023 oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej lub do 31 grudnia 2026 r.; - Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, to czy Spółka mimo braku możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przysługującego jej na podstawie Zezwolenia do rozliczeń podatkowych w latach podatkowych, które już się zakończyły jest uprawniona do skorzystania z tego zwolnienia począwszy od roku podatkowego 2023, oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

-Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022 poprzez złożenie korekt uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i wykazanie w składanych korektach zeznań rocznych za ww. lata podatkowe dochodu wolnego od opodatkowania zgodnie z wypracowaną przez Spółkę metodologią alokowania kosztów i przychodów do działalności Strefowej oraz działalności Pozastrefowej oraz konsekwentnie, rozliczenie pozostałej części pomocy publicznej przysługującej Spółce w roku podatkowym 2023 oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej lub do 31 grudnia 2026 r.;

-Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, to czy Spółka mimo braku możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przysługującego jej na podstawie Zezwolenia do rozliczeń podatkowych w latach podatkowych, które już się zakończyły jest uprawniona do skorzystania z tego zwolnienia począwszy od roku podatkowego 2023, oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem które wpłynęło do Organu 11 października 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), jest spółką kapitałową podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Spółka należy do międzynarodowej grupy podmiotów (…).

Rok obrotowy oraz rok podatkowy Spółki są zgodne z rokiem kalendarzowym.

Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej podatnika jest produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych (…).

Spółka otrzymała zezwolenie z 2013 r. (dalej: „Zezwolenie”) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Strefa” lub „SSE”).

Głównym celem inwestycji Spółki na terenie Strefy była budowa nowego budynku i rozbudowa istniejącego budynku wraz z infrastrukturą drogową i techniczną. Ponadto, w celu realizacji inwestycji Spółka zainstalowała nowe maszyny i urządzenia co spowodowało zasadniczą zmianę całościowego procesu technologicznego i rozszerzenie cyklu produkcyjnego o etap konfekcjonowania wytworzonych farmaceutyków. Ukończenie przedmiotowej inwestycji umożliwiło istotne zwiększenie asortymentu własnych farmaceutyków.

W treści Zezwolenia zostały ustalone warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, zgodnie z którymi Spółka zobowiązała się do: (1) poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych (…), (2) zwiększenia dotychczasowego zatrudnienia na terenie Strefy, (…)  i utrzymanie zatrudnienia (…) oraz (3) zakończenia inwestycji na terenie Strefy w terminie do 30 września 2015 r.

Zezwolenie nie zawiera daty jego obowiązywania, a w myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 91; dalej: „ustawa o SSE”), Zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona Strefa (…).

Wydanie Zezwolenia poprzedzone było włączeniem do SSE nieruchomości gruntowych w sąsiedztwie Strefy będących własnością Spółki oraz posiadanych przez Spółkę na podstawie prawa użytkowania wieczystego (na których zlokalizowany jest zakład produkcyjny Wnioskodawcy) na podstawie § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1473).

Wnioskodawca zrealizował określone w Zezwoleniu warunki prowadzenia działalności gospodarczej co zostało potwierdzone przez Komisję ds. kontroli realizacji warunków zezwoleń SSE w protokole z 6 listopada 2015 r.

Spółka nabyła prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu Zezwolenia stosownie do regulacji zawartej w § 5 ust. 4 rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 121; dalej: „Rozporządzenie SSE”) - tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w Zezwoleniu.

Wnioskodawca podkreśla, że przed wydaniem Zezwolenia nie posiadał zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Spółka w roku podatkowym, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w Zezwoleniu tj. w roku podatkowym 2015 oraz w kolejnych latach podatkowych nie korzystała z uprawnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach Zezwolenia.

Niestosowanie zwolnienia na bieżąco w roku podatkowym 2015 oraz w kolejnych latach podatkowych podyktowane było:

1)okolicznością, iż Spółka nie wypracowała metodologii alokowania kosztów oraz przychodów do działalności zwolnionej z opodatkowania (dalej: „Strefowej”) oraz podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnych (dalej: „Pozastrefowej”), oraz

2)brakiem funkcjonalności umożliwiającej dokonanie takiej alokacji kosztów oraz przychodów w informatycznym systemie księgowym wykorzystywanym w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, że dopiero w roku podatkowym 2023 przeprowadzona została analiza, która pozwoliła na wypracowanie optymalnego podejścia oraz metodologii umożliwiających precyzyjną alokację kosztów oraz przychodów, w oparciu o związek z daną działalnością (zwolnioną oraz opodatkowaną).

W związku z wypracowaniem oraz wdrożeniem powyższej metodologii umożliwiającej prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak również dochodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych, Wnioskodawca zamierza złożyć korektę uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w ten sposób aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, do rozliczeń podatkowych we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022 poprzez złożenie korekt uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i wykazanie w składanych korektach zeznań rocznych za ww. lata podatkowe dochodu wolnego od opodatkowania zgodnie z wypracowaną przez Spółkę metodologią alokowania kosztów i przychodów do działalności Strefowej oraz działalności Pozastrefowej oraz konsekwentnie, rozliczenie pozostałej części pomocy publicznej przysługującej Spółce w roku podatkowym 2023 oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej lub do 31 grudnia 2026 r.?

