Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.378.2023.1.ASZ

Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy świadczonych usług szkoleniowych na rzecz osób wykonujących zawód lekarza dentysty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a świadczonych usług szkoleniowych na rzecz osób wykonujących zawód lekarza dentysty. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od dnia 28 lutego 2015 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną wg PKD 86.23.Z Praktyka lekarska dentystyczna, 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana, 86.90.D Działalność paramedyczna, 86.90.C Praktyka pielęgniarek i położnych, 86.90.B Działalność pogotowia ratunkowego. 86.90.A działalność fizjoterapeutyczna, 86.22.Z Praktyka lekarska specjalistyczna, 86.21.Z Praktyka lekarska ogólna, 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Z wykształcenia jest Pan lekarzem dentystą. Ukończył Pan Uniwersytet X, na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu. Od 2014 roku odbywał Pan staż w Uniwersyteckiej Klinice Stomatologicznej w trakcie którego napisał Pan pracę naukową. Ponadto pracował Pan w wielu gabinetach m.in. w latach 2015-2022 na stanowisku lekarz, 2015-2022 - na stanowisku dyrektor medyczny, 2021 - Implantologia i chirurgia jamy ustnej - na stanowisku lekarz, 2021 - 2022 na stanowisku lekarz, 2020 - jako wykładowca oraz 2020 - 2023 - wykładowca, xxx założyciel.

Ponadto ciągle uczestniczy Pan w wielu szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe oraz w 2022 roku ukończył Pan kurs dla wykładowców xxx.

Podstawowym zakresem Pana działalności gospodarczej jest świadczenie usług dentystycznych. W ramach swojej działalności od roku 2021 rozpoczął Pan również prowadzenie szkoleń dla lekarzy dentystów. W swojej ofercie szkoleniowej oferuje Pan kilka szkoleń i kursów m.in.

1 Xxx- Kurs łączy w sobie niezbędną teorię połączoną nierozerwalnie z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Kurs uczy przewidywalnych procedur pierwotnego leczenia endodontycznego. Kurs przeznaczony jest dla lekarzy rozpoczynających swoją pracę z powiększeniem i systemami maszynowymi, jak również dla lekarzy średnio zaawansowanych, którzy chcą pracować efektywniej i bezpieczniej. Po tym szkoleniu lekarz dentysta uzyskuje umiejętności prawidłowej diagnostyki oraz planowania leczenia endodontycznego z uwzględnieniem bezpieczeństwa prawnego Procedur pozwalających na przeprowadzenie bezpiecznego leczenia endodontycznego od A do Z. m.in.:

-Diagnostyka i kwalifikacja do leczenia

-Bezpieczeństwo prawne - zgody na leczenie

-Koferdam - ABC pracy

-Odbudowy poddziąsłowe do leczenia

-Anatomia systemu endodontycznego

-Dostęp do komory i kanałów

-xxx

-xxx

-Pomiary długości roboczej

-xxx

-Opracowanie maszynowe z uwzględnieniem najnowszych trendów w biomechanice

-Kalibracja wierzchołka

-Protokoły płukania i aktywacji

-Obturacja kanałów: c. oraz bioceramika - plusy i minusy

-Zabezpieczenie zęba po leczeniu jako integralna część leczenia endodontycznego

2. X- Kurs EndoMaster łączy w sobie niezbędną teorię połączoną nierozerwalnie z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Kurs uczy przewidywalnych procedur ponownego leczenia endodontycznego oraz usuwania różnego typu wkładów. Kurs przeznaczony jest dla lekarzy rozpoczynających swoją pracę z powiększeniem i ponownym leczeniem endodontycznym, jak również dla lekarzy zaawansowanych, którzy chcą pracować efektywniej i bezpieczniej. Po tym szkoleniu lekarz dentysta uzyskuje umiejętności prawidłowej diagnostyki oraz planowania leczenia endodontycznego z uwzględnieniem bezpieczeństwa prawnego Procedur pozwalających na przeprowadzenie bezpiecznego ponownego leczenia endodontycznego od A do Z. Uczymy efektywnego usuwania: gutaperki, endometazonu, uszczelniaczy, cementów, ćwieków, wkładów gwintowanych oraz wkładów z włókna szklanego. Ponadto uczymy jak bezpiecznie udrożnić, opracować, zdezynfekować i szczelnie wypełnić przestrzeń endodontyczną. Ponadto uczy Pan pokonywania stopni w kanałach oraz postępowania z kanałami zakrzywionymi.

