Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.409.2023.1.KS

1. Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne. 2. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług, dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe. 3. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne, lokale użytkowe oraz biura Spółdzielni.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne,

-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług, dotyczących docieplenia/ termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe,

-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/ termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne, lokale użytkowe oraz biura Spółdzielni.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP …. Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest m.in.: 6832 Z Zarządzanie nieruchomościami na zlecenie,

6810 Z Obsługa nieruchomości na własny rachunek, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

6810 Z Zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

6820 Z Wynajem nieruchomości na własny rachunek,

6831 Z Zamiana lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży, a także pośrednictwo w ich sprzedaży w zasobach spółdzielni lub nie stanowiących własności spółdzielni.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółdzielnia wykonuje czynności, które są:

-czynnościami zwolnionymi od podatku VAT - dotyczy czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a, 11 i 36 ustawy VAT,

-czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT według odpowiednich stawek - dotyczy lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, wynajmu powierzchni pod szyldy, reklamy itp.,

-czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT - są to czynności, które nie generują opodatkowania VAT, ale bezsprzecznie dotyczą działalności gospodarczej Spółdzielni i nie stanowią odrębnego przedmiotu jej działalności, np. generowanie pozostałych przychodów operacyjnych i finansowych.

W Spółdzielni od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe zasady finansowania dociepleń/ termomodernizacji budynków mieszkalnych, zatwierdzone Uchwałą Rady Nadzorczej. Zmienione zostały też zapisy „Regulaminu …”. Zgodnie z nowymi zasadami prace dociepleniowe/termomodernizacyjne oraz prace towarzyszące dociepleniom budynków mieszkalnych będą od 2023 r. finansowane z funduszu remontowego tworzonego obligatoryjnie na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. 438 t. j. z 08.03.2023 r.). Wydane dotychczas dla Spółdzielni interpretacje w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przy zakupie usług dot. termomodernizacji budynków mieszkalnych dotyczyły innego stanu prawnego, dlatego przy ubieganiu się w przyszłości o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, konieczne będzie przedstawienie aktualnej interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy zakupie usług dot. dociepleń/termomodernizacji budynków mieszkalnych Spółdzielni.

Przedmiotem dofinansowania, o które będzie się ubiegać Spółdzielnia będzie docieplenie/termomodernizacja wielorodzinnych budynków mieszkalnych zlokalizowanych w … na osiedlach wybudowanych w latach 1958-1998.

Docieplenie/termomodernizacja dotyczyć będzie następujących rodzajów budynków:

1)budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne,

2)budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z lokalami użytkowymi,

3)budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi, z lokalami użytkowymi oraz z lokalami zajętymi na biura Spółdzielni.

Zakup usług związanych z dociepleniem/termomodernizacją budynków mieszkalnych udokumentowany będzie fakturami VAT, które będą wystawione na Spółdzielnię Mieszkaniową jako nabywcę.

Ad. 1

Z faktur dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ będzie to zakup związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku.

Ad. 2 i 3

W przypadku docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi (w tym własnymi biurami), Spółdzielni będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT tj. wskaźnikiem proporcji. Zgodnie z zapisami ustawy VAT, w stosunku do tych towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego (czynności opodatkowane), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione), Spółdzielnia zobligowana jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy VAT).

Dopiero gdy nie ma możliwości przypisania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych, czy do czynności zwolnionych, przepisy ustawowe dopuszczają odliczenie podatku naliczonego proporcjonalnie zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Charakter prac, które wykonywane są w trakcie docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, nie daje możliwości przypisania poszczególnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności, stąd zastosowanie znajdzie proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT. 

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nie będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne, lokale użytkowe oraz biura Spółdzielni?

Państwa stanowisko w sprawie

Z art. 86 ust. 1 ustawy VAT wynika jednoznacznie, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, o ile zakupy te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności zwolnionych oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym tylko wydatki, które dają się wprost przyporządkować do czynności opodatkowanych dają podatnikowi prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Jak wskazano w interpretacji nr 0112-KDIL4.4012.149.2017.1.JKU z 14.07.2017 r. „(...) ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej”.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy VAT.

Art. 90 ust. 1 ustawy VAT stanowi bowiem, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dopiero w przypadku, gdy nie można dokonać takiego bezpośredniego przyporządkowania, stosuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2. Proporcja ta będzie mieć zastosowanie w przypadku nabywania usług dot. docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których są zarówno lokale mieszkalne jaki i lokale użytkowe, ponieważ strukturę z art. 90 ust. 2 stosuje się wówczas, gdy dane zakupy związane są z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane dot. lokali użytkowych) oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione dot. lokali mieszkalnych), a nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie do danego rodzaju czynności.

Z art. 90 ust. 1 wynika, że podatnik ma w pierwszej kolejności obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami poszczególnego rodzaju.

