Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.202.2023.2.KK

Czy kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

-możliwości zwolnienia od opodatkowania wskazanego we wniosku dofinansowania – jest prawidłowe.

-podstawy prawnej zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących ze Skarbu Państwa – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota otrzymana przez Państwa w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 7 sierpnia 2023 r. (data wpływu 7 sierpnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

[…] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w […] (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw rybnych. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka otrzymała dofinansowanie na podstawie umowy o dofinansowanie nr prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw rybnych w ramach działania „Środki dotyczące obrotu”, na realizację operacji w zakresie wsparcia za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury, o której mowa w art. 68 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014, w zakresie Priorytetu 5. „Wspieranie obrotu i przetwarzania”, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze", zawarta w dniu […] r. w […] (dalej: Umowa). Umowa została zawarta z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w dniu […]. Na podstawie Umowy Wnioskodawca jest beneficjentem projektu. Agencja na warunkach określonych w Umowie przyznała Wnioskodawcy pomoc finansową w formie rekompensaty w wysokości: […]. Współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, wynosi: […]. Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją operacji w zakresie wsparcia za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury, o której mowa w art. 68 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014 i § 43h rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. „Wspieranie obrotu i przetwarzania”, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze" (dalej: rozporządzenia w sprawie Priorytetu 5). Na podstawie Umowy Wnioskodawca realizuje operację pt.: Wsparcie za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury, stosownie do § 43h-43l rozporządzenia w sprawie Priorytetu 5. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: utrzymanie łańcucha dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury.

Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku z 7 sierpnia 2023 r. wskazali Państwo, że:

1.są Beneficjentem projektu.

2.dofinansowanie pochodzi z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”.

3.dofinansowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Skarbu Państwa (Polski).

4.płatność została dokonana za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wypłacone dofinansowanie nie zostało otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Pytanie

Czy kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca jest zdania, iż kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. W opinii Wnioskodawcy kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 pkt 53 ustawy CIT.

Przepis ten przewiduje, iż wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 przywołanej powyżej ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b. Zatem kwota otrzymana przez […] w ramach Umowy może być uznana za kwotę wypłaconą w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. Ponadto, także odwołanie do rozporządzenia Ministra Gospodarki, które określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5” Wspieranie obrotu i przetwarzania”, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, zwanym dalej „programem”, oraz wysokość stawek tej pomocy wskazuje na zwolnienie dofinansowania z opodatkowania podatkiem CIT. Europejski Fundusz Morski i Rybacki, z którego pochodzą środki na współfinansowanie Projektu, jest jednym z funduszy strukturalnych UE, których celem jest zwiększanie spójności społecznej oraz dobrobytu we wszystkich regionach Unii.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy: Wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

-realizację projektów przez jednostki budżetowe,

-płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

-dotacje celowe dla beneficjentów,

-realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

-realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych: Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy: Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych: Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych: Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Podsumowując, Wnioskodawca jest zdania, iż kwota otrzymana w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.; dalej: „updop” lub „ustawa o CIT”),

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 ustawy o CIT, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 ustawy CIT).

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 updop można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc;

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców;

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270, dalej: „ustawa o finansach publicznych”), wskazać należy, że zgodnie z art. 124 ust. 1 tej ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:

1)dotacje i subwencje;

2)świadczenia na rzecz osób fizycznych;

3)wydatki bieżące jednostek budżetowych;

4)wydatki majątkowe;

5)wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;

6)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;

7)środki własne Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d;

W art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wskazano, że:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

W myśl w art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

Należy zatem zauważyć, że w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych,

1.Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.

2.W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

W myśl art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych,

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3)dotacje celowe dla beneficjentów;

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Ponadto podkreślić należy, że w świetle przywołanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W celu ustalenia podstawy prawnej zwolnienia przedmiotowego w związku z przyznaniem Państwu kwoty na realizację operacji w zakresie Priorytetu 5., zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze", którego jesteście Państwo uczestnikiem, przenalizować należy również odrębne przepisy na podstawie których opisany we wniosku program jest realizowany.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” (Dz.U. 2016 poz. 1965, dalej: „Rozporządzenie MGMiŻŚ”) określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, zwanym dalej „programem”, oraz wysokość stawek tej pomocy, w tym:

1)szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie i wnioski o płatność, oraz tryb składania tych wniosków;

2)szczegółowy sposób oceny oraz terminy rozpatrywania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność;

3)kryteria wyboru operacji;

4)katalog beneficjentów;

5)tryb, warunki, termin zawierania umowy o dofinansowanie oraz szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie;

6)działania i przypadki, w których następca prawny wnioskodawcy albo nabywca przedsiębiorstwa lub jego części albo gospodarstwa rolnego przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych lub jego części może, po złożeniu wniosku o dofinansowanie, wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce wnioskodawcy, oraz warunki i tryb wstąpienia do tego postępowania;

7)działania i przypadki, w których następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa lub jego części albo gospodarstwa rolnego przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych lub jego części może być przyznana pomoc, oraz warunki i tryb przyznania tej pomocy.

