Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 09-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 09-05-2024
Data publikacji: 2023-10-16

Raportowanie schematów podatkowych w jednostkach budżetowych

W związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego powróciły ogólne zasady, a wraz z nimi pełne obowiązki w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR). W konsekwencji nie tylko konieczne było złożenie legalnie „zaległych” (za okres zawieszenia) MDR-1 i MDR-3 dotyczących schematów innych niż transgranicznych, ale także zaistniał obowiązek bieżącego raportowania schematów podatkowych. W tym zakresie jednostki budżetowe nie korzystają z taryfy ulgowej.

Brak definicji schematu podatkowego a obowiązek raportowania

Pierwszym krokiem, jaki w każdym przypadku należy wykonać przy realizacji obowiązków w zakresie MDR, jest ustalenie, czy wystąpił schemat podatkowy. I to jest w praktyce największe i najpoważniejsze wyzwanie, z którym muszą zmierzyć się osoby zatrudnione w jednostkach budżetowych (podobnie jak i w innych podmiotach) odpowiedzialne za raportowanie schematów podatkowych. Problemem jest w tym wypadku to, że ustawodawca nie zamieścił w obowiązujących przepisach jasnej definicji schematu podatkowego i identyfikuje go normatywnie poprzez wskazanie na trzy różne rodzaje schematów podatkowych.

Zgodnie z wolą ustawodawcy schematem jest uzgodnienie, które:

  1. spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą (A),
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00