Zgodnie z tym przepisem Spółdzielnia uważa, że w przypadku wydatków na docieplenie/termomodernizację realizowanych w budynkach mieszkalnych tylko z lokalami mieszkalnymi (pytanie 1) nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wydatki te można wprost przyporządkować do czynności zwolnionych, ponieważ opłaty od lokali mieszkalnych, w tym wpłaty na fundusz remontowy pobierane są zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkalnych i są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11, a w przypadku lokali mieszkalnych w najmie opłaty są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT.

W przypadku wydatków na docieplenie/termomodernizację realizowanych w budynkach mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi (w tym biurami Spółdzielni), Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie będzie mogła wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie jej przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli tylko do czynności opodatkowanych.

Wynika to z tego, że prace które wykonywane są w trakcie docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych nie dotyczą bezpośrednio lokali użytkowych, a całości budynku i dlatego nie ma możliwości przypisania poszczególnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności, stąd zastosowanie znajdzie proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT.

Powyższe ma również uzasadnienie w tym, iż wszystkie prace dotyczące dociepleń/termomodernizacji budynków mieszkalnych będą od 2023 r. finansowane z funduszu remontowego, który w Spółdzielni tworzony jest na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. W przypadku opłat pobieranych od użytkowników lokali mieszkalnych korzystają one ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 11 i 36 ustawy VAT, natomiast opłaty pobierane od lokali użytkowych nie korzystają ze zwolnienia i są opodatkowane podstawową stawką VAT 23%.

Lokale użytkowe stanowią mienie Spółdzielni. Te z nich, których Spółdzielnia nie wynajmuje, tylko przeznacza do wykorzystania na potrzeby swoich biur, nie generują wprawdzie bezpośrednio przychodów, ale jak wskazano wcześniej, wystarczy, gdy zakup dokonywany jest w ramach działalności gospodarczej podatnika, w celu wykorzystywania go dla potrzeb jego działalności. Biura służą zarówno działalności zwolnionej i opodatkowanej Spółdzielni i w tym przypadku Spółdzielnia uważa, że nie ma innej możliwości przyporządkowania podatku VAT do wydatków na swoje biura, jak tylko wg wskaźnika proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy VAT.

W przypadku pytania 2 i 3 finansowanie docieplenia/termomodernizacji odbywać się będzie z funduszu remontowego i dotyczyć będzie zarówno lokali zwolnionych z podatku VAT, jak i opodatkowanych, a to oznacza że Spółdzielnia posiada tylko częściową zdolność prawną do odliczenia podatku VAT. W związku z tym, iż niemożliwe jest ustalenie jaka kwota wydatków na docieplenie/termomodernizację dotyczy bezpośrednio lokali opodatkowanych, odliczenie powinno zostać dokonane proporcjonalnie według art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy:

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy:

Przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

W myśl art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6, do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy zauważyć, iż przepis art. 174 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), wskazuje, w jaki sposób w oparciu o dane dotyczące struktury wszystkich transakcji podatnika, należy obliczyć kwotę odliczeń przysługujących podatnikowi wykonującemu czynności wywierające różne skutki w zakresie prawa do odliczenia podatku.

Natomiast zgodnie z przepisami art. 174 (2) Dyrektywy:

Niektóre kategorie przychodów wyłączane są z obrotów uwzględnianych przy obliczeniu proporcji, o której mowa w ust. 1. Oznacza to, że dokonywanie niektórych transakcji zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku nie wpływa na wysokość podatku naliczonego podlegającego proporcjonalnemu rozliczeniu.

Z uregulowań zawartych w art. 90 ustawy wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego oraz nieuprawniających do odliczenia.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia ubiegać się będzie o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup usług, dotyczących docieplenia/termomodernizacji wielorodzinnych budynków mieszkalnych zlokalizowanych w … na osiedlach wybudowanych w latach 1958-1998. Docieplenie/termomodernizacja dotyczyć będzie:

-budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne,

-budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi oraz

-budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi oraz zajętymi na biura Spółdzielni.

Zakup usług związanych z ww. pracami udokumentowany będzie fakturami VAT, które będą wystawione na Spółdzielnię jako nabywcę.

Mając na uwadze powyższe regulacje Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Będą mieli Państwo zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jak wskazali Państwo w treści wniosku - faktury, dotyczące docieplenia/ termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, będą dotyczyły zakupów związanych wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku. Z wniosku wynika, że wydatki dotyczące docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi (w tym własnymi biurami) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT, natomiast charakter prac nie daje możliwości przypisania poszczególnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, dotyczących kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/ termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, należy stwierdzić, że w stosunku ponoszonych wydatków dotyczących docieplenia/termomodernizacji tych budynków mieszkalnych warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wydatki będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku. W związku z powyższym, od ww. wydatków nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1, uznałem za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług, dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe oraz budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne, użytkowe i biura Spółdzielni, należy wskazać, że jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności (opodatkowanej i zwolnionej), będą mogli Państwo odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków związanych z docieplenieniem/ termomodernizacją budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe oraz budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne, użytkowe i biura Spółdzielni, który to zakup będzie służył zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym z opodatkowania, dla których dokonanie bezpośredniej alokacji do ww. czynności nie będzie możliwe, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2 i nr 3, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00