Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.464.2023.2.ICZ

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów osobowych, użytkowanych przez pracowników i osoby współpracujące, dla których ma być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów osobowych, użytkowanych przez pracowników i osoby współpracujące, dla których ma być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2023 r. (wpływ 2 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka świadczy usługi oznaczone symbolem PKWIU 4299Z. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

W ramach świadczonych usług spółka zawiera umowy o współpracy z osobami prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze. Spółka na potrzeby prowadzonej działalności wykorzystuje liczne samochody osobowe, stanowiące środki trwałe, bądź użytkowane na podstawie umowy leasingu lub najmu.

Osoby współpracujące ze spółką użytkują samochody spółki w celu wykonywania na jej rzecz usług.

Spółka rozpatruje umożliwić współpracującym firmom korzystanie z samochodów w innych celach niż wykonywanie na jej rzecz usług, planuje założyć dla każdego samochodu ewidencję przebiegu pojazdu, aby były w nich rejestrowane wyjazdy związane z prowadzoną przez spółkę działalnością oraz te, które użytkownicy samochodów będą wykorzystywali na własne potrzeby.

Spółka będzie obciążać użytkownika samochodu za użytkowanie samochodu do celów niezwiązanych z prowadzoną przez spółkę działalnością według ustalonego ryczałtu za każdy przejechany kilometr.

Obciążenie będzie na podstawie wystawionej faktury VAT.

Pismem z 28 lipca 2023 r. uzupełnili Państwo wniosek w następującym zakresie:

1. Spółka prowadzi działalność w zakresie usług budowlano-montażowych na obiektach przemysłowych.

2. Samochody wykorzystywane są do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Działalność polega na usługach budowlano-montażowych na obiektach przemysłowych, nadzór nad tymi robotami, projektowaniem instalacji itp.

Samochody te będą mogły być wykorzystywane przez pracowników lub współpracowników w celach niezwiązanych z prowadzoną przez spółkę działalnością, ale spółka za to użytkowanie będzie wystawiała faktury na pracowników bądź współpracowników, zatem dla spółki to użytkowanie samochodu w tym czasie jest wykorzystaniem w celu osiągnięcia przychodu w postaci najmu samochodu.

3. Osoby współpracujące będą wykorzystywać do wykonywanych świadczeń samochody będące własnością spółki zgodnie z ustaleniami w celach:

- dojazdu do miejsc wykonywanych przez Firmę realizacji;

- dojazdu na wizje lokalne do miejsc związanych z przyszłą realizacją zleceń;

- dojazdu na zgłoszenia reklamacyjne związane z udzielonymi przez Firmę gwarancjami;

- dojazdu do punktów serwisowania Samochodu służbowego (przeglądy techniczne, przeglądy rejestracyjne, wymiana opon itp.) oraz związanych z eksploatacją Samochodu takich jak stacja benzynowa, myjnia samochodowa itp.;

- innych przejazdów służbowych związanych z działalnością Firmy

- inne niezwiązanych z działalnością Firmy - i w tym zakresie wykorzystanie samochodu będzie stanowiło najem, za który pracownik lub współpracownik zobowiązuje się zapłacić na podstawie wystawionej faktury VAT według ustalonej stawki za każdy przejechany kilometr.

Powyższe użytkowanie znajdzie odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu.

4. Osoby współpracujące będą świadczyć usługi projektowe, montażowe, nadzorujące przy realizacji prowadzonych przez spółkę projektów na zasadzie umowy o współpracy.

5. Koszty dot. eksploatacji samochodów będą ponoszone przez spółkę, a za kilometry przejechane przez osobę współpracującą ze spółką, a nie związane z działalnością spółki zostanie obciążona na podstawie faktury VAT osoba współpracująca.

6. Samochody będą miały prowadzoną ewidencję przebiegu pojazdu, każdy kilometr przejechany w celach niezwiązanych z działalnością spółki zostanie uwzględniony na fakturze VAT za najem samochodu na rzecz osoby współpracującej.

7. Każdy z współpracowników korzystających z pojazdów będzie zobowiązany do zapoznania się i podpisania Regulaminu w Sprawie Zasad Korzystania z Samochodów Służbowych Wykorzystywanych w E. Sp. z o.o., który będzie umożliwiał korzystanie z samochodów w celach prywatnych na zasadzie wynajmu.