2.Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, to czy Spółka mimo braku możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, przysługującego jej na podstawie Zezwolenia do rozliczeń podatkowych w latach podatkowych, które już się zakończyły jest uprawniona do skorzystania z tego zwolnienia począwszy od roku podatkowego 2023, oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, jest on uprawniony do złożenia korekty uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w ten sposób, aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, do rozliczeń podatkowych we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 1

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym, mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W świetle art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Warto podkreślić, że Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzyskiwane z tego tytułu preferencje stanowią pomoc publiczną. Z tego też względu szczegółowe warunki udzielania tej formy pomocy, w szczególności jej intensywność, są ściśle uregulowane przepisami prawa, których naruszenie grozi koniecznością zwrotu otrzymanej pomocy publicznej.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o SSE.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Moment, od którego przysługuje przedsiębiorcy zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej terenie specjalnej strefy ekonomicznej precyzuje natomiast Rozporządzenie SSE.

W świetle § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Analiza powyższego przepisu prowadzi do konkluzji, że dla podatników, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa, które zostało objęte granicami strefy, zwolnienie w podatku dochodowym przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu (tj. spełnione zostały kryteria, o których mowa w zezwoleniu), aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Innymi słowy, w ramach zwolnienia podatnik dysponuje limitem pomocy publicznej, który może wykorzystać w określonym czasie, tj. w okresie od miesiąca następującego po miesiącu spełnienia kryteriów określonych w zezwoleniu, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka była uprawniona do korzystania ze Zwolnienia od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w Zezwoleniu tj. od października 2015 r. W związku z tym, od tego okresu rozliczeniowego Wnioskodawca mógł stosować zwolnienie z podatku CIT, w odniesieniu do dochodu uzyskanego z prowadzonej na terenie Strefy działalności gospodarczej objętej Zwolnieniem.

Warto w tym miejscu podkreślić, że w świetle § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Z uwagi na niewypracowanie metodologii alokowania kosztów oraz przychodów do działalności Strefowej (zwolnionej z opodatkowania) oraz Pozastrefowej (podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnych) umożliwiającej prawidłowe tj. zgodne z § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE, ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu w pierwszym roku podatkowym, w którym Wnioskodawca nabył uprawnienie do stosowania Zwolnienia oraz w kolejno następujących latach podatkowych, Spółka nie korzystała z uprawnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach Zezwolenia. Dopiero w roku podatkowym 2023 przeprowadzona została analiza, która pozwoliła na wypracowanie optymalnego podejścia oraz metodologii umożliwiających precyzyjną alokację kosztów oraz przychodów, w oparciu o związek z daną działalnością dla lat ubiegłych.

W tym kontekście, Wnioskodawca podkreśla, iż dane zgromadzone w ewidencji księgowej prowadzonej przez Spółkę w poprzednich latach podatkowych oraz w bieżącym roku podatkowym umożliwiają zastosowanie ww. metodologii alokowania kosztów oraz przychodów do działalności Strefowej (zwolnionej z opodatkowania) oraz Pozastrefowej (podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnych) do rozliczeń podatkowych w zamkniętych już okresach (latach podatkowych), a zastosowanie wypracowanej przez Spółkę metodologii w tych okresach będzie zgodne z § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE tj. wartość dochodu zwolnionego zostanie określona wyłącznie na podstawie danych o działalności wyodrębnionej na terenie Strefy objętej Zezwoleniem.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z wypracowaniem oraz wdrożeniem metodologii umożliwiającej prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak również dochodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jest on uprawniony do złożenia korekty uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w ten sposób aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, do rozliczeń podatkowych we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022 oraz lat przyszłych.

W kontekście lat podatkowych, co do których Wnioskodawca jest uprawniony do złożenia korekt zeznań rocznych o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka wskazuje, że stosownie do art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651; dalej: „Ordynacja Podatkowa”), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację (w tym również zeznanie), a w myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji. Przepisy Ordynacji Podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji Podatkowej). Tym samym, do końca bieżącego roku kalendarzowego (tj. roku 2023) Spółka jest uprawniona do złożenia korekty zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za lata podatkowe 2017-2022.

Spółka zaznacza, że na moment uzyskania Zezwolenia, oraz spełnienia warunków prowadzenia działalności gospodarczej z niego wynikających intencją Wnioskodawcy było korzystanie z przysługującego mu zwolnienia już w pierwszym roku podatkowym, w którym uprawnienie to powstało, przy czym z uwagi na aspekty praktyczne, o których mowa powyżej, zastosowanie zwolnienia do osiąganych dochodów nie było technicznie możliwe.

Warto podkreślić, że opisane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego działania planowane przez Spółkę są zorientowane na wykorzystanie pomocy publicznej (w formie zwolnienia z opodatkowania) w latach podatkowych, w których uprawnienie to najwcześniej przysługiwało Spółce, jedynie z wyłączeniem lat podatkowych, dla których upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji Podatkowej.