Zgodnie z § 2 pkt 1 Rozporządzenia MGMiŻŚ,

Pomoc finansową, o której mowa w § 1, przyznaje się na realizację operacji w ramach następujących działań:

1)plany produkcji i obrotu, o którym mowa w art. 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz.Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1, z późn. zm.2)) , zwanego dalej „rozporządzeniem nr 508/2014”;

2)dopłaty do składowania, o którym mowa w art. 67 rozporządzenia nr 508/2014;

3)środki dotyczące obrotu, o którym mowa w art. 68 rozporządzenia nr 508/2014;

4)przetwarzanie produktów rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w art. 69 rozporządzenia nr 508/2014.

Stosownie do § 4 Rozporządzenia MGMiŻŚ,

Pomoc finansową na realizację operacji przyznaje się w formie:

1)6)zwrotu poniesionych przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych - w przypadku operacji realizowanych w ramach działań, o których mowa w art. 66, art. 68 ust. 1 i 2 oraz art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 508/2014;

2)7)wypłaty rekompensaty określonej w umowie o dofinansowanie - w przypadku operacji realizowanych w ramach działań, o których mowa w art. 67 i art. 68 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014.

Zgodnie z § 28 pkt 1 Rozporządzenia MGMiŻŚ,

Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, nie później niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o dofinansowanie, podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję oraz w siedzibie Agencji i jej oddziałach regionalnych, ogłoszenie o naborze wniosków o dofinansowanie.

W myśl § 37 pkt 1 Rozporządzenia MGMiŻŚ,

Warunkiem przyznania pomocy finansowej, o której mowa w § 1, jest zawarcie umowy o dofinansowanie (…)

Natomiast w myśl § 39 pkt 1 Rozporządzenia MGMiŻŚ,

Agencja dokonuje wypłaty pomocy w ramach działań, o których mowa w:

1)art. 66, art. 68 i art. 69 rozporządzenia nr 508/2014 – na podstawie wniosku o płatność;

2)art. 67 rozporządzenia nr 508/2014 – na podstawie umowy o dofinansowanie.

Zgodnie z art. 68 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011  (dalej: „rozporządzenie 508/2014”):

1.EFMR może wspierać środki dotyczące obrotu produktami rybołówstwa i akwakultury, których celem jest:

a.tworzenie organizacji producentów, stowarzyszeń organizacji producentów lub organizacji międzysektorowych, które mają być uznane na podstawie rozdziału II sekcja II rozporządzenia (UE) nr 1379/2013;

b.znalezienie nowych rynków i poprawa warunków wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, w tym również:

i.gatunków o potencjale handlowym;

ii.wyładowanych niechcianych połowów stad handlowych zgodnie ze środkami technicznymi, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 8 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1379/2013;

iii.produktów rybołówstwa i akwakultury uzyskanych za pomocą metod o niewielkim oddziaływaniu na środowisko lub produktów akwakultury ekologicznej w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 834/2007;

c.propagowanie jakości i wartości dodanej przez ułatwianie:

i.składania wniosków o rejestrację danego produktu i dostosowywania danych podmiotów do odpowiednich wymogów zgodności i certyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 ( 1 );

ii.certyfikacji i propagowania produktów zrównoważonego rybołówstwa i zrównoważonej akwakultury, w tym produktów pochodzących z łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego, oraz metod przetwarzania przyjaznych dla środowiska;

iii.bezpośredniego obrotu produktami rybołówstwa przez rybaków zajmujących się łodziowym rybołówstwem przybrzeżnym, lub rybaków łowiących z brzegu;

iv.prezentacji i pakowania produktów;

d.przyczynianie się do przejrzystości produkcji i rynków oraz przeprowadzanie badań rynku i analiz zależności Unii od przywozu;

e.przyczynianie się do identyfikowalności produktów rybołówstwa lub akwakultury i, w stosownych przypadkach, rozwój ogólnounijnego ekologicznego oznakowania produktów rybołówstwa i akwakultury, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) nr 1379/2013;

f.sporządzanie standardowych, zgodnych z prawem Unii, umów dla MŚP;

g.prowadzenie regionalnych, krajowych lub transnarodowych kampanii komunikacyjnych i promocyjnych służących podniesieniu poziomu publicznej świadomości na temat zrównoważonych produktów rybołówstwa i akwakultury.

2.Operacje, o których mowa w ust. 1, mogą obejmować działania związane z produkcją, przetwarzaniem i obrotem prowadzone w ramach łańcucha dostaw.

Operacje, o których mowa w ust. 1 lit. g), nie mogą dotyczyć marek handlowych.