Do każdego z pojazdów zostanie założona Ewidencja Przebiegu Pojazdu, w której współpracownicy będą zobowiązani do odnotowywania każdego wyjazdu łącznie z jego celem (służbowy lub prywatny), trasą, stanem licznika na początku i końcu wyjazdu oraz liczbą przejechanych km.

8. Prowadzona przez spółkę ewidencja przebiegu pojazdu będzie spełniać wymogi określone art. 86a ust 6 ustawy o VAT i będzie zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust 7 ustawy o VAT.

9. Samochody mogą być garażowane w dowolnym miejscu, jeśli jednak będzie to miejsce poza siedzibą firmy to zostanie to uznane za używanie samochodu do celów niezwiązanych z działalnością spółki i zostanie uwzględnione w fakturze za najem samochodu.

10. Ilość przejechanych kilometrów przez użytkownika w celach związanych z działalnością gospodarczą i w celach innych niż działalność gospodarcza spółki będzie określana na podstawie prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów.

11. Spółka dopuszcza udostępnienie samochodu dla celów innych niż prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza, ale wykorzystanie to będzie przedmiotem najmu na rzecz osób współpracujących.

12. Podatek VAT w wysokości 100% mamy w planach odliczać od wszystkich kosztów eksploatacyjnych dot. wskazanych samochodów tj.:

- paliwo

- art. motoryzacyjne

- usługi motoryzacyjne (przeglądy techniczne, naprawy)

- wyposażenie samochodów

- opłaty za przejazdy autostradą oraz od

- rat leasingowych o ile dotyczy to konkretnego samochodu.

Pytanie

Czy przy tak prowadzonej ewidencji przejechanych kilometrów, można uznać ze samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej zgodnie z art 86a. Ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, i przysługuje spółce prawo zgłoszenia go na deklaracji VAT-26 i odliczanie 100% podatku naliczonego od wydatków dotyczących tego samochodu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem tak prowadzona ewidencja świadczy o wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej. Wszystkie przejazdy dokonywane samochodem będą dotyczyć działalności podstawowej spółki, bądź będą dokonane w ramach umowy najmu pojazdu z którego spółka uzyska przychód.

Skoro wszystkie przejazdy samochodu będą wykonywane w celu uzyskania przychodu przez spółkę w ramach prowadzonej działalności, będzie jej przysługiwać możliwość złożenia deklaracji VAT-26 i odliczania w całości podatku naliczonego od faktur dokumentujących wydatki związane z tym samochodem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy,

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

 1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

 2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

 3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

 4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy,

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

 1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

 2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

 3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania,

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

 a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

 b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

 2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy,

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

 1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

 2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych,

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

 1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

 2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

 3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

 4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd – dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność w zakresie usług budowlano-montażowych na obiektach przemysłowych. Na potrzeby prowadzonej działalności wykorzystują Państwo liczne samochody osobowe.

Rozpatrują Państwo możliwość udostępnienia współpracującym firmom korzystanie z samochodów w innych celach niż wykonywanie na jej rzecz usług, planują Państwo założyć dla każdego samochodu ewidencję przebiegu pojazdu, aby były w nich rejestrowane wyjazdy związane z prowadzoną przez Państwa działalnością oraz te, które użytkownicy samochodów będą wykorzystywali na własne potrzeby. Będą Państwo obciążać użytkownika samochodu za jego użytkowanie do celów niezwiązanych z prowadzoną przez Państwa działalnością według ustalonego ryczałtu za każdy przejechany kilometr.

Zatem samochody te będą mogły być wykorzystywane przez pracowników lub współpracowników w celach niezwiązanych z prowadzoną przez działalnością, ale za to użytkowanie będą Państwo wystawiali faktury na pracowników bądź współpracowników.

Osoby współpracujące będą wykorzystywać do wykonywanych świadczeń samochody będące własnością spółki zgodnie z ustaleniami w celach:

- dojazdu do miejsc wykonywanych przez Firmę realizacji;

- dojazdu na wizje lokalne do miejsc związanych z przyszłą realizacją zleceń;

- dojazdu na zgłoszenia reklamacyjne związane z udzielonymi przez Firmę gwarancjami;

- dojazdu do punktów serwisowania Samochodu służbowego (przeglądy techniczne, przeglądy rejestracyjne, wymiana opon itp.) oraz związanych z eksploatacją Samochodu takich jak stacja benzynowa, myjnia samochodowa itp.;

- innych przejazdów służbowych związanych z działalnością Firmy

- inne niezwiązanych z działalnością Firmy - i w tym zakresie wykorzystanie samochodu będzie stanowiło najem, za który pracownik lub współpracownik zobowiązuje się zapłacić na podstawie wystawionej faktury VAT według ustalonej stawki za każdy przejechany kilometr.

