Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.353.2023.2.EB

Pełne prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych na budowę boisk piaszczystych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych na budowę boisk piaszczystych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 sierpnia 2023 r. (wpływ 10 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: Wnioskodawca) planuje poniesienie wydatków na budowę basenów letnich, odkrytych wraz z zapleczem w ramach zadania: „(…)”. Zadanie „(…)” polega na wykonaniu:

-boisk piaszczystych do sportów plażowych (siatkówka, piłka ręczna, piłka nożna), teren ogrodzony,

-placu zabaw (teren ogrodzony, nawierzchnia piaszczysta),

-budowie naturalnego labiryntu o powierzchni 3200 m2,

-modernizacji drogi dojazdowej oraz budowie parkingu.

Przedmiotem inwestycji jest: zespół boisk piaszczystych, plac zabaw, dojazd wraz z parkingiem oraz naturalny labirynt. Boiska piaszczyste wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej, natomiast od pozostałej infrastruktury (placu zabaw i labiryntu oraz parkingów) nie będą pobierane opłaty wstępu. Koszt całości zadania (…) zł brutto (w tym 23% VAT). Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki związane z budową boisk piaszczystych. Termin zakończenia prac budowlanych dla boisk piaszczystych dobiegł końca, również plac został uruchomiony z końcem (...). Pozostała infrastruktura w ramach zadania (labirynt oraz parking) zostanie ukończona w roku (...). Po wybudowaniu i odbiorze zadań i wydatkowaniu wszystkich środków Wnioskodawca przejmie je na stan środków trwałych. Niezwłocznie powstały majątek będzie przekazany w zarządzanie "A" będącego jednostką budżetową Wnioskodawcy nieposiadającego statusu odrębnego od Wnioskodawcy podatnika podatku od towarów i usług. Zgodnie z założeniami korzystanie z wybudowanych boisk będzie odpłatne na podstawie nabywanych przez klientów biletów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – "A" nie zamierza prowadzić działalności zwolnionej oraz nieodpłatnej.

CENNIK WYNAJMU BOISK PIASZCZYSTYCH Ip., Nazwa usługi, Opis usługi, Czas korzystania Osoby uprawione, Cena brutto:

1.Wejście jednorazowe boiska do piłki siatkowej 60 min. 20,00 zł,

2.Wejście jednorazowe boiska do piłki siatkowej 60 min. Wynajem boiska do piłki ręcznej plażowej 15,00 zł,

3.Wejście jednorazowe Wynajem boiska do piłki nożnej plażowej 60 min. 60,00 zł,

4.Wejście jednorazowe Wynajem boiska do piłki nożnej plażowej 60 min. Wynajem boiska do piłki ręcznej plażowej 40,00 zł,

5.Wejście jednorazowe Wynajem boiska do piłki ręcznej plażowej 60 min. 60,00 zł,

6.Wejście jednorazowe Wynajem boiska do piłki ręcznej plażowej 60 min. Wynajem boiska do piłki ręcznej plażowej 40,00 zł.

Działalność obiektu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według odpowiedniej stawki VAT. Szacunkowa wartość wykonania robót budowlanych boisk wyniesie około (…) tys. zł (brutto). Planowany podatek VAT do odliczenia opiewać będzie na kwotę około (…) tys. zł. Szacuje się okres amortyzacji na 40 lat. Przewidywany okres użytkowania wynosi około 40 lat. Zarządcą obiektu (na podstawie protokołu przekazania i dalej trwałego zarządu) jest/będzie "A" jako uprawniony do pobierania opłat. "A" jako jednostka budżetowa swoje dochody odprowadza do organu (Gminy).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.

1.Na zadane pytanie: „Czy wydatki związane z budową boisk piaszczystych, których dotyczy zadane we wniosku pytanie, będą Państwo wykorzystywali wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?”,

odpowiedzieli Państwo „Gmina ("A") otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Pobierane opłaty rejestrowane będą na kasie fiskalnej w przypadku osób fizycznych, natomiast dla podmiotów wystawiane będą faktury VAT”.

2.Na zadane pytanie: „Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji Państwa Gmina – za pośrednictwem jednostki budżetowej – będzie wykorzystywała:

a)wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”,

odpowiedzieli Państwo „("A") otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)”.

3.Na zadane pytanie: „W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji, wykorzystywane będą przez Państwa Gminę - za pośrednictwem jednostki budżetowej -zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków dotyczących tej Inwestycji w całości do celów wykonywanej przez Państwa Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”,

odpowiedzieli Państwo „("A") otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)”.

4.Na zadane pytanie: „Czy wydatki związane z budową boisk piaszczystych, których dotyczy zadane we wniosku pytanie, będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę? Jeżeli nie, to na kogo”,

odpowiedzieli Państwo „Tak, wszystkie wydatki poniesione na budowę boisk piaszczystych dokumentowane są fakturami wystawionymi na Gminę (…)”.

5.Na zadane pytanie: „Czy boiska piaszczyste, o których mowa we wniosku będą ogólnodostępne, czy też ich teren nie będzie dostępny dla wszystkich osób chcących z niego skorzystać nieodpłatnie?”,

odpowiedzieli Państwo „Otrzymane boiska piaszczyste nie będą ogólnodostępne. Jest to teren ogrodzony i wstęp na obiekt mają tylko osoby, które uiściły opłatę i dla tych osób (podmiotów) po uiszczeniu opłaty będą dostępne”.

