Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.441.2023.2.MG

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 oraz prawa własności położonych na działce nr 3 budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki i prawa własności położonych na działkach nr 1, nr 2 i 3 urządzeń budowlanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 maja 2023 r., który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 oraz prawa własności położonych na działce nr 3 budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki i prawa własności położonych na działkach nr 1, nr 2 i 3 urządzeń budowlanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu 4 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w A ... w sprawie egzekucyjnej Km ... prowadzonej z wniosku wierzyciela: … z siedzibą w …, przeciwko dłużnikowi: B Sp. z o.o. z siedzibą w A w Likwidacji, NIP: …, Regon: …, Nr KRS: …, …, ul. …, prowadzi postępowanie egzekucyjne na podstawie tytułu wykonawczego, który stanowi: Nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym Sądu Okręgowego w ... z dnia 15.07.2013 r., sygn. akt …, zaopatrzony w klauzulę wykonalności z dnia 24.09.2013 r. o egzekucję należności pieniężnej.

Przedmiotem egzekucji w niniejszej sprawie jest prawo wieczystego użytkowania nieruchomości stanowiącej działki o nr ew. 3, 1, 2 o pow. łącznej 1,7633 ha położonej w A, dla której Sąd Rejonowy w A prowadzi księgę wieczystą o nr .... Umowa użytkowania wieczystego zawarta jest do dnia 05.12.2089 r. Nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem niniejszej wyceny znajduje się na terenie miasta A. w osiedlu …, przy ulicy …. Położona jest w zasadzie w peryferyjnej dzielnicy miasta, lecz w bardzo dobrym punkcie ze względu na przemysłowy charakter nieruchomości. Nieruchomość położona w otoczeniu innych działek zabudowanych, będących własnością prywatną. W chwili obecnej od ok. 10 lat nieruchomość jest nie wykorzystywana. Budynki położone na sąsiednich działkach są budynkami mieszkalnymi, jednorodzinnymi. Nieruchomość położona w dość dalekiej odległości od ośrodka zdrowia, szkoły, kościoła i wszelkiego rodzaju punktów handlowych. Nieruchomość położona w odległości ok. 2 km od całości centrum administracyjnego miasta. Z ww. centrum, a także z innymi dzielnicami miasta istnieje możliwość dość dogodnej komunikacji.

Działka 3 jest działką zabudowaną i posiada uzbrojenie w energię elektryczną instalację kanalizacyjną wodną i w sieć gazową.

Działka 3 (oznaczenie użytku: PSV, B ) - posiada powierzchnię - 15.733 m2;

Działka 1 (oznaczenie użytku: RV) - posiada powierzchnię - 290 m2;

Działka 2 (oznaczenie użytku: PsV) - posiada powierzchnię - 1.610 m2.

Na nieruchomości zlokalizowane są następujące zabudowania:

BUDYNEK PRODUKCYJNO-MAGAZYNOWO-BIUROWY

Budynek wybudowany w latach siedemdziesiątych bieżącego stulecia. Z racji swojego wieku i z powodu braku w ostatnim czasie prawidłowej gospodarki remontowej obiektu, widoczne jest dość duże zniszczenie i zużycie techniczne nieruchomości jako całości. Najpoważniejsze usterki to: przecieki wody ze stropodachu powodujące zawilgocenie i zagrzybienie zarówno elementów konstrukcyjnych stropodachu jak i ścian. Zniszczona malatura wewnętrzna i zewnętrzna, ubytki tynków zewnętrznych szczególnie na gzymsach. Dewastacja instalacji. Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, usytuowany w głębi działki, prostopadle do ulicy ... od strony północnej. Budynek wolnostojący. Wykonanie budynku metodą tradycyjną - uprzemysłowioną. Konstrukcja budynku żelbetowa, szkieletowa, obudowana cegłą i gazobetonem.

Budynek wyposażony jest w instalacje: wodno-kanalizacyjną, elektryczną, gazową wentylację grawitacyjną, instalację c.o. - instalacje częściowo zniszczone.