Powyższe użytkowanie znajdzie odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu.

Każdy z współpracowników korzystających z pojazdów będzie zobowiązany do zapoznania się i podpisania Regulaminu w Sprawie Zasad Korzystania z Samochodów Służbowych Wykorzystywanych w E. Sp. z o.o., który będzie umożliwiał korzystanie z samochodów w celach prywatnych na zasadzie wynajmu.

Do każdego z pojazdów zostanie założona Ewidencja Przebiegu Pojazdu, w której współpracownicy będą zobowiązani do odnotowywania każdego wyjazdu łącznie z jego celem (służbowy lub prywatny), trasą, stanem licznika na początku i końcu wyjazdu oraz liczbą przejechanych km.

Samochody mogą być garażowane w dowolnym miejscu, jeśli jednak będzie to miejsce poza siedzibą firmy to zostanie to uznane za używanie samochodu do celów niezwiązanych z działalnością spółki i zostanie uwzględnione w fakturze za najem samochodu.

Ilość przejechanych kilometrów przez użytkownika w celach związanych z działalnością gospodarczą i w celach innych niż działalność gospodarcza spółki będzie określana na podstawie prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdów.

Spółka dopuszcza udostępnienie samochodu dla celów innych niż prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza, ale wykorzystanie to będzie przedmiotem najmu na rzecz osób współpracujących.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy przy tak prowadzonej ewidencji przejechanych kilometrów, można uznać ze samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej zgodnie z art 86a. ust 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i przysługuje Państwu prawo zgłoszenia go na deklaracji VAT-26 i odliczanie 100% podatku naliczonego od wydatków dotyczących tego samochodu.

Mając na uwadze powyższe należy wyjaśnić, że w przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.

Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych lub do świadczenia usług najmu pojazdu, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.

Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że opisany przez Państwa sposób użytkowania samochodów nie wyklucza użycia ich do celów niezwiązanych z Państwa działalnością gospodarczą.

W przedmiotowej sprawie warunki wynikające z obowiązujących przepisów uprawniające do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione koszty eksploatacyjne, nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wynajem samochodów osobowych nie stanowi przedmiotu prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej oraz samochody osobowe, o których mowa we wniosku, nie będą przeznaczone wyłącznie w celach służbowych lub w celach oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu.

Państwa zamiarem jest wykorzystanie „mieszane” tych pojazdów, bowiem jak Państwo wskazali samochody te będą mogły być wykorzystywane przez pracowników lub współpracowników w celach związanych z działalnością gospodarczą tj. w celu wykonywania usług: budowalno-montażowych na obiektach przemysłowych, nadzoru nad tymi robotami, projektowania instalacji oraz w celach niezwiązanych z prowadzoną przez Państwa działalnością, czyli w celach prywatnych i wówczas Państwo za takie użytkowanie będą wystawiali faktury na pracowników bądź współpracowników, w postaci najmu samochodu.

Aby warunki do pełnego odliczenia były spełnione to sposób wykorzystania tych samochodów osobowych musi być związany wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą. Istotne jest zadysponowanie danym samochodem. Dany samochód powinien być przeznaczony do celów służbowych albo do świadczenia usług najmu. Muszą istnieć obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania samochodów osobowych do użytku prywatnego pracowników i współpracowników. Powyższe musi być potwierdzone wprowadzonym regulaminem użytkowania pojazdów wykluczającym użycie tych pojazdów do celów innych niż działalność gospodarcza. To ustalone zasady użytkowania pojazdów potwierdzają sposób użytkowania samochodów. Natomiast prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu dodatkowo potwierdza sposób użycia ale nie wyklucza ich użycia do celów innych niż działalność gospodarcza.

Zatem nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że prowadzona ewidencja świadczy o wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, bowiem ewidencja jest tylko dodatkowym elementem, ale samo jej prowadzenie nie świadczy o wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że samochody osobowe, nie będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, od wydatków związanych z eksploatacją tych samochodów osobowych.

W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od ww. wydatków, dotyczących opisanego samochodu.

Zatem nie są Państwo zobowiązani do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach.

Wobec tego Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00