Z kolei w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1278 z dnia 18 lipca 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 508/2014 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu złagodzenie skutków prowadzonej przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie dla działalności połowowej oraz ograniczenie wpływu zakłóceń rynku spowodowanych tą wojną napastniczą na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury (dalej: „rozporządzenie 2022/1278”), wskazano, m.in. że:

 „Od dnia 24 lutego 2022 r. na podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w Unii ma wpływ prowadzona przez Rosję wojna napastnicza przeciwko Ukrainie. Zakłócenia przepływów handlowych towarów z Rosji i Ukrainy, które mają istotne znaczenie dla sektora rybołówstwa i akwakultury, spowodowały gwałtowne przyspieszenie wzrostu cen kluczowych czynników produkcji, takich jak energia i surowce.

(…)

Środki te powinny obejmować rekompensatę finansową dla uznanych organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów, które składują produkty rybołówstwa lub akwakultury zgodnie z art. 30 i 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 (4), oraz rekompensatę finansową dla podmiotów w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w tym przetwórstwa, za ich utracone dochody i za dodatkowe koszty poniesione przez nie w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury. Wydatki na działania wspierane w ramach tych środków powinny być kwalifikowalne od dnia 24 lutego 2022 r., tj. od dnia rozpoczęcia prowadzonej przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.”

Artykułem 1 pkt 7 ww. rozporządzenia wprowadzono zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 508/2014 poprzez dodanie w art. 68 ustępu w brzmieniu:

3. EFMR może wspierać rekompensatę finansową dla podmiotów w sektorze rybołówstwa i akwakultury za ich utracone dochody i za dodatkowe koszty poniesione przez nie w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi pro wadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury.

Zgodnie z art. 65 ust. 9 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wydatki na działania wspierane na podstawie akapitu pierwszego niniejszego ustępu kwalifikują się od dnia 24 lutego 2022 r.

Rekompensatę, o której mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, oblicza się zgodnie z art. 96.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzą Państwo działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw rybnych i otrzymali Państwo dofinansowanie na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach działania „Środki dotyczące obrotu”, na realizację operacji w zakresie wsparcia za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury, o której mowa w art. 68 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014, w zakresie Priorytetu 5. „Wspieranie obrotu i przetwarzania”, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”. Umowa została zawarta z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w dniu […]. Na podstawie Umowy są Państwo beneficjentem projektu. Agencja na warunkach określonych w Umowie przyznała Państwu pomoc finansową w formie rekompensaty. Współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, wynosi: […]. Zawarta przez Państwa umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją operacji w zakresie wsparcia za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury, o której mowa w art. 68 ust. 3 rozporządzenia nr 508/2014 i § 43h rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. „Wspieranie obrotu i przetwarzania”, zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”. Na podstawie Umowy realizują Państwo operację pt.: Wsparcie za dodatkowe koszty poniesione przez podmioty w sektorze rybołówstwa i akwakultury w związku z zakłóceniami rynku spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i jej wpływem na łańcuch dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury, stosownie do § 43h-43l rozporządzenia w sprawie Priorytetu 5. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: utrzymanie łańcucha dostaw produktów rybołówstwa i akwakultury. Dofinansowanie pochodzi z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” i pochodzi ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Skarbu Państwa (Polski). Płatność została dokonana za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wypłacone dofinansowanie nie zostało otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia czy kwota otrzymana przez Państwa w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego, wskazać należy, że otrzymana przez Państwa kwota na podstawie umowy na realizację operacji w zakresie Priorytetu 5., zawartego w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze", jest w części zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane od agencji rządowych lub wykonawczych jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Przez agencję wykonawczą, o której mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć, zgodnie z definicją formalnoprawną zawartą w Leksykonie budżetowym na stronie rządowej https://www.sejm.gov.pl/, państwową osobę prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa. W Polsce status agencji wykonawczej, wprowadzony formalnie od 2010 roku, posiada m.in. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Odnosząc powyższe do opisu sprawy zawartego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wskazać należy, że wskazali Państwo, iż dofinansowanie pochodzi z środków Unii Europejskiej oraz budżetu Skarbu Państwa. Dofinansowanie wypłacone zostało za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przyznana Państwu kwota w części pochodzącej z budżetu państwa korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 48.

Równocześnie, pozostała część otrzymanej kwoty korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53, zgodnie z którym wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem są objęte wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Mając zatem na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że przyznana Państwu kwota w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym kwota otrzymana przez Państwa w ramach Umowy może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych należało uznać za prawidłowe, natomiast stanowisko Państwa w zakresie podstawy prawnej zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących ze Skarbu Państwa należało uznać za nieprawidłowe gdyż korzystają one ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Reasumując ,Państwa stanowisko w zakresie:

-możliwości zwolnienia od opodatkowania wskazanego we wniosku dofinansowania - jest prawidłowe.

-podstawy prawnej zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących ze Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dzień zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00