Dane techniczne: powierzchnia użytkowa - 1.375,08 m2, rok budowy - lata 70-te ub. wieku. Stopień zużycia budynku biegły określił na 60%.

BUDYNEK MAGAZYNOWY (POŁĄCZONY Z BUDYNKIEM PORTIERNI)

Budynek wybudowany w latach siedemdziesiątych bieżącego stulecia. Z racji swojego wieku widoczne jest duże zniszczenie i zużycie techniczne nieruchomości jako całości.

Najpoważniejsze usterki to: zły stan stolarki okiennej, zniszczona malatura wewnętrzna i zewnętrzna, ubytki tynków zewnętrznych. Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, połączony z budynkiem portierni. Konstrukcja budynku murowana, wykonanie metodą tradycyjną. Ławy fundamentowe z betonu żwirowego, zbrojone. Ściany nadziemia z cegły ceramicznej pełnej i wapienno - piaskowej na zaprawie cementowo - wapiennej. Stropodach - żelbetowy, prefabrykowany z płyt panwiowych, jednospadowy, pokryty trzykrotnie papą na lepiku. Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną.

Dane techniczne: powierzchnia użytkowa - 189,26 m2, rok budowy - lata 70-te ub. wieku.

Stopień zużycia budynku biegły określił na 40%.

BUDYNEK PORTIERNI (POŁĄCZONY Z BUDYNKIEM MAGAZYNOWYM)

Budynek wybudowany w latach siedemdziesiątych bieżącego stulecia. Z racji swojego wieku widoczne jest duże zniszczenie i zużycie techniczne nieruchomości jako całości.

Najpoważniejsze usterki to: zły stan stolarki okiennej, zniszczona malatura wewnętrzna i zewnętrzna, ubytki tynków zewnętrznych, jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, połączony z budynkiem magazynowym. Konstrukcja budynku murowana, wykonanie metodą tradycyjną. Ławy fundamentowe z betonu żwirowego, zbrojone. Ściany nadziemia z cegły ceramicznej pełnej i wapienno - piaskowej na zaprawie cementowo - wapiennej. Stropodach - żelbetowy, prefabrykowany z płyt panwiowych, jednospadowy, pokryty trzykrotnie papą na lepiku. Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną.

Dane techniczne: powierzchnia użytkowa - 15,26 m2, rok budowy - lata 70-te ub. wieku.

Stopień zużycia budynku biegły określił na 30%.

BUDYNEK STACJI TRAFO

Budynek budowany w konstrukcji żelbetowej prefabrykowanej. Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony. Obiekt wybudowany jako typowy budynek pomocniczy, służący zasilaniu w energię. Stanowi własność zakładu energetycznego.

Określona przez biegłego sądowego wartości nieruchomości (w rozbiciu na poszczególne składniki):

Wartość zabudowanej części działki: … zł.

Wartość niezabudowanej części działki: … zł.

Razem: …zł.

Przyjęto: … zł.

Wartość prawa użytkowania wieczystego działek 3, 1 i 2 wyniesie … zł.

Jak wskazał biegły przy ustalaniu wartości nieruchomości doszło do sytuacji, że wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu jest większa od wyliczonej wartości całej nieruchomości, przyjęto jako wartość nieruchomości wartość właśnie prawa użytkowania wieczystego, czyli: … zł

Biorąc pod uwagę fakt naprawdę bardzo złego stanu technicznego budynku produkcyjnego, a także oświadczenie właściciela o posiadaniu orzeczenia stwierdzającego nieprzydatność tegoż budynku do użytkowania (konieczność rozbiórki) oraz mając na uwadze konstrukcję budynku i jego stan techniczny (koszt rozbiórki obiektu byłby większy niż koszt ewentualnych materiałów porozbiórkowych), postanowiono o wyliczeniu kosztów rozbiórki obiektu produkcyjnego oraz wyliczenie wartości kosztowej budynków magazynowego i portierni.

Budynek produkcyjny - koszt rozbiórki … zł.

Budynek magazynowy i portiernia - wartość: … zł.