Wnioskodawca zaznacza przy tym, że celem złożenia niniejszego wniosku nie jest potwierdzenie uprawnienia Wnioskodawcy do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, na zasadzie pełnej swobody tj. w dowolnym roku podatkowym wedle uznania podatnika i de facto odsunięcie w czasie realizacji zwolnienia, a jedynie potwierdzenie metodologii opisanej w niniejszym wniosku, zgodnie z którą Spółka jest uprawniona do skorzystania z ww. zwolnienia chronologicznie i w sposób uporządkowany począwszy od pierwszego nieprzedawnionego roku podatkowego, w którym prawo do korzystania ze zwolnienia istniało oraz, dla których istniały (istnieją) techniczne możliwości po stronie Wnioskodawcy do prawidłowego i zgodnego z przepisami alokowania kosztów oraz przychodów, w oparciu o związek z daną działalnością (zwolnioną oraz opodatkowaną), a w konsekwencji odpowiednią kalkulację wartości przychodów i kosztów Strefowych i Pozastrefowych.

Potwierdzenie metodologii zaprezentowanej w niniejszym wniosku umożliwi Spółce skorzystanie z przysługującego jej prawa wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, oraz art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, które zostanie zrealizowane poprzez złożenie korekt uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i wykazanie w składanych korektach zeznań rocznych za nieprzedawnione lata podatkowe 2017-2022, dochodu wolnego od opodatkowania zgodnie z wypracowaną przez Spółkę metodologią alokowania kosztów i przychodów do działalności Strefowej oraz działalności Pozastrefowej. W tym zakresie, według Wnioskodawcy uznanie jego stanowiska za nieprawidłowe niweczyłoby prawo do skorzystania z przysługującego mu na podstawie Zezwolenia zwolnienia, bowiem nie miałby formalnej możliwości rozliczenia dostępnej Spółce pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w latach podatkowych, w których uprawnienie to najwcześniej się zaktualizowało, a które to lata podatkowe nie są jeszcze przedawnione mimo wypełnienia przesłanek wskazanych w Zezwoleniu, co byłoby sprzeczne z art. 17 ust. 4 ustawy o CIT.

Dodatkowo, należy ponownie zwrócić uwagę, że Spółka zrealizowała wszystkie warunki wskazane w udzielonym Zezwoleniu (tj. warunki w zakresie: (1) poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych (...), (2) zwiększenia dotychczasowego zatrudnienia na terenie Strefy (...) oraz (3) zakończenia inwestycji na terenie Strefy (...), co zostało potwierdzone przez Komisję ds. kontroli realizacji warunków zezwoleń SSE.

Konkludując powyższe, zaprezentowane podejście Wnioskodawcy umożliwi jedynie Wnioskodawcy skorzystanie z przysługującego mu prawa wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT oraz art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska w zakresie przedstawionego powyżej pytania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1604, dalej: „ustawa o SSE”).

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o SSE:

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Zgodnie z art. 12 tej ustawy:

Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (…).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: „SSE”) działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy CIT:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.

W myśl § 5 ust. 4 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j.: Dz. U. z 2019 r. poz. 121, dalej: „rozporządzenie”),

w przypadku przedsiębiorcy, którego całość lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z wypracowaniem oraz wdrożeniem metodologii umożliwiającej prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak również dochodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zamierzacie Państwo złożyć korektę uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w ten sposób, aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, do rozliczeń podatkowych we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022.

W zakresie możliwości złożenia korekty zeznania należy wskazać, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Kwestię złożenia korekty zeznania rocznego regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

W myśl art. 81 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Stosownie do art. 81b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

§ 1. Uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2) przysługuje nadal po zakończeniu:

a) kontroli podatkowej,

b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

§ 2. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych. Organ podatkowy zawiadamia na piśmie składającego korektę o jej bezskuteczności.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym (poprawnym już) wypełnieniu formularza podatkowego z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Korekta może dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Zauważyć należy, że przy korekcie deklaracji należy uwzględnić przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego wynikające z Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Analizując opis sprawy a także powołane powyżej przepisy należy zgodzić się ze stanowiskiem w myśl którego, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, we wszystkich latach podatkowych, dla których nie upłynął jeszcze termin przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. lat podatkowych 2017-2022 poprzez złożenie korekt uprzednio złożonych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i wykazanie w składanych korektach zeznań rocznych za ww. lata podatkowe dochodu wolnego od opodatkowania zgodnie z wypracowaną przez Spółkę metodologią alokowania kosztów i przychodów do działalności Strefowej oraz działalności Pozastrefowej oraz konsekwentnie, rozliczenie pozostałej części pomocy publicznej przysługującej Spółce w roku podatkowym 2023 oraz w kolejnych latach podatkowych, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej lub do 31 grudnia 2026 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- W związku z uznaniem Państwa stanowiska dotyczącego pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, ocena Państwa stanowiska w zakresie warunkowo zadanego pytania nr 2 stała się bezzasadna.

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00