Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.504.2023.1.AA

Nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. (...). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest państwowym instytutem badawczym, prowadzącym działalność na podstawie przepisów ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych oraz Statutu uchwalonego przez (...) i zatwierdzonego przez organ sprawujący nadzór - (...) w dniu (...). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych w określonych dziedzinach nauki i technologii związanych m.in. z (...) itp. Ponadto Wnioskodawca w ramach działalności statutowej zajmuje się wdrażaniem i upowszechnianiem wyników badań naukowych w (...).

Ponadto w oparciu o posiadane przez Wnioskodawcę zasoby i wyposażenie naukowo-badawcze, a także wysoko wykwalifikowaną kadrę naukową, Wnioskodawca prowadzi działalność komercyjną na rzecz przedsiębiorców i innych podmiotów z sektora rolno-spożywczego, w szczególności polegającą na:

  • dostarczaniu (...);
  • świadczeniu usług analitycznych w szerokim zakresie badań związanych z oceną jakości i właściwości produktów przemysłu rolno-spożywczego, jako certyfikowane laboratorium badawcze.

Wnioskodawca świadczy także usługi wynajmu i dzierżawy nieruchomości oraz innych składników majątku związanych z nieruchomościami, w obiektach stanowiących własność Wnioskodawcy, które nie są aktualnie wykorzystywane do prowadzenia własnej działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca finansuje swoją działalność pozyskując środki pieniężne z trzech głównych źródeł:

  • subwencji ze środków na finansowanie nauki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tzw. „Ustawa 2.0);
  • dotacji (grantów) przyznanych przez instytucje publiczne zarządzające środkami przeznaczonymi na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych, np. (…), w związku z realizacją określonych projektów badawczych i badawczo-rozwojowych, na podstawie umów zawartych z tymi instytucjami;
  • prowadzenia odpłatnej działalności produkcyjnej i usługowej, w szczególności w zakresie dostarczania mikroorganizmów oraz świadczenia specjalistycznych usług analitycznych i laboratoryjnych dla przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego, produktów spożywczych, a ponadto świadczenie usług wynajmu i dzierżawy posiadanych składników majątku, ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości.

(…) 9 marca 2020 r. podpisał umowę konsorcjum z Fundacją (…) z siedzibą w (…), które w ramach działania (…) objętego PROW na lata 2014-2020 będzie realizowało projekt (…), w efekcie czego 9 grudnia 2021 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy nr (…) z (…).

Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1226 i 1683 oraz z 2019 r. poz. 427 i 1732) w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - Fundacji (…).

W skład konsorcjum weszli: Fundacja (…) – lider operacji, (…), (…), Producent rolny (…) jako członkowie grupy operacyjnej.

Celem Operacji jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie znacznie udoskonalonego produktu w postaci (…) z (…) oraz nowej technologii poprzez opracowanie i optymalizację metod otrzymywania (…) oraz ich wykorzystanie w procesie (…), a także automatyzacja procesu przygotowania i obróbki surowca, w aspekcie unowocześnienia linii produkcyjnej, poprawy jakości oraz ograniczenia pracochłonności.

W ramach Operacji powstanie jedna udoskonalona (…) jako kompleksowe rozwiązanie obejmujące zarówno otrzymywanie kultur starterowych, jak i proces przygotowania (…) w celu ograniczenia procesów gnilnych bezpośrednio po zbiorze, przeprowadzenie procesu (…) i następnie uzyskania najkorzystniejszych warunków przechowywania (…). Zostanie utworzona zautomatyzowana pilotażowa linia produkcyjna do (…).  

Znana z gospodarstw domowych technologia (…) realizowana jest wyłącznie w oparciu o mikroflorę występującą na surowcu, a więc ma przebieg spontaniczny, przez co nie zapewnia standaryzacji otrzymywanego produktu i nie może być stosowana w większej skali produkcyjnej, z przeznaczeniem do otrzymywania produktów handlowych. Technologia prowadzona będzie z wykorzystaniem opracowanych do tego celu, utrwalonych techniką liofilizacji, kultur starterowych. Innowacja dotyczy produktów (…), które nie są wytwarzane na terenie Polski. Tradycja związana jest głównie z przetwórstwem domowym, a nie w skali przemysłowej, obejmującej przede wszystkim kiszenie kapusty i ogórków. Nie ma natomiast na rynku (…), a w szczególności (…). Oczekiwana innowacja produktowa ma zapewnić utrzymanie konkurencyjności cenowej i jakościowej opracowywanego procesu (…) oraz zwiększenie atrakcyjności rynkowej (…), wobec małej popularności na rynkach przetworów marynowanych.

Okres realizacji projektu przewidziano od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.

Faktury zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na (…), zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy i dotyczą przede wszystkim kosztów badań to znaczy odczynników, materiałów laboratoryjnych oraz sprzętu i stanowią niewielki % kosztów badań, przeważającą większość stanowią koszty wynagrodzeń pracowników naukowych prowadzących badania, które nie podlegają VAT i fakturowaniu.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez (…) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez (…) do celów działalności gospodarczej.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez (…) do czynności opodatkowanych.

Efekty  realizowanego projektu w (…) nie będą podlegały komercjalizacji, (…) w ramach umowy zobowiązał się do opracowania technologii, poprzez przeprowadzenie badań mikrobiologicznych, fizykochemicznych i organoleptycznych, na podstawie których zostanie opracowana innowacyjna technologia produkcji (…), natomiast wdrażanie jest po stronie pozostałych Partnerów-Rolników.

Pytanie

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych ze środków umowy o przyznaniu pomocy nr (…), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem takich towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, nabywając towary i usługi związane z prowadzeniem badań naukowych ze środków publicznych przeznaczonych na finansowanie nauki na podstawie umowy o przyznaniu pomocy nr (…), Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem takich towarów i usług, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem źródło pochodzenia środków pieniężnych służących sfinansowaniu poniesienia wydatku, albowiem decydujące znaczenie dla powstania prawa do odliczenia ma wykorzystanie nabytych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w przypadku gdy nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane są z prowadzeniem badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych, których wyniki nie będą podlegały co do zasady komercjalizacji, tj. nie będą wykorzystane do świadczenia przez Wnioskodawcę odpłatnych usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w odniesieniu do kwot podatku naliczonego wynikających z faktur zakupu takich towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powołanych powyżej przepisów ustawy wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej opodatkowaniu). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Co więcej, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:

  • przedmiotem Państwa działalności jest prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych w określonych dziedzinach nauki i technologii związanych m.in. z bioinżynierią, biopreparatami, analizą fizykochemiczną i mikrobiologiczną produktów żywnościowych, opracowywania i rozwoju technologii w dziedzinie produkcji spożywczej, przemysłu fermentacyjnego, browarniczego, piekarskiego itp.;
  • w ramach działalności statutowej zajmują się Państwo wdrażaniem i upowszechnianiem wyników badań naukowych w praktyce rolniczej i przemyśle rolno-spożywczym;
  • podpisali Państwo umowę konsorcjum z Fundacją (…) w celu realizacji projektu pn. (…);
  • celem Operacji jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie znacznie udoskonalonego produktu w postaci (…) z zastosowaniem (…) oraz nowej technologii poprzez opracowanie i optymalizację metod otrzymywania (…) oraz ich wykorzystanie w procesie (…), a także automatyzacja procesu przygotowania i obróbki surowca, w aspekcie unowocześnienia linii produkcyjnej, poprawy jakości oraz ograniczenia pracochłonności;
  • w ramach Operacji powstanie jedna udoskonalona technologia (…) jako kompleksowe rozwiązanie obejmujące zarówno otrzymywanie kultur starterowych, jak i proces przygotowania (…) w celu ograniczenia procesów gnilnych bezpośrednio po zbiorze, przeprowadzenie procesu (…) i następnie uzyskania najkorzystniejszych warunków (…);
  • zostanie również utworzona zautomatyzowana pilotażowa linia produkcyjna do (…);
  • faktury zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Państwa, zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy i dotyczą przede wszystkim kosztów badań, tj. odczynników, materiałów laboratoryjnych oraz sprzętu, które stanowią niewielki % kosztów badań. Przeważającą większość stanowią koszty wynagrodzeń pracowników naukowych prowadzących badania, które nie podlegają VAT i fakturowaniu;
  • nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  • nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez Państwa do celów działalności gospodarczej;
  • nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych;
  • efekty realizowanego projektu nie będą podlegały komercjalizacji przez Państwa;
  • w ramach umowy zobowiązali się Państwo się do opracowania technologii, poprzez przeprowadzenie badań mikrobiologicznych, fizykochemicznych i organoleptycznych, na podstawie których zostanie opracowana innowacyjna technologia produkcji (…), natomiast wdrażanie jest po stronie pozostałych Partnerów-Rolników.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych w ramach projektu pn. (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie nie został/nie zostanie spełniony jeden z warunków uprawniających do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ - jak Państwo wskazali – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będą wykorzystywane przez Państwa do celów działalności gospodarczej, nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie będą podlegały komercjalizacji przez Państwa.

W związku z powyższym nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją projektu (…), gdyż nie została/nie zostanie spełniona jedna z podstawowych przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy – nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wyjaśniamy, że skoro w rozpatrywanej sprawie, w odniesieniu do nabywanych towarów i usług związanych z prowadzeniem badań naukowych nie zostały spełnione konieczne dla możliwości przyznania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego warunki, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, to brak jest przesłanek do analizy przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy wyjaśnić, że dokumenty (załączniki) dołączone do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00