Wobec powyższego wartość nieruchomości wyniesie: … - … + … = … zł. słownie: ….

Łączną wartość rynkową całej nieruchomości - prawa wraz z zabudową i kosztami rozbiórki - biegły ustalił na kwotę: … zł.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu, wskazał Pan:

1.Czy dłużna Spółka była/jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp. Była, obecnie nie jest.

2.Czy nabycie przez dłużną Spółkę prawa użytkowania wieczystego działek 3, nr 1 i nr 2 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy ww. transakcje zostały udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

Odp.: Tak, opodatkowanych.

3.Czy tytuł nabycia prawa użytkowania wieczystego działek nr 3, nr 1 i nr 2 dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.

Odp.: Nie. Stosownie do art. 15 ust. 2A ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w przypadku sprzedaży budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania wyłącza się wartość gruntu.

4.Czy budynek produkcyjno-magazynowo-biurowy, budynek magazynowy, budynek portierni, budynek stacji trafo posadowione są wyłącznie na działce nr 3?

Odp.: Tak.

5.Czy działka nr 1 i nr 2 jest zabudowana czy niezabudowana?

Odp.: Ww. działki są niezabudowane.

6.Czy na działkach na 3 i nr 2 znajdują się inne budynki/budynki niż ww. budynki?

Odp.: Nie.

7.Jeżeli któraś z ww. działek wchodzących w skład nieruchomości na dzień sprzedaży w trybie egzekucji będzie niezabudowana to należy wskazać:

a)jaki jest numer działki niezabudowanej?

Odp.: 1 oraz 2.

b)czy na dzień sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to proszę wskazać, jakie będzie przeznaczenie ww. działki według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

Odp.: Brak planu zagospodarowania przestrzennego.

c)W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, proszę wskazać czy dla ww. działki została/zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r., poz. 977)?

Odp.: Brak danych.

d)czy niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej?

Odp.: Brak danych.

e)W jaki sposób, do jakich celów niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę?

Odp.: Nie była, nie jest i nie będzie. Brak działalności od ponad 10 lat.

f)Czy niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której była/jest/będzie wykorzystywana niezabudowana działka, dłużna Spółka wykonywała / wykonuje - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Odp. Brak danych Odp. Nie była, nie jest i nie będzie.

g)Czy niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu, dzierżawy? Jeżeli tak, to czy udostępnianie to miało/ma/będzie miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

Odp. Nie była, nie jest i nie będzie.

8.Czy budynek produkcyjno-magazynowo-biurowy, budynek magazynowy, budynek portierni, budynek stacji trafo są budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlanej, j. Dz. U. z 2023r. poz. 682 ze zm.)?

Odp.: Tak, wszystkie budynki są.

9.Czy budynki są trwale związane z gruntem?

Odp.: Tak, wszystkie budynki są.

10.Czy ww. budynki zostały nabyte czy wybudowane przez dłużną Spółkę?

Odp.: Spółka nie wybudowała budynków. Nabyła je.

11.Czy z tytułu nabycia/wybudowania ww. budynków dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

Odp.: Nie - takiej treści udzielił odpowiedzi likwidator lecz jej nie uzasadnił. Komornik nie ma wiedzy.

12.Czy ww. budynki były/są/ będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są/będą wykorzystywane budynki, wykonywała dłużna Spółka - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Odp.: Nie były, nie są i nie będą wykorzystywane. Brak działalności od ponad 10 lat.

13.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych ww. budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, należy wskazać dokładną datę pierwszego zasiedlenia.

Odp.: Tak. Brak dokładnych danych, jednak stan ten na pewno zaistniał w dniu zakupu przez dłużnika B.

14.Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części poszczególnych ww. budynków, to należy wskazać w jakiej części?

Odp.: Tak. Brak dokładnych danych, jednak stan ten na pewno zaistniał w dniu zakupu przez dłużnika B.

15.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynków? Należy wskazać dokładną datę.