6.Na zadane pytanie: „Czy boiska piaszczyste będą przez Państwa udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), na przykład w celu prowadzenia dla uczniów szkół Gminy zajęć wychowania fizycznego; organizowania zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych, zawodów, imprez sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalnych, organizowania międzyszkolnych zawodów sportowych, udostępniania bazy sportowo-rekreacyjnej klubom sportowym oraz innym organizacjom społecznym”,

Odpowiedzieli Państwo „Otrzymane boiska piaszczyste nie będą przez "A" udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.)”.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych na budowę boisk piaszczystych, o których mowa w stanie faktycznym wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, w przedmiotowym stanie faktycznym przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności innych niż związane z wykonywaną działalnością organu władzy publicznej. Co więcej Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W tym stanie rzeczy należy uznać, że budowa oraz odpłatne udostępnianie wybudowanej infrastruktury będzie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcą działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie będzie działał w tym zakresie w charakterze organu władzy publicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca nie planuje wykorzystywać wybudowanej infrastruktury do działalności zwolnionej z opodatkowania, ani niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Cała działalność wybudowanej infrastruktury będzie miała charakter odpłatny podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy spełnione zostaną warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przyznające Wnioskodawcy prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę boisk piaszczystych. Nadto należy zauważyć, że w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzą negatywne przesłanki odliczenia podatku naliczonego określone w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – czyli wydatki na planowaną inwestycję nie są związane z czynnościami, w zakresie których ustawodawca wyłączył prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co również istotne w przedmiotowym przypadku nie zachodzą przestanki proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego określone w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., bowiem Wnioskodawca zamierza wykorzystywać wybudowaną infrastrukturę wyłącznie do działalności dającej prawo do odliczenia.

Mając powyższe na względzie, w Państwa ocenie spełnione są wszystkie warunki do pełnego odliczenia podatku naliczonego:

a)Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

b)Wnioskodawca ponoszone wydatki na planowaną inwestycję przeznaczy w całości na czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie wystąpią czynności niepodlegające opodatkowaniu jak i zwolnione z opodatkowania),

c)nie zachodzą negatywne przesłanki do odliczenia podatku naliczonego,

d)wydatki, których dotyczy wniosek będą dokumentowane fakturami VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje poniesienie wydatków na budowę basenów letnich, odkrytych wraz z zapleczem w ramach zadania: „(...)”. Zadanie „(...)” polega na wykonaniu m.in: boisk piaszczystych do sportów plażowych (siatkówka, piłka ręczna, piłka nożna), teren ogrodzony. Przedmiotem inwestycji jest: zespół boisk piaszczystych, plac zabaw, dojazd wraz z parkingiem oraz naturalny labirynt. Boiska piaszczyste wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej, natomiast od pozostałej infrastruktury (placu zabaw i labiryntu oraz parkingów) nie będą pobierane opłaty wstępu. Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki związane z budową boisk piaszczystych. Termin zakończenia prac budowlanych dla boisk piaszczystych dobiegł końca, również plac został uruchomiony z końcem czerwca 2023 r. Po wybudowaniu i odbiorze zadań i wydatkowaniu wszystkich środków Wnioskodawca przejmie je na stan środków trwałych. Niezwłocznie powstały majątek będzie przekazany w zarządzanie "A" będącemu jednostką budżetową Wnioskodawcy nieposiadającego statusu odrębnego od Wnioskodawcy podatnika podatku od towarów i usług. Zgodnie z założeniami korzystanie z wybudowanych boisk będzie odpłatne na podstawie nabywanych przez klientów biletów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – "A" nie zamierza prowadzić działalności zwolnionej oraz nieodpłatnej. Gmina ("A") otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Pobierane opłaty rejestrowane będą na kasie fiskalnej w przypadku osób fizycznych, natomiast dla podmiotów wystawiane będą faktury. "A" otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wszystkie wydatki poniesione na budowę boisk piaszczystych dokumentowane są fakturami wystawionymi na Gminę. Otrzymane boiska piaszczyste nie będą ogólnodostępne. Jest to teren ogrodzony i wstęp na obiekt mają tylko osoby, które uiściły opłatę i dla tych osób (podmiotów) po uiszczeniu opłaty, będą dostępne. Otrzymane boiska piaszczyste nie będą przez "A" udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (np. w celu prowadzenia dla uczniów szkół Gminy zajęć wychowania fizycznego; organizowania zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych, zawodów, imprez sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalnych, organizowania międzyszkolnych zawodów sportowych, udostępniania bazy sportowo-rekreacyjnej klubom sportowym oraz innym organizacjom społecznym).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z planowaną realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”, będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego z tytułu nakładów ponoszonych na budowę boisk piaszczystych.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z budową boisk piaszczystych wykorzystywane będą wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Jak bowiem Państwo wskazali korzystanie z wybudowanych boisk będzie odpłatne na podstawie nabywanych przez klientów biletów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – "A" nie zamierza prowadzić działalności zwolnionej, oraz nieodpłatnej. Gmina ("A") otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Pobierane opłaty rejestrowane będą na kasie fiskalnej w przypadku osób fizycznych, natomiast dla podmiotów wystawiane będą faktury.

Zatem będzie przysługiwało Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na budowę boisk piaszczystych. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacji, że Gmina ("A") otrzymane boiska piaszczyste zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług; pobierane opłaty rejestrowane będą na kasie fiskalnej w przypadku osób fizycznych, natomiast dla podmiotów wystawiane będą faktury VAT; Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki związane z budową boisk piaszczystych. Otrzymane boiska piaszczyste nie będą przez "A" udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie sprawy lub we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, w szczególności dotyczy to prawa do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków poniesionych w związku z projektem pn. „(...)”.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00