-Diagnostyka i kwalifikacja do leczenia

-Bezpieczeństwo prawne - zgody na leczenie

-Wydłużenia mikrochirurgiczne w odcinku bocznym jako integralna procedura odbudowy przed leczeniem

-Dostęp do komory i kanałów

-Usunięcie materiału z 2/3 komorowych kanału

-Usunięcie materiału z 1/3 wierzchołkowej kanału

-xxx

-Postępowanie przy zablokowaniu kanału opiłkami zębiny

-Postępowanie przy stopniu w kanale

-Postępowanie przy obliteracjach

-P. - klucz do sukcesu w kanałach silnie zakrzywionych

-G.

-Opracowanie maszynowe z uwzględnieniem najnowszych trendów w biomechanice

-Kalibracja wierzchołka

-Protokoły płukania i aktywacji

-Obturacja kanałów: C. oraz bioceramika - plusy i minusy

-Zabezpieczenie zęba po leczeniu jako integralna część leczenia endodontycznego

-Techniki usuwania wkładów z włókna szklanego

-Techniki usuwania wkładów gwintowanych

-Techniki usuwania wkładów lanych.

3. Xxx- Kurs łączy w sobie niezbędną teorię połączoną nierozerwalnie z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Kurs uczy przewidywalnych procedur leczenia powikłań w endodoncji. Kurs przeznaczony jest zarówno dla lekarzy średnio zaawansowanych jak i dla specjalistów, którzy chcą pracować efektywniej i bezpieczniej. Po tym szkoleniu lekarz dentysta uzyskuje umiejętności prawidłowej diagnostyki oraz planowania leczenia endodontycznego z uwzględnieniem bezpieczeństwa prawnego Procedur pozwalających na leczenie powikłań w endodoncji od A do Z.

-Diagnostyka i kwalifikacja do leczenia - gdzie kończy się endodoncja, a zaczyna się chirurgia?

-Odbudowy poddziąsłowe DME, gingivektomia, mikrochirurgiczne wydłużenie korony w odcinku przednim i bocznym

-Biomateriały - wskazania, metodologia pracy, ograniczenia

-Zaopatrywania perforacji w dnie komory

-Zaopatrywania perforacji w okolicy przyszyjkowej

-Zaopatrywania perforacji w środkowej części korzenia

-Zaopatrywania perforacji w części apikalnej

-Postępowanie przy via falsie

-Postępowanie przy open apexie

-Praca z BTR penem

-Usuwanie złamanych narzędzi z ujścia kanału

-Usuwanie złamanych narzędzi złamanych przed krzywizną kanału

-Usuwanie złamanych narzędzi złamanych za krzywizną kanału- techniki i ograniczenia

-Postępowanie przy narzędziach złamanych w okolicy wierzchołka by-pass

4. Kursy indywidualne - tematy na kursie indywidualnym są personalizowane, najczęściej uczestnik wybiera 8-10 zagadnień z otwartej oferty szkoleniowej:

-Diagnostyka i kwalifikacja do leczenia

-Bezpieczeństwo prawne - zgody na leczenie

-K. - ABC pracy

-Odbudowy poddziąsłowe do leczenia

-Anatomia systemu endodontycznego

-Dostęp do komory i kanałów, M.

-P., pomiar WL, opracowanie maszynowe z uwzględnieniem najnowszych trendów w biomechanice, kanały zakrzywione - ABC postępowania, kalibracja wierzchołka

-Protokoły płukania i aktywacji, obturacja kanałów: C. oraz bioceramika - plusy i minusy

-Zabezpieczenie zęba po leczeniu jako integralna część leczenia endodontycznego

-Usunięcie materiału z 2/3 komorowych kanału i 1/3 wierzchołkowej kanału

-Postępowanie przy zablokowaniu kanału opiłkami zębiny

-Postępowanie przy stopniu w kanale

-Postępowanie przy obliteracjach

-Techniki usuwania wkładów z włókna szklanego

-Techniki usuwania wkładów gwintowanych

-Techniki usuwania wkładów lanych

-Biomateriały - wskazania, metodologia pracy, ograniczenia

-Zaopatrywania perforacji w dnie komory, w okolicy przyszyjkowej. w środkowej części korzenia oraz perforacji w części a., postępowanie przy v.

-Postępowanie przy open a.

Wszystkie szkolenia podzielone są na część teoretyczną i praktyczną. W szkoleniach tych kładzie Pan nacisk na praktykę. W trakcie zajęć praktycznych Kursanci pracują na wysokiej klasy sprzęcie i materiałach: endometry, mikrosilniki, endomotory, systemy do wypełniania CWT, skalery endodontyczne, mikroskopy zabiegowe z grupy Z.

Do dyspozycji pozostają modele anatomiczne zębów. Pana kursy wyróżnia to, że szkolenie prowadzę dla niewielkiej grupy osób pozwalając tym samym na bezpośredni kontakt z prowadzącym. Każdy uczestnik pracuje na w pełni wyposażonym stanowisku, warunki zbliżone do pracy z pacjentem. Uczestnicy otrzymują skrypty z kursu, materiały dydaktyczne pomocowe, próbki materiałów do dalszej samodzielnej pracy oraz możliwość konsultacji zdalnej.

Szkolenia prowadzi Pan osobiście. Są one skierowane do lekarzy dentystów - warunkiem uczestnictwa jest posiadanie pełnego Prawa Wykonywania Zawodu Lekarza lub Lekarza Dentysta terenie Polski. Dane uczestników są weryfikowane w Rejestrze Naczelnej Izby Lekarskiej. Głównym celem organizowanych przez Pana szkoleń jest zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem szkolenia oraz uaktualnienie i pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Oferowane przez Pana szkolenia należy uznać za świadczone dla osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności, pozwalających na podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych i rozszerzeniem usług oferowanych pacjentom.

Nie jest Pan wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych, o których mowa w art. 20 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2019 r poz. 1482 z późn. zm.). Nie posiada Pan statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada Pan także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczy Pan usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie jest Pan podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r - Prawo oświatowe.

Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe można zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Przepis art 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług stanowi, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z Rozporządzenia Rady (UE) nr 282/11 z 11 marca 2011 roku ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wynika, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których tu mowa obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Warunki związane z zawodowym charakterem szkolenia nie są jedynymi warunkami, od których będzie uzależnione zastosowanie zwolnienia dla szkoleń zgodnie z ustawą o VAT.

Zwolnienie będzie przysługiwać tym szkoleniom, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Będzie to przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 11 stycznia 2012 roku w sprawie Kształcenia Ustawicznego w formach pozaszkolnych. Z przepisów tego rozporządzenia wynika między innymi, że kształcenie ustawiczne jest prowadzone w formach:

1)kwalifikacyjnego kursu zawodowego,

2)kursu umiejętności zawodowych,

3)kursu kompetencji ogólnych,

4)turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników,

5)kursu innego niż wymienione powyżej, umożliwiającego uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Organizowane przez Pana szkolenia są przeznaczone dla specjalistów wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania: 226101 lekarz dentysta.

Szkolenie jest adresowane do lekarzy, którzy mają obowiązek stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Przepisy, które ściśle regulują zakres doszkalania się lekarzy to ustawa z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r. poz. 514 z późn. zm.), lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

W myśl art. 19 ust. 1 tej ustawy, kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów mogą powadzić:

1.podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;

2.podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych:

3.inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia podyplomowego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;

4.inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej „organizatorami kształcenia”.

Stosownie do art. 19 ust. 2 ww. ustawy, warunkami prowadzenia kształcenia podyplomowego są:

1.posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

a)cel (cele) kształcenia,

b)przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną

c)formę (formy) kształcenia,

d)wymagane kwalifikacje uczestników, sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,

e)sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia,

2.zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;

3.zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;

4.posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;

5.zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń dla lekarzy określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2017 r. poz. 1923).

Przepis § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia stanowi, że doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego, poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej „specjalizacją", nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej „umiejętnością’ oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Formy realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów określone zostały w § 3 powyższego rozporządzenia Zgodnie z tym przepisem, lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez:

1.realizowanie programu specjalizacji lub umiejętności;

2.udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności;

3.udział w kursie medycznym realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;

4.udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;

5.odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;

6.udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako „kolegium specjalistów" albo „lekarskie towarzystwo naukowe”, zwane dalej „towarzystwem naukowym” lub udział w posiedzeniu sekcji albo koła tego stowarzyszenia lub towarzystwa naukowego;

7.udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez podmiot leczniczy, w którym lekarz udziela świadczeń zdrowotnych lub przez grupę lekarzy;

8.wykład lub doniesienie w formie ustnej lub plakatowej na kongresie, zjeździe. konferencji lub sympozjum naukowym;

9.udział w programie edukacyjnym krajowym lub zagranicznym, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej, udostępnianym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego, sieci internetowej i innych mediów, umożliwiających wiarygodne sprawdzenie uzyskanej przez uczestnika wiedzy lub umiejętności i potwierdzenie jego tożsamości;

10.uzyskanie stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora – w zakresie nauk medycznych;

11.napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;

12.napisanie i opublikowanie książki o charakterze medycznym, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;

13.przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce lub edukacyjnego programu multimedialnego;

14.autorstwo lub współautorstwo artykułu opublikowanego w fachowym czasopiśmie medycznym wymienionym w części A lub B wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, z późn. zm.);

15.napisanie i opublikowanie artykułu w innym recenzowanym, fachowym czasopiśmie medycznym;

16.przetłumaczenie i opublikowanie artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym;

17.sprawowanie funkcji opiekuna stażu podyplomowego;

18.kierowanie specjalizacją lub nabywaniem umiejętności przez lekarzy lub lekarzy dentystów;

19.indywidualną prenumeratę fachowego czasopisma medycznego wymienionego w części A lub B wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki;

20.przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego

Realizowane przez Pana szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.

Obecnie korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Po przekroczeniu limitu z art. 113 ust 1 ustawy zamierza Pan stosować zwolnienie, o którym mowa w artykule 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT z momentem uzyskania interpretacji indywidualnej wskazującej, iż ma Pan prawo stosować rzeczone zwolnienie podatkowe.

Pytanie

Czy prawidłowym jest zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług, świadczonych przez Pana usług szkoleniowych na rzecz osób wykonujących zawód lekarza dentysty w oparciu o przepisy wynikające z art. 43 ust. pkt 29 lit. a ustawy VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnieni wiedzy dla celów zawodowych. Tego rodzaju usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a ustawy VAT.

Przywołany przepis jest wynikiem implementacji do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit i Dyrektywy 2006/112/WE. zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej transakcje kształcenia dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych. prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ponadto pojęcie Kształcenia Zawodowego i przekwalifikowania zostały zdefiniowane w art 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 roku ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady (UE) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości do danej. Zgodnie z tym przepisem usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w artykule 132 ust. 1 UL i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z powyższych wynika, że skorzystanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług dla świadczenia usług szkoleniowych zależy od spełnienia dwóch warunków:

1.podmiot winien świadczyć usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

2.czynności te winny być wykonywane przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Prowadzone przez Pana szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą i wykonywaniem zawodu lekarza dentysty. Skierowane są do osób chcących uzyskać nowe kompetencje i umiejętności, które pozwolą rozszerzyć zakres świadczonych usług lub podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, uaktualnić i pogłębić wiedzę, jak również zdobyć nowe umiejętności przydatne w wykonywaniu zawodu lekarza dentysty.

Drugim warunkiem zwolnienia wynikającym z art. 132 ust. 1 pkt 1 Dyrektywy 2006/112/WE jest prowadzenie tegoż kształcenia przez: odpowiednie podmioty prawa publicznego, którego to statusu strona nie posiada; lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Ponieważ art 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT nie precyzuje wymaganego przez art. 132 ust 1 lit i Dyrektywy 2006/112/WE zakresu podmiotowego tego zwolnienia, czyli wskazania, jakie odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie, kształcąc zawodowo korzystają z tego zwolnienia, należy odmówić jego zastosowania w sprawie zwolnienia i bezpośrednio stosować w tym zakresie przepisy Dyrektywy 2006/112/WE.

W tym kontekście uważa Pan, że może Pan być uznany za podmiot, którego cele są uznane za podobne do celów realizowanych przez podmioty publiczne. Wobec braku ściślejszego określenia przez polskiego ustawodawcę, jakie cele uznane są za podobne do celów podmiotów prawa publicznego. Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Tego rodzaju usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 lit. a ustawy VAT.

Przywołany przepis jest wynikiem implementacji do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit i Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej transakcje kształcenia dzieci lub młodzieży kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ponadto pojęcie Kształcenia Zawodowego i przekwalifikowania zostały zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 roku ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady (UE) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym przepisem usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w artykule 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych

Z powyższych wynika, że skorzystanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług dla świadczenia usług szkoleniowych zależy od spełnienia dwóch warunków

1.podmiot winien świadczyć usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

2.czynności te winny być wykonywane przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Prowadzone przez Pana szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą i wykonywaniem zawodu lekarza dentysty. Skierowane są do osób chcących uzyskać nowe kompetencje i umiejętności, które pozwolą rozszerzyć zakres świadczonych usług lub podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, uaktualnić i pogłębić wiedzę, jak również zdobyć nowe umiejętności przydatne w wykonywaniu zawodu lekarza dentysty.

Drugim warunkiem zwolnienia wynikającym z art. 132 ust. 1 pkt 1 Dyrektywy 2006/112/WE jest prowadzenie tegoż kształcenia przez: odpowiednie podmioty prawa publicznego, którego to statusu strona nie posiada: lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie Ponieważ art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT nie precyzuje wymaganego przez art. 132 ust 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE zakresu podmiotowego tego zwolnienia, czyli wskazania, jakie odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie, kształcąc zawodowo korzystają z tego zwolnienia, należy odmówić jego zastosowania w sprawie zwolnienia I bezpośrednio stosować w tym zakresie przepisy Dyrektywy 2006/112/WE.

W tym kontekście uważa Pan, że może uznany za podmiot, którego cele są uznane za podobne do celów realizowanych przez podmioty publiczne. Wobec braku ściślejszego określenia przez polskiego ustawodawcę, jakie cele uznane są za podobne do celów podmiotów prawa publicznego, należy więc wziąć pod uwagę wszelkiego rodzaju cele, których realizacja leży w gestii podmiotów publicznych. W konsekwencji spełnia Pan wszystkie warunki do zwolnienia z podatku VAT, wyznaczone przez art 132 ust 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE.

Podobny stan faktyczny był już przedmiotem oceny Organu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2022 r. 0113-KDIPT1-1.4012.127.2022.2.MSU oraz interpretacji indywidualnej z dnia 24,05.2023r, 0111-KDIB3-2.4012.116 2023.1.ASZ.

Wobec powyższego uważa Pan, że zasadnym jest zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług prowadzonych przeze Pana szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe lekarzy dentystów.

W tym kontekście uważa Pan, że może być uznany za podmiot, którego cele są uznane za podobne do celów realizowanych przez podmioty publiczne. Wobec braku ściślejszego określenia przez polskiego ustawodawcę, jakie cele uznane są za podobne do celów podmiotów prawa publicznego, należy więc wziąć pod uwagę wszelkiego rodzaju cele, których realizacja leży w gestii podmiotów publicznych. W konsekwencji spełnia Pan wszystkie warunki do zwolnienia z podatku VAT, wyznaczone przez art 132 ust 1 lit i Dyrektywy 2006/112/WE.

Podobny stan faktyczny byt już przedmiotem oceny Organu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2022 r. 0113-KDIPT1-1.4012.127.2022.2.MSU oraz interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2023 r, 0111-KDIB3-2.4012.116 2023.1.ASZ.

Wobec powyższego uważa Pan, że zasadnym jest zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług prowadzonych przez Pana szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe lekarzy dentystów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 zez m.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan lekarzem dentystą. Ponadto ciągle uczestniczy Pan w wielu szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe oraz ukończył Pan kurs dla wykładowców. Podstawowym zakresem Pana działalności gospodarczej jest świadczenie usług dentystycznych. W ramach swojej działalności rozpoczął Pan również prowadzenie szkoleń dla lekarzy dentystów.

Pana wątpliwości dotyczą zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług, świadczonych przez Pana usług szkoleniowych na rzecz osób wykonujących zawód lekarza dentysty w oparciu o przepisy wynikające z art. 43 ust. pkt 29 lit. a ustawy VAT.

Dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Dokonując oceny, czy usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Z opisu sprawy wynika, że nie posiada Pan statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada Pan także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo- rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczy Pan usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W związku z powyższym świadczone przez Pana usługi, nie będą spełniały warunków wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W tej sytuacji należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wynika z ww. przepisu warunkiem zwolnienia od podatku usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Trzeba zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, rozumie się takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważyć trzeba – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w swojej ofercie szkoleniowej oferuje Pan kilka szkoleń i kursów m.in.:

1. E.- łączy w sobie niezbędną teorię połączoną nierozerwalnie z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Kurs uczy przewidywalnych procedur pierwotnego leczenia endodontycznego. Kurs przeznaczony jest dla lekarzy rozpoczynających swoją pracę z powiększeniem i systemami maszynowymi, jak również dla lekarzy średnio zaawansowanych, którzy chcą pracować efektywniej i bezpieczniej. Po tym szkoleniu lekarz dentysta uzyskuje umiejętności prawidłowej diagnostyki oraz planowania leczenia endodontycznego z uwzględnieniem bezpieczeństwa prawnego Procedur pozwalających na przeprowadzenie bezpiecznego leczenia endodontycznego od A do Z.

2. E. - Kurs łączy w sobie niezbędną teorię połączoną nierozerwalnie z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Kurs uczy przewidywalnych procedur ponownego leczenia endodontycznego oraz usuwania różnego typu wkładów. Kurs przeznaczony jest dla lekarzy rozpoczynających swoją pracę z powiększeniem i ponownym leczeniem endodontycznym, jak również dla lekarzy zaawansowanych, którzy chcą pracować efektywniej i bezpieczniej. Po tym szkoleniu lekarz dentysta uzyskuje umiejętności prawidłowej diagnostyki oraz planowania leczenia endodontycznego z uwzględnieniem bezpieczeństwa prawnego Procedur pozwalających na przeprowadzenie bezpiecznego ponownego leczenia endodontycznego od A do Z. Uczymy efektywnego usuwania: gutaperki, endometazonu, uszczelniaczy, cementów, ćwieków, wkładów gwintowanych oraz wkładów z włókna szklanego. Ponadto uczymy jak bezpiecznie udrożnić, opracować, zdezynfekować i szczelnie wypełnić przestrzeń endodontyczną. Ponadto uczy Pan pokonywania stopni w kanałach oraz postępowania z kanałami zakrzywionymi.

3. E. - Kurs łączy w sobie niezbędną teorię połączoną nierozerwalnie z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Kurs uczy przewidywalnych procedur leczenia powikłań w endodoncji. Kurs przeznaczony jest zarówno dla lekarzy średnio zaawansowanych jak i dla specjalistów, którzy chcą pracować efektywniej i bezpieczniej. Po tym szkoleniu lekarz dentysta uzyskuje umiejętności prawidłowej diagnostyki oraz planowania leczenia endodontycznego z uwzględnieniem bezpieczeństwa prawnego Procedur pozwalających na leczenie powikłań w endodoncji od A do Z.

4. Kursy indywidualne.  

Wszystkie szkolenia podzielone są na część teoretyczną i praktyczną. W szkoleniach tych kładzie Pan nacisk na praktykę. W trakcie zajęć praktycznych Kursanci pracują na wysokiej klasy sprzęcie i materiałach: endometry, mikrosilniki, endomotory, systemy do wypełniania C., skalery endodontyczne, mikroskopy zabiegowe z grupy Z.

Podaje Pan, że prowadzone przez Pana kursy są skierowane do lekarzy dentystów - warunkiem uczestnictwa jest posiadanie pełnego Prawa Wykonywania Zawodu Lekarza lub Lekarza Dentysta Głównym celem organizowanych przez Pana szkoleń jest zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem szkolenia oraz uaktualnienie i pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Oferowane przez Pana szkolenia należy uznać za świadczone dla osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności, pozwalających na podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych i rozszerzeniem usług oferowanych pacjentom. Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe kwalifikuje Pan jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Organizowane przez Pana szkolenia są przeznaczone dla specjalistów wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania: 226101 lekarz dentysta. Szkolenie jest adresowane do lekarzy, którzy mają obowiązek stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.

Analizując przedstawione przez Pana okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi dopełniają obowiązku doskonalenia zawodowego, pozostając w związku z zawodem uczestników szkoleń – lekarzy dentystów. Organizowane przez Pana szkolenia służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych określanych jako „kształcenie zawodowe”, czyli przekazywanie wiedzy, umiejętności, wiadomości związanych z konkretnym zawodem i jego wykonywaniem. Spełniają tym samym definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Przechodząc natomiast do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazał Pan we wniosku, że przepisy, które ściśle regulują zakres doszkalania się lekarzy to po pierwsze ustawa z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 ze zm.):

lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w rejestrze, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich. Potwierdzenia dokonuje okręgowa rada lekarska na podstawie przedłożonej przez lekarza dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 4.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Ustawiczny rozwój zawodowy, z wyłączeniem stażu podyplomowego, mogą prowadzić:

1) podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego;

2) inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia na podstawie odrębnych przepisów, w tym uczelnie medyczne, inne uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną lub badawczą w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i instytuty badawcze;

3) inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej „organizatorami kształcenia”.

Stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Warunkami prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego są:

1) posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

a) cel (cele) kształcenia,

b) przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,

c) formę (formy) kształcenia,

d) wymagane kwalifikacje uczestników,

e) sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,

f) sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;

2) zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;

3) zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;

4) posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;

5) zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

W świetle art. 19 ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

W myśl art. 19a ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Kształcenie w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641 i 803).

Zgodnie z art. 19b ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Podmioty zamierzające wykonywać działalność w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2, przedstawiają dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składają do właściwej okręgowej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy, zwanego dalej „rejestrem”, zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6.

Stosownie do art. 19c ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.

Szkolenia w zakresie doskonalenia zawodowego dla lekarzy i lekarzy dentystów nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz.U. z 2022 r. poz. 464).

Przepis § 1 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia stanowi, że

Doskonalenie zawodowe lekarza i lekarza dentysty jest realizowane przez:

1) udział w kursie medycznym krajowym lub zagranicznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji;

2) udział w kursie medycznym prowadzonym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego lub sieci internetowej z ograniczonym dostępem:

a) krajowym, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej,

b) zagranicznym, którego organizatorem jest uczelnia medyczna, lekarskie towarzystwo naukowe, międzynarodowa organizacja lekarska lub podmiot, którego działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów uzyskała akredytację właściwego organu w państwie, w którym działalność ta jest prowadzona;

3) udział w krajowym lub zagranicznym kongresie lub zjeździe, krajowej lub zagranicznej konferencji lub krajowym lub zagranicznym sympozjum naukowym;

4) odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;

5) udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako kolegium specjalistów albo towarzystwo naukowe w danej dziedzinie medycyny, zwane dalej „towarzystwem naukowym”, lub udział w posiedzeniu sekcji albo koła tego stowarzyszenia;

6) udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez podmiot leczniczy, w którym lekarz lub lekarz dentysta udziela świadczeń zdrowotnych, lub organizowanym przez grupę lekarzy lub lekarzy dentystów;

7) wykład lub doniesienie w formie ustnej lub plakatowej na kursie medycznym, kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym krajowym lub zagranicznym;

8) udział w programie edukacyjnym udostępnianym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego, sieci internetowej lub innych mediów, które umożliwiają wiarygodne sprawdzenie uzyskanej przez uczestnika wiedzy lub umiejętności i potwierdzenie jego tożsamości:

a) który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej,

b) zagranicznym, którego organizatorem jest uczelnia medyczna, lekarskie towarzystwo naukowe, międzynarodowa organizacja lekarska lub podmiot, którego działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów uzyskała akredytację właściwego organu w państwie, w którym działalność ta jest prowadzona;

9) uzyskanie w zakresie nauk medycznych stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora;

10) napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w takiej książce lub medycznego edukacyjnego programu multimedialnego;

11) napisanie i opublikowanie książki o charakterze medycznym, rozdziału w takiej książce lub edukacyjnego programu multimedialnego o takim charakterze;

12) przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w takiej książce lub medycznego edukacyjnego programu multimedialnego;

13) autorstwo lub współautorstwo artykułu opublikowanego w fachowym czasopiśmie medycznym wymienionym w aktualnym w dniu opublikowania publikacji naukowej wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232);

14) napisanie i opublikowanie artykułu w recenzowanym, fachowym czasopiśmie medycznym innym niż czasopismo wymienione w wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

15) przetłumaczenie i opublikowanie artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym, o którym mowa w pkt 13 i 14;

16) sprawowanie funkcji opiekuna stażu podyplomowego;

17) kierowanie specjalizacją lekarzy lub lekarzy dentystów;

18) indywidualną prenumeratę czasopisma medycznego wymienionego w aktualnym wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

19) przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego, o którym mowa w pkt 5;

20) posiadanie aktywnego indywidualnego konta na internetowych edukacyjnych platformach medycznych wskazanych przez Naczelną Radę Lekarską.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy dentystów. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.

W konsekwencji uznać należy, że prowadzone przez Pana szkolenia dla lekarzy dentystów korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, albowiem wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza dentysty i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00