Odp.: Tak. Brak dokładnych danych, jednak stan ten na pewno zaistniał w dniu zakupu przez dłużnika B.

16.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 13 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków lub ich części?

Odp.: Okolicznością tą będzie rozpoczęcie użytkowania przez pierwotnego właściciela na potrzeby własne po ich wybudowaniu.

17.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków lub ich części a ich dostawa upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp.: Tak.

18.W przypadku wskazania, że ww. budynki były nabyte przez dłużną Spółkę, to należy wskazać czy ww. budynki przed ich nabyciem przez dłużną Spółkę były wykorzystywane przez poprzedniego właściciela/ poprzednich właścicieli?

Odp.: Tak, były wykorzystywane.

19.Czy ww. budynki były/są/będą do dnia sprzedaży przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać czy to udostępnienie miało/ma/będzie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny?

Odp.: B Sp. z o.o. nie wynajmowała, nie dzierżawiła, ani nie użyczała, nie wynajmuje, nie dzierżawi, ani nie użycza, nie zamierza wynajmować, nie zamierza dzierżawić, ani nie zamierza użyczać.

20.Czy dłużna Spółka ponosiła nakłady na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej tego budynku?

Odp.: Nie ponosiła.

21.Czy sieć energii elektrycznej, sieć kanalizacyjna, sieć wodociągowa i sieć gazowa znajdują się wyłącznie na działce nr 3, czy również na działkach nr 1 i nr 2?

Odp.: Na działce 1 są sieci/przyłącza: energetyczna, wodna, gazowa i kanalizacyjna. Na działce 2 są sieci/przyłącza: energetyczna. Na działce 3 są sieci/przyłącza: energetyczna, wodna, gazowa i kanalizacyjna.

22.W związku z podaną informacją iż „Działka 3 jest działką zabudowaną i posiada uzbrojenie w energię elektryczną instalację kanalizacyjną wodną i w sieć gazową” należy wskazać, czy na działce/działkach znajdują się sieci: elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa czy przyłącza do tych sieci?

Odp.: To są przyłącza a nie sieci.

a)Jeżeli na działce/działkach znajdują się ww. sieci, to czy są one budowanymi w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 czy urządzeniami budowlanymi, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo Budowlane?

Odp.: To nie są sieci.

b)jeżeli na działce/działkach znajdują się przyłącza do tych sieci, to czy są one budowlami w rozumieniu przepisów art.3 pkt 3 czy urządzeniami budowanymi, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane?

Odp.: Są urządzeniami budowlanymi.

W przypadku wskazania, że ww. sieci: elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa lub przyłącza do tych sieci są budowlami, to należy wskazać:

Z ostrożności wyjaśnia Pan: pomimo, że nie są to budowle tylko urządzenia budowlane, gdyż likwidator spółki wskazała jaką ma na ten temat wiedzę:

23.Czy ww. budowle są trwale związane z gruntem?

Odp.: Tak -są one w gruncie.

24.Czy tytuł wybudowania ww. budowli dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

Odp.: Spółka nie budowała przyłączy.

25.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładna datę.

Odp.: Tak. Brak dokładnych danych, jednak stan ten na pewno zaistniał w dniu zakupu przez dłużnika B.

26.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budowli? Należy wskazać dokładną datę.

Odp.: Tak. Brak dokładnych danych, jednak stan ten na pewno zaistniał w dniu zakupu przez dłużnika B.

27.W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budowli?

Odp.: Okolicznością tą będzie rozpoczęcie użytkowania przez pierwotnego właściciela na potrzeby własne po ich wybudowaniu.

28.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budowli a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp.: Tak.

29.Czy ww. budowle były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaka działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są/będą ww. budowle, wykonywała dłużna Spółka -należy podać podstawę prawną zwolnienie?

Odo.: Nie. Nie są nie były, nie będą.

30.Czy dłużna Spółka ponosiła nakłady na ulepszenie ww. budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odp.: Brak danych.

31.W jakim okresie dłużna Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budowli?

Odp.: Brak danych.

32.Jeżeli dłużna Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budowli, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budowli?

Odp.: Brak danych.

33.Wyjaśnienie. Brak możliwości pozyskania wszystkich danych.

Jako komornik podejmował Pan działania mające na celu pozyskanie ww. danych. W tym celu wezwał Pan likwidatora spółki do złożenia wyjaśnień. Udało się zebrać jedynie częściowe dane. Na część pytań odpowiedział, w innych punktach wskazał brak danych - odp. przesyłał Pan w załączeniu. Ponadto na okoliczność postawionych przez Organ pytań wysłuchano biegłego sądowego Pana ..., który sporządził operat szacunkowy. Z powyższego wysłuchania sporządzono protokół. Komornik analizował także akta papierowej księgi wieczystej w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w A. Z powyższego sporządzono notatkę służbową i złożono w aktach sprawy. Działania komornika są więc dokumentowane.

Odpowiedzi na pyt. nr 4 udzielone dla każdej działki. Wyjaśniła Pan, że budynek produkcyjno-magazynowo-biurowy, budynek magazynowy, budynek portierni, budynek stacji trafo posadowione są wyłącznie na działce nr 3, a działki nr 1 i nr 2 są niezabudowane. Odpowiedzi na pytania 8-32 są identyczne dla wszystkich budynków, tj.: budynek produkcyjno-magazynowo-biurowy, budynek magazynowy, budynek portierni, budynek stacji trafo i są posadowione na jednej działce o nr 3.

Pytanie

Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości będących przedmiotem egzekucji należy odprowadzić podatek od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Po analizie papierowej księgi wieczystej ustalił Pan, że nieruchomość jako całość została nabyta na podstawie aktu notarialnego … z dnia 23.12.1999 sporządzonego przed notariuszem .... za cenę, która zawierała podatek VAT. W ocenie Wnioskodawcy zatem zachodzi konieczność do ustalonej przez biegłego wartości nieruchomości doliczyć podatek VAT w stawce 23%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 6 i pkt 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że - jako Komornik Sądowy - zamierza Pan dokonać transakcji zbycia w drodze egzekucji komorniczej nieruchomości składającej się z prawa użytkowania wieczystego działek nr 3, nr 1 i nr 2. Działka 3 jest działką zabudowaną budynkiem produkcyjno-magazynowo-biurowym, budynkiem magazynowym, budynkiem portierni, budynkiem stacji trafo i posiada uzbrojenie w energię elektryczną instalację kanalizacyjną wodną i w sieć gazową. Ww. uzbrojenie stanowi przyłącza a nie sieci, które są urządzeniami budowlanymi. Działki nr 1 i nr 2 są niezabudowane. Dłużna Spółka z o.o. jest użytkownikiem wieczystym oraz właścicielem budynku produkcyjno-magazynowo-biurowego, budynku magazynowego oraz budynku portierni.

W związku z powyższym, transakcja zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek nr 1, nr 2 i nr 3 oraz prawa własności położonych na działce nr 3 budynków i prawa własności położonych na działkach nr 1, nr 2 i 3 urządzeń budowlanych, będzie stanowiła zbycie składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem przy dostawie prawa użytkowania wieczystego działek nr 1, nr 2 i nr 3 oraz prawa własności położonych na działce nr 3 budynków i prawa własności położonych na działkach nr 1, nr 2 i 3 urządzeń budowlanych spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, dostawa przez Pana jako komornika prawa użytkowania wieczystego działek nr 1, nr 2 i nr 3 oraz prawa własności położonych na działce nr 3 budynków i prawa własności położonych na działkach nr 1, nr 2 i 3 urządzeń budowlanych, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

W myśl art. 146ea ustawy:

W roku 2023:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku produkcyjno-magazynowo-biurowego, budynku magazynowego oraz budynku portierni znajdujących się na działce 3 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków upłyną co najmniej 2 lata. Ponadto dłużna Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków. W konsekwencji powyższego, dla dostawy budynku produkcyjno-magazynowo-biurowego, budynku magazynowego oraz budynku portierni zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, jak wyżej wskazano, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenia budowlane znajdujące się na działce nr 3, tj. przyłącza do sieci energii elektrycznej, instalacji kanalizacyjnej, wodnej i sieci gazowej, powinny być traktowane jako element przynależny do ww. budynków i opodatkowane według tych samych zasad, co ww. budynki. Skoro zatem dostawa budynku produkcyjno-magazynowo-biurowego, budynku magazynowego oraz budynku portierni będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa ww. urządzeń budowlanych (przyłączy do sieci energii elektrycznej, instalacji kanalizacyjnej, wodnej i sieci gazowej) będzie objęta tym zwolnieniem.

Powyżej wskazano również, że grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym ww. budynki są posadowione, tj. działki nr 3, będzie zwolniona od podatku.

Tym samym analiza powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że zbycie w drodze egzekucji komorniczej budynku produkcyjno-magazynowo-biurowego, budynku magazynowego oraz budynku portierni położonych na działce nr 3 wraz z przynależnymi do nich urządzeniami budowlanymi oraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W odniesieniu natomiast do zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nr 1 i nr 2 wskazać należy, że ustawodawca przewidział również zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości niezabudowanych spełniających określone warunki.

W myśl ww. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w drodze licytacji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nr 1 i nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy lub na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak Pan wskazał, jako komornik podejmował Pan działania mające na celu pozyskanie informacji niezbędnych do oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy. W tym celu wezwał Pan likwidatora spółki do złożenia wyjaśnień. Udało się zebrać jedynie częściowe dane. Na część pytań likwidator odpowiedział, w innych punktach wskazał brak danych. W szczególności nie ma informacji czy dla działek niezabudowanych nr 1 i nr 2 były wydane decyzje o warunkach zabudowy bądź też decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz czy niezabudowane działki były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ponadto na okoliczność postawionych przez Organ pytań wysłuchano biegłego sądowego Pana M.N., który sporządził operat szacunkowy. Z powyższego wysłuchania sporządzono protokół. Komornik analizował także akta papierowej księgi wieczystej. Z powyższego sporządzono notatkę służbową i złożono w aktach sprawy. Działania komornika są więc dokumentowane.

Zatem, pomimo podjęcia udokumentowanych przez Pana działań, zmierzających do określenia istotnych dla sprawy faktów, działania te nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do zbycia w drodze licytacji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nr 1 i nr 2 zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia dla dostawy prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nr 1 i nr 2, nie będą spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do ww. dostawy zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

Tym samym, transakcja zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych nr 1 i nr 2 będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

Natomiast w odniesieniu do zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa własności położonych na ww. niezabudowanych działkach nr 1 i nr 2 urządzeń budowlanych wskazać należy, że skoro na przedmiotowych działkach nie znajdują się żadne budynki i budowle, z którymi te urządzenia budowlane byłyby powiązane, to przedmiotowe urządzenia należy traktować jako ruchomości.

Ponieważ zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy również ruchomości, zatem zasadne jest rozpatrzenie możliwości zastosowania ww. zwolnienia w odniesieniu do urządzeń budowlanych położonych na ww. działkach nr 1 i nr 2.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, urządzenia budowlane w postaci przyłączy do sieci energetycznej, wodnej, gazowej i kanalizacyjnej, nie były, nie są i nie będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy stwierdzić należy, że dostawa urządzeń budowlanych położonych na działkach nr 1 i nr 2 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie został spełniony co najmniej jeden warunek, o którym mowa w tym przepisie.

W związku z powyższym sprzedaż urządzeń budowlanych położonych na działkach nr 1 i nr 2 będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Zatem oceniając całościowo Pana stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Wskazać także należy, że kwestie dotyczące określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych od 1 lipca 2020 r. nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Określenie stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być dokonane wyłącznie w ramach wydawania wiążącej informacji stawkowej, określonej w art. 42a ustawy.

Zatem Organ nie jest uprawniony do dokonania oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy działek dokonanej po 30 czerwca 2